27 Φεβρουαρίου 2024

Γεωργούλας: «Το νομοσχέδιο θα έχει αντίκτυπο στο Παν. Αιγαίου & στην τοπική κοινωνία»

 
Μόνο το 5% από τους 37530 Έλληνες φοιτητές που σπουδάζουν σε προπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Στατιστικού Ινστιτούτου της UNESCO, ενώ το υπόλοιπο 95% αφορά μεταπτυχιακούς φοιτητές που έχοντας αποφοιτήσει από ελληνικά πανεπιστήμια κάνουν μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό προκειμένου, όπως έχουν πει οι ίδιοι σε συνεντεύξεις τους, να διασφαλίσουν την απορρόφησή τους στην αγορά εργασίας. Παράλληλα σύμφωνα με την Eurostat τα άτομα στην Ευρώπη των 27 που φοιτούν σε ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι το 9,8%.  

Συνέντευξη στο «Ε» παραχώρησε ο Αντιπρύτανης Διεθνοποίησης, Εξωστρέφειας και Φοιτητικής Μέριμνας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Στράτος Γεωργούλας, με επίκεντρο το ν/σ για τα μη κρατικά Πανεπιστήμια που έχει προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων και καταλήψεις στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας. Ο κ. Γεωργούλας απαντά με επίσημα στατιστικά στοιχεία στα επιχειρήματα που θέλουν να «φεύγει» μερίδα Ελλήνων φοιτητών στο εξωτερικό για σπουδές, ενώ επισημαίνει ότι η εφαρμογή του ν/σ θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στο Παν. Αιγαίου, που όπως τα περισσότερα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα της χώρας διακρίνονται στις αξιολογήσεις παγκοσμίως για το παραγόμενο έργο.  


Ο Αντιπρύτανης Διεθνοποίησης, Εξωστρέφειας και Φοιτητικής Μέριμνας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Στράτος Γεωργούλας
 

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 

Τι αντίκτυπο έχει η εφαρμογή του ν/σ στο Παν. Αιγαίου; 

«Το Παν. Αιγαίου είναι ένας ζωντανός οργανισμός, έχει περάσει πολλά νομοσχέδια, πολλούς νόμους. Ζωντανός οργανισμός είναι και ένας νόμος και μπορεί να μην εφαρμοστεί αν είναι αποτυχημένος και στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι αποτυχημένο το ν/σ, έχει αποτυχημένες προτάσεις. Αυτό που θα έχει επίπτωση στο Παν. Αιγαίου δεν είναι φυσικά ότι θα κλείσει, αλλά θα είναι η μετάλλαξή του προς κάτι χειρότερο (..)Έρευνες έχουν δείξει ότι από τη λειτουργία τέτοιων ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων σε άλλες χώρες μειώνεται ποιότητα των σπουδών, είναι πολύ άσχημες οι συνθήκες εργασίας των συναδέλφων μας σε βαθμό εξάντλησης, το προϊόν της εκπαίδευσης το πτυχίο που αποκτάς με κόπο γίνεται ένα αγαθό που το αγοράζεις (..) Μέσα σε αυτόν τον ανταγωνισμό και για να μη χαθεί κόσμος από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου φοβάμαι ότι θα το μεταλλάξει σε μία μορφή παροχής Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης -ποιοτικής με αυτούς καθηγητές με τους συναδέλφους που σαφέστατα είμαστε περήφανοι - από δια ζώσης σε εξ αποστάσεως. Αυτό δεν θα έχει επίπτωση στο ίδιο το Παν. Αιγαίου αλλά θα έχει επίπτωση στο τόπο αυτό.Τι θα γίνει άμα 15.000 προπτυχιακοί φοιτητές και άλλοι 5.000 μεταπτυχιακοί φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες πάψουν να ζουν σε αυτό τον τόπο;».  

