Η ελληνική κυβέρνηση έχει δρομολογήσει κρίσιμες παρεμβάσεις σε πάνω από 30 λιμάνια, από τα Διαπόντια Νησιά έως το Καστελλόριζο και από τη Γαύδο έως τη Σαμοθράκη
Την προώθηση έργων αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των υποδομών σε 17 λιμάνια της χώρας, συνολικού προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ αναλαμβάνει η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ, σε μία προσπάθεια να λυθούν διαχρονικά προβλήματα που προσθέτουν δυσκολίες στη διαχείριση του σημαντικού έργου της μεταφοράς των επιβατών από και προς τα νησιά.
Τα έργα αυτά χρηματοδοτούνται από το Τομεακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021-2027», μέσω του οποίου έχουν δρομολογηθεί κρίσιμες παρεμβάσεις σε πάνω από 30 λιμάνια, από τα Διαπόντια Νησιά έως το Καστελλόριζο και από τη Γαύδο έως τη Σαμοθράκη, προϋπολογισμού άνω των 180 εκατομμυρίων ευρώ.
Η είδηση έφτασε και στη γειτονικη Τουρκία που όχι μόνο ενόχλησε αλλά τουρκικά ΜΜΕ κάνουν λόγο ακόμα και για παραβίαση της Συνθήκης της Λωζάνης (?)
Συγκεκριμένα, η εφημερίδα dailysabah σε εκτενές δημοσίευμα αναφέρει την είδηση λέγοντας πως το Ταμείο Ανάπτυξης Περιουσιακών Στοιχείων της Ελλάδας (ΤΑΙΠΕΔ) διέθεσε 110 εκατομμύρια ευρώ (121,35 εκατομμύρια δολάρια) για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της υποδομής σε 17 λιμάνια σε όλη τη χώρα, συμπεριλαμβανομένων των νησιών του Αιγαίου που εδώ και καιρό βρίσκονται στο επίκεντρο των διαφορών με τη γειτονική Τουρκία
Και συνεχίζει: Τουρκικά Μέσα Ενημέρωσης αναφέρουν ότι το έργο έρχεται σε αντίθεση με τη Συνθήκη της Λωζάνης , η οποία επικυρώθηκε από το τουρκικό κοινοβούλιο πριν από 101 χρόνια τον Αύγουστο. Η συνθήκη λέει ότι δεν θα δημιουργηθεί ναυτική βάση και καμία οχύρωση στα νησιά του Αιγαίου, τα οποία μοιράστηκαν μεταξύ των δύο χωρών μετά από μια σφοδρή σύγκρουση στον απόηχο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.
Να αναφέρουμε πως το συγκεκριμένο έργο με στόχο τη βελτίωση της ασφάλειας και της διασυνδεσιμότητας των νησιωτικών περιοχών – ειδικά των πιο απομακρυσμένων – και τη βελτίωση της επικοινωνίας με τα κέντρα των αντίστοιχων Περιφερειών και τα μητροπολιτικά κέντρα της ηπειρωτικής χώρας προβλέπει:
1 Επέκταση των λιμενικών και κτιριακών εγκαταστάσεων του λιμένα Αγίου Νικολάου Κρήτης.
2 Αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων του λιμένα Καταπόλων Αμοργού και της περιφερειακής οδού του λιμένα Καταπόλων.
3 Επέκταση του προβλήτα του λιμένα Φολεγάνδρου.
4 Βελτίωση των λιμενικών υποδομών του λιμένα Αγίου Ευστρατίου.
5 Επέκταση του προσήνεμου μόλου Αγίου Κηρύκου Ικαρίας.
6 Κατασκευή του υπήνεμου μόλου του λιμένα Ευδήλου Ικαρίας.
7 Επισκευή του κρηπιδώματος επί των πασσάλων στον κεντρικό λιμένα νήσου Φούρνων.
8 Επισκευή και επέκταση του λιμενοβραχίονα του Ποταμού Αντικυθήρων.
9 Αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων – επέκταση των κρηπιδωμάτων στο λιμάνι Καμαριώτισσας Νήσου Σαμοθράκης.
10 Ανακατασκευή των κρηπιδωμάτων του λιμένα της Μεγίστης Καστελλορίζου.
11 Επέκταση του λιμένα των Λειψών.
