26 Αυγούστου 2022

Zane Kerby (ASTA): Γιατί οι Αμερικανοί επιλέγουν Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό




 Μια σεζόν τουριστικής έκρηξης, που προέκυψε σε συνέχεια της καθηλωτικής, προγενέστερης πανδημίας, οδεύει προς τη λήξη της. Οι υπεύθυνοι φορείς και όλοι οι εμπλεκόμενοι στο φετινό φαινόμενο δεν έχουν κάνει ακόμη τον απολογισμό τους, ωστόσο οι δείκτες φαίνεται πως ευνόησαν τον κλάδο με έναν τρόπο που ξεπέρασε τις προσδοκίες.

Εν μέσω αυτής της κατάστασης, συνομιλήσαμε με τον Zane Kerby, πρόεδρο και CEO της ASTA (Αμερικανική Ένωση Τουριστικών Πρακτόρων), βάζοντας τον τουρισμό στο μικροσκόπιο.

Ποιες προκλήσεις καλείστε να αντιμετωπίσετε ως ASTA μετά τις επιπτώσεις της πανδημίας και μεσούντος ενός πολέμου με παγκόσμιο αντίκτυπο;

«Τα ταξίδια ανέκαμψαν απότομα μετά την πανδημία, αλλά πρόκειται για μια ανάκαμψη άνιση. Τα επαγγελματικά ταξίδια εξακολουθούν να μειώνονται από τα υψηλά του 2019, ιδιαίτερα μεταξύ μεγάλων εταιρειών. Ωστόσο, τα ταξίδια αναψυχής και εκδηλώσεων είναι σε παρόμοια επίπεδα ή και σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν ξεπεράσει εκείνα του 2019. Τα ταξίδια στη Δυτική Ευρώπη και την Καραϊβική ανθούν -το ισχυρό δολάριο είναι ένας παράγοντας. Το μόνο μέρος όπου ο εξερχόμενος τουρισμός μειώνεται ελαφρώς είναι η Ανατολική Ευρώπη. Ο κίνδυνος που προέκυψε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει αντίκτυπο στα ταξίδια προς την Ανατολική Ευρώπη, ιδιαίτερα στον τομέα της κρουαζιέρας με ποταμόπλοια. Όμως, καθώς η κατάσταση παραμένει “εντοπισμένη” και η “εξάπλωση” φαίνεται λιγότερο πιθανή, η άποψή μου είναι ότι θα επανέλθει η κανονικότητα του ταξιδεύειν σε όλες τις χώρες του ΝΑΤΟ. Η ασφάλεια και η σιγουριά είναι πάντα κορυφαίες προτεραιότητες για τους ταξιδιώτες των ΗΠΑ».

 

Γνωρίζουμε πως επλήγη ο κλάδος από την ανατροπή που επέφερε η πανδημία στο ταξιδιωτικό γίγνεσθαι ανά τον κόσμο. Πώς εκφράστηκε αυτό;

«Με πολλούς τρόπους. Πρώτον, η αεροπορική βιομηχανία δεν ήταν προετοιμασμένη για την απότομη αύξηση της ζήτησης. Οι ξενοδόχοι παλεύουν να χειριστούν τα πολύ υψηλότερα ποσοστά πληρότητας που αντιμετωπίζουν. Όμως, οι κάτοικοι των ΗΠΑ έχουν φτάσει πλέον να θεωρούν τα ταξίδια δικαίωμα και όχι προνόμιο. Σχεδόν 100 εκατομμύρια έφυγαν από τις ακτές της χώρας το 2019. Με το κλείσιμο των συνόρων, τη βιομηχανία κρουαζιέρας προσωρινά κλειστή και τις ακυρώσεις πτήσεων, οι Αμερικανοί έχασαν σχεδόν 2 χρόνια εκπλήρωσης των ταξιδιωτικών τους ονείρων. Γι’ αυτό παρατηρούμε αυτό που συμβαίνει τώρα. Οι περισσότεροι ταξιδιώτες αδιαφορούν για τις υψηλότερες τιμές και ταξιδεύουν ούτως ή άλλως».

