Αθήνα, 7 Νοεμβρίου 2024
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ: Τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σταϊκούρα
Τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστο Στυλιανίδη
ΘΕΜΑ: Απομόνωση της Σάμου από την ηπειρωτική Ελλάδα, λόγω εκτέλεσης εργασιών στο αεροδρόμιο και μεγάλα προβλήματα από το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Κύριοι Υπουργοί,
Όπως γνωρίζετε, η Σάμος, όπως και άλλα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, αντιμετωπίζει μείζονα και σοβαρά προβλήματα στις συγκοινωνίες, με αποτέλεσμα να αποτελεί ένα αποκομμένο και απομονωμένο νησί από την υπόλοιπη χώρα. Τα δρομολόγια που εκτελούνται είναι περιορισμένα και σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, δυσχεραίνουν ακόμη περισσότερο τη σύνδεση του νησιού με την ηπειρωτική Ελλάδα.
Ωστόσο, το πρόβλημα στις μετακινήσεις των κατοίκων είναι ακόμα πιο έντονο τον μήνα που διανύουμε, διότι από 5 Νοεμβρίου έως 24 Νοεμβρίου του 2024 το αεροδρόμιο του νησιού παραμένει κλειστό λόγω εκτέλεσης εργασιών συντήρησης και αναβάθμισης από τη Fraport Greece. Το γεγονός αυτό, όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, έχει ως αποτέλεσμα, τον περιορισμό των επιλογών των κατοίκων όσον αφορά τις μετακινήσεις τους προς την ηπειρωτική Ελλάδα, καθώς μοναδική επιλογή αποτελεί μόνο η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, η οποία όμως έχει περιορισμένα δρομολόγια.
Παρά το γεγονός, ότι η ανάγκη για αύξηση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων είναι επιτακτική, άλλως ελλοχεύει ο κίνδυνος να αποκλειστεί το νησί για ημέρες, ιδίως αν ληφθεί υπόψη ότι ο καιρός την περίοδο αυτή είναι απρόβλεπτος και μπορεί να προκύψουν απαγορευτικά απόπλου, εντούτοις η λύση που δόθηκε ήταν η διατήρηση της ήδη υφιστάμενης γραμμής «Πειραιάς – Βαθύ – Κως – Σύμη – Ρόδος» μέχρι τις 22 Νοεμβρίου. Κατ’ επέκταση, δεδομένου ότι δεν προβλέπονται επιπλέον δρομολογήσεις, αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει καμία ουσιαστική αλλαγή προκειμένου να ενισχυθεί η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία του νησιού. Ως αποτέλεσμα, η Σάμος παραμένει χωρίς δρομολόγιο δύο φορές την εβδομάδα από Πειραιά και τρεις φορές την εβδομάδα προς Πειραιά, με εντελώς αρνητικές επιπτώσεις στους κατοίκους του νησιού, οι οποίοι βιώνουν δικαιολογημένα το αίσθημα της απομόνωσης, καθώς και έντονη ανησυχία από τη μη παροχή της δυνατότητας μετακίνησης στην ηπειρωτική Ελλάδα σε καθημερινή βάση, εφόσον παραστεί ανάγκη.
Περαιτέρω, επισημαίνεται ότι διαχρονικά η τιμολόγηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι ιδιαίτερα υψηλή και απαγορευτική για τους κατοίκους της Σάμου, συγκριτικά με άλλα νησιά. Χαρακτηριστικό είναι ότι η τιμή του εισιτηρίου για το δρομολόγιο Πειραιάς – Καρλόβασι (Σάμος) ανέρχεται στα 74 ευρώ (οικονομική θέση), ενώ η τιμή του εισιτηρίου για μεγαλύτερη διαδρομή με ίδιο καράβι είναι μικρότερη, γεγονός το οποίο προκαλεί έντονο αίσθημα αδικίας, ανισότητας και εγκατάλειψης στους κατοίκους της Σάμου.
Δεδομένου ότι η τρέχουσα κατάσταση όσον αφορά την ακτοπλοϊκή και αεροπορική σύνδεση της Σάμου σε καμία περίπτωση δεν καλύπτει τις ανάγκες του τοπικού πληθυσμού, ιδίως σε μια περίοδο που οι κακοκαιρίες και κατ’ επέκταση τα απαγορευτικά απόπλου είναι πολύ πιθανά.
Δεδομένου ότι η ελλιπής σύνδεση της Σάμου με την ηπειρωτική Ελλάδα επιφέρει δυσμενείς συνέπειες στην τοπική κοινωνία, καθώς και στην οικονομική ζωή του νησιού.
Δεδομένου ότι η τιμολόγηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι απαγορευτική για τους κατοίκους του νησιού, συγκριτικά μάλιστα με την αντίστοιχη τιμολόγηση εισιτηρίων σε άλλους προορισμούς.
Ενόψει των ανωτέρω ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί,
1. Σε ποιές ενέργειες προτίθεστε να προβείτε έτσι ώστε να ενισχυθούν άμεσα τα δρομολόγια και να υπάρχει καλύτερη ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού με την ηπειρωτική χώρα, προκειμένου να μην υφίσταται αποκλεισμός των κατοίκων της Σάμου;
2. Σε ποιές ενέργειες προτίθεστε να προβείτε ώστε να μειωθεί το υψηλό κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου;
3. Δεδομένου ότι, παρόμοιες εργασίες ενδέχεται να γίνουν και σε άλλα αεροδρόμια , έχει υποβληθεί απο τον παραχωρησιούχο διευρεύνηση εναλλακτικής τεχνικής πρότασης εκτέλεσης των εργασιών χωρίς πλήρη διακοπή των πτήσεων;
4. Αν όχι, το Υπουργείο έχει ζητήσει διευρεύνηση εναλλακτικής τεχνικής πρότασης εκτέλεσης των εργασιών χωρίς πλήρη διακοπή των πτήσεων; Αν ναι, γιατι απορρίφθηκε;
5. Προκύπτει από τη σύμβαση οτι ο παραχωρησιούχος μπορεί να διακόψει την λειτουργία του αεροδρομίου για τακτικές εργασίες συντήρησης; Ποιο είναι το ανώτερο όριο διακοπής;
6. Προβλέπονται από τη σύμβαση πρόσθετες υποχρεώσεις διευκόλυνσης του επιβατικού κοινού από πλευράς παραχωρησιούχου;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Αναστάσιος Νικολαΐδης
Σταύρος Μιχαηλίδης
Παναγιώτης Παρασκευαΐδης