Το ν/σ εκτός από την ίδρυση των μην κρατικών Πανεπιστημίων προβλέπει σημεία που αφορούν και το Δημόσιο. Αυτά σας βρίσκουν σύμφωνους ή υπάρχουν ενστάσεις; 

«Δεν αντιμετωπίζονται τα υπαρκτά προβλήματα στη δημόσια εκπαίδευση με αυτό το νομοσχέδιο. Αρκεί να σας πω ότι αυτή τη στιγμή το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και γενικά τα Δημόσια Ελληνικά Πανεπιστήμια βρίσκονται στην κορυφή των λιστών της Διεθνούς αξιολόγησης. Παράγουν εκπληκτικό έργο και αυτό παρά το γεγονός ότι έχουμε το υψηλότερο ποσοστό φοιτητών με καθηγητές, δηλαδή έχουμε πολύ λίγους καθηγητές. Άρα η κυβέρνηση δεν δίνει θέσεις καθηγητών ενώ πρέπει να δώσει. Πρόσφατα έδωσε μόνο οκτώ θέσεις ΔΕΠ σε όλο το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για 18 τμήματα, έχουμε πολύ λιγότερα χρήματα που δίνονται μέσα από τον τακτικό κρατικό προϋπολογισμό σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της ευρωπαϊκής ένωσης αλλά και του κόσμου. Αυτή τη στιγμή είμαστε πολύ κάτω από το μέσο όρο ούτε στο 1/6 του μέσου όρου της ΕΕ. Παρά το γεγονός λοιπόν ότι δεν καλύπτονται αυτές οι υπαρκτές ανάγκες, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και συνολικά η Δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα παράγει εκπληκτικό έργο σύμφωνα και με τις διεθνείς αξιολογήσεις». 

Σε ότι έχει να κάνει με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης που βρίσκεται σε μία ευαίσθητη γεωγραφικά περιοχή, υπάρχει σχετική πρόβλεψη στο ν/σ. Γιατί δεν υπάρχει κάτι ανάλογο και για το Παν. Αιγαίου; 

«Χαίρομαι που υπάρχει αυτό σε επίπεδο λόγου από το νομοσχέδιο αλλά ας διαβάσουμε πιο προσεκτικά τον νόμο, γιατί εγώ αυτή τη στιγμή είμαι αποδέκτης κειμένων αντίδρασης από συναδέλφους μου καθηγητές στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο. Αυτό γιατί μπορεί ο νόμος να λέει ότι θα πρέπει να στηρίξουμε ταυτόχρονα όμως κλείνουν τρία τμήματα και φτιάχνουν ένα τρίτο, ή ενσωματώνουμε το παλιό ΤΕΙ της Καβάλας που είχε γίνει το Διεθνές Πανεπιστήμιο στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο χωρίς πρόβλεψη αντίστοιχων αυξήσεων στα κονδύλια (..) Η τοπική κοινωνία θα πρέπει να παλέψει με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για την αναγνώριση των αναγκών και της προσφοράς του Πανεπιστημίου Αιγαίου σε αυτό τον τόπο σε αυτή την ακριτική περιοχή». 

Εσείς σαν Πανεπιστημιακή Αρχή είχατε ζητήσει κάποια ειδική πρόβλεψη για το Παν. Αιγαίου; 

«Όλα τα πανεπιστήμια και μέσα από Συνόδους και μέσα από προσωπικές επαφές με την ηγεσία του υπουργείου έχουν συγκεκριμένα αιτήματα. Αυτά τα αιτήματα ανανεώνονται και επί του παρόντος σε ένα δεύτερο βαθμό αυτό που θα κάνουμε ως Παν. Αιγαίου και προχωράμε είναι την πλήρη κάλυψη της φοιτητικής στέγης. Ήδη στα περισσότερα νησιά έχουμε καλύψει σε ποσοστό το 100% των αιτήσεων. Πρόκειται για τα νησιά Χιός, Ρόδος, Σύρος και Λήμνος. Υπάρχει ένα πρόβλημα το οποίο καλούμαστε να απαντήσουμε και θα απαντήσουμε με πρόσκληση για δημιουργία νέων εστιών στη Μυτιλήνη και στη Σάμο που είναι το άμεσο σχέδιο. Επιπροσθέτως ότι θέλουμε να βελτιώνουμε πάντα τις συνθήκες της παροχής υπηρεσιών προς τους φοιτητές στη σίτιση και τη στέγαση. Σαφέστατα θα ζητήσουμε περισσότερες θέσεις εργασίας, παραπάνω θέσεις εισακτέων, παραπάνω θέσεις καθηγητών γιατί πιστεύουμε πραγματικά ότι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου προσφέρει ποιοτική εκπαίδευση».  

