27 Οκτωβρίου 2024

Μάνος Κόνσολας: «Τουρισμός και μεταναστευτικό δεν συνάδουν – Λανθασμένη η διαχείριση του ζητήματος με δομές στα νησιά»

 

Από: Νατάσα Παμπρή
  
• «Θύμα της εργαλειοποίησης του μεταναστευτικού από την Τουρκία, η Ρόδος» • «Δεν μπορεί να δεχτούμε ότι υπάρχει τουρκική μειονότητα στα Δωδεκάνησα, ότι τα νησιά πρέπει να αποστρατιωτικοποιηθούν, ενώ υπάρχει ξεκάθαρη απειλή. Όπως δεν μπορούμε να δεχτούμε την αμφισβήτηση Διεθνών Συνθηκών και της ελληνικής κυριαρχίας στα νησιά του Αιγαίου», ξεκαθαρίζει ο βουλευτής Δωδεκανήσου της Ν.Δ.

Δεν μπορεί να δεχτούμε ότι υπάρχει τουρκική μειονότητα στα Δωδεκάνησα, ότι τα νησιά πρέπει να αποστρατιωτικοποιηθούν, από τη στιγμή που υπάρχει ξεκάθαρη απειλή. Όπως δεν μπορούμε να δεχτούμε την αμφισβήτηση Διεθνών Συνθηκών και της ελληνικής κυριαρχίας στα νησιά του Αιγαίου, ξεκαθαρίζει ο «γαλάζιος» βουλευτής και πρώην υφυπουργός Τουρισμού, Μάνος Κόνσολας.
Για το μείζον ζήτημα των τελευταίων μηνών, το μεταναστευτικό που πλήττει και τη ναυαρχίδα του ελληνικού Τουρισμού, τη Ρόδο, ο κ. Κόνσολας υπογραμμίζει ότι είναι λανθασμένη η προσέγγιση έχοντας δομές στα τουριστικά νησιά, ως προς τη διαχείρισή του, γιατί σε καμία περίπτωση τουρισμός και μεταναστευτικό δεν συνάδουν, ενώ σ’ αυτό συνηγορούν και γεωπολιτικοί και εθνικοί λόγοι.
Στο ερώτημα για την δέσμευση της κυβέρνησης για την επιστροφή των μειωμένων συντελεστών στα νησιά, ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής απαντά ότι είναι «μια μοναδική ευκαιρία για να βάλουμε στην ατζέντα το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ στις νησιωτικές περιοχές. Σε κάθε περίπτωση, όλα θα εξαρτηθούν από τις δημοσιονομικές μας αντοχές» αναφέρει ο κ. Κόνσολας που με αφορμή την καθυστέρηση στην καταβολή του μεταφορικού ισοδύναμου, υπενθυμίζει την θετική ανταπόκριση που βρήκε πρόταση του στην Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης (REGI) για τη δημιουργία και χρηματοδότηση ενός νέου Περιφερειακού Ταμείου άσκησης Νησιωτικής Πολιτικής στην Ε.Ε.
Αναλυτικά η συνέντευξη:
• Κύριε βουλευτά κυρίαρχο θέμα του συμβουλίου στις Βρυξέλες προ ημερών ήταν το Μεταναστευτικό, σε μια συγκυρία που κράτη-μέλη έχουν επιβάλει ελέγχους στα εσωτερικά σύνορα της Ε.Ε., ενώ η κατάσταση στη Μέση Ανατολή δημιουργεί ανησυχίες για νέα αύξηση των ροών από τον Λίβανο. «Αυτό το οποίο λείπει από την ευρωπαϊκή στρατηγική είναι μια αποτελεσματική πολιτική επιστροφών και προς την Τουρκία», όπως ανέφερε και ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης. Τελικά τι γίνεται; Έχουμε νέο παζάρι της γείτονος στο πλαίσιο της συμφωνίας Ευρωπαϊκής Ένωσης- Τουρκίας από το 2016;
Κυρία Παμπρή, όλοι αντιλαμβάνονται ότι η λύση πρέπει να είναι ενιαία και ευρωπαϊκή. Σε μια νέα συμφωνία Ε.Ε. – Τουρκίας για το μεταναστευτικό, πρέπει να μετέχει και η Ελλάδα, ως προς τη διαμόρφωση και το περιεχόμενό της.
Γιατί στην προηγούμενη συμφωνία του 2016, την περίοδο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, η Ελλάδα δεν διεκδίκησε ρόλο, ούτε είχε άποψη. Να θυμίσω ότι τότε δημιουργήθηκαν οι δομές στα νησιά που μετά από λίγο καιρό έφτασαν σε οριακή κατάσταση.
Είναι δεδομένο ότι η Τουρκία εργαλειοποιεί το μεταναστευτικό και αυτή είναι μια πρακτική που πρέπει να αντιμετωπιστεί.
Πρέπει να γίνονται επιστροφές στην Τουρκία όσων δεν δικαιούνται άσυλο, αλλά και να γίνει σαφές ότι η εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού θα έχει επιπτώσεις στις σχέσεις Ε.Ε. – Τουρκίας. Όπως θα πρέπει να εξεταστεί η παρουσία δυνάμεων της frontex στα τουρκικά παράλια. Γιατί εκεί δραστηριοποιούνται οι διακινητές.


