Ενας εκ των διασωθέντων μίλησε για «ριπή ανέμου» που το αποσταθεροποίησε ενώ βρισκόταν στη Σάμο για κατάσβεση πυρκαγιάς
Τουλάχιστον μία αποστολή με διαδοχικές ρίψεις νερού φέρεται να είχε ήδη πραγματοποιήσει το μισθωμένο πυροσβεστικό ελικόπτερο Mi-8, το μεσημέρι της περασμένης Τετάρτης στην πυρκαγιά της Σάμου, προτού ανεφοδιαστεί στο αεροδρόμιο του νησιού και αναχωρήσει στις 16.39 για να επιχειρήσει εκ νέου στο μέτωπο της φωτιάς.
Οι λόγοι που οδήγησαν στην πτώση του στη θάλασσα 66 λεπτά αργότερα κατά την κρίσιμη φάση της αιώρησης για νέα υδροληψία ερευνώνται από τις αρμόδιες αρχές, ενώ ένας εκ των διασωθέντων φέρεται να έκανε λόγο για «ριπή ανέμου» που αποσταθεροποίησε το ελικόπτερο.
Από την πτώση του Mi-8 έχασαν τη ζωή τους ο 49χρονος Ελληνας συντονιστής, απόστρατος της Αεροπορίας Στρατού, που είχε ρόλο συνδέσμου του πληρώματος με τις ελληνικές επίγειες δυνάμεις, καθώς και ο 55χρονος Ρουμάνος συγκυβερνήτης. Διασώθηκαν δύο Μολδαβοί, ο 55χρονος μηχανικός και ο πιλότος, ηλικίας 50 ετών, ο οποίος κατάφερε να κολυμπήσει μέχρι τη στεριά.
Μίσθωση
Το ελικόπτερο ανήκε στη μολδαβική εταιρεία Valan International Cargo Charter και είχε μισθωθεί από την Πυροσβεστική μέσω της νατοϊκής υπηρεσίας NSPA για την τρέχουσα αντιπυρική περίοδο. Η «Κ» επιχείρησε να επικοινωνήσει τηλεφωνικά και μέσω email με την εταιρεία στη Μολδαβία, ωστόσο αυτό δεν κατέστη εφικτό. Σε ανακοίνωση που ανάρτησε στην ιστοσελίδα της η εταιρεία αναφέρει ότι «βάσει της αρχικής πληροφόρησης το δυστύχημα μπορεί να οφείλεται στις κακές καιρικές συνθήκες» και ότι γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες για τον επαναπατρισμό της σορού του συγκυβερνήτη.
Η Valan αναφέρει στην ιστοσελίδα της ως έτος ίδρυσής της το 1990 και ότι αυτή τη στιγμή διαθέτει στόλο έξι ελικοπτέρων τύπου Mi-8 MTV-1. Την περίοδο Ιουνίου – Οκτωβρίου 2014 τρία ελικόπτερά της επιχείρησαν πάλι μέσω της νατοϊκής υπηρεσίας NSPA στην Ελλάδα, έχοντας μισθωθεί τότε μέσω της εταιρείας SkyLink Aviation Inc. Δεν έχει διευκρινιστεί εάν το ξένο πλήρωμα του ελικοπτέρου που κατέπεσε στη Σάμο είχε επιχειρήσει και τότε στην Ελλάδα ή σε κάποια άλλη πιθανή αποστολή στα έτη που μεσολάβησαν. Τον Απρίλιο του 2016 ελικόπτερα της ίδιας εταιρείας συμμετείχαν σε επιχειρήσεις πυρόσβεσης στην Τουρκία, έχοντας συνάψει τότε συμβόλαιο με την εταιρεία Bordo Mimarlik.
Μάρτυρας
Το ελικόπτερο έπεσε στη θαλάσσια περιοχή Αγιος Μηνάς, νοτιοδυτικά της Σάμου, και το δυστύχημα ήταν ορατό και από τους Φούρνους που βρίσκονται απέναντι. Ο δήμαρχος Φούρνων, Δημήτρης Καρύδης, αυτόπτης μάρτυρας στο συμβάν, ανέφερε στην «Κ» ότι το ελικόπτερο τούμπαρε την ώρα που επιχειρούσε να κατέβει για υδροληψία. Αυτού του τύπου τα πτητικά μέσα φέρουν κάδο εξωτερικά αναρτημένο. Το ύψος του συρματόσχοινου φθάνει περίπου τα 30 μέτρα και προκειμένου να βυθίσουν τον κάδο για να πραγματοποιήσουν υδροληψία μπορεί να απέχουν περίπου 20 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας.
Αναμένεται να διευκρινιστεί από τις έρευνες που θα γίνουν σε ποια ακριβώς φάση της υδροληψίας συνέβη το δυστύχημα, εάν το ελικόπτερο είχε ήδη πάρει νερό και ανέβαινε, εάν μόλις είχε ακουμπήσει ή βυθίσει τον κάδο στη θάλασσα, ή εάν αποσταθεροποιήθηκε κατά την κατάβαση. Οι σοροί των δύο θανόντων μεταφέρθηκαν το βράδυ της Τετάρτης στο νοσοκομείο Σάμου και αναμένεται να υποβληθούν σε νεκροψία-νεκροτομή. Οι δύο διασωθέντες είναι καλά στην υγεία τους, αλλά κρίθηκε ότι πρέπει να νοσηλευθούν για περαιτέρω έλεγχο και παρακολούθηση.
Γιάννης Παπαδόπουλος
https://www.kathimerini.gr/