23 Οκτωβρίου 2025

"ΕΟΣ Σάμου: Η Αλήθεια Κρύβεται Πίσω από το 2% – Αξιοποιείται η πολιτική σχέση για να κρύψουν τις παράβαση;"

 "17.000 Αιτήσεις, 340 Παράνομες: Ο Πρόεδρος Σκούτας και η πολιτική σκιά του ΕΟΣ Σάμου"


Μετά από τον πρόσφατο έλεγχο της ΑΑΔΕ και την προσωρινή αναστολή λειτουργίας του Ενιαίου Οινοποιητικού Αγροτικού Συνεταιρισμού Σάμου, το κύριο ερώτημα που προκύπτει δεν είναι μόνο το πώς διαχειρίστηκαν την κατάσταση οι υπεύθυνοι, αλλά κυρίως το πώς η Ένωση επέλεξε να επικοινωνήσει το ζήτημα στους παραγωγούς και το κοινό.

Η ανακοίνωση της Ένωσης προσπαθεί να εξηγήσει τα γεγονότα, αποδίδοντας τη δυσλειτουργία σε καθυστερημένες πληρωμές και δυσκολίες μετακίνησης κάποιων γεωργών. Ωστόσο, η προσπάθεια να αποδοθούν ευθύνες αποκλειστικά στους παραγωγούς που καθυστέρησαν την καταβολή των οφειλών, ενώ παραμένει ασαφής η ευθύνη της Ένωσης στη διαχείριση αυτής της διαδικασίας, δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη. 

Οι ισχυρισμοί περί «αμελούς» συμπεριφοράς ορισμένων παραγωγών και των «δυσκολιών» που αντιμετωπίζουν από την πλευρά τους, αν και δεν είναι αβάσιμοι, αποφεύγουν να θίξουν τη βασική ουσία: την ανεπάρκεια του Συνεταιρισμού να οργανώσει ένα αποτελεσματικό και σαφές σύστημα πληρωμών και παραστατικών, που να εξυπηρετεί και τις πιο αδύναμες ομάδες παραγωγών.

Η "ανακάλυψη" των παραβάσεων:

Στο διάστημα από το 2020 έως το 2024, περίπου 17.000 αιτήσεις υποβλήθηκαν μέσω του Κέντρου Υποδοχής Δηλώσεων του ΕΟΣ Σάμου. Από τον έλεγχο που διενεργήθηκε από κλιμάκιο της ΑΑΔΕ, διαπιστώθηκε ότι σε ελάχιστες περιπτώσεις δεν είχαν εκδοθεί φορολογικά παραστατικά για τις εν λόγω αιτήσεις. Το ποσοστό των αιτήσεων που δεν είχαν εκδοθεί φορολογικά παραστατικά αντιστοιχεί σε λιγότερο από το 2% του συνόλου των αιτήσεων.

Άρα, το 2% των 17.000 αιτήσεων είναι 340 αιτήσεις.


Φυσικά, η Ένωση επιδιώκει να πείσει το κοινό ότι οι παραβάσεις ήταν "ελάχιστες" και αφορούσαν ένα ποσοστό που δεν ξεπερνά το 2%. Ωστόσο, η προσπάθεια να υποβαθμιστεί η σημασία αυτών των παρατυπιών, και μάλιστα μέσω ενός απλοϊκού δελτίου τύπου, δεν μπορεί να κρύψει το σοβαρότερο ζήτημα: Ο Συνεταιρισμός έχει διαχειριστεί χιλιάδες αιτήσεις και εντούτοις δεν φρόντισε να διασφαλίσει την πλήρη συμμόρφωση με τις φορολογικές διαδικασίες, ακόμα και για ένα μικρό ποσοστό.

Η ανεπάρκεια ενός τέτοιου συστήματος πληρωμών, που οδήγησε σε καθυστερήσεις ή ακόμα και απουσία φορολογικών παραστατικών, δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη. Η “μικρή κλίμακα” των παραβάσεων μπορεί να δικαιολογεί την προσπάθεια να παρουσιαστεί ως αμελητέα, αλλά στην πραγματικότητα επισημαίνει την ελλιπή προετοιμασία και διοίκηση του Συνεταιρισμού, που φαίνεται να μην έχει τον έλεγχο ακόμα και στις πιο βασικές διαδικασίες του.

Ο Πρόεδρος Σκούτας: Ένα Κομματικό Όργανο ή Εγγυητής της Διαφάνειας;

Ένα ακόμα ζήτημα που εγείρεται είναι ο ρόλος του προέδρου του ΕΟΣ Σάμου, κ. Ιωάννη Σκούτα, ο οποίος είναι όχι μόνο επικεφαλής του Συνεταιρισμού, αλλά και κομματικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας επι των αγροτικών θεμάτων  Ο πολιτικός του ρόλος και η κομματική του ταυτότητα δημιουργούν εύλογες αμφιβολίες για την αμεροληψία και την αποδοτικότητα του χειρισμού των φορολογικών ζητημάτων του Συνεταιρισμού.

Πόσο ανεξάρτητη μπορεί να είναι η λειτουργία ενός οργανισμού που βρίσκεται υπό την ηγεσία ενός κομματικού στελέχους, ιδίως όταν το θέμα αφορά φορολογικές παραβάσεις; 

Αν και η πολιτική του ιδιότητα δεν σημαίνει απαραίτητα ανικανότητα, το γεγονός ότι ο ΕΟΣ Σάμου βρίσκεται στη σκιά της κομματικής πολιτικής, ειδικά σε μια εποχή έντονων πολιτικών αντιπαραθέσεων, καθιστά αδύνατο να αγνοήσει κανείς τις πιθανές επιπτώσεις στη διαφάνεια και στην εμπιστοσύνη των μελών του Συνεταιρισμού.

