Παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου ξεκίνησε το ετήσιο συνέδριο της ΚΕΔΕ
Η καρδιά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης χτυπά στη Ρόδο. Το Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας-ΚΕΔΕ με κεντρικό σύνθημα «Επανεκκίνηση-Ισχυροί Δήμοι. Κάθε μέρα, δίπλα στον πολίτη», ξεκίνησε χθες στο ξενοδοχείο Ρόδος Παλάς και θα διαρκέσει έως και το Σάββατο 9 Νοεμβρίου. Τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Στο συνέδριο συμμετέχουν ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης, η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου, ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος, η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής & Οικογένειας Σοφία Ζαχαράκη, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτριος Παπαστεργίου, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας, Βασίλης Κικίλιας, κ.α.
Κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου η κα Σακελλαροπούλου τόνισε ότι η λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι κομβική για την αποτελεσματική λειτουργία του κρατικού μηχανισμού. Επισημαίνοντας αναλυτικότερα τη σημασία της ΤΑ, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανέφερε τα εξής: «Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι το πιο κοντινό κομμάτι σε κάθε τοπική κοινωνία. Με χαρά συμμετέχω στο ετήσιο τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ στο όμορφο νησί της Ρόδου. Το συνέδριο αποτελεί μία κορυφαία αυτοδιοικητική εκδήλωση συγκεντρώνοντας αιρετούς εκπροσώπους και στελέχη της αυτοδιοικητικής οικογένειας από κάθε γωνιά της Ελλάδας. Ιστορικά οι αυτοδιοκητικές εκλογές έχουν συμβάλει τα μέγιστα στην ενίσχυση της Δημοκρατίας και της λογοδοσίας στο ελληνικό κράτος. Η λειτουργία της ΤΑ είναι κομβική για την αποτελεσματική λειτουργία του κρατικού μηχανισμού με τρόπο διαφανή και αποτελεσματικό προς τον πολίτη. Βελτιώνει τις συνθήκες ζωής των δημοτών και εγγυάται την αναγκαία συνέργεια μεταξύ των κρατικών οργάνων και των πολιτών δρώντας ως διαμεσολαβητής μεταξύ τους. Ζούμε σε εποχές υψηλής διακινδύνευσης που επιτάσσουν την επαγρύπνηση και ετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων και κυρίως της κλιματικής κρίσης. Ο ρόλος των δήμων στο πλαίσιο αυτό καθίσταται πιο αναγκαίος από ποτέ, με αποτέλεσμα η οικοδόμηση της κλιματικής ανθεκτικότητας να περνά μέσα από τους δήμους.
Μέσα από τους δήμους εκφράζεται η ποικιλομορφία του ελλαδικού χώρου με διαφορετικές παραδόσεις ήθη και έθιμα στην ενιαία γεωγραφική επικράτεια. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση συμβάλλει στη σύνθεση του πολύχρωμου ψηφιδωτού της μακραίωνης πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Η γήρανση και μείωση του πληθυσμού ιδίως των πιο απομακρυσμένων δήμων αποτελεί ένα σοβαρό πρόβλημα που η Πολιτεία πρέπει οπωσδήποτε να αντιμετωπίσει. Είναι αναγκαία η βελτίωση των τοπικών υποδομών και η υιοθέτηση ευέλικτών αποτελεσματικών πολιτικών που ως στόχο θα έχουν να ανασχέσουν την δημογραφική αιμορραγία. Η ΚΕΔΕ ως συνδετικός κρίκος μεταξύ των δήμων και του κράτους καλείται να εκπληρώσει μία σπουδαία αποστολή».
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης Λάζαρος Κυρίζογλου απένειμε τιμητική πλακέτα στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας, την οποία ευχαρίστησε για την παραχώρηση της αιγίδας της και την παρουσία της στο συνέδριο. Αναφερόμενος στις προκλήσεις που καλούνται να διαχειριστούν οι δήμοι, εξέφρασε τη βεβαιότητά του ότι το συνέδριο θα αποτελέσει ευκαιρία για να γίνει πράξη το όραμά μας για επανεκκίνηση της Αυτοδιοίκησης με ισχυρούς δήμους διαρκώς δίπλα στον πολίτη.
