Θέμα: Παρατηρήσεις επί του 3ου σεναρίου χωρικής οργάνωσης και προτάσεις σύμφωνα με τα Π.Δ. 59/2018, 36/2023 και του ν. 998/1979
Σε συνέχεια της δημόσιας παρουσίασης των εναλλακτικών σεναρίων του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΤΠΣ) του Δήμου Ανατολικής Σάμου, και προς αποσαφήνιση κρίσιμων χωρικών ζητημάτων που προκύπτουν από το 3ο σενάριο, στην περιαστική περιοχή ΖΟΕ Ζ2 της ΤΚ Σαμίων, καταθέτουμε τις ακόλουθες τεκμηριωμένες παρατηρήσεις και προτάσεις.
1. Παρατήρηση επί του 3ου σεναρίου – Ελλιπής και ασαφής κάλυψη τμήματος της περιοχής ενδιαφέροντός μας.
Το 3ο σενάριο αποτελεί την καταλληλότερη επιλογή για την περιαστική περιοχή ΖΟΕ Ζ2, εφόσον προωθεί ένα πιο ολοκληρωμένο πλαίσιο ανάπτυξης. Ωστόσο, η αποτύπωση τμήματος της ζώνης εφαρμογής του σεναρίου παρουσιάζει ασάφειες και αδρομερή οριοθέτηση, χωρίς συντεταγμένες, και είναι πολύ πιθανό να μην περιλαμβάνει πλήρως κάποιες ιδιοκτησίες μελών της ομάδας μας, οι οποίες διαθέτουν τα ίδια πολεοδομικά και μορφολογικά χαρακτηριστικά με τις υπόλοιπες της ευρύτερης ΖΟΕ Ζ2 και παρά το γεγονός ότι έχει ήδη αποφασισθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο (ομόφωνη απόφαση υπ' αρ.18/7-02-2022) και την Τοπική Κοινότητα Σαμίων
( αποφάσεις υπ' αρ.32/29-9-2021 και 8/10-02-2025,) η ένταξη τους στις ζώνες κύριας ανάπτυξης (πορτοκαλί ζώνη).
Για τον λόγο αυτό προτείνεται:
Διεύρυνση της οριοθέτησης του 3ου σεναρίου, ώστε να συμπεριληφθούν στην πορτοκαλί ζώνη ολόκληρες και όλες οι όμορες ιδιοκτησίες, με κίτρινο και εν μέρει πράσινο χρώμα, οι οποίες φέρουν ταυτόσημα χαρακτηριστικά.
Ρητή χαρτογραφική απεικόνιση του 3ου σεναρίου με συντεταγμένες, ώστε να μη δημιουργούνται ερμηνευτικές ασάφειες και σύγχυση των ενδιαφερομένων ως προς τον προσδιορισμό των ιδιοκτησιών τους. Εξαιτίας της πολύ κακής ανάλυσης των ορθοφωτοχαρτών είναι αδύνατη ακόμη και η απλή παρατήρηση, γεγονός που καθιστά ήδη δυσχερή τη συμμετοχή στη διαβούλευση και την υποβολή προτάσεων.
2. Πρόταση διεύρυνσης και επιμέρους κατηγοριοποίησης χρήσεων γης στην πορτοκαλί ζώνη μετά την επιμήκυνση της, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο - Π.Δ. 59/2018 και 36/2023.
Πράγματι, η περιαστική ΖΟΕ Ζ2 διαθέτει ουσιαστικές προϋποθέσεις για ανάπτυξη χρήσεων γενικής κατοικίας, τουρισμού και αναψυχής. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με το Π.Δ. 36/2023, οι δύο αυτές κατηγορίες χρήσεων (Γενική Κατοικία και Τουρισμός–Αναψυχή) περιλαμβάνονται στις επιτρεπόμενες και προωθούμενες χρήσεις γης για ανάλογες περιπτώσεις αξιοποίησης εκτάσεων σε άλλες περιοχές της χώρας.
