Σε μία χώρα όπου το καλοκαίρι είναι αναμενόμενα ζεστό και ο ήλιος καίει, η παροχή σκίασης στους επιβάτες των πλοίων θα έπρεπε να θεωρείται αυτονόητη. Όχι όμως στο λιμάνι της Σάμου, όπου το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο αρνείται να τοποθετήσει μια απλή τέντα με τη δικαιολογία ότι «ο κατασκευαστής δεν μπορεί να πιστοποιήσει αν αντέχει στη δύναμη των 10 μποφόρ».
Μα πραγματικά, πότε επικράτησαν συνθήκες 10 μποφόρ στο λιμάνι της Σάμου μέσα στο καλοκαίρι; Οι καιρικές συνθήκες της εποχής σπανίως φτάνουν ακόμη και τα 7-8 μποφόρ, και αυτό μόνο για λίγες ώρες. Το να επικαλούνται τα 10 μποφόρ, είναι τουλάχιστον προσχηματικό – και δείχνει είτε άγνοια, είτε αδιαφορία, είτε κάτι άλλο που δεν λέγεται δημόσια.
Την ίδια στιγμή, η Μυτιλήνη, όπως φαίνεται και στη φωτογραφία που κυκλοφορεί, διαθέτει σκέπαστρο για την προστασία των επιβατών – και ουδέν πρόβλημα προκύπτει εκεί με «μποφόρ» και «πιστοποιήσεις». Άρα, τι ισχύει; Τα 10 μποφόρ είναι αποκλειστικό προνόμιο του λιμανιού της Σάμου; Ή μήπως εδώ έχουμε μια ακόμα περίπτωση γραφειοκρατικής απάθειας και υποβάθμισης των υποδομών;
Όποια κι αν είναι η αλήθεια, το αποτέλεσμα παραμένει ντροπιαστικό: εκατοντάδες επιβάτες περιμένουν όρθιοι, εκτεθειμένοι στον ήλιο ή στη βροχή, χωρίς την παραμικρή πρόνοια. Σε ένα νησί που προσπαθεί να προσελκύσει τουρισμό και να κρατήσει ενεργή τη σύνδεση με την ενδοχώρα, αυτή η εικόνα δεν είναι απλώς αδιανόητη — είναι απαράδεκτη.
Καλούμε τη διοίκηση του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου να απαντήσει ξεκάθαρα:
Ποιο είναι το πραγματικό πρόβλημα και γιατί δεν τοποθετείται η τέντα;
Γιατί η Μυτιλήνη μπορεί και η Σάμος όχι;
Ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη για την αδιαφορία απέναντι σε ντόπιους και επισκέπτες;
Πότε επικράτησαν 10 μποφόρ στο λιμάνι της Σάμου το καλοκαίρι;
Πρακτικά ποτέ. Το καλοκαίρι στο Βόρειο Αιγαίο, ακόμη και με το μελτέμι, οι ριπές που πλησιάζουν τα 8-9 μποφόρ είναι σπάνιες, πόσο μάλλον τα 10. Το να επικαλείται το Λιμενικό Ταμείο τέτοιον «κίνδυνο» δείχνει είτε πλήρη άγνοια των καιρικών δεδομένων, είτε εσκεμμένη αδιαφορία για τις ανάγκες των ταξιδιωτών.
Τι βλέπουμε στην εικόνα από Μυτιλήνη;
Μια καλοστημένη, σταθερή κατασκευή (τέντα), που προστατεύει δεκάδες επιβάτες από τον ήλιο και πιθανόν και από καλοκαιρινή βροχή ή αέρα. Καμία «καταστροφή» από τα 10 μποφόρ. Αυτό καταρρίπτει εντελώς το επιχείρημα της «μη πιστοποίησης».
Τι πραγματικά συμβαίνει στη Σάμο;
Το ερώτημα είναι απλό:
Μήπως κάποιος δεν θέλει να βάλει την τέντα για άλλους λόγους;
Μήπως υπάρχουν γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, διαφωνίες εργολάβων, ή σκόπιμη υποτίμηση της εξυπηρέτησης του κοινού;
Μήπως απλώς δεν ενδιαφέρεται κανείς για το αν οι επιβάτες περιμένουν μες στον ήλιο;
. Σκληρό αλλά δίκαιο συμπέρασμα:
Το λιμάνι της Σάμου δείχνει σημάδια εγκατάλειψης σε βασικές υποδομές. Όταν οι ταξιδιώτες περιμένουν στον ήλιο ή στη βροχή επειδή «δεν μπορεί να πιστοποιηθεί η αντοχή της τέντας», η ευθύνη βαραίνει αποκλειστικά τη διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου.
Αν στη Μυτιλήνη μπορεί να στηθεί, τότε μπορεί και στη Σάμο.