Σε ότι έχει να κάνει με το άρθρο 16 υπάρχουν κάποιοι συνταγματολόγοι που λένε ότι μπορεί να αλλάξει. Ποια είναι η δική σας απάντηση;

«Αυτό που έχει αναφερθεί στη συζήτηση -γιατί οι περισσότεροι συνταγματολόγοι όπως καταλαβαίνετε διαβάζουν το νόμο ακριβώς όπως το διαβάζει και ο απλός  κόσμος, λέει απαγορεύεται κάτι οτιδήποτε που να μην είναι δημόσιο. Το λέει καθαρά το άρθρο 16. Αυτό που είπε η κυβέρνηση αρχικά είναι ότι μέσα το άρθρο 28 -το οποίο λέει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις προηγείται το ευρωπαϊκό δίκαιο- υπάρχει δυνατότητα ανάγνωσης των παραρτημάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οπότε δεν θα αναμένουμε παραρτήματα από Αμερικάνικα Πανεπιστήμια, από Αγγλικά Πανεπιστήμια από άλλες χώρες; Γιατί αυτό απαγορεύεται από το άρθρο 28. Εκτός αν υπάρχουν αυτά τα πράγματα οπότε μιλάμε για πλήρη καταστρατήγηση του άρθρου 16 και πάλι νέα ψέματα. Έτσι κι αλλιώς τα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια στο πλαίσιο της εξωστρέφειας και της διεθνοποίησης συνεργάζονται και με τα ελληνικά και με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.  Κάνουμε κοινά Μεταπτυχιακά προγράμματα, κοινά summer schools, έχουμε κοινές εκδηλώσεις. Όλος ο χώρος της Ευρώπης στο χώρο της τριτοβάθμιας Παιδείας συνεργάζεται και αυτό το βλέπω γιατί είναι κομμάτι του αντικειμένου μου στην Αντιπρυτανία. Είναι ψευδή λοιπόν να λένε ότι θα έρθουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση να φτιάξουν παραρτήματα όταν ήδη υπάρχουν αυτά και όπως και υπάρχουν και εμείς σε αυτές τις χώρες.  Ειδικά με το πρόγραμμα erasmus αυτό το πράγμα έχει ενταχθεί και μιλάμε για πολλές χιλιάδες φοιτητές που έχουν δυνατότητα να κάνουν σπουδές αυτή τη στιγμή στο εξωτερικό και να αναγνωρίζονται στην Ελλάδα μέσα από ένα Δημόσιο Πανεπιστημιακό Ίδρυμα»

Στον αντίλογο διατυπώνεται ότι η Ελλάδα είναι από τις μοναδικές χώρες στον κόσμο όπου δεν υπάρχει ιδιωτική πρωτοβουλία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και πως πολλοί φοιτητές που κατάγονται από τη χώρα μας φεύγουν στο εξωτερικό για να σπουδάσουν και πως με την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων θα μπορέσουμε να κρατήσουμε αυτό το πληθυσμό στη χώρα μας. Ποια είναι η δική της απάντησης αυτό; 

«Πρόκειται για δύο επιχειρήματα της κυβέρνησης τα οποία είναι ψεύτικα κάτι που προκύπτει από τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Eurostat. 

Στο πρώτο επιχείρημα λοιπόν ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που δεν έχει μη κρατικά πανεπιστήμια θα πρέπει να πούμε ότι στις περισσότερες χώρες το ποσοστό φοιτητών που σπουδάζουν που φοιτούν σε δημόσια Πανεπιστήμια και μιλάμε για χώρες όπως η Δάνια, η Φινλανδία, η Ολλανδία αγγίζει το 100% σύμφωνα με τα στοιχεία της eurostat. Σύμφωνα με την Eurostat τα άτομα στην Ευρώπη των 27 που φοιτούν σε ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι το 9,8%. Δηλαδή το 90% των φοιτητών στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή φοιτούν σε Δημόσια Πανεπιστήμια. 