12 Ολοκλήρωση του λιμένα «Αυλάκια Οθωνών».
13 Επέκταση – βελτίωση του λιμένα Μαθρακίου.
14 Βελτίωση των υποδομών και των εγκαταστάσεων του λιμένα Αγίου Στεφάνου Αυλιωτών.
15 Λιμενική εγκατάσταση αποβίβασης/επιβίβασης στο δυτικό άκρο της Αγίας Ρουμέλης Σφακίων.
16 Βελτίωση – επέκταση του λιμένα Μαύρης Λιμνιώνας Σφακίων.
17 Επέκταση – βελτίωση των υποδομών του λιμένα Παλαιοχώρας.
Αναλυτικά το δημοσίεμα της Daily Sabah:
Έλληνες αξιωματούχοι λένε ότι το έργο είναι απαραίτητο για τη διευκόλυνση της μεταφοράς μεταξύ των νησιών, τα οποία ήταν επίσης δημοφιλείς προορισμοί για τους Τούρκους τουρίστες φέτος, εν μέσω χαλάρωσης των όρων έκδοσης βίζας, χάρη στη βελτίωση των δεσμών μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας. Στόχος του έργου είναι να «βελτιωθεί η ασφάλεια και η συνδεσιμότητα των νησιών», σύμφωνα με τα μέσα ενημέρωσης. Καλύπτει εργασίες επέκτασης και βελτίωσης σε νησιά από την Κρήτη μέχρι τους Λειψούς και το Καστελλόριζο, αναφέρουν τα ΜΜΕ.
Αφού απέκρουσε τους Έλληνες κατακτητές στον Πόλεμο της Ανεξαρτησίας, η νεοσύστατη τότε δημοκρατία της Τουρκίας επιδίωξε την απόλυτη αποστρατικοποίηση των νησιών που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από τη δυτική ακτή της χώρας. Η συνθήκη που υπογράφηκε στη Λωζάνη ήταν το επιστέγασμα των προηγούμενων τουρκικών απαιτήσεων για αποστρατικοποίηση.
Η Ελλάδα συχνά ισχυρίζεται ότι η Σύμβαση του Μοντρέ του 1936 υπογράφηκε περισσότερο από μια δεκαετία αφότου η Λωζάνη άλλαξε το καθεστώς αποστρατικοποίησης, ενώ η τουρκική πλευρά επιμένει ότι αυτό δεν συμβαίνει.
Οι δύο χώρες έχουν συχνά διαφωνίες για το θέμα, ειδικά μετά από παράνομες εισβολές του ελληνικού στρατού στα τουρκικά χωρικά ύδατα και μια περίοδο εντάσεων που χαρακτηρίστηκε από κυνομαχίες μαχητικών αεροσκαφών των δύο χωρών τις τελευταίες δεκαετίες.
Μετά από μια μακρά περίοδο εντάσεων που χαρακτηρίζεται από διαφωνίες για την παράτυπη μετανάστευση, η Κυπριακή διαμάχη, η ενεργειακή εξερεύνηση και η εδαφική κυριαρχία στο Αιγαίο, η Τουρκία και η Ελλάδα έχουν κάνει βήματα οικοδόμησης εμπιστοσύνης για μια εύθραυστη εξομάλυνση των σχέσεών τους, η οποία πέρασε σε ένα νέο κεφάλαιο με την επίσκεψη-ορόσημο του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην Αθήνα τον Δεκέμβριο.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, οι πλευρές ανακοίνωσαν δήλωση φιλίας, διευκόλυνση της έκδοσης βίζας για τους Τούρκους πολίτες για 10 ελληνικά νησιά στο βόρειο Αιγαίο για έως και επτά ημέρες και τη μειωμένη ροή παράτυπων μεταναστών προς την Ελλάδα.
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Yaşar Güler είπε την περασμένη εβδομάδα ότι τα βήματα οικοδόμησης εμπιστοσύνης με την Ελλάδα συνεχίστηκαν παρά τις πρόσφατες προκλητικές δηλώσεις δύο υπουργών στην επέτειο της ειρηνευτικής επιχείρησης της Τουρκίας για να σταματήσει τις επιθέσεις των Ελληνοκυπρίων στη διχοτομημένη Κύπρο.
ΠΗΓΗ https://www.pentapostagma.gr/