«Έχουμε την τιμή το ετήσιο συνέδριο της ΚΕΔΕ να πραγματοποιείται στο όμορφο νησί της Ρόδου υπό την αιγίδα της Αυτής Εξοχότητος της Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, Αικατερίνης Σακελλαροπούλου. Το συνέδριο μας συμπίπτει με την έναρξη του Εθνικού Διαλόγου για τη διαμόρφωση της Νέας Χάρτας και του κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Στο προηγούμενο διάστημα θέσαμε μία σειρά από ζητήματα που αφορούν στη λειτουργία του θεσμού μας, όπως η γενναία αύξηση της χρηματοδότησης των δήμων και η ανάγκη για ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων και ευθυνών όπως προβλέπεται άλλωστε από το σύνταγμά μας. Η επαρκής στελέχωση των δημοτικών υπηρεσιών με νέο προσωπικό, η στήριξη με νέα μέσα και επιστημονικό προσωπικό των μικρών ορεινών και νησιωτικών δήμων, ο ρόλος των οργανισμών των ΟΤΑ στη διαχείριση των ανοιχτών κοινωνικών ζητημάτων όπως η δημόσια υγεία, η ασφάλεια, η εκπαίδευση, η στέγαση, το μεταναστευτικό, η ενεργειακή αυτάρκεια, η ενίσχυση του αναπτυξιακού αποτυπώματος των οργανισμών των ΟΤΑ, είναι τα κύρια θέματα για τα οποία θα διαμορφώσουμε μέσα από ένα ανοιχτό και ουσιαστικό διάλογο τις θέσεις της Αυτοδιοίκησης.
Είμαι βέβαιος ότι το συνέδριό μας θα αποτελέσει ευκαιρία για να γίνει πράξη το όραμά μας για επανεκκίνηση της Αυτοδιοίκησης με ισχυρούς δήμους διαρκώς δίπλα στον πολίτη», είπε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ.
Την ανάγκη να διεκδικήσει η Τοπική Αυτοδιοίκηση όλα όσα της αναλογούν χωρίςνα κάνει υποχωρήσεις τόνισε ο δήμαρχος Ρόδου Αλέξανδρος Κολιάδης. «Είναι σπουδαίο να ανταμώνουμε όλοι μαζί σε ένα γόνιμο και παραγωγικό διάλογο. Ο ένας πλάι στον άλλο είναι η μόνη συνθήκη για ένα μέλλον ευημερίας και ανθεκτικότητας όταν όλα γύρω μας κινούνται με αστρονομικές ταχύτητες και όταν η μία μέρα ανατρέπει την άλλη. Οποιαδήποτε άλλη πρόταση συνύπαρξης μακρινά από τη συνεργασία θα είναι συνταγή αποτυχίας και ολέθρου. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα είμαστε υποχωρητικοί όταν δεν μας αποδίδεται αυτό που δικαιούμαστε. Παιχνίδια μηδενικού αθροίσματος δεν είμαστε διατεθειμένοι να παίξουμε. Θέλουμε την άριστη ενίσχυση στα προβλήματά μας.
Όλοι γνωρίζουμε ότι η ΤΑ θυσίασε την περίοδο των μνημονίων μεγαλύτερο ποσοστιαία προϊόν από κάθε άλλο επίπεδο διοίκησης. Σήμερα δεν βρισκόμαστε στο ίδιο περιβάλλον. Ούτε έχουμε βγει στον ωκεανό της ευημερίας. Όμως δεν θα υστερούμε για να ευημερούν άλλα επίπεδα. Χωρίς την ΤΑ το Κράτος δεν μπορεί να σταθεί», είπε ο κ. Κολιάδης και αναφέρθηκε στη νησιωτικότητα, επισημαίνοντας τα εξής:
«Η νησιωτικότητα, αυτή η ορφανή λέξη που σπάνια συναντάμε στα θεσμικά κείμενα για εμάς τους νησιώτες έχει περιεχόμενο. Είναι ταυτόσημη με την μοναδικότητα. Είναι ταυτόσημη με την Αυτοδιοίκηση και τη συνοχή. Οι κοινότητές μας είναι οι πιο προσαρμοστικές και οι πιο πολυμήχανες. Την ομορφιά μας τη χρωστάμε στους ανθρώπους μας, στη σοφία τους και στην προκοπή τους.
