Ηδη από τον Φεβρουάριο του 2023 η «Εφ.Συν.» έγραφε για «“Φωτογραφικό” διαγωνισμό για 59 αναψυκτήρια» σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία της χώρας.
Ως πιο πρόσφατη αφορμή για τη διαγραφή του βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας και ενός εκ των «11» Μάριου Σαλμά από την Κ.Ο. της Ν.Δ. χρησίμευσαν οι τηλεοπτικές καταγγελίες του (στο Open και το Kontra) τα τελευταία 24ωρα ως προς τους «αδιαφανείς φωτογραφικούς διαγωνισμούς για την εκμετάλλευση των κυλικείων και εστιατορίων των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων».
Αυτός ήταν ο λόγος που όπως γράφτηκε έκανε «το ποτήρι να ξεχειλίσει», δεδομένου ότι, σύμφωνα με σχόλια «κύκλων» της Ν.Δ. στον ΣΚΑΪ, «η επαναλαμβανόμενη διατύπωση κατηγοριών για ζητήματα που έχουν απαντηθεί αναλυτικά από την αρμόδια υπουργό στη Βουλή, είναι ευθέως αντίθετη με τις αρχές και τις αξίες της παράταξης και τον τρόπο λειτουργίας της κοινοβουλευτικής ομάδας μας».
Ο κ. Σαλμάς είχε πράγματι υποβάλει ήδη από τα τέλη Ιουνίου σχετικό ερώτημα προς την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, και μάλιστα αφού πολύ καιρό πριν είχε γίνει γνωστό πώς στον διαγωνισμό του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ) για τα 59 αναψυκτήρια και τους 38 αυτόματους πωλητές σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία της χώρας είχε προκριθεί (τον Ιούνιο του 2023) η «Rues Cliassiques», θυγατρική τής «Γρηγόρης Μικρογεύματα» η οποία είχε ιδρυθεί 4 μήνες νωρίτερα με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 25.000 ευρώ.
Αυτή είναι λοιπόν η εταιρεία που εκμίσθωσε τα αναψυκτήρια για 6+6 χρόνια με ετήσιο μίσθωμα 1,5 εκατ. ευρώ, λειτουργώντας εφεξής ως εργολάβος, με δικαίωμα να σπάσει το έργο σε μικρότερες υπεργολαβίες. Την είδηση τότε μάλιστα είχε επιβεβαιώσει σε δηλώσεις του στο Fortune Greece ο ιδιοκτήτης του «Γρηγόρη», Βλάσης Γεωργάτος, γνώριμος του πρωθυπουργικού ζεύγους καθώς και του διευθυντή τότε ακόμα της Γενικής Γραμματείας του πρωθυπουργού Γιάννη Μπρατάκου, ο οποίος έχει άλλωστε διατελέσει μη εκτελεστικό μέλος στο Δ.Σ. της «Γρηγόρης Μικρογεύματα». Οσο για τον κ. Γεωργάτο, δική του είναι επίσης η ελληνική εταιρεία κατασκευής φουσκωτών σκαφών υψηλής τεχνολογίας «Technohull», το ναυπηγείο της οποίας στο Λαύριο είχε επισκεφτεί τον Οκτώβριο του 2021 ο πρωθυπουργός επαινώντας το «πρότυπο δυναμικής και εξωστρεφούς εταιρείας».
Ως προς την επιτροπή του ΟΔΑΠ που κατέληξε στη «Rues Cliassiques», η ιστοσελίδα «Κοσμοδρόμιο» είχε αποκαλύψει ότι πρόεδρός της είχε τοποθετηθεί ο αδελφός προσώπου που εκτελεί χρέη γενικού διευθυντή του ΟΔΑΠ, ενώ μέλος της ήταν ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στον ΟΔΑΠ, άνθρωπος που, καθώς έχει εμπλακεί κι αυτός στις υποθέσεις του «αμαρτωλού» Ταμείου Αλληλοβοήθειας του ΥΠΠΟ, είναι συγκατηγορούμενος του Γιάννη Τσακοπιάκου και στο περιβόητο σκάνδαλο των εικονικών δανείων της περιόδου 2012-2014 που εκδικάζεται αυτό τον καιρό από το Κακουργιοδικείο Αθηνών.
Τον Ιούλιο, όταν το θέμα συζητήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, ο κ. Σαλμάς είχε επιμείνει λοιπόν πως επί της ουσίας υπήρχε μόνο ένας υποψήφιος που πληρούσε τις προδιαγραφές της προκήρυξης του ΟΔΑΠ για τα αναψυκτήρια, επισημαίνοντας: «Δεν πρέπει να πάρει το Δημόσιο όσα περισσότερα μπορεί σε έναν πλειοδοτικό διαγωνισμό; Δεν πρέπει ο διαγωνισμός να μην αποκλείει και να μπορούν να έρθουν και άλλοι, δημιουργώντας εύλογα ερωτήματα γιατί να μην πάρουμε περισσότερα χρήματα;».
