18 Φεβρουαρίου 2022

Κρουαζιέρα: Ρότα για ιστορικό ρεκόρ

 


Nέα ρεκόρ αναμένεται να καταγράψουν σε αφίξεις κρουαζιεροπλοίων το 2022 οι ελληνικοί προορισμοί, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία προκρατήσεων που αφορούν ορισμένα από τα πολυσύχναστα σε κρουαζιερόπλοια λιμάνια της χώρας, και κυρίως αυτό του Πειραιά. Τα στοιχεία είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά και εφόσον δεν υπάρξουν πισωγυρίσματα λόγω πανδημίας θα μιλάμε για μια πολύ καλή χρονιά σε αριθμό αφίξεων πλοίων, με λιγότερους βέβαια επιβάτες λόγω των περιοριστικών μέτρων.

Σύμφωνα με τα δεδομένα που είχε δημοσιοποιήσει μέχρι χθες ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά φέτος έχουν ζητήσει να «πιάσουν» στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας με βάση τις προκρατήσεις 752 κρουαζιερόπλοια, εκ των οποίων τα 575 θα κάνουν home porting, περισσότερα από κάθε άλλη φορά, ενώ τα υπόλοιπα θα είναι transit. Σημειώνεται ότι το 2019, πριν από την έναρξη της πανδημίας, εξυπηρετήθηκαν 622 κρουαζιερόπλοια.

Η δυναμική επανεκκίνηση της κρουαζιέρας είναι εμφανής, έχει επισημάνει η διοίκηση του ΟΛΠ, καθώς το 2021 επιτεύχθηκε ποσοστό ανάκαμψης περίπου 60% σε σύγκριση με το 2019 ως προς τον αριθμό των κρουαζιεροπλοίων. Σημειώνεται ότι το 2020 σημειώθηκε μείωση 88% σε σχέση με το 2019 λόγω της πανδημίας.

Αλλά και σε άλλα λιμάνια η εικόνα είναι πολύ θετική. Στο Ηράκλειο έχουν προγραμματιστεί 242 αφίξεις, έναντι 205 δύο χρόνια πριν, και στην Κέρκυρα 489, έναντι 416 το 2019. Στα Χανιά είχαν