6 Οκτωβρίου 2025

Σκιές και ερωτήματα για νέα απευθείας ανάθεση του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σάμου

 

Δημόσιο χρήμα σε εργολάβο με χρέη – έργο για κτήριο που χρησιμοποιεί το Λιμεναρχείο Σάμου  – και απόπειρα ματαίωσης κατάσχεσης μέσω "δωρεάς"

Η τοπική κοινωνία της Σάμου δεν μπορεί να μένει απαθής, όταν δημόσια χρήματα διαχειρίζονται με τρόπο που γεννά σοβαρές υποψίες κακοδιοίκησης, μεθοδεύσεων και θεσμικής εκτροπής.

Πρόσφατα, το Διοικητικό Συμβούλιο του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σάμου (ΝΠΔΔ), με την υπ’ αριθμ. 91/2025 απόφασή του, επιβεβαίωσε – εμμέσως πλην σαφώς – ότι μία απευθείας ανάθεση εξελίχθηκε σε υπόθεση με σαφές ποινικό και ηθικό αποτύπωμα, που εκθέτει τη διοίκηση και τους εμπλεκόμενους αιρετούς.

 ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ – ΠΩΣ ΣΤΗΘΗΚΕ Η ΥΠΟΘΕΣΗ:

Στις 07/05/2025, ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σάμου, Ευάγγελος Τσεσμελής, υπέγραψε απευθείας ανάθεση (αρ. πρωτ. 653) αξίας 9.602,44 ευρώ (με ΦΠΑ), στον εργολάβο Νικόλαο Ελευθερίου, για αντικατάσταση πλακιδίων στο ισόγειο του Λιμεναρχείου Σάμου.

Το έργο χρηματοδοτήθηκε από τα ταμεία του Λιμενικού Ταμείου, δηλαδή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, παρά το γεγονός ότι το Λιμεναρχείο ανήκει στο Υπουργείο Ναυτιλίας – γεγονός που δημιουργεί θεσμικό και πολιτικό ζήτημα.

Στις 08/07/2025, γνωστοποιήθηκε κατασχετήριο εις χείρας τρίτου στο Λιμενικό Ταμείο, από την Άννα Ζέπου κατά του Ν. Ελευθερίου, για ληξιπρόθεσμες οφειλές ύψους 8.571,87 ευρώ.

Αντί να καταβληθούν τα χρήματα στον δανειστή (κατασχέτρια), ο εργολάβος υπέβαλε "αίτηση δωρεάς" του ποσού προς το Λιμενικό Ταμείο – μία ενέργεια που κατά τον νομικό σύμβουλο του Δήμου Ανατολικής Σάμου, παραβιάζει το άρθρο 397 του Ποινικού Κώδικα, περί ματαίωσης ικανοποίησης δανειστών.

Το Διοικητικό Συμβούλιο απέρριψε ομόφωνα την πρόταση του εργολάβου και αποφάσισε να προχωρήσει κανονικά τη διαδικασία της κατάσχεσης.

 ΤΑ ΣΟΒΑΡΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΟΥΝ:
 1. Ποιος αποφάσισε την απευθείας ανάθεση στον συγκεκριμένο εργολάβο;

Υπήρξε έλεγχος φερεγγυότητας του;

Ήταν γνωστό ότι είχε σοβαρές οικονομικές εκκρεμότητες;

 2. Γιατί δημόσιο χρήμα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης καλύπτει ανάγκες κτιρίου άλλου Υπουργείου (Υπουργείο Ναυτιλίας);
 
 4. Η προσπάθεια «δωρεάς» του ποσού δείχνει:

Τυχαία ευσπλαχνία του εργολάβου ή

Απόπειρα παρασκηνιακής συνεννόησης για να ματαιωθεί η κατάσχεση;

 5. Γιατί δεν ακυρώθηκε η σύμβαση όταν αποκαλύφθηκε το κατασχετήριο;


Η ενέργεια του εργολάβου να επιχειρήσει «δωρεά» του ποσού λίγο πριν την κατάσχεση, εγείρει ποινικές ευθύνες με βάση τον Ποινικό Κώδικα.

Η ευθύνη όμως δεν περιορίζεται μόνο στον εργολάβο και τον Πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου.
Ο Δήμαρχος Ανατολικής Σάμου, Πάρης Παπαγεωργίου, ο οποίος προΐσταται πολιτικά του ΝΠΔΔ και έχει λόγο στον ορισμό του Προέδρου και των μελών του Δ.Σ., δεν μπορεί να αποποιηθεί της ευθύνης για την εποπτεία και την ανοχή τέτοιων πρακτικών.

Η σιωπή του μέχρι σήμερα δημιουργεί εύλογες εντυπώσεις συγκάλυψης και θεσμικής συνενοχής.
Αλλά και η στάση του Λιμενικού Ταμείου – από τη διαχείριση της απευθείας ανάθεσης μέχρι την καθυστέρηση στην αντίδραση – επιβαρύνει αιρετούς και υπηρεσιακούς παράγοντες με πιθανές πολιτικές και πειθαρχικές ευθύνες.



Η υπόθεση αυτή αποκαλύπτει – για ακόμη μία φορά – την:

Προχειρότητα στη διαχείριση δημόσιου χρήματος

Κατάχρηση της διαδικασίας των απευθείας αναθέσεων

Έλλειψη στοιχειώδους ελέγχου φερεγγυότητας των εργολάβων

Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι ότι το Λιμενικό Ταμείο λειτουργεί σχεδόν σαν "χορηγός" υπηρεσιών άλλου Υπουργείου, χωρίς ανταπόδοση, διαφάνεια ή θεσμική νομιμοποίηση.

 ΖΗΤΟΥΜΕ:

Δημόσια απάντηση του Προέδρου κ. Τσεσμελή και των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου.

Δημοσιοποίηση όλων των απευθείας αναθέσεων του Λιμενικού Ταμείου την τελευταία 3ετία.

Παρέμβαση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, του Ελεγκτή Δημόσιας Διοίκησης και του Εισαγγελέα Πρωτοδικών Σάμου για πλήρη διερεύνηση.


 Η κοινωνία της Σάμου απαιτεί διαφάνεια – όχι σιωπή.

 Δεν είναι «ανθρώπινο λάθος». Είναι θεσμική αστοχία.
 Δεν είναι «τυπική διαδικασία». Είναι παράδειγμα αδιαφάνειας.
 Δεν είναι «σύμπτωση». Είναι δομικό πρόβλημα στη λειτουργία του Λιμενικού Ταμείου Σάμου.