Στα τέλη του 2023 πέρασε στα ψιλά μια ακόμα είδηση για μια γυναίκα αγνώστων στοιχείων που βρέθηκε νεκρή δίπλα στο μοναστήρι της ζωοδόχου πηγής στη Σάμοο.
Με πολύ κόπο βρέθηκε η κόρη της στο Βέλγιο την τακτοποίησει και δηλώνοντας ότι δεν μπορεί να καλύψει τα έξοδα της κηδείας της ζήτησε από το Δήμο την ταφή της στη Σάμο.
Έκτοτε πέρασαν κοντά 3 χρόνια. Στο μεταξύ διαρκώς ειδήσεις για ναυάγια στο νησί και ξεβρασμένα πτώματα στις ακτές μας. Κάποιοι έχουν συγγενείς και τους παίρνουν να τους θάψουν. Οι άλλοι; Στα αζήτητα των ψυγείων του ΓΝ Σάμου.
Γιατρούς στο νοσοκομείο δεν έχουμε, αλλά ανθρώπους πεταμένους στα ψυγεία του έχουμε άφθονους.
Ενιγουει περνάει ο καιρός και αναρωτιέμαι: τι να έγινε με εκείνη τη γυναίκα; και μαθαίνω με έκπληξη ότι είναι ακόμα στο ψυγείο του νεκροτομείου. Μαζί της ακόμα 10 συνάνθρωποι μας που έχασαν τις ζωές τους στις ακτές μας και δεν υπάρχει κάποιος να τους ταυτοποιήσει.
Παρά τις διαρκείς οχλήσεις όλα αυτά τα χρόνια, από το νοσοκομείο προς τους δύο δήμους, οι υπηρεσίες δηλώνουν αναρμόδιες. Τόσο για την κάλυψη των εξόδων (ένα ποσό που συνολικά δε θα ξεπερνά τις 8.000 ευρώ για όλους) όσο και για την εύρεση χώρου, δηλώνοντας δε συχνά ότι δεν υπάρχει χώρος στα νεκροταφεία μας.
Ακόμα και στους πιο άγριους πολέμους, γινόταν παύση των εχθροπραξιών για να ταφούν οι εχθροί των αντιπάλων.
Ο Όμηρος καταγράφει την υβρι εκ μέρους του Αχιλλέα, που προκάλεσε τη νέμεση και οδήγησε στην ποινή, ακριβώς επειδή δε σεβάστηκε τον νεκρό εχθρό του.
Και όμως σήμερα οι απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων, που τόσο φοβούνται μην αλλοιωθεί ο πολιτισμός τους από τους ξένους, επαναλαμβάνουν την ύβρη απλά με γραφειοκρατική κάλυψη. Και η γραφειοκρατία καμία φορά μπορεί να είναι πιο άγρια και από τη σκύλευση νεκρού που έκανε ο Αχιλλέας, γιατί είναι διαρκής, επαναλαμβανόμενη και δεν προέρχεται από κάποια οργή (όπως του Αχιλλέα) αλλά από αδιαφορία για τους ξένους, οι οποίοι στα μάτια τους δεν είναι άνθρωποι σαν εμάς.
Αγαπητοί Δήμοι Ανατολικής και Δυτικής Σάμου. Αφού οι επιστολές δεν αρκούν αναγκαστικά θα πάμε στην προαιώνια λύση: όπως έκανε τότε και ο Όμηρος: post στο Facebook
Αγαπητοί κύριοι/ες των δήμων και των υπηρεσιών. Δε σας ζητάμε να δώσετε ψυχή. Ενα κομμάτι γης 2x3 ζητάμε. Και αν δεν έχετε κονδύλι να καλύψετε τα έξοδα θα τα βάλουμε εμείς. Εσείς δώστε 140.000 για πυροτεχνήματα, είναι πιο σημαντικά τα πανηγύρια από την ταφή κάποιων ξένων
Δημήτρης Χούλης
Δικηγόρος
