Από πολίτες που διαμαρτύρονται λάβαμε φωτογραφίες εξωτερικών καμερών που έχει τοποθετήσει το σούπερ μάρκετ ΑΒ στη πόλη της Σάμου
Διαμαρτύρονται ακόμα για την κατασκευή μεταλλικής κατασκευής με 2 πόρτες ...στο σημείο εκείνο υπάρχει γεννήτρια και δεξαμενή πετρελαίου μέσα στο εμπορικό δρόμο σε ανυποψίαστο κοινό.
Το νομικό καθεστώς είναι ξεκάθαρο. Η τοποθέτηση καμερών σε δημόσιους χώρους, δεν επιτρέπεται. Έτσι, θα πρέπει να γίνει αναθεώρηση από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, που έχει εκδώσει τη συγκεκριμένη γνωμοδότηση για την τοποθέτηση καμερών, από το 2011.
Η μόνη άδεια που έχει δοθεί για δημόσιο χώρο, είναι για τις κάμερες της τροχαίας, για λόγους που έχουν να κάνουν με την κυκλοφορία των οχημάτων. Αυτές οι κάμερες, μπορούν να «δουν», μόνο τις πινακίδες των αυτοκινήτων. Η γενική αρχή, είναι ότι δεν επιτρέπονται οι κάμερες στο δημόσιο χώρο.
«Η Αρχή, δίνει την άδεια η κάμερα να βλέπει το δημόσιο χώρο, για λόγους ασφαλείας. Αλλά σε άλλους χώρους, μπορεί να μην υπάρχει κίνδυνος. Όποιος βάζει κάμερες πρέπει να αποδείξει ότι υπάρχει πρόβλημα ασφάλειας.
4624/2019). Κάμερες μπορούν να τοποθετούνται για λόγους ασφάλειας και προστασίας της επιχείρησης, λ. χ. σε σημεία εισόδου/εξόδου ή στα ταμεία και σε χώρους φύλαξης χρημάτων με εστίαση στο ταμείο για αποφυγή κλοπής, χωρίς όμως να λαμβάνουν εικόνα από δημόσιο χώρο (Βέρρας, 2023).
Πώς εγκαθίστανται και τίθενται σε λειτουργία συστήματα επιτήρησης;
Η εγκατάσταση και η λειτουργία συστημάτων επιτήρησης σε δημόσιους χώρους λαμβάνει χώρα ύστερα από αντίστοιχες αποφάσεις της εκάστοτε δημόσιας αρχής. Η απόφαση λειτουργίας του συστήματος επιτήρησης κοινοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο και ιδίως με πινακίδες, καθώς και ανάρτηση σε ιστοσελίδα, στην οποία η εκάστοτε δημόσια αρχή δημοσιεύει τα απαραίτητα για την ενημέρωση στοιχεία (άρθρο 12 παρ. 1 και 2 Π.Δ.75/2020).
Η εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων επιτήρησης, σταθερών, περιστρεφόμενων ή κινητών, σε χώρους και κατά τη διάρκεια πραγματοποίησης δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης, είναι επιτρεπτή υπό προϋποθέσεις, με ειδική αιτιολογημένη απόφαση της εκάστοτε δημόσιας αρχής (άρθρο 6 παρ. 1 Π.Δ.75/2020). Στην περίπτωση αυτή προβλέπεται ταχύτατη καταστροφή των δεδομένων που έχουν συλλεγεί, δηλαδή κατά κανόνα εντός 48 ωρών από τη λήξη της συνάθροισης (άρθρο 6 παρ. 3 Π.Δ.75/2020).
Οι πολίτες οφείλουν να γνωρίζουν ότι το ρυθμιστικό πλαίσιο που διαμορφώνεται μετά τη δημοσίευση του νέου Π.Δ.75/2020, παρά τις όποιες αδυναμίες του, περιέχει σειρά διαδικαστικών και ουσιαστικών εγγυήσεων με βάθος, για τη διασφάλιση του δικαιώματος προστασίας των προσωπικών δεδομένων τους.
Δεν επιτρέπονται οι κάμερες επιτήρησης καταστημάτων ή σπιτιών που «βλέπουν» σε πεζοδρόμια και άλλους κοινόχρηστους χώρους