Οι δήμαρχοι των μικρών νησιών σηκώνουν ένα τεράστιο βάρος προσπαθώντας να διατηρήσουν βιώσιμες κοινότητες και να ανταποκριθούν στις προκλήσεις με τα μέσα που τους διαθέτουν. Επιτέλους υπάρχει σήμερα ισχυρή βούληση να αποκτήσουμε ένα ενιαίο κώδικα αυτοδιοίκησης με ξεκάθαρα πεδία και ξεκάθαρη σχέση με την τοπική αυτοδιοίκηση. Έχουμε επίγνωση της αξίας μας θέλουμε αυτά που δικαιούμαστε. Ας αξιοποιήσουμε το συνέδριο για ένα βήμα εμπρός».
Κατά τη διάρκεια του χαιρετισμού του ο περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος τόνισε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να λειτουργήσει ως μία γέφυρα λύσεων για ένα καλύτερο αύριο. Μεταξύ άλλων δήλωσε τα εξής:
«Είμαι βέβαιος ότι το συνέδριο θα είναι παραγωγικό και ότι θα εξαχθούν συμπεράσματα χρήσιμα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση και συνεπώς χρήσιμα για το σύνολο της κοινωνίας. Οι δύο βαθμοί τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν κοινά προβλήματα και κοινές αγωνίες. Η συνεργασία, η κατανόηση θα βοηθούν πάντα να βρίσκουμε λύσεις προς όφελος των πολιτών. Για μία ακόμη φορά από αυτό το βήμα καλώ όλους τους συμμετέχοντες να αντιμετωπίζουμε την Αυτοδιοίκηση ως μία γέφυρα λύσεων, ως μία ευκαιρία στρατηγικής προετοιμασίας για ένα καλύτερο αύριο.
Ήρθε η ώρα να κάνει η πατρίδα μας το επόμενο βήμα σε ότι αφορά στην οργάνωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Πρέπει να πάμε στην επανεκκίνηση της ΤΑ με γενναιότητα και αγνοώντας το πολιτικό κόστος που έχει στοιχίσει στη χώρα πολλές δεκάδες αποτυχίες και πολλές χαμένες ευκαιρίες. Πλέον γνωρίζουμε τι πήγε καλά στο παρελθόν, γνωρίζουμε όλα τα λάθη και τις αδυναμίες. Η ενηλικίωση της ΤΑ πρέπει να αποτελέσει το νέο υπόδειγμα οργάνωσης της χώρας και ένα νέο τρόπο ανάληψης ευθύνης. Ένα σύγχρονο Κράτος οφείλει να σταματήσει να είναι πατερναλιστικό για να μπορέσει να γίνει αποτελεσματικό. Είναι ώρα να περάσουμε σε μία άλλη οπτική της τοπικής διακυβέρνησης. Είναι ώρα να μεταβούμε από την τοπική διαχείριση στην εμβάθυνση της περιφερειακής διακυβέρνησης με αλλαγή μοντέλου διοίκησης. Καιρός να εφαρμόσουμε διαδικασίες που θα δώσουν βαθμούς ελευθερίας στη λήψη και εφαρμογή αποφάσεων που θα καθορίσουν το πλαίσιο της άσκησης πολιτικής σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο».
Πρόταση για εκλογή περιφερειαρχών και δημάρχων σε έναν γύρο από τον Υπουργό Εσωτερικών
Στην ομιλία του ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος αναφέρθηκε στον Νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και στις αλλαγές που προκρίνονται στη διαδικασία των δημοτικών εκλογών. Συγκεκριμένα πρότεινε την διενέργεια των αυτοδιοικητικών εκλογών με ηλεκτρονική ψηφοφορία σε ένα γύρο. Αναφέρθηκε στη σύνταξη του Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης που όπως είπε θα ολοκληρωθεί την 31η Μαρτίου 2025.
«Το κεντρικό σύνθημα του συνεδρίου, η επανεκκίνηση, είναι πολύ πετυχημένο γιατί αυτό ακριβώς ξεκινάμε, μία μεγάλη αλλαγή της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης. Οι δύο βαθμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν κοινό στόχο και σχέση αλληλοσυμπλήρωσης και όχι ιεραρχική.
