Τεράστια προβλήματα στις μεταφορές και τις μετακινήσεις έχει προκαλέσει η απαγόρευση κυκλοφορίας σε τμήματα της Εθνικής Οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης, καθώς ο φουσκωμένος Πηνειός μετέτρεψε το οδικό δίκτυο σε μια απέραντη λίμνη
Τεράστια προβλήματα στις μεταφορές και τις μετακινήσεις έχει προκαλέσει η απαγόρευση κυκλοφορίας σε τμήματα της Εθνικής Οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης, καθώς ο φουσκωμένος Πηνειός μετέτρεψε το οδικό δίκτυο σε μια απέραντη λίμνη. Και το ερώτημα πλέον που απασχολεί πολύ κόσμο είναι το πότε θα καταστεί εφικτό να δοθούν τα κομμάτια αυτά ξανά στην κυκλοφορία.
Σύμφωνα με τον Χρήστο Καραβίτη, Κοσμήτορα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών και καθηγητή διαχείρισης υδατικών πόρων η μόνη διέξοδος για όλο αυτό το νερό που έχει συσσωρευτεί στον Πηνειό, είναι ένα «στόμιο» προς τη θάλασσα. Ειδικότερα, ο ίδιος παρομοιάζει τη Θεσσαλία με μια κλειστή λεκάνη που έχει μοναδική της διέξοδο προς το Αιγαίο την κοιλάδα των Τεμπών. «Εδώ κάπου ξεκινούν τα προβλήματα, καθώς όπως αντιλαμβανόμαστε, έχουμε να κάνουμε με πεδινά εδάφη, χωρίς κλίσεις. Αρα το νερό κινείται με πολύ χαμηλή ταχύτητα. Σε συνδυασμό με την ποσότητα που είναι μεγάλη, το νερό απλώνεται και έτσι δημιουργείται το φαινόμενο της πλημμύρας. Η μόνη μας διέξοδος για να φύγει όλο αυτό το νερό είναι ένα “στόμιο” προς τη θάλασσα. Για να γίνει ακόμα πιο κατανοητό, σκεφτείτε ένα μπουκάλι με νερό. Εχουμε το πλατύ σημείο και τον στενό λαιμό. Για να παροχετευτεί όλος ο όγκος του νερού στην έξοδο η στάθμη θα ανεβαίνει. Από τη Δευτέρα, 11/9, είμαστε στη φάση που έχουμε τη μεγαλύτερη ποσότητα νερού που ήδη έχει αρχίσει να μαζεύεται στην κοίτη του ποταμού για να παροχετευτεί στη θάλασσα. Ηδη οι αναφορές μάς πληροφορούν πως στη Γέφυρα των Τεμπών το νερό έχει ξεπεράσει τα 15 μέτρα».
«Εχουμε να κάνουμε με πεδινά εδάφη, χωρίς κλίσεις. Αρα το νερό κινείται με πολύ χαμηλή ταχύτητα. Σε συνδυασμό με την ποσότητα που είναι μεγάλη, το νερό απλώνεται και έτσι δημιουργείται το φαινόμενο της πλημμύρας»
Στο ερώτημά μας για το πόσες μέρες θα χρειαστούν προκειμένου να πέσει η στάθμη των υδάτων, ο κύριος Καραβίτης εξηγεί πως οι πρώτοι υπολογισμοί έδειξαν πως θα χρειαστούν περίπου 8-12 μέρες από την ολοκλήρωση του φαινομένου. «Αρα αυτή τη στιγμή υπολογίζουμε στο περίπου άλλες 5 με 7 ημέρες. Αν είχαμε στη διάθεσή μας ένα σύστημα με αισθητήρες θα μπορούσαμε να έχουμε συγκεκριμένες μετρήσεις που θα μας επέτρεπαν να υπολογίσουμε την ακριβή ταχύτητα».
Τη δυσκολία μιας πρόβλεψης με ακρίβεια επισημαίνει και ο Κώστας Βουδούρης, καθηγητής Υδρογεωλογίας του ΑΠΘ, ενώ εξηγεί και για ποιον λόγο δεν είναι δυνατόν να επισπευστεί η διαδικασία.
