16 Ιουνίου 2025

Αυστηρό Ερώτημα του Υπουργείου Ναυτιλίας για τα Λιμενικά Τέλη στον Λιμένα Σάμου – Ζητείται Πιστοποίηση ISPS



 Αμφισβητείται η νομιμότητα της επιβολής τέλους 5 ευρώ ανά επιβάτη χωρίς αποδεδειγμένη πιστοποίηση ασφάλειας λιμένα 

 Αναμένονται απαντήσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες

Σε μια εξέλιξη που προκαλεί σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την τήρηση της ευρωπαϊκής και εθνικής ναυτιλιακής νομοθεσίας, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής παρενέβη επισήμως για την υπόθεση της επιβολής ανταποδοτικού λιμενικού τέλους στον Λιμένα Σάμου.

Με έγγραφη παρέμβαση προς τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων, το Υπουργείο ζήτησε να εξεταστεί το κατά πόσο ο συγκεκριμένος λιμένας πληροί τις ουσιαστικές και τυπικές προϋποθέσεις του διεθνούς Κώδικα ISPS (International Ship and Port Facility Security Code), καθώς και αν έχει λάβει εγκεκριμένη πιστοποίηση από τις αρμόδιες Αρχές, όπως επιτάσσουν οι διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) 725/2004.

Η παρέμβαση έρχεται σε συνέχεια του εγγράφου με αρ. πρωτ. 232/27-02-2025 του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σάμου, με το οποίο γνωστοποιήθηκε ότι, από 13 Φεβρουαρίου 2025, επιβλήθηκε τέλος ύψους 5 ευρώ ανά επιβαίνοντα σε εφαρμογή του Κώδικα ISPS. Ωστόσο, στο εν λόγω έγγραφο δεν παρατίθεται καμία επίσημη απόδειξη πιστοποίησης ή αναφορά σε ελεγκτικό φορέα που να τεκμηριώνει την πλήρη συμμόρφωση του λιμένα με τις απαιτούμενες προδιαγραφές ασφάλειας.

Το Υπουργείο ζητά ρητά να διευκρινιστεί:

Αν ο Λιμένας Σάμου έχει επισήμως και εν ισχύ πιστοποίηση ISPS.

Αν πληρούνται πλήρως και ουσιαστικά τα τεχνικά, λειτουργικά και θεσμικά κριτήρια που θέτει η ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία.

Αν η επιβολή του τέλους στηρίζεται σε τεκμηριωμένη ανταποδοτικότητα και νόμιμη βάση.

Η απάντηση της Γενικής Γραμματείας κρίνεται ιδιαίτερα κρίσιμη, καθώς από αυτή εξαρτάται η νομιμότητα της είσπραξης του τέλους και η προστασία των δικαιωμάτων των επαγγελματιών, των επιβατών και των ναυτιλιακών φορέων που δραστηριοποιούνται στη Σάμο.

Οι επαγγελματίες της περιοχής, οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι ενώσεις μεταφορών αναμένουν με έντονο ενδιαφέρον τις απαντήσεις, καθώς τυχόν επιβολή τέλους χωρίς την ύπαρξη νόμιμης βάσης ενδέχεται να επισύρει διοικητικές, αστικές ή και ποινικές ευθύνες.