Πρέπει η Τοπική Αυτοδιοίκηση να σταθεί στα πόδια της να λύσει τα προβλήματα που την ταλαιπωρούν και να προχωρήσει στην επόμενη φάση. Πρέπει να φτιάξουμε ένα οδικό χάρτη για το πώς θα εφαρμοστούν οι αλλαγές που θα συμφωνηθούν. Κυρίως πρέπει να φτιάξουμε σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ του Κεντρικού Κράτους, των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, των Δήμων και των Περιφερειών και βεβαίως των πολιτών. Ο ενιαίος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης μας δίνει μία μεγάλη δυνατότητα. Συνολικά είναι υπό αναθεώρηση όλο το θεσμικό πλαίσιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Θα μας δώσει την ευχέρεια να λύσουμε θέματα αρμοδιοτήτων μεταξύ του πρώτου και δευτέρου βαθμού. Είναι ευτυχής συγκυρία που έχουμε τέσσερα χρόνια μέχρι τις επόμενες αυτοδιοκητικές εκλογές και ικανό χρόνο μέχρι τη λήξη της θητείας της παρούσας βουλής», είπε ο κ. Λιβάνιος.
Ο υπουργός Εσωτερικών ανέλυσε στη συνέχεια τις 10 μεγάλες κατηγορίες του Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης που είναι οι εξής:
1. Χωροταξικό και εσωτερική δομή αυτοδιοίκησης (Ο υπουργός Εσωτερικών ξεκαθάρισε ότι καμία αλλαγή δεν προβλέπεται όσον αφορά στα όρια δήμων και περιφερειών. Θα παραμείνουν 13 οι περιφέρειες και 332 οι δήμοι).
2. Εκλογή δημοτικών και περιφερειακών αρχών
3. Σύστημα διακυβέρνησης
4. Καταστατική θέση αιρετών
5. Εποπτεία πράξεων ΟΤΑ και νομικών προσώπων
6. Πειθαρχικό αιρετών
7. Νομικά πρόσωπα ΟΤΑ
8. Λειτουργία Ορεινών και Νησιωτικών Δήμων
9. Οικονομική Διαχείριση ΟΤΑ
10. Αρμοδιότητες
ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ
Αναφερόμενος στον νέο τρόπο διεξαγωγής των εκλογών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο κ. Λιβάνιος είπε ότι ο δεύτερος γύρος συνεπάγεται μία μεγάλη ταλαιπωρία και ότι σημειώνεται πολύ μεγάλη αποχή ενώ οι δήμαρχοι και περιφερειάρχες οφείλουν να έχουν ισχυρή νομιμοποίηση συγκεντρώνοντας τα 3/5 των εδρών.
Υπάρχει ανάγκη να εξαντληθεί κάθε μέσο για την διευκόλυνση συμμετοχής των εκλογέων και τη διατήρηση της αξιοπιστίας της εκλογικής διαδικασίας σε υψηλό επίπεδο, τόνισε ο υπουργός Εσωτερικών προτείνοντας την εκλογή σε ένα γύρο των δημοτικών και περιφερειακών αρχών.
Όπως εξήγησε ο εκλογέας θα έχει τη δυνατότητα να κάνει δεύτερη επιλογή για δημοτικό ή περιφερειακό συνδυασμό. Θα καταμετρώνται οι ψήφοι της πρώτης επιλογής του υποψήφιου και εφόσον δεν συγκεντρώνει κανένας συνδυασμός
50%+1 ψήφους τότε θα προκριθούν στο δεύτερο γύρο οι δύο πρώτοι σε ψήφους συνδυασμοί. Θα κερδίζει όποιος έχει τις περισσότερες πρώτες και δεύτερες ψήφους στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι δεύτερες ψήφοι των ψηφοδελτίων των συνδυασμών που αποκλείστηκαν από τη δεύτερη φάση (θα τελειώσουν και τα παζάρια μεταξύ του πρώτου και δεύτερο γύρου που δεν ταιριάζουν στην ΤΑ).
Όλα τα παραπάνω είναι προτάσεις που τίθενται στο δημόσιο διάλογο, τόνισε ο κ. Λιβάνιος.