Σύμφωνα με το δεύτερο επιχείρημα υπάρχουν χιλιάδες αυτή τη στιγμή χιλιάδες Έλληνες φοιτητές οι οποίοι φοιτούν στο εξωτερικό και νομίζουμε ότι αν κάνουμε Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια δεν θα φύγουν από την χώρα. Στην Ελλάδα υπάρχουν αυτή τη στιγμή δεκάδες κολέγια τα οποία δεν έχουν απορροφήσει αυτόν τον πληθυσμό. Αυτός ο πληθυσμός είναι 37.000 σύμφωνα με τα στοιχεία του Στατιστικού Ινστιτούτου της UNESCO το οποίο αναφέρει ότι η τελευταία μέτρηση που έκανε 37.530 Έλληνες φοιτητές σπουδάζουν στο εξωτερικό από αυτούς μόνο το 5% σε προπτυχιακές σπουδές. Μόνο το 5% από τους 37530 Έλληνες φοιτητές σπουδάζουν σε προπτυχιακές σπουδές. Μία μικρή αύξηση του 1% παραπάνω στην κρατική χρηματοδότηση σε καθηγητές, σε υποδομές και φυσικά η δυνατότητα να παίρνουμε περισσότερους εισακτέους λύνει αυτό το πρόβλημα αμέσως στα προπτυχιακά. (..) Το 95% από το 37530 σπουδάζει μεταπτυχιακά και είναι υποψήφιοι διδάκτορες. Σύμφωνα με συνεντεύξεις που έχουν γίνει με τους ανθρώπους το κάνουνε, για να το πούμε πολύ απλά, γιατί «δε έχουν στον ήλιο μοίρα» στην Ελληνική αγορά. Είναι εξειδικευμένο προσωπικό το οποίο θέλει να επενδύσει ακριβώς επειδή έχει πάρει τα προσόντα από τα ελληνικά πανεπιστήμια στο εξωτερικό για να βρει μόνιμη δουλειά. Άρα θα πρέπει να αλλάξει η αγορά εργασίας στην Ελλάδα, να αυξηθούν οι θέσεις εργασίας και εξειδικευμένο προσωπικό να μπορεί να κάνει και τις μεταπτυχιακές του σπουδές στη Ελλάδα για να βρει δουλειά εδώ. Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα στην Ελληνική κοινωνία ότι διώχνει παιδιά γιατί δεν μπορεί να τα απορροφήσει εργασιακά».  

 

Η ανακοίνωση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Αιγαίου 

«Η ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα των πανεπιστημίων αποτελεί επένδυση στο μέλλον της χώρας» 

Σε ανακοίνωση προχώρησε, την Κυριακή 18 Φλεβάρη, η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αιγαίου ζητώντας την ενίσχυση του Δημοσίου Πανεπιστημίου παίρνοντας θέση στη συζήτηση για το ν/σ για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.  

Σε αυτή αναφέρει ότι η ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα των πανεπιστημίων αποτελεί τη μόνη ασφαλή επένδυση στο μέλλον της χώρας επισημαίνοντας ότι τα Ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια αποτελούν θεμελιώδεις πυλώνες της εκπαιδευτικής και κοινωνικής δομής της χώρας, παρέχοντας ποιοτική εκπαίδευση και πρόσβαση σε όλους, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης ή κοινωνικής θέσης. Μόνον η δημόσια και δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση διασφαλίζει πλήρως την ακαδημαϊκή ελευθερία και την ανεξαρτησία της σκέψης στη γνώση και την έρευνα. Επομένως, η υποστήριξη και ενίσχυση των δημοσίων Πανεπιστημίων είναι κρίσιμη για την προαγωγή της κοινωνικής ισότητας και δικαιοσύνης, της δια βίου μάθησης και της ερευνητικής καινοτομίας. Επιπλέον, όπως καταδεικνύουν οι διεθνείς κατατάξεις τα ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια στέκονται ανταγωνιστικά στις διεθνείς κατατάξεις Πανεπιστημίων, επιδεικνύοντας κέντρα αριστείας και διακρίσεις και τιμώντας την επένδυση της πολιτείας, πολλώ δε μάλλον αν ληφθεί υπόψη η χαμηλή χρηματοδότηση τους σε σύγκριση με Πανεπιστήμια άλλων χωρών.  

ΠΗΓΗ ΕΜΠΡΟΣ