Επομένως, προτείνεται να ενσωματωθούν στο 3ο σενάριο του ΤΠΣ του Δήμου Ανατολικής Σάμου:
Εφαρμογή των προβλέψεων του άρθρου 3 του Π.Δ. 59/2018, το οποίο ορίζει την κατηγορία «Γενική Κατοικία» και επιτρέπει ένα ευρύ φάσμα συμβατών με αυτών του άρθρου 5 δραστηριοτήτων που καθορίζει τις χρήσεις «Τουρισμού – Αναψυχής», οι οποίες ανταποκρίνονται στη φυσιογνωμία και στις δυνατότητες της περιοχής μας. Για παράδειγμα το Π.Δ. 36/2023, ήδη προβλέπει την ταυτόχρονη συνύπαρξη και των δύο ανωτέρω κατηγοριών στην περιοχή που πραγματεύεται προς αξιοποίηση, γεγονός που ενισχύει την πεποίθηση μας ότι αυτές οι δύο κατηγορίες χρήσεων γης, (άρθρο 3 και 5 ΠΔ 59/2018), μπορούν να εφαρμοστούν και στη δική μας περίπτωση, στην πορτοκαλί ζώνη της περιοχής μας μετά και την επιμήκυνση της.
Με τον τρόπο αυτό θα διασφαλιστεί και επιτευχθεί ο αναγκαίος συμβατός συνδυασμός κατοικίας – τουριστικής ανάπτυξης, όπως επιτρέπει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.
3. Ζήτημα δασικών εκτάσεων – Παλαιοί αγροί και εφαρμογή του άρθρου 67 ν. 998/1979
Στο 3ο σενάριο ορισμένες εκτάσεις εμφανίζονται ως δασικές, αν και πρόκειται για παλαιούς αγρούς με χαρτογραφικά τεκμηριωμένη αγροτική χρήση, με αποτέλεσμα να μην εντάσσονται στο ευνοϊκό καθεστώς του σεναρίου.
Επισημαίνεται ότι:
Σύμφωνα με το άρθρο 67 του ν. 998/1979, οι εκτάσεις που έχουν χαρακτηριστεί δασικές ενώ είναι αποδεδειγμένα παλαιοί αγροί δύνανται να αποχαρακτηριστούν μέσω της διοικητικής ή νομικής διαδικασίας. Εκτός αυτού οι υφιστάμενοι δασικοί χάρτες, ακόμη και οι κυρωμένοι, παρέχουν πληροφορία ή οποία, ειδικώς για τους παλιούς αγρούς, δε δεσμεύει ή δε θα έπρεπε να δεσμεύει το μελετητή του ΤΠΣ, εφόσον στο πλαίσιο, διοικητικών πράξεων, του προδήλου σφάλματος και του δασολογίου οι συγκεκριμένες εκτάσεις θα αλλάξουν σίγουρα μορφή. Το Δασολόγιο είναι πιο σύνθετο από τους Δασικούς Χάρτες από άποψη εκτάσεων που οριοθετούνται και πληροφοριών που καταγράφονται, ενώ αποτελεί ουσιαστικά την ολοκλήρωση των διοικητικών πράξεων ως προς τον χαρακτηρισμό των δασικών εκτάσεων και των δασών με την καταγραφή κυρίως της συγκόμωσης της βλάστησης που φέρουν αυτές, η οποία θα καθορίσει και την τύχη του παλαιού αγρού. Μέχρι την κατάρτιση και τήρηση Δασολογίου συστήνεται Επιτροπή Δασολογίου Περιφερειακής Ενότητας στην έδρα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με αρμοδιότητα τον, κατά τις διατάξεις των παραγράφων 1, 2, 3, 4 και 5 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, ειδικότερο χαρακτηρισμό των περιλαμβανομένων στον αναρτημένο δασικό χάρτη, περιοχών δασικού χαρακτήρα. Συμπερασματικά, οι δασικοί χάρτες είναι δυναμικοί. Προφανώς