Η Επιτροπή θεωρεί ότι στην Ελλάδα υπάρχουν μακροχρόνιες ελλείψεις στην εφαρμογή της οδηγίας από την έναρξη ισχύος της.
«Χαστούκι» από την Κομισιόν στην κυβέρνηση Μητσοτάκη για την ασφάλεια στον σιδηρόδρομο, στη σκιά της πολύνεκρης τραγωδίας των Τεμπών.
Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα [INFR(2023)2036], επειδή δεν ευθυγραμμίζεται με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας της ΕΕ για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων (οδηγία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, οδηγία 2016/798).
Η οδηγία καλύπτει τις απαιτήσεις ασφάλειας ολόκληρου του σιδηροδρομικού συστήματος.
Εν τω μεταξύ, κόλαφος ήταν η ομιλία της Μαρίας Καρυστιανού στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, η οποία εξετάζει νομοσχέδιο για τον Ελληνικό σιδηρόδρομο.
Η πρόεδρος του συλλόγου «Τέμπη 2023» και μητέρα της Μάρθης που έχασε τη ζωή της στο σιδηροδρομικό δυστύχημα, καταγγέλλει συγκάλυψη από την πλευρά της Κυβέρνησης όσο είναι σε εξέλιξη η συλλογή στοιχείων προκειμένου να οδηγηθούν οι υπεύθυνοι σε δίκη.
Η μητέρα της άτυχης φοιτήτριας κα Καρυστιανού αναφέρει ότι «καμία Δικογραφία από όσες έχουν διαβιβασθεί στη Βουλή δεν έχει διερευνηθεί για τους εμπλεκόμενους πολιτικούς, όπως θα γινόταν για κάθε πολίτη».
ΕΕ: Μακροχρόνιες ελλείψεις της Ελλάδας
Πιο αναλυτικά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι στην Ελλάδα υπάρχουν μακροχρόνιες ελλείψεις στην εφαρμογή της οδηγίας από την έναρξη ισχύος της.
Οι ελλείψεις είναι συστημικές και απορρέουν επίσης από την έλλειψη νοοτροπίας ασφάλειας εντός των οικείων οργανισμών.
Η Επιτροπή επισημαίνει ότι έπειτα από την έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων σχετικά με την κατάσταση της υλοποίησης και της εφαρμογής της ενωσιακής νομοθεσίας για τους σιδηροδρόμους στην Ελλάδα, η ελληνική κυβέρνηση ενέκρινε σχέδιο δράσης κατόπιν διαβουλεύσεων και συμφωνίας με τις υπηρεσίες της Επιτροπής.
Το σχέδιο δράσης αποτελεί τη βάση για την αντιμετώπιση των ελλείψεων και σημειώνεται ικανοποιητική πρόοδος στην εφαρμογή του, με την Ελλάδα να υποβάλλει διμηνιαίες εκθέσεις στην Επιτροπή σχετικά με την πρόοδο που έχει σημειωθεί. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν ελλείψεις στην εφαρμογή της οδηγίας.
Προειδοποιητική επιστολή
Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει επίσημα και να άρει τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή.
Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.
Για τα διόδια
Επίσης, η Κομισιόν καλεί την χώρα μας, τη Βουλγαρία, την Ισπανία, την Ιταλία, το Λουξεμβούργο, τη Μάλτα, την Πολωνία και την Πορτογαλία να μεταφέρουν πλήρως τους κανόνες της Ε.Ε. σχετικά με τα διόδια για τη χρήση οδικών υποδομών. Η σχετική οδηγία για την θεσπίζει κοινούς κανόνες για την επιβολή τελών, που βασίζονται στην απόσταση και χρονικών τελών χρήσης επιτρέποντας στα κράτη μέλη να ανακτούν το κόστος των υποδομών (κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση).