• Κύριε Κόνσολα μέσα σε πέντε χρόνια, υπό την παρούσα Κυβέρνηση και πρωθυπουργό τον Κ. Μητσοτάκη, οι διαμένοντες σε δομές έχουν μειωθεί από 93.000 σε 23.000 και από 130 σε 30 οι δομές φιλοξενίας. Γιατί σχεδόν δύο μήνες τώρα πρέπει να βλέπουμε τους παράνομους μετανάστες στη Ρόδο και τα υπουργεία Μετανάστευσης και Ασύλου και ΠΡΟΠΟ να “παίζουν την κολοκυθιά”;
Από το 2016 και όχι τώρα και όψιμα, έχω μια πάγια και ξεκάθαρη θέση: ότι η διαχείριση του μεταναστευτικού με δομές στα νησιά είναι μια λανθασμένη προσέγγιση. Τουρισμός και μεταναστευτικό δεν συνάδουν, αλλά υπάρχουν και γεωπολιτικοί και εθνικοί λόγοι που συνηγορούν σε αυτό. Δεν θα αλλάξω τώρα άποψη, κα Παμπρή. Εξακολουθώ να πιστεύω όσα έλεγα και τότε.
Πράγματι, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κατάφερε να μειώσει τον αριθμό όσων παρέμεναν εγκλωβισμένοι σε δομές στην Κω, στη Λέρο, αλλά και στα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Υιοθέτησε μια αυστηρή και δίκαιη μεταναστευτική πολιτική, αποσυμφόρησε τα νησιά.
Από εκεί και πέρα, είναι δεδομένη η εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού από την Τουρκία προκειμένου να ασκεί πίεση στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, όπως και η απροθυμία της Τουρκίας να ελέγξει τις μεταναστευτικές ροές. Θύμα αυτών των πρακτικών είναι η Ρόδος. Θα πρέπει να υπάρξει άμεση ταυτοποίηση, αλλά και μεταφορά τους σε κέντρα στην ηπειρωτική χώρα.
• Κύριε βουλευτά, σε νέα παρέμβασή του για τα εθνικά θέματα, ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, από την Κύπρο, έκανε λόγο για λύσεις άδικες και καταστροφικές, που ακούγονται και μαγειρεύονται για Αιγαίο και Κυπριακό, για λύσεις συγκαλυμμένης διχοτόμησης και για ήρεμα νερά, που φέρνουν πάντα φουρτούνες. Όταν ακούει η κοινή γνώμη να υποστηρίζει αυτές τις θέσεις πρώην πρωθυπουργός, δεν περνά αλώβητα η κλασική απάντηση εκ μέρους της κυβέρνησης ότι: “έχει κάθε δικαίωμα να εκφράζει τις απόψεις του”. Δημιουργείται προβληματισμός;
Ο κ. Σαμαράς αναφέρθηκε σε ένα υποθετικό σενάριο. Φυσικά και έχει δικαίωμα και να μιλά και να εκφράζει τις απόψεις του.
Η κυβέρνηση, όμως, μέσω του ίδιου του πρωθυπουργού, έχει κάνει σαφές ότι η μοναδική ελληνοτουρκική διαφορά που αναγνωρίζει, είναι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ και αυτό πιστεύω είναι ξεκάθαρο σε όλους.
Η Τουρκία δεν δέχεται ότι τα νησιά έχουν υφαλοκρηπίδα και ταυτόχρονα θέτει στο τραπέζι και μια σειρά ανιστόρητων και απαράδεκτων απαιτήσεων. Αυτές οι απαιτήσεις δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές, κα. Παμπρή. Δεν μπορεί να δεχτούμε ότι υπάρχει τουρκική μειονότητα στα Δωδεκάνησα, ότι τα νησιά πρέπει να αποστρατιωτικοποιηθούν από τη στιγμή που υπάρχει ξεκάθαρη απειλή. Όπως δεν μπορούμε να δεχτούμε την αμφισβήτηση Διεθνών Συνθηκών και της ελληνικής κυριαρχίας στα νησιά του Αιγαίου.