 

Ποιες τάσεις βλέπετε να διαμορφώνονται παγκοσμίως ως προς τον τουρισμό και τι θα μπορούσε να κάνει η Ελλάδα για να συνταχθεί με τα νέα δεδομένα;

«Η Ελλάδα βρίσκεται σε καλή θέση προκειμένου να εκμεταλλευτεί τις πρόσφατες τάσεις. Ιστορία, πολιτισμός, γαστρονομία, όμορφες παραλίες: η Ελλάδα έχει τεράστια φυσικά πλεονεκτήματα που λαχταρούν οι Αμερικανοί. Αν ήμουν υπεύθυνος για το μάρκετινγκ της Ελλάδας, θα εστίαζα σε δύο τομείς: τα social media και την εκπαίδευση των ταξιδιωτικών συμβούλων. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να λειτουργήσουν πυροδοτικά όταν οι άνθρωποι βρίσκονται στη φάση των ονείρων και του σχεδιασμού του ταξιδιού τους. Σε 10 ή 20 δευτερόλεπτα κάποιος μπορεί να γνωρίσει, μέσω εικόνας και βίντεο, τα μοναδικά χαρακτηριστικά και αξιοθέατα ενός προορισμού. Ωστόσο, οι περισσότεροι Αμερικανοί δεν πρόκειται να κάνουν κλικ σε ένα κουμπί για να ταξιδέψουν στο εξωτερικό. Η συνεχιζόμενη προώθηση διά του μάρκετινγκ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μαζί με ισχυρά εκπαιδευτικά προγράμματα για τους ταξιδιωτικούς συμβούλους που εδρεύουν στις ΗΠΑ είναι απαραίτητη».

 

Πώς οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού δύνανται να αλλάξουν την κλασική εικόνα ενός τουριστικού προορισμού όπως η Ελλάδα;

«Ο εναλλακτικός τουρισμός έχει αυξανόμενη σημασία. Οι Αμερικανοί θα ταξιδέψουν για εκδηλώσεις. Το Λονδίνο έχει κάνει καλή δουλειά αναγνωρίζοντας αυτό και φιλοξενεί αγώνες NFL και MLB. Μερικώς έχει να κάνει με την αύξηση της απήχησης των αθλημάτων εκτός ΗΠΑ, αλλά με το ότι οι κορυφαίες ομάδες των ΗΠΑ έχουν καλή πορεία και χιλιάδες οπαδοί θα ταξιδέψουν διεθνώς με τις ομάδες που υποστηρίζουν. Οι Millennials, η μεγαλύτερη ηλικιακή ομάδα στις Ηνωμένες Πολιτείες, είναι επίσης οι πιο καλοταξιδεμένοι, ενώ παραμένουν σε περιπλάνηση. Τους αρέσει να ξεφεύγουν από την πεπατημένη και επιδιώκουν τις αυθεντικές εμπειρίες με τοπικό χαρακτήρα. Αυτό ευνοεί και την Ελλάδα, που έχει εξέχουσα κουλτούρα και γαστρονομία».

Πλεονέκτημα: Κυκλοφορούν σε έναν τόπο που ομιλείται η γλώσσα τους

Ποια η εικόνα των Αμερικανών για την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό;

«Η Ελλάδα είναι ένα από τα κορυφαία μέρη που φιλοδοξούν να ταξιδέψουν οι Αμερικανοί. Το γεγονός ότι οι Αμερικανοί καλωσορίζονται θερμά και μπορούν να κυκλοφορούν σε έναν τόπο που ομιλείται η γλώσσα τους είναι ένα μεγάλο πλεονέκτημα».

 

Έχετε πει στο παρελθόν πως τα υψηλά επίπεδα ασφάλειας που εξασφαλίζει η χώρα μας στον επισκέπτη, αποτελούν ένα ισχυρό κίνητρο. Εξακολουθεί αυτό το κίνητρο να είναι εξίσου ισχυρό;

«Ναι. Τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης (δυστυχώς) δίνουν μεγάλη βαρύτητα σε τραγικά ταξιδιωτικά γεγονότα. Παρ’ όλο που είναι σπάνια, το γεγονός ότι τα μέσα ενημέρωσης εστιάζουν τα διατηρεί ζωντανά στο μυαλό του. Αυτό, μαζί με τις πηγές ταλαιπωρίας (ακυρωμένες πτήσεις, τοπικές αντιπαλότητες) διατηρούν την ασφάλεια ως βασικό μέλημα για τους ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ. Πραγματοποιούμε έρευνες για το καταναλώνειν, εδώ και πολλά χρόνια. Πάντα, η σιγουριά και η ασφάλεια είναι πρωταρχικό μέλημα».

 

Το 2018 πραγματοποιήθηκε το συνέδριο της ΑSTA «ASTA Destination EXPO 2018», στην Αθήνα. Πώς επηρεάστηκε η ζήτηση προς τη χώρα μας μετά από αυτό;«Οι συμμετέχοντες ανέφεραν υψηλότερες πωλήσεις στην Ελλάδα μεταξύ των βάσεων πελατών τους ως αποτέλεσμα της εμπειρίας τους στην ASTA Destination EXPO 2018. Είμαστε πάντα ανοιχτοί στο να επιστρέψουμε σε έναν συνεργάτη τόσο πολύτιμο όσο η Ελλάδα».

Πηγή naftemporiki.gr