Η τροποποιητική οδηγία (ΕΕ) 2022/362 περιλαμβάνει πλέον τα επιβατικά αυτοκίνητα, τα λεωφορεία και τα πούλμαν και τα μικρά βαρέα οχήματα. Η αναθεωρημένη οδηγία απαιτεί επίσης από τις χώρες να συμπεριλάβουν το περιβαλλοντικό κόστος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα συστήματα χρέωσης για τον καθορισμό των τελών με βάση τις εκπομπές CO2 ενός οχήματος, με στόχο τη μείωση των εκπομπών και την ενθάρρυνση καθαρότερων βαρέων οχημάτων. Η προθεσμία για τη μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο ήταν η 25η Μαρτίου 2024. Όμως, τα οκτώ κράτη μέλη δεν έχουν κοινοποιήσει μέτρα μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο.
Και τα αεροδρόμια
Η Επιτροπή καλεί την Ελλάδα να εφαρμόσει διαδικασίες προσέγγισης με βάση τις επιδόσεις και στα αεροδρόμια. Ειδικότερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να στείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα επειδή δεν έλαβε τα απαραίτητα μέτρα για την εφαρμογή των διαδικασιών πλοήγησης βάσει απόδοσης (PBN) στα ελληνικά αεροδρόμια, όπως απαιτείται από τους εκτελεστικούς κανονισμούς της Επιτροπής .
Με τη βελτιστοποίηση των διαδρομών υπηρεσίας εναέριας κυκλοφορίας και των διαδικασιών προσέγγισης με όργανα, η χρήση διαδικασιών PBN στη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας και στις υπηρεσίες αεροναυτιλίας προσφέρει μια σειρά πλεονεκτημάτων, όπως βελτιωμένη ασφάλεια, αυξημένη χωρητικότητα, μειωμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις και βελτιωμένη οικονομική απόδοση. Οι τρέχουσες προσγειώσεις στα ελληνικά αεροδρόμια είναι ασφαλείς. Ωστόσο, η εφαρμογή των διαδικασιών προσέγγισης PBN που λείπουν στα ελληνικά αεροδρόμια θα επέτρεπε στους πιλότους να προσγειώνονται με κάθετη καθοδήγηση, βελτιώνοντας περαιτέρω την ασφάλεια. Η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα τον Απρίλιο του 2024. Η απάντηση της Ελλάδας, με ημερομηνία 19 Ιουνίου, δεν παρέχει ικανοποιητικά στοιχεία, ούτε για την εφαρμογή των διαδικασιών PBN στα ελληνικά αεροδρόμια, ούτε για την εφαρμογή των διορθωτικών ενεργειών που συμφωνήθηκαν μεταξύ των Οργανισμός Ασφάλειας Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η Ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποστέλλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον δύο μήνες για να απαντήσει και να λάβει τα απαραίτητα μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ομιλία της κας Καρυστιανού
Αναλυτικά τα όσα είπε η Μαρία Καρυστιανού στη Βουλή:
1. Εμείς οι συγγενείς των θυμάτων και οι επιζώντες του δυστυχήματος συλλέγουμε όλο αυτό το διάστημα στοιχεία τα οποία οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το Έγκλημα από το οποίο έχασαν τη ζωή τους οι αγαπημένοι μας συνδέεται με ασυγχώρητες κι αδικαιολόγητες παραβιάσεις των κανόνων ασφαλείας, αξιοκρατίας και της χρηστής διοίκησης, με ακραία περιφρόνηση στην ανθρώπινη ζωή και στην ασφάλεια. Συνδέεται όμως και με τη μεταφορά παράνομου κι επικίνδυνου φορτίου από την Εμπορική Αμαξοστοιχία, που οδήγησε σε έκρηξη και κατέκαψε ανθρώπους που είχαν επιζήσει της σύγκρουσης.
2. Ενώ συλλέγουμε στοιχεία και δίνουμε έναν αγώνα για τη Δικαιοσύνη και τη δικαίωση των θυμάτων, των δικών μας ανθρώπων, και για την προστασία όλων, είμαστε αντιμέτωποι με πρωτοφανείς διαδικασίες συγκάλυψης, στις οποίες πρωτοστατεί η Κυβέρνηση, η οποία ευθύνεται για το έγκλημα.