• Γνωρίζω ότι δίνεται μάχη για την επιστροφή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά. Έχουμε κάποια εξέλιξη; Η δέσμευση θα γίνει πράξη; Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι η οικονομία της χώρας πηγαίνει καλά, τα στοιχεία από την τουριστική αγορά είναι εξαιρετικά και αν θυμάμαι καλά η εκτίμηση δημοσιονομικά είναι περίπου 350 εκατ. ευρώ;

Κυρία Παμπρή, καταφέραμε να υπάρξει απόφαση του Ecofin, που δίνει τη δυνατότητα στην Ελλάδα να προχωρήσει στην καθιέρωση, σε μόνιμη βάση, ειδικών μειωμένων έως 30% συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, αλλά και να επιβάλλει μειωμένους συντελεστές σε περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες ακόμη και μηδενικό ΦΠΑ για ορισμένα αγαθά, από το 2025.
Αυτή ήταν μια σημαντική επιτυχία της κυβέρνησης που κανείς δεν μπορεί να παραγνωρίζει.
Η απόφαση αυτή, να δοθεί, δηλαδή, το δικαίωμα σε χώρες-μέλη να επιβάλλουν μηδενικούς ή μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ σε ορισμένα είδη ή υπηρεσίες, είναι μια μοναδική ευκαιρία για να βάλουμε στην ατζέντα το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ στις νησιωτικές περιοχές. Σε κάθε περίπτωση, όλα θα εξαρτηθούν από τις δημοσιονομικές μας αντοχές, εφόσον η οικονομία συνεχίσει σε σταθερή αναπτυξιακή τροχιά και τον επόμενο χρόνο, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.
• Επειδή η Κυβέρνηση έχει κι ένα αφήγημα κ. βουλευτά -το λέει συνεχώς και ο πρωθυπουργός- για την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη, γιατί δεν δίνεται το Μεταφορικό Ισοδύναμο στα νησιά. Σχεδόν ένα χρόνο τώρα το μόνο που κάνει η κυβέρνηση είναι να διαψεύδει την κατάργησή του, ενώ οι πολίτες ακούνε τους υπουργούς να μιλάνε για ελέγχους που δεν έχουν τελειωμό…
Το Μεταφορικό Ισοδύναμο, έτσι όπως σχεδιάστηκε, ήταν ατελές και για αυτό γίνονται έλεγχοι που δημιουργούν και καθυστερήσεις στην καταβολή των χρημάτων στους δικαιούχους. Κυρία Παμπρή, επιτρέψτε μου να μιλήσω για κάτι ακόμα πιο σημαντικό: τη δημιουργία και χρηματοδότηση ενός νέου Περιφερειακού Ταμείου για την άσκηση της Νησιωτικής Πολιτικής της Ε.Ε.
Αυτό σημαίνει περισσότερους, πολύ περισσότερους πόρους για τα νησιά μας μέσα και από την ενοποίηση των διαρθρωτικών ταμείων που υπάρχουν σήμερα. Είναι μια πρόταση που είχα καταθέσει στην Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης (REGI) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και έτυχε ευμενούς υποδοχής.
Ουσιαστικά, μιλάω για κάτι πολύ πιο σημαντικό από το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Μιλάω για μια αυτόνομη ευρωπαϊκή νησιωτική πολιτική με ενιαία χαρακτηριστικά, ακόμα και στο φορολογικό πεδίο.
Με θεσμοθέτηση της έννοιας της διπλής νησιωτικότητας που μπορεί να πάρει τη μορφή δωρεάν ενδονησιωτικών μετακινήσεων για τους μόνιμους κατοίκους μικρών νησιών που είναι υποχρεωμένοι να πηγαίνουν σε μεγαλύτερα νησιά για να διεκπεραιώσουν υποθέσεις τους.
Αν γίνει αυτό, θα σημαίνει περισσότερους πόρους για τα νησιά μας, πιο ευέλικτες διαδικασίες και στοχευμένη χρηματοδότηση σε συγκεκριμένα έργα και συγκεκριμένες δράσεις για τα νησιά μας, με στήριξη της οικονομικής και κοινωνικής ζωής.


• Κύριε βουλευτά, σε λίγες ημέρες περνάει ο κ. Τζιτζικώστας την ακρόαση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ως προτεινόμενος Επίτροπος της χώρας μας. Τι μπορεί να αναμένει η νησιωτική Ελλάδα στο θέμα των Μεταφορών που είναι μια από τις αιτίες που εκτοξεύεται η ακρίβεια στα νησιά;
Η ανάθεση στον Έλληνα επίτροπο της ευθύνης του τομέα των Μεταφορών αναβαθμίζει, γεωπολιτικά, την Ελλάδα.
Ταυτόχρονα, κα. Παμπρή, μπορεί να δώσει λύσεις στα προβλήματα της ακτοπλοΐας, να ανανεωθεί ο γερασμένος ακτοπλοϊκός στόλος με νέα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα που θα μειώσουν το λειτουργικό κόστος και την τιμή των εισιτηρίων.
Ο Έλληνας επίτροπος, θα έχει την ευθύνη και την αρμοδιότητα για σημαντικά έργα και κοινοτικούς πόρους, όπως το Connecting Europe Facility, που αφορά σε χρηματοδοτήσεις για στρατηγικές επενδύσεις στα δίκτυα μεταφορών, την ενέργεια και τα ψηφιακά.
Μάλιστα, κατά την περίοδο 2021-2027, υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι της τάξης των 26 δισ. ευρώ για τον τομέα των μεταφορών αποκλειστικά και μόνο. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι το Τομέας των Μεταφορών, στο χαρτοφυλάκιο του Έλληνα επιτρόπου, θα συνδεθεί και με τον Τουρισμό.



 Πηγή:www.dimokratiki.gr