Το πότε θα αποστραγγιστούν τα νερά από την περιοχή είναι κάτι που δεν μπορούμε να το απαντήσουμε με ακρίβεια. Εξαρτάται από τα εδάφη, το υλικό και την κατάστασή τους. Πρόκειται άρα για μια φυσική διαδικασία που δεν θα γίνει ομοιόμορφα, δεν θα υπάρξει δηλαδή σε όλες τις κατακλυσμένες περιοχές η ίδια ταχύτητα. Η λεκάνη είναι τεράστια, δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αντλίες, όπως κάνουμε για παράδειγμα στο υπόγειο του σπιτιού μας για να αφαιρέσουμε το νερό».
«Αυτή τη στιγμή τα νερά είναι στους 80 πόντους. Από τη στιγμή όμως που θα φύγει το νερό από τον αυτοκινητόδρομο, θα χρειαστούμε 1-2 μέρες για να κάνουμε έναν τεχνικό έλεγχο στο μήκος του δρόμου, ώστε να είμαστε σίγουροι πως είναι ασφαλής για τους οδηγούς».
Επειτα από επικοινωνία της «Κ» με εργαζομένους του αυτοκινητόδρομου Αιγαίου η ενημέρωση ήταν πως η άντληση των νερών επίσης δεν θεωρείται ρεαλιστικό σενάριο, καθώς όπως αναφέρουν: «Ακόμα και να προσπαθήσουμε να αντλήσουμε τα νερά, αυτά θα επιστρέψουν, καθώς όλη η περιοχή εκατέρωθεν του αυτοκινητόδρομου είναι πλημμυρισμένη. Ο μοναδικός τρόπος για να ανοίξει ο αυτοκινητόδρομος είναι να κατέβει η στάθμη του νερού. Δυστυχώς δεν μπορούμε να γνωρίζουμε το πότε θα γίνει αυτό, κάθε πρόβλεψη είναι παρακινδυνευμένη. Αυτή τη στιγμή τα νερά είναι στους 80 πόντους. Από τη στιγμή όμως που θα φύγει το νερό από τον αυτοκινητόδρομο, θα χρειαστούμε 1-2 μέρες για να κάνουμε έναν τεχνικό έλεγχο στο μήκος του δρόμου, ώστε να είμαστε σίγουροι πως είναι ασφαλής για τους οδηγούς».
Σύμφωνα με τον κύριο Βουδούρη, ο ταχύτερος τρόπος για να μπορέσει να δοθεί πιο γρήγορα στην κυκλοφορία το κομμάτι που έχει αποκλειστεί, θα ήταν να γίνουν στον παράδρομο αποστραγγιστικές τάφροι που θα έδιωχναν τα νερά. «Συνολικά μιλώντας, πρέπει να γίνουν ολιστικής αντιμετώπισης έργα που να ξεκινάνε ήδη από την ορεινή ζώνη. Είναι λάθος να περιμένουμε τα νερά να έρθουν στην πεδιάδα και τις μεγάλες πόλεις. Πλέον είναι φανερό πως τα έντονα αυτά φαινόμενα εμφανίζονται με μεγαλύτερη συχνότητα από ό,τι στο παρελθόν. Αρα πρέπει να κινηθούμε ανάλογα».
«Το ύψος των αναχωμάτων στις αστικές περιοχές αυτή τη στιγμή έχουν ως σημείο αναφοράς τη μέγιστη πλημμύρα που έχει σημειωθεί τα τελευταία 50 χρόνια. Η πλημμύρα όμως που βιώσαμε στη Θεσσαλία σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις θεωρείται η μέγιστα πλημμύρα των 300 ετών, ενώ άλλοι αναφέρουν των 1000 ετών».
Οπως διευκρινίζει και ο κύριος Καραβίτης, το ύψος των αναχωμάτων στις αστικές περιοχές αυτή τη στιγμή έχουν ως σημείο αναφοράς τη μέγιστη πλημμύρα που έχει σημειωθεί τα τελευταία 50 χρόνια. «Η πλημμύρα όμως που βιώσαμε στη Θεσσαλία σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις θεωρείται η μέγιστα πλημμύρα των 300 ετών, ενώ άλλοι αναφέρουν των 1000 ετών. Οπως αντιλαμβάνεστε βέβαια, δεν έχουμε τόσο παλιά βροχομετρικά δεδομένα, οπότε πάμε με στατιστικά δεδομένα. Πρέπει λοιπόν να επενδύσουμε στη σύγχρονη τεχνολογία που θα μας προφυλάξει από μελλοντικές καταστροφές».
Μαρίνα Καρπόζηλου
ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