Η αδυναμία του Υπουργού Ναυτιλίας, Βασίλη Κικίλια, να παράσχει σαφή και ουσιαστική απάντηση στο ζήτημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών του Βορείου Αιγαίου με την υπόλοιπη Ελλάδα είναι πλέον ανησυχητική. Η πρόσφατη ερώτηση του Προέδρου της Ελληνικής Λύσης, κ. Κυριάκου Βελόπουλου, σχετικά με την αποχή της Σάμου από το νέο ακτοπλοϊκό δρομολόγιο Βόλος-Λέσβος-Χίος, αποκάλυψε με τον πιο σαφή τρόπο την αδιαφορία του Υπουργού να αντιμετωπίσει ένα πραγματικό και επείγον ζήτημα που αφορά τη ζωή και την ανάπτυξη των νησιωτικών κοινοτήτων.
Η νέα ακτοπλοϊκή σύνδεση Βόλος-Λέσβος-Χίος, που παρακάμπτει τη Σάμο, αποτελεί πλήγμα για τους νησιώτες. Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Ναυτιλίας φαίνεται να αδιαφορούν για την ανάγκη της Σάμου να συνδεθεί με το υπόλοιπο Βόρειο Αιγαίο, δημιουργώντας νέες διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των νησιών και εντείνοντας την ακτοπλοϊκή απομόνωση του νησιού. Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις για την ενίσχυση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, η κυβέρνηση παραμένει εγκλωβισμένη σε διαδικασίες και καθυστερήσεις που δεν οδηγούν σε καμία απολύτως πρακτική λύση.
Η απάντηση του Υπουργού στην ερώτηση του κ. Βελόπουλου, πέρα από την τυπική αναφορά στις διαδικασίες «μειοδοτικών διαγωνισμών» και στην ανάγκη «συνεχιζόμενης διαβούλευσης με τους αρμόδιους φορείς», είναι απολύτως αόριστη και ανίκανη να διασφαλίσει ότι η Σάμος δεν θα παραμείνει σε κατάσταση ακτοπλοϊκής απομόνωσης. Ο κ. Κικίλιας απέφυγε να αναφερθεί σε συγκεκριμένα μέτρα ή σε χρονοδιάγραμμα που θα επιλύσουν το πρόβλημα, επαναλαμβάνοντας μόνο τις γνωστές κοινοτυπίες περί «επιδοτούμενων δρομολογίων» και «στρατηγικής βελτίωσης του ακτοπλοϊκού δικτύου». Στην ουσία, όμως, δεν δεσμεύτηκε για καμία ουσιαστική ενέργεια που να ανακουφίζει άμεσα τους κατοίκους της Σάμου.
Η απάντησή του, γεμάτη με ασαφείς διατυπώσεις και γραφειοκρατικούς όρους, καταδεικνύει την πλήρη αποσύνδεση της κυβέρνησης από τα πραγματικά προβλήματα των νησιωτικών περιοχών. Η αδράνεια του Υπουργού απέναντι σε ένα ζήτημα που είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία και την κοινωνία της Σάμου και των άλλων νησιών του Βορείου Αιγαίου είναι απαράδεκτη. Αν η κυβέρνηση δεν μπορέσει να διασφαλίσει την απαραίτητη ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ των νησιών του Αιγαίου, τότε είναι προφανές ότι η Σάμος και άλλες περιοχές της περιφέρειας θα συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν μια διαρκή απομόνωση, η οποία θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τις τοπικές κοινωνίες.
Ο Υπουργός, αντί να αναλάβει τις ευθύνες του και να παρουσιάσει άμεσα μέτρα για τη βελτίωση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, περιορίζεται σε αοριστίες και υποσχέσεις για μελλοντικές ενέργειες που δεν έχουν κανένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Η αδυναμία του να ανταποκριθεί στην ανάγκη για μια άμεση λύση αποδεικνύει την απογοητευτική αδιαφορία της κυβέρνησης απέναντι σε ένα θέμα που αφορά την καθημερινότητα και την ανάπτυξη των νησιωτών.
Η Σάμος, όπως και τα άλλα νησιά του Βορείου Αιγαίου, δεν μπορεί να περιμένει άλλο. Η ακτοπλοϊκή σύνδεση δεν είναι πολυτέλεια, αλλά απαραίτητη υποδομή για την επιβίωση και την ανάπτυξη αυτών των περιοχών. Ο Υπουργός Ναυτιλίας και η κυβέρνηση πρέπει να συνειδητοποιήσουν άμεσα την κρισιμότητα της κατάστασης και να αναλάβουν δράση για την αποκατάσταση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Σάμου με τη Θεσσαλία και τα υπόλοιπα νησιά του Βορείου Αιγαίου.
Η ώρα της αδράνειας και της αναβολής πρέπει να τελειώσει. Η Σάμος αξίζει μια αξιόπιστη και βιώσιμη ακτοπλοϊκή σύνδεση, και η κυβέρνηση οφείλει να την προσφέρει χωρίς άλλη καθυστέρηση.
