🛑 7 ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ
🛠️ 3 ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ – 2 ΑΝΑΔΟΧΟΙ – 0 ΕΡΓΑ
📉 ΑΠΕΙΛΗ ΧΑΣΙΜΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΕΣΠΑ
❗ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ;
Το μεγαλύτερο έργο υποδομής της Σάμου, η Παράκαμψη Πυθαγορείου–Χώρας, έχει μετατραπεί σε χαρτοβασίλειο και νομική περιπέτεια. Από το 2018 ως σήμερα, το μόνο που έχει εκτελεστεί… είναι έγγραφα και παρατάσεις.
⚖️ ΠΟΙΟΣ ΕΥΘΥΝΕΤΑΙ;
Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου: Αλλεπάλληλες παρατάσεις, καθυστερήσεις, ασυνέπεια.
Ανάδοχος (ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.): Προβλήματα αξιοπιστίας, νομικές εκκρεμότητες.
Κεντρικό Κράτος: Τυπικές εγκρίσεις χωρίς ουσία.
Τοπικές Αρχές: Αφωνία. Καμία πίεση, καμία διαμαρτυρία.
📆 ΤΙ ΕΓΙΝΕ;
2018: Έγκριση ΠΔΕ – δεν ξεκινά τίποτα.
2020-2021: Διαγωνισμός, ακυρώσεις, προσφυγές.
2023: Ανάθεση στην ΑΚΤΩΡ – αλλά το έργο δεν ξεκινά.
2024-2025: Καμία μπουλντόζα.
🕳️ ΕΡΓΟ "ΦΑΝΤΑΣΜΑ" Ή ΣΚΑΝΔΑΛΟ;
🔎 Τι απέγιναν τα 12,4 εκατ. € της σύμβασης;
📍 Γιατί δεν εργάζεται ούτε ένας εργάτης στο πεδίο;
📣 Ποιος θα λογοδοτήσει αν χαθεί η χρηματοδότηση;
🗣️ ΩΡΑ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ
📢 Οι κάτοικοι ζητούν διαφάνεια, ευθύνες και χρονοδιάγραμμα.
✍️ Η σιωπή δεν είναι λύση. Το έργο πρέπει να ξεκινήσει τώρα – ή να δοθούν εξηγήσεις στον λαό.
Το έργο «Παράκαμψη δρόμου Πυθαγορείου - Χώρας Ν. Σάμου», ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα στο νησί, προϋπολογισμού 16.420.000 € με Φ.Π.Α. και σύμβασης 12.448.430,02 €, κινδυνεύει να σταματήσει. Από το ιστορικό της υπόθεσης, μπορούμε να αναδείξουμε τους κύριους άξονες ευθύνης και τους πιθανούς λόγους που οδήγησαν σε αυτό τον κίνδυνο:
🔍 Ποιοι φέρουν ευθύνη;
1. Αναθέτουσα Αρχή (Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου)
Καθυστέρηση στις διαδικασίες διαγωνισμού και ανάθεσης.
Επανειλημμένες παρατάσεις ισχύος προσφορών, που δείχνουν ανεπαρκή προγραμματισμό.
Μεταβαλλόμενες αποφάσεις και αλλαγές προσωρινών αναδόχων (αρχικά η ΠΥΡΑΜΙΣ Α.Τ.Ε., τελικά η ΑΚΤΩΡ).
Υπερβολικά χρονοβόρα ανταλλαγή εγγράφων και αιτημάτων τεκμηρίωσης (π.χ. μέτρα αυτοκάθαρσης ΑΚΤΩΡ).
2. Ανάδοχος (ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.)
Αν και ανέλαβε επίσημα το έργο, υπάρχουν ενδείξεις καθυστερήσεων ή δυσλειτουργιών, πιθανώς λόγω:
Εσωτερικών προβλημάτων ή ελλείψεων προσωπικού/πόρων.
Παλαιότερων κυρώσεων από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, οι οποίες δημιούργησαν εικόνα αναξιοπιστίας και ανάγκη για "επανορθωτικά μέτρα".
3. Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης – ΠΔΕ
Η έγκριση και ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικά προγράμματα χρονικά απέχει σημαντικά από την υλοποίηση, κάτι που μπορεί να θέτει σε κίνδυνο τη χρηματοδότηση ή απορρόφηση πόρων από το ΕΣΠΑ.
⚠️ Κίνδυνοι για το έργο
Χρηματοδοτικοί – Το έργο εντάχθηκε στο ΠΔΕ 2018 και στο ΕΣΠΑ 2014–2020. Οι καθυστερήσεις απειλούν την απώλεια επιλεξιμότητας πόρων.
Τεχνικοί ή θεσμικοί λόγοι – Καθυστερήσεις στις εγκρίσεις και στην τεκμηρίωση από τον ανάδοχο και την Περιφέρεια.
Αδυναμία υλοποίησης από την ανάδοχο εταιρεία λόγω προηγούμενων εμπλοκών με την Επιτροπή Ανταγωνισμού ή λόγω υλικοτεχνικής ανεπάρκειας.
✅ Συμπέρασμα
Δεν υπάρχει ένας υπεύθυνος. Πρόκειται για συλλογική ευθύνη μεταξύ της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, του αναδόχου (ΑΚΤΩΡ) και των ελεγκτικών/χρηματοδοτικών αρχών (όπως το ΠΔΕ και το Υπουργείο Ανάπτυξης). Η μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των διαγωνιστικών και θεσμικών σταδίων αποτελεί δομική αδυναμία του ελληνικού συστήματος δημοσίων έργων.