3. Καμία Δικογραφία από όσες έχουν διαβιβασθεί στη Βουλή δεν έχει διερευνηθεί για τους εμπλεκόμενους πολιτικούς, όπως θα γινόταν για κάθε πολίτη.
4. Τα αιτήματα για σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής για τη δικογραφία που διαβιβάσθηκε από την Ευρωπαία Εισαγγελέα καταψηφίσθηκαν από τη Νέα Δημοκρατία, το Κόμμα στο οποίο ανήκουν τα Κυβερνητικά πρόσωπα που ενέχονται στο Έγκλημα.
5. Η Εξεταστική Επιτροπή που ερεύνησε το Έγκλημα έκλεισε βίαια χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διερεύνηση, με πόρισμα που συνέταξαν και ψήφισαν μόνον οι βουλευτές της ΝΔ, πολλοί από τους οποίους στη συνέχεια έγιναν Υφυπουργοί.
6. Έκτοτε αποκαλύφθηκαν συγκλονιστικά στοιχεία που εμπλέκουν ακόμη περισσότερο την Κυβέρνηση, όχι μόνον στο Έγκλημα αλλά και στην Οργανωμένη απόπειρα συγκάλυψής του, με αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος, μοντάζ συνομιλιών, παρεμβάσεις στο αποδεικτικό υλικό, παρεμβάσεις στη Δικαιοσύνη.
7. Με νομοθετικές παρεμβάσεις της Κυβέρνησης επιχειρείται να ελεγχθεί η σύνθεση των δικαστικών προσώπων που θα κρίνουν την υπόθεση αλλά και το Δικαστήριο που θα δικάσει και να αποκλειστεί η διεξαγωγή της δίκης από το Ειδικό Δικαστήριο για τα Κυβερνητικά Πρόσωπα.
8. Με νομοθετική παρέμβαση της Κυβέρνησης επιχειρείται να αποτραπεί η κάλυψη της δίκης από τα ΜΜΕ.
9. Με διαρκείς παρεμβάσεις του ίδιου του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Δικαιοσύνης ασκείται πίεση στον Ανακριτή να ολοκληρώσει την Ανάκριση χωρίς εξέταση των εμπλεκόμενων Κυβερνητικών Προσώπων και χωρίς την ολοκλήρωση των ερευνών για το παράνομο φορτίο.
10. Παράλληλα έχουν τοποθετηθεί πρόσωπα του Κυβερνώντος κόμματος σε κομβικές θέσεις του τομέα Μεταφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η κα Βόζεμπεργκ κι ο κ. Τζιτζικώστας, ώστε το πεδίο να παραμένει στον έλεγχο της Κυβέρνησης.
11. Την ίδια ώρα διαπιστώνουμε ότι τίποτε δεν έχει αλλάξει για τους πολίτες ως προς την ασφάλεια των τρένων, ενώ παραδίδονται στην ανασφάλεια ακόμη περισσότεροι πολίτες, με νέα μέσα μεταφορών όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης.
12. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εκφράζουμε τη διαμαρτυρία μας για την βαριά περιφρόνηση στην ανθρώπινη ζωή και στις αρχές του δικαίου. Δεν θεωρούμε ότι αυτή η Κυβέρνηση μπορεί να νομοθετεί χωρίς να ελέγχεται και δεν νομιμοποιούμε καμία νομοθετική πρωτοβουλία χωρίς την αυτονόητη άρση της προστασίας και της Ασυλίας Υπουργών και Πρωθυπουργού προκειμένου να ελεγχθούν από τη Δικαιοσύνη, όπως ζητούν με την υπογραφή τους 1,5 εκατομμύριο συμπολίτες μας.
Η Πρόεδρος,
Μαρία Καρυστιανού
www.bankingnews.gr