10 Νοεμβρίου 2025

Η Τουριστική Στρατηγική του Δήμου Ανατολικής Σάμου: Παρά τις σειρήνες του ενθουσιασμού, η πραγματικότητα είναι σκληρή



 Η πρόσφατη συμμετοχή του Δήμου Ανατολικής Σάμου στην Έκθεση Τουρισμού World Travel Market (WTM) του Λονδίνου και η διάκριση στο πλαίσιο των Greek Travel Awards 2025 δεν είναι τίποτε περισσότερο από ένα επικοινωνιακό τέχνασμα που κρύβει την απογοητευτική πραγματικότητα του τουριστικού κλάδου του νησιού. Παρά τις όποιες φανταχτερές δηλώσεις και την υποτιθέμενη «επιτυχία» της παρουσίας της Σάμου στη διεθνή σκηνή, η αλήθεια είναι ότι ο Δήμος Ανατολικής Σάμου συνεχίζει να πορεύεται με λάθος προσανατολισμό και χωρίς ρεαλισμό, ενώ η πραγματικότητα του τουριστικού κλάδου είναι γεμάτη προβλήματα και αβεβαιότητες.

Αρχικά, ας αναλογιστούμε το ουσιαστικό ζήτημα που τίθεται για το νησί: Που βρίσκονται οι πραγματικές υποδομές που θα στηρίξουν τον τουρισμό; Παρά την ακατάσχετη επικοινωνιακή ρητορεία περί "εντυπωσιακών επιτυχιών" και "μεγάλων συμφωνιών", η Σάμος εξακολουθεί να υποφέρει από σοβαρές ελλείψεις σε βασικές υποδομές. Από το αεροδρόμιο «Αρίσταρχος ο Σάμιος», που παραμένει σε κατάσταση αναμονής για τη μελλοντική του αναβάθμιση, μέχρι τη δημόσια υγειονομική περίθαλψη, οι αναγκαίες υποδομές παραμένουν πίσω από τις προσδοκίες. Η δημοτική αρχή, αντί να επικεντρωθεί στην επίλυση αυτών των προβλημάτων, προτιμά να αντλεί λάμψη από εξωτερικές διακρίσεις, οι οποίες δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι επισκέπτες και οι κάτοικοι του νησιού.

Η δήθεν «νέα εποχή» που εξαγγέλλεται με θριαμβευτικό τόνο κάθε φορά που η Σάμος κάνει ένα βήμα σε διεθνείς εκθέσεις δεν είναι τίποτε άλλο παρά μία επικοινωνιακή στρατηγική που αποσκοπεί στο να κρύψει τις παθογένειες του τόπου. Είναι εντυπωσιακό πώς ο Δήμος Ανατολικής Σάμου συνεχίζει να θεωρεί πως η συμμετοχή σε εκθέσεις και η σύναψη συμφωνιών με τουριστικά γραφεία και αεροπορικές εταιρείες θα φέρει από μόνη της τη «σωτηρία» του τουρισμού. Ο τουρισμός δεν είναι μία στατική διαδικασία, και η Σάμος δεν είναι το μόνο νησί που προσπαθεί να προσελκύσει νέες αγορές. 

Οι τουριστικές στρατηγικές πρέπει να είναι ολοκληρωμένες και να περιλαμβάνουν τόσο την προβολή όσο και τη διαρκή αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών. Εδώ, η δημοτική αρχή παραμένει σε μία στρατηγική «επικοινωνιακής προβολής», αδιαφορώντας για τις πιο θεμελιώδεις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και του τουριστικού τομέα.

Ο Δήμος αναφέρεται με υπερβολική αισιοδοξία στην είσοδο της Jet2 και την πρόβλεψη για 50.000 προκρατήσεις από τη βρετανική αγορά το 2026. Παρά την αρχική ενθουσιώδη παρουσίαση, τα πράγματα δεν είναι τόσο ρόδινα όσο φαίνονται. Η πτώση στις προκρατήσεις για την Ελλάδα, η οποία αγγίζει το 18% για το 2026, προειδοποιεί για τις τάσεις που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά το τουριστικό μέλλον της Σάμου. Η εξάρτηση από συγκεκριμένες αγορές, όπως η βρετανική, χωρίς να υπάρχει εναλλακτική στρατηγική διαφοροποίησης, δημιουργεί σοβαρές αδυναμίες και καθιστά το νησί ευάλωτο σε εξωτερικούς παράγοντες, όπως οι οικονομικές κρίσεις και οι γεωπολιτικές εντάσεις.

Επιπλέον, η επιμονή του Δήμου στην επικοινωνία της «νέας τουριστικής ταυτότητας» και των «εναλλακτικών μορφών τουρισμού» (πεζοπορία, οινοτουρισμός, γαστρονομία) είναι εξαιρετική ως ιδέα, αλλά επικίνδυνα αποκομμένη από την πραγματικότητα της τουριστικής βιομηχανίας της Σάμου. Η τουριστική αυτή διαφοροποίηση απαιτεί σοβαρές επενδύσεις και συντονισμένη προσφορά υπηρεσιών, κάτι που φαίνεται να λείπει από το όραμα της δημοτικής αρχής. Η ανάπτυξη τουριστικών προϊόντων που βασίζονται σε ειδικές δραστηριότητες απαιτεί τόσο εκπαιδευμένο προσωπικό όσο και υποδομές, όπως κατάλληλα μονοπάτια πεζοπορίας ή επαγγελματικά οινοποιεία. Αυτά τα στοιχεία δεν είναι καν στο προσκήνιο των σχεδιασμών του Δήμου, ο οποίος φαίνεται να προτιμά τις εφήμερες «διακρίσεις» και την εντυπωσιακή προβολή.

Αν θέλει πραγματικά να προχωρήσει σε μια βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, ο Δήμος Ανατολικής Σάμου πρέπει να αποδεχτεί την πραγματικότητα: η τουριστική ανάπτυξη απαιτεί σοβαρές και μόνιμες επενδύσεις στις υποδομές, τη διαχείριση του προορισμού και την προσαρμογή του στα σύγχρονα δεδομένα της τουριστικής αγοράς. Η στρατηγική που υιοθετείται αυτή τη στιγμή, στηριγμένη σε προσωρινά εντυπωσιακά αποτελέσματα και χωρίς βάθος, δεν μπορεί να εγγυηθεί τίποτε περισσότερο από μία ακόμα χαμένη ευκαιρία για το νησί.

Ο Δήμος Ανατολικής Σάμου οφείλει να προσγειωθεί στην πραγματικότητα. Οι εξωτερικές διακρίσεις, οι εκθέσεις και οι συμφωνίες με tour operators δεν αρκούν από μόνες τους. Αν δεν αναγνωρίσει τις εγχώριες ανάγκες του νησιού και αν δεν προχωρήσει σε μια συνολική αναβάθμιση των υποδομών και της τουριστικής στρατηγικής, οι όποιες «επιτυχίες» στο εξωτερικό θα είναι απλώς πυροτεχνήματα.