26 Σεπτεμβρίου 2025

Σάμος 2025: Πέντε Χρόνια Μετά τον Σεισμό – Τα Παιδιά Ακόμα Μαθαίνουν σε Κοντέινερ



 «Στόχος είναι να οικοδομηθεί ένα σχολείο σύγχρονο, φιλικό, ανοιχτό και δίκαιο» επισήμανε μεταξύ άλλων η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη στο μήνυμά της για τη νέα σχολική χρονιά. Ωστόσο, πόσο σύγχρονο μπορεί να θεωρηθεί ένα σχολείο όταν, πέντε χρόνια μετά τον καταστροφικό σεισμό του 2020, εκατοντάδες μαθητές στη Σάμο αναγκάζονται να παρακολουθούν μαθήματα σε τάξεις-κοντέινερ, σε εγκαταστάσεις προσωρινές που παραμένουν αμετάβλητες μέσα στο χρόνο; Με προαύλιους χώρους περιορισμένους  και χωρίς ουσιαστική αναβάθμιση των υποδομών, η εκπαιδευτική καθημερινότητα συνεχίζει να γίνεται μέσα σε δυσμενείς συνθήκες.

Αναρωτιέται κανείς πώς μπορεί να φωτογραφίζεται γεμάτος υπερηφάνεια ο δήμαρχος Σάμου για ορισμένες μικρές παρεμβάσεις σε σχολικές μονάδες, όταν χιλιάδες μαθητές παραμένουν εγκλωβισμένοι σε κοντέινερ, όπου οι εκπαιδευτικοί μοιράζονται έναν υπολογιστή ανά πέντε μαθητές και δεν διαθέτουν στοιχειώδεις χώρους για να δουλέψουν ή να διδάξουν αποτελεσματικά.


Η περίπτωση της Σάμου αποδεικνύει ότι, παρά την έκταση της καταστροφής από τον σεισμό, η αποκατάσταση της σχολικής υποδομής έχει μείνει στα λόγια και στις επιλεγμένες ενέργειες, συχνά χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό και χρηματοδότηση. Τα προσωρινά λυόμενα κτίρια έχουν μετατραπεί σε μόνιμες λύσεις, με αποτέλεσμα η εκπαιδευτική κοινότητα να συνεχίζει να αντιμετωπίζει υποδομές που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες ούτε των μαθητών ούτε των εκπαιδευτικών.


Οι σχολικές μονάδες δεν έχουν υποστεί ουσιαστικές επισκευές ή ανακατασκευές, ενώ η συντήρηση των κτιρίων είναι ανεπαρκής, ειδικά σε μια σεισμογενή περιοχή όπου οι ανάγκες για ασφαλείς εγκαταστάσεις είναι αυξημένες. Παράλληλα, οι ελλείψεις σε προσωπικό καθαριότητας είναι ορατές και η καθημερινότητα των μαθητών επηρεάζεται αρνητικά, καθώς η υγιεινή και η καθαριότητα στις σχολικές μονάδες δεν εξασφαλίζονται επαρκώς.

Η Σάμος, 5 χρόνια μετά τον καταστροφικό σεισμό του 2020, συνεχίζει να ζει μέσα σε μια σχολική πραγματικότητα που μοιάζει εγκλωβισμένη στο παρελθόν, με λυόμενα κτίρια που έχουν γίνει μόνιμη λύση, αντί για σύγχρονες, ασφαλείς και φιλικές προς τους μαθητές και εκπαιδευτικούς σχολικές εγκαταστάσεις. Είναι καιρός να προχωρήσουν ουσιαστικές παρεμβάσεις που θα βάλουν τέλος σε αυτήν την αδικία, δίνοντας στα παιδιά της Σάμου το σχολείο που αξίζουν.