Απαντώντας η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, είχε κάνει λόγο για «σκόπιμες ή μη παρανοήσεις αναφορικώς με τα αναψυκτήρια», αναλώνοντας το κύριο μέρος της ομιλίας της σε μια πλήρη ανασκόπηση όσων συνέβαιναν στα αναψυκτήρια πριν από τη διακυβέρνηση της Ν.Δ. Απαντώντας στην κατηγορία περί φωτογραφικού διαγωνισμού είχε επιχειρηματολογήσει: «Ο στόχος του ΟΔΑΠ ήταν η συμμετοχή εταιρειών που το εύρος τους να εξασφαλίζει σωστή λειτουργία και εμπρόθεσμη καταβολή μισθωμάτων.
»Αναφέρετε στην ερώτησή σας ότι υπήρχε προαπαιτούμενος τζίρος ενός εκατομμυρίου και θετικά ίδια κεφάλαια. Πράγματι, και προσβλήθηκε από τους ενδιαφερόμενους που είχαν συμμετάσχει στον διαγωνισμό. Ωστόσο όλα τα αρμόδια δικαστήρια έκριναν ότι καλώς έγινε. Και μάλιστα, σύμφωνα με τους όρους της διακήρυξης, ο τζίρος ήταν κατώτερος της συνολικής οικονομικής αξίας της σύμβασης για όλα τα αναψυκτήρια και για τους αυτόματους πωλητές». Αυτά είχε υποστηρίξει η κ, Μενδώνη. Κρίνεται το αν υπήρξε... πειστική ως προς τη βασική κατηγορία περί «φωτογραφικού διαγωνισμού» που της πρόσαπταν πριν και από τον κ. Σαλμά μικρομεσαίοι επιχειρηματίες του χώρου, οικονομικά sites αλλά και το πολιτιστικό ρεπορτάζ.
Ηδη στις αρχές Φεβρουαρίου του 2023 (τότε δηλαδή που ιδρυόταν η «Rues Cliassiques») η Βασιλική Τζεβελέκου έγραφε στην «Εφ.Συν.» σε δημοσίευμά της με τίτλο «“Φωτογραφικός” διαγωνισμός για 59 αναψυκτήρια» πως το σοβαρότερο ζήτημα του διαγωνισμού για τα 59 αναψυκτήρια (που υποδιαιρούνταν γεωγραφικά σε τρεις ομάδες με αποκλειστικό κριτήριο ανάθεσης την «υψηλότερη ετήσια τιμή του προσφερόμενου μισθώματος συνολικά ανά ομάδα») ήταν οι «φωτογραφικές» προϋποθέσεις: «στα «Κριτήρια Χρηματοοικονομικής Επάρκειας» διαβάζουμε ότι οι συμμετέχοντες οφείλουν τα τελευταία πέντε χρόνια (2017-2021) να έχουν «ετήσιο κύκλο εργασιών μεγαλύτερο του ενός εκατομμυρίου (1.000.000,00€) ευρώ και θετικά ίδια κεφάλαια»!
Επίσης στα «Κριτήρια Τεχνικής και Επαγγελματικής Ικανότητας» απαιτείται «επαγγελματική εμπειρία τουλάχιστον κατά τα τελευταία έξι (6) έτη (2017-2022) στη λειτουργία 10 τουλάχιστον καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, κλειστής ή ανοιχτής αγοράς, στα οποία τρόφιμα και ροφήματα προετοιμάζονται και προσφέρονται σε όρθιους ή και καθήμενους πελάτες, σε δύο τουλάχιστον διαφορετικές γεωγραφικές περιφέρειες της Χώρας».
Συμπέρασμα; «Γίνεται σαφές αυτό που τονίζουν οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο, ότι πρόκειται για «φωτογραφικό» διαγωνισμό ο οποίος απευθύνεται αποκλειστικά σε μεγάλες αλυσίδες τροφοδοσίας που θα αναλάβουν «πακέτο» τα αναψυκτήρια κατά 20άδες. Ολοι οι υπόλοιποι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες και συνεταιριστικά εγχειρήματα τοπικών κοινωνιών αποκλείονται εξ αρχής από τα οικονομικά κριτήρια» κατέληγε το ρεπορτάζ.
Πέρα από το παρασκήνιο και τα πραγματικά κίνητρα της αποπομπής Σαλμά, η επιλογή Μητσοτάκη δίνει βέβαια δευτερογενώς, αλλά και για ακόμα μία φορά, το σήμα της απόλυτης κάλυψης της πολιτιστικής πολιτικής που εφαρμόζει η Λίνα Μενδώνη στο ΥΠΠΟ, αφού άλλωστε η κ. Μενδώνη δεν κάνει τίποτε άλλο παρά να εφαρμόζει πιστά την πολιτική Μητσοτάκη.
ΠΗΓΗ https://www.efsyn.gr/