Το γεγονός ότι η Ένωση αντιμετωπίζει μια κρίσιμη κατάσταση φορολογικών παραβάσεων και η ηγεσία της σχετίζεται άμεσα με το κυβερνών κόμμα, δημιουργεί προβληματισμούς σχετικά με το πόσο αντικειμενικά και σοβαρά εξετάστηκαν τα ζητήματα αυτά. Αν η Νέα Δημοκρατία, στην οποία ανήκει ο κ. Σκούτας, έχει συμφέρον να διατηρήσει τη "νομιμότητα" των συνεταιρισμών υπό έλεγχο, τότε αυτό ενδέχεται να επηρεάζει την πλήρη και ανεξάρτητη διερεύνηση των παραβάσεων.

Η ΑΠΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΣΑΦΗΝΕΙΑ:

Η ανακοίνωση του ΕΟΣ Σάμου προσπαθεί να επαναφέρει την εμπιστοσύνη με αναφορές στην «παράδοση» του Συνεταιρισμού, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι η αντίληψη περί «περίεργης και γραφειοκρατικής» διαχείρισης εξακολουθεί να πλήττει τον οργανισμό. Αν η Ένωση θεωρεί ότι η κατηγορία περί «φορολογικής παράβασης» είναι τόσο αμελητέα, θα έπρεπε να αναρωτηθεί αν η αντιμετώπιση αυτής της σοβαρής κρίσης με έναν μόνο «πληροφοριακό δελτίο» είναι ό,τι καλύτερο μπορεί να κάνει.

Οι φορολογικές παραβάσεις που διαπιστώθηκαν από την ΑΑΔΕ (ακόμα και αν είναι μικρές σε ποσοστό) μπορεί να έχουν διάφορες συνέπειες:

  •  Η ΑΑΔΕ μπορεί να επιβάλει πρόστιμα ή άλλες κυρώσεις για τη μη έκδοση παραστατικών. Αν και το ποσοστό είναι μικρό, η μη συμμόρφωση με τις διαδικασίες μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμα.

  •  Αν ο Συνεταιρισμός προχωρήσει σε διόρθωση της κατάστασης (π.χ. έκδοση παραστατικών για τις εκπρόθεσμες πληρωμές), ίσως να αποφευχθεί μεγαλύτερη ποινή, αν και αυτό εξαρτάται από την κρίση των φορολογικών αρχών.

  •  Εάν η ΑΑΔΕ αποφασίσει ότι υπήρξε γενική αμέλεια ή έλλειψη διαφάνειας στη λειτουργία του Συνεταιρισμού, ίσως να υπάρξουν και άλλες διοικητικές συνέπειες, όπως η αναστολή ή αλλαγές στις διαδικασίες λειτουργίας του Συνεταιρισμού.

Ανεξαρτήτως των νομικών ζητημάτων, η δημοσιοποίηση του θέματος και οι επικρίσεις που συνοδεύουν την πολιτική ιδιότητα του προέδρου μπορούν να επηρεάσουν την εικόνα του Συνεταιρισμού. Αν το κοινό θεωρήσει ότι υπάρχουν πολιτικές διασυνδέσεις που επηρεάζουν τη διαχείριση και τις αποφάσεις, αυτό μπορεί να μειώσει την εμπιστοσύνη των παραγωγών και να προκαλέσει πολιτικές αντιδράσεις.

Αν και το ποσοστό των παραβάσεων είναι μικρό, το γεγονός ότι υπήρξαν παραλείψεις στην έκδοση φορολογικών παραστατικών για μία σχετικά μικρή, αλλά σημαντική, ομάδα αιτήσεων μπορεί να θεωρηθεί παραβίαση των φορολογικών κανονισμών. Ειδικά αν αποδειχθεί ότι υπήρξε αμέλεια στη διαδικασία ή ότι οι καθυστερήσεις δεν ήταν δικαιολογημένες, ο ΕΟΣ Σάμου ενδέχεται να αντιμετωπίσει πρόστιμα ή άλλες διοικητικές κυρώσεις από την ΑΑΔΕ.

Η πολιτική ιδιότητα του προέδρου Σκούτα ενδέχεται να προσθέτει μία πολιτική διάσταση στο θέμα, αλλά αυτό δεν ακυρώνει τις νομικές ευθύνες του Συνεταιρισμού.


Η αλήθεια είναι ότι για την Ένωση του Σάμου, το μέλλον δεν θα είναι γεμάτο κρασί και ευτυχία αν δεν μάθει από τα λάθη της και αν δεν προχωρήσει σε μια ουσιαστική αναδιοργάνωση. 

Σήμερα, η Σάμος χρειάζεται πιο καθαρές διαδικασίες και περισσότερο σεβασμό προς τους παραγωγούς της. Οι επιφανειακές δικαιολογίες δεν αρκούν. Κι αν η ηγεσία του Συνεταιρισμού συνδέεται με τις πολιτικές σκοπιμότητες του κυβερνώντος κόμματος, τότε η διαφάνεια και η ειλικρίνεια της διαχείρισης τίθενται υπό αμφισβήτηση.