επιδέχονται αλλαγές σε βαθμό τέτοιο που, υπό προϋποθέσεις, χιλιάδες εκτάσεις με την ένδειξη ΑΔ θα παύσουν να διέπονται από τις δασικές διατάξεις. Εξάλλου, οι εκτάσεις στους δασικούς χάρτες που αποτυπώνονται ως δασικές, δεν αναιρεί αυτομάτως το χαρακτήρα τους και μπορούν να περιληφθούν ως αστικό πράσινο στο ΤΠΣ, τουλάχιστον όσες από αυτές είναι όμορες με την πορτοκαλί ζώνη της περιοχής μας, και να παραμείνουν ως τέτοιες, έως ότου ολοκληρωθεί η παραπάνω διοικητική ή νομική διαδικασία. Ως εκ τούτου θεωρούμε ότι δεν υπάρχει κόλλημα ενσωμάτωσης και των πράσινων ΑΔ τμημάτων της περιοχής μας, με την προϋπόθεση αυτά ν' αφορούν σε ιδίου ιδιοκτήτη, ενιαίες ιδιοκτησίες ( ΚΑΕΚ), τμήματα των οποίων περιλαμβάνονται στις πορτοκαλί ζώνες ανάπτυξης του ΤΠΣ.
Επιπλέον οι εκτάσεις ΑΔ δύνανται με αποφάσεις της διοίκησης να επανεμφανιστούν ως αγροτικές εκτάσεις μέσω της επανακαλλιέργειας τους, γεγονός που θα μεταβάλλει επί της ουσίας τον όποιο σημερινό χαρακτήρα και τις επιτρεπόμενες χρήσεις τους.
Για τους λόγους αυτούς προτείνεται:
Ένταξη των παλαιών αγρών, ( ΑΔ) όπου αυτό τεκμηριώνεται σύμφωνα με τους Δασικούς χάρτες Σάμου, στο 3ο σενάριο στις πορτοκαλί ζώνες, ώστε το ΤΠΣ να αντανακλά την πραγματική μορφή και χρήσεις γης προκειμένου να μη δημιουργηθούν ανισότητες ή αποκλίσεις μεταξύ όμοιων ιδιοκτησιών. Με τον τρόπο αυτό θα διασφαλιστεί η απαραίτητη νομική σαφήνεια και θα αποφευχθούν μελλοντικές παρερμηνείες και καθυστερήσεις στην αξιοποίηση ακινήτων, θα αποφευχθεί η διάσπαση ενιαίων ιδιοκτησιών ( ΚΑΕΚ) ενώ θα διευκολυνθεί ουσιαστικά η εισφορά σε γη για το ρυμοτομικό σχέδιο και τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων.
Οι παραπάνω προτάσεις στοχεύουν στη διαμόρφωση ενός σαφούς, τεκμηριωμένου και σύμφωνου με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο ΤΠΣ, που θα εξασφαλίζει:
ίση μεταχείριση μεταξύ των ιδιοκτησιών της συγκεκριμένης ζώνης,
σαφή αποτύπωση των χρήσεων γης,
συμβατότητα με τα Π.Δ. 59/2018 και 36/2023,
ορθή εφαρμογή του άρθρου 67 του ν. 998/1979 σε παλαιούς αγρούς,
προώθηση μίας βιώσιμης και πολυλειτουργικής ανάπτυξης,
και τέλος θα συμβάλλει ουσιαστικά στη χωρική και κοινωνική συνοχή, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και των συνθηκών στις μειονεκτικές, παραμεθόριες περιοχές και στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών εκπαίδευσης, υγείας, πρόνοιας, πολιτισμού, αναψυχής, επικοινωνίας και μετακίνησης.
Παρακαλούμε για τη λήψη υπόψη των ανωτέρω προτάσεων στην τελική διαμόρφωση του 3ου σεναρίου του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου Δήμου Ανατολικής Σάμου.
Οι οικοπεδούχοι υπογράφοντες: