19 Μαΐου 2025

ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΥ - ΧΩΡΑΣ: ΕΡΓΟ-ΦΑΝΤΑΣΜΑ ΜΕ 16 ΕΚΑΤ. €




 🛑 7 ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ
🛠️ 3 ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ – 2 ΑΝΑΔΟΧΟΙ – 0 ΕΡΓΑ
📉 ΑΠΕΙΛΗ ΧΑΣΙΜΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΕΣΠΑ

❗ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ;
Το μεγαλύτερο έργο υποδομής της Σάμου, η Παράκαμψη Πυθαγορείου–Χώρας, έχει μετατραπεί σε χαρτοβασίλειο και νομική περιπέτεια. Από το 2018 ως σήμερα, το μόνο που έχει εκτελεστεί… είναι έγγραφα και παρατάσεις.

⚖️ ΠΟΙΟΣ ΕΥΘΥΝΕΤΑΙ;
Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου: Αλλεπάλληλες παρατάσεις, καθυστερήσεις, ασυνέπεια.

Ανάδοχος (ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.): Προβλήματα αξιοπιστίας, νομικές εκκρεμότητες.

Κεντρικό Κράτος: Τυπικές εγκρίσεις χωρίς ουσία.

Τοπικές Αρχές: Αφωνία. Καμία πίεση, καμία διαμαρτυρία.

📆 ΤΙ ΕΓΙΝΕ;
2018: Έγκριση ΠΔΕ – δεν ξεκινά τίποτα.

2020-2021: Διαγωνισμός, ακυρώσεις, προσφυγές.

2023: Ανάθεση στην ΑΚΤΩΡ – αλλά το έργο δεν ξεκινά.

2024-2025: Καμία μπουλντόζα.

🕳️ ΕΡΓΟ "ΦΑΝΤΑΣΜΑ" Ή ΣΚΑΝΔΑΛΟ;
🔎 Τι απέγιναν τα 12,4 εκατ. € της σύμβασης;
📍 Γιατί δεν εργάζεται ούτε ένας εργάτης στο πεδίο;
📣 Ποιος θα λογοδοτήσει αν χαθεί η χρηματοδότηση;

🗣️ ΩΡΑ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ
📢 Οι κάτοικοι ζητούν διαφάνεια, ευθύνες και χρονοδιάγραμμα.
✍️ Η σιωπή δεν είναι λύση. Το έργο πρέπει να ξεκινήσει τώρα – ή να δοθούν εξηγήσεις στον λαό.

Το έργο «Παράκαμψη δρόμου Πυθαγορείου - Χώρας Ν. Σάμου», ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα στο νησί, προϋπολογισμού 16.420.000 € με Φ.Π.Α. και σύμβασης 12.448.430,02 €, κινδυνεύει να σταματήσει. Από το ιστορικό της υπόθεσης, μπορούμε να αναδείξουμε τους κύριους άξονες ευθύνης και τους πιθανούς λόγους που οδήγησαν σε αυτό τον κίνδυνο:

🔍 Ποιοι φέρουν ευθύνη;
1. Αναθέτουσα Αρχή (Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου)
Καθυστέρηση στις διαδικασίες διαγωνισμού και ανάθεσης.

Επανειλημμένες παρατάσεις ισχύος προσφορών, που δείχνουν ανεπαρκή προγραμματισμό.

Μεταβαλλόμενες αποφάσεις και αλλαγές προσωρινών αναδόχων (αρχικά η ΠΥΡΑΜΙΣ Α.Τ.Ε., τελικά η ΑΚΤΩΡ).

Υπερβολικά χρονοβόρα ανταλλαγή εγγράφων και αιτημάτων τεκμηρίωσης (π.χ. μέτρα αυτοκάθαρσης ΑΚΤΩΡ).

2. Ανάδοχος (ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.)
Αν και ανέλαβε επίσημα το έργο, υπάρχουν ενδείξεις καθυστερήσεων ή δυσλειτουργιών, πιθανώς λόγω:

Εσωτερικών προβλημάτων ή ελλείψεων προσωπικού/πόρων.

Παλαιότερων κυρώσεων από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, οι οποίες δημιούργησαν εικόνα αναξιοπιστίας και ανάγκη για "επανορθωτικά μέτρα".

3. Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης – ΠΔΕ
Η έγκριση και ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικά προγράμματα χρονικά απέχει σημαντικά από την υλοποίηση, κάτι που μπορεί να θέτει σε κίνδυνο τη χρηματοδότηση ή απορρόφηση πόρων από το ΕΣΠΑ.

⚠️ Κίνδυνοι για το έργο
Χρηματοδοτικοί – Το έργο εντάχθηκε στο ΠΔΕ 2018 και στο ΕΣΠΑ 2014–2020. Οι καθυστερήσεις απειλούν την απώλεια επιλεξιμότητας πόρων.

Τεχνικοί ή θεσμικοί λόγοι – Καθυστερήσεις στις εγκρίσεις και στην τεκμηρίωση από τον ανάδοχο και την Περιφέρεια.

Αδυναμία υλοποίησης από την ανάδοχο εταιρεία λόγω προηγούμενων εμπλοκών με την Επιτροπή Ανταγωνισμού ή λόγω υλικοτεχνικής ανεπάρκειας.

✅ Συμπέρασμα
Δεν υπάρχει ένας υπεύθυνος. Πρόκειται για συλλογική ευθύνη μεταξύ της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, του αναδόχου (ΑΚΤΩΡ) και των ελεγκτικών/χρηματοδοτικών αρχών (όπως το ΠΔΕ και το Υπουργείο Ανάπτυξης). Η μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των διαγωνιστικών και θεσμικών σταδίων αποτελεί δομική αδυναμία του ελληνικού συστήματος δημοσίων έργων.