Τα δρομολόγια των πτήσεων μεταξύ Αθήνας και Σύρου, τα οποία, αν και επιδοτούμενα, δεν εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό, αναδεικνύουν με ερώτησή τους 5 Βουλευτές της Νέας Αριστεράς, έπειτα από πρωτοβουλία της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέα της Κ.Ο., Πέτης Πέρκα.
Οι Βουλευτές αναφέρουν ότι εδώ και πάνω από μια δεκαετία, οι πτήσεις ‘Αθήνα – Σύρος’ έχουν ενταχθεί στο καθεστώς των ‘άγονων γραμμών’, λαμβάνοντας επιδότηση από το κράτος. Με τον τελευταίο διαγωνισμό του 2022, η συγκεκριμένη γραμμή ανατέθηκε στην εταιρία Sky Express, έναντι του ετήσιου ποσού των 424.423,85 ευρώ, δηλαδή περίπου 3.000 ευρώ ανά δρομολόγιο ‘Αθήνα – Σύρος – Αθήνα’.
Ωστόσο, η εταιρία συστηματικά δρομολογεί τις πτήσεις από Αθήνα προς Σύρο σε ‘νεκρές’ ώρες και τη θερινή περίοδο κυρίως κατά τις πρώτες πρωινές ώρες (6:30πμ). Αποτέλεσμα, τα αεροσκάφη έχουν σχεδόν πάντα πολύ χαμηλές πληρότητες. Τα συγκεκριμένα ωράρια θα επαναληφθούν και φέτος το καλοκαίρι, όπως φαίνεται από το Πρόγραμμα που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της Sky Express.
Δυστυχώς, οι χαλαρές απαιτήσεις πληρότητας πτήσεων και ελάχιστων δρομολογίων και οι ελάχιστες τιμές ναύλου που ο διαγωνισμός ορίζει, εξασφαλίζουν επαρκέστατη επιχορήγηση και οικονομική βιωσιμότητα στο δρομολόγιο, επιτρέποντας στην αεροπορική εταιρία να προγραμματίζει πτήσεις, αδιαφορώντας για τις ώρες που εξυπηρετούν τις ανάγκες του επιβατικού κοινού.
Οι Βουλευτές της Νέας Αριστεράς υπενθυμίζουν αφενός τον κύριο λόγο που επιδοτείται η πτήση, την εξυπηρέτηση δηλαδή των επιβατών, και αφετέρου ότι τα δρομολόγια πληρώνονται από τον κρατικό προϋπολογισμό και τον Έλληνα φορολογούμενο και άρα πρέπει να έχουν αντίκρισμα.
Για τους λόγους αυτούς, ερωτούν τον αρμόδιο Υπουργό σε ποιες ενέργειες θα προχωρήσει, ώστε η επιδοτούμενη γραμμή που συνδέει την Αθήνα με την πρωτεύουσα του Νότιου Αιγαίου να εκτελείται σε ώρες που εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: «Ωράριο της επιδοτούμενης πτήσης Αθήνα – Σύρος»
Οι επιδοτούμενες πτήσεις θεσμοθετήθηκαν με Ευρωπαϊκό Κανονισμό το 1992, επιτρέποντας στα κράτη μέλη της ΕΕ να επιχορηγούν αεροπορικές γραμμές, ώστε αυτές να διατηρούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Το 2012, η ιδιωτικοποιημένη Olympic ζητούσε για το εισιτήριο Αθήνα – Σύρος το ποσό των 110€, κάνοντας το επιβατικό κοινό, μέσα στη βαθιά χρηματοπιστωτική κρίση, να προτιμήσει το πλοίο και τα αεροπλάνα να πηγαινοέρχονται άδεια. Τότε ήταν που η γραμμή της Σύρου εντάχθηκε στην «άγονη γραμμή».
Σήμερα, το καθεστώς της επιδοτούμενης πτήσης μετρά πάνω από μία δεκαετία ζωής και ο τελευταίος διαγωνισμός για την ανάθεση των γραμμών πραγματοποιήθηκε το 2022. Η ανάθεση έγινε στην εταιρεία SkyExpress έναντι του ετήσιου ποσού των 424.423,85€. Περίπου 3000€ ανά δρομολόγιο Αθήνα-Σύρος- Αθήνα.
Ο διαγωνισμός περιλαμβάνει προδιαγραφές για ελάχιστο αριθμό εβδομαδιαίων πτήσεων και ελάχιστων εβδομαδιαίων προσφερόμενων θέσεων. Ωστόσο, η εταιρία συστηματικά δρομολογεί τις πτήσεις από Αθήνα προς Σύρο σε «νεκρές» ώρες (!) και τη θερινή περίοδο κυρίως κατά τις πρώτες πρωινές ώρες (6:30πμ). Αυτό έχει αποτέλεσμα οι πτήσεις να ταξιδεύουν σχεδόν πάντα με πολύ χαμηλές πληρότητες.
Το εμπορικά λογικό θα ήταν η εταιρία να αναπροσαρμόσει τα δρομολόγια, αυξάνοντας τις πληρότητες και επιτυγχάνοντας μεγαλύτερες εισπράξεις. Ωστόσο, με έκπληξη διαπιστώθηκε ότι οι πολύ πρωινές ώρες επαναλαμβάνονται και φέτος το καλοκαίρι, σύμφωνα με το αναρτημένο πρόγραμμα στην ιστοσελίδα της εταιρίας.
Δυστυχώς, οι χαλαρές απαιτήσεις πληρότητας πτήσης και ελάχιστων δρομολογίων και οι ελάχιστες τιμές ναύλου που ο διαγωνισμός ορίζει, εξασφαλίζουν επαρκέστατη επιχορήγηση και οικονομική βιωσιμότητα στο δρομολόγιο, επιτρέποντας έτσι στην ανάδοχο εταιρία να προγραμματίζει πτήσεις, αδιαφορώντας για τις ώρες που χρειάζεται πραγματικά δρομολόγιο το επιβατικό κοινό.
Αυτό έχει αποτέλεσμα το δρομολόγιο που συνδέει την Αθήνα με την πρωτεύουσα του Νότιου Αιγαίου να ταξιδεύει άδειο ακόμα και μέσα στην υψηλή θερινή περίοδο και τελικά να πληρώνεται από τον κρατικό προϋπολογισμό και τον Έλληνα φορολογούμενο.
Επειδή η σπατάλη του δημόσιου χρήματος είναι κορυφαίας σημασίας ζήτημα.
Επειδή ο κύριος λόγος που επιδοτείται η πτήση είναι να εξυπηρετούνται οι επιβάτες.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Σε ποιες ενέργειες θα προχωρήσει ώστε η επιδοτούμενη αεροπορική γραμμή Αθήνα-Σύρος-Αθήνα να εκτελείται σε ώρες που εξυπηρετεί το επιβατικό κοινό;
Οι ερωτώντες βουλευτές,
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Ζεϊμπέκ Χουσεϊν
Ηλιόπουλος Αθανάσιος (Νάσος)
Τζούφη Μερόπη
Φωτίου Θεανώ