Προαιρετική ηλεκτρονική ψηφοφορία στις εκλογές Δήμων και Περιφερειών
Δίνοντας ένα ακόμη εργαλείο για τη διευκόλυνση των εκλογέων στην άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος, μετά την επιτυχημένη εισαγωγή της επιστολικής ψήφου στις ευρωεκλογές του 2024, το Υπουργείο Εσωτερικών προανήγγειλε την εισαγωγή της δυνατότητας ηλεκτρονικής ψηφοφορίας για τις αυτοδιοικητικές εκλογές για όποιον εκλογέα το επιθυμεί, διατηρώντας παράλληλα την κλασική ψηφοφορία με φυσική παρουσία.
Κήρυξη πρόωρων εκλογών, εντός των 3 πρώτων ετών της πενταετούς θητείας, για το υπόλοιπο της θητείας
Η δυνατότητα αυτή θα μπορεί να αξιοποιηθεί εφόσον συμφωνούν τα 4/5 του συνολικού αριθμού των μελών του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου και ο δήμαρχος ή περιφερειάρχης αντίστοιχα. Με την αλλαγή αυτή μπαίνει τέλος σε φαινόμενα διοικητικής παράλυσης που δημιουργούνται σε περιπτώσεις ανεξαρτητοποίησης δημοτικών συμβούλων.
Ορισμός επιπλέον υποψηφίων συμβούλων χωρίς σταυρό προτίμησης
Κάθε συνδυασμός θα μπορεί να ορίσει επιπλέον υποψηφίους έως:
έναν υποψήφιο σε συμβούλια με έως 19 μέλη
δύο υποψηφίους σε συμβούλια με 25 έως 39 μέλη
τρεις υποψηφίους σε συμβούλια με 43 μέλη
Οι υποψήφιοι αυτοί εκλέγονται μόνο αν ο συνδυασμός τους ανακηρυχθεί νικητής των εκλογών. Στόχος της αλλαγής είναι η προσέλκυση ικανών επιστημόνων και υποψηφίων εγνωσμένου κύρους, οι οποίοι μπορούν να συνεισφέρουν στις τοπικές κοινωνίες.
Δημιουργία ποσόστωσης για τη συμμετοχή υποψηφίων ηλικίας έως 30 ετών στους αυτοδιοικητικούς συνδυασμούς
Στόχος η ενίσχυση της συμμετοχής των νέων στη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων.
Κατάργηση της δυνατότητας απόσπασης αιρετών δημοσίων υπαλλήλων λόγω εκλογής
Η εκλογή αποτελεί στάση προσφοράς στα κοινά και δεν πρέπει να εργαλειοποιείται ως όχημα αποσπάσεων, αποδυναμώνοντας υπέρμετρα τη στελέχωση δημόσιων υπηρεσιών.
Μείωση του αριθμού των υποψηφίων συμβούλων σε έως 50% επιπλέον των θέσεων, αντί 150% που ισχύει σήμερα
Με τη μείωση του συγκεκριμένου ποσοστού, ένας συνδυασμός δημοτικών εκλογών σε ένα συμβούλιο 31 μελών, αντί για έως 78 υποψηφίους, που μπορούσε να είχε το 2023, θα έχει 47.
Εκλογή των δημοτικών συμβούλων ενιαία στο σύνολο του δήμου και όχι ανά δημοτική ενότητα
15 χρόνια μετά την εφαρμογή του Καλλικράτη και τις συνενώσεις των καποδιστριακών δήμων, δεν υφίσταται πλέον λόγος να διατηρείται η διακριτή εκλογική περιφέρεια.
Ενιαίο παράβολο συνδυασμού
Το ύψος του παραβόλου θα είναι ανάλογο με τον πληθυσμό του δήμου ή της περιφέρειας.
Διεξαγωγή των εκλογών την τελευταία Κυριακή του Νοεμβρίου
Η αλλαγή αυτή θα μειώσει το χρονικό διάστημα από τη διεξαγωγή των εκλογών μέχρι την ανάληψη καθηκόντων από τις νέες αρχές, μειώνοντας, αντίστοιχα, το ενδεχόμενο κενό εξουσίας.
ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ, ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΗ ΘΕΣΗ ΑΙΡΕΤΩΝ, ΤΗΝ ΕΠΟΠΤΕΙΑ, ΤΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΟΤΑ
1. Υποχρεωτική δημόσια διαβούλευση για όλες τις κανονιστικές πράξεις πριν εισαχθούν στο δημοτικό / περιφερειακό συμβούλιο.
2. Αποκλειστικά ηλεκτρονικά τοπικά δημοψηφίσματα για θέματα αρμοδιότητας των δήμων.
3. Σύσταση θέσης υπηρεσιακού γραμματέα σε δήμους άνω των 200.000 κατοίκων.
4. Αύξηση της αντιμισθίας δημάρχων και αντιδημάρχων, αναστολή επαγγελματικής δραστηριότητας δημάρχου σε δήμους άνω των 20.000 κατοίκων και υποχρεωτική άδεια για το σύνολο της θητείας.
5. Κατάργηση χωρικής αρμοδιότητας των Ελεγκτών Νομιμότητας. Κάθε πράξη που θα εισέρχεται για έλεγχο νομιμότητας θα κατανέμεται τυχαία σε Ελεγκτή Νομιμότητας άλλης χωρικής αρμοδιότητας. Συντονισμός των επτά Ελεγκτών Νομιμότητας από τον Γενικό Επόπτη Νομιμότητας ΟΤΑ.
6. Επιτάχυνση της έκδοσης αποφάσεων για έλεγχο νομιμότητας εντός 10 ημερών.
7. Διατήρηση του Δημοτικού Τέλους για την κάλυψη ανταποδοτικών υπηρεσιών και καθιέρωση Τέλους Τοπικής Ανάπτυξης, με την ενσωμάτωση σε αυτό του Δημοτικού Φόρου και του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας. Το ΤΤΑ θα καθορίζεται ελεύθερα από τους δήμους και θα αξιοποιείται για την κάλυψη πάσης φύσης δαπανών και επενδυτικών δραστηριοτήτων.
8. Επαναφορά του προληπτικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου για εντάλματα άνω των 15.000 ευρώ.
9. Σύσταση Κέντρου Διαχείρισης Δημοτικών Εσόδων υπό την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, στο οποίο θα αναρτώνται κάθε είδους βεβαιωμένες οφειλές προς δήμους. Το Κέντρο αυτό θα είναι η διεπαφή της Αυτοδιοίκησης με ΑΑΔΕ, ΕΦΚΑ και όλα τα απαραίτητα Μητρώα του Ελληνικού Δημοσίου, ενώ θα παρέχει τη δυνατότητα ηλεκτρονικών πληρωμών των οφειλών, οι οποίες θα αποδίδονται άμεσα στους Δήμους, χωρίς να καταργηθεί η δυνατότητα πληρωμών απευθείας στους Δήμους.
10. Ανακατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ Δήμων, Περιφερειών, Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και Κεντρικού Κράτους με 3 κριτήρια:
• Τοπικός, περιφερειακός ή εθνικός χαρακτήρας της αρμοδιότητας
• Ποιος μπορεί να την ασκήσει αποτελεσματικότερα προς όφελος των πολιτών
• Τεκμήριο αρμοδιότητας κατά δέσμη πολιτικής.
Σημειώνεται ότι ο διάλογος για την επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου της αυτοδιοίκησης, με τη σύνταξη του νέου ενιαίου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης ,έχει ήδη ξεκινήσει. Η αρμόδια Επιτροπή που θα επεξεργαστεί το σύνολο των προτάσεων όλων των φορέων, η οποία συστάθηκε από τον Υπουργό Εσωτερικών, συνεδρίασε για πρώτη φορά τη Δευτέρα 4 Νοεμβρίου, με τη συμμετοχή εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης, των δικαστικών αρχών, πανεπιστημιακών και στελεχών τόσο των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης όσο και του Υπουργείου Εσωτερικών. Μάλιστα, για την υποβοήθηση του έργου της, και με στόχο την ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση της σύνταξης του νέου κώδικα, συστάθηκε και λειτουργεί στο Υπουργείο Εσωτερικών η Μονάδα Σύνταξης και Εφαρμογής του Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Πηγή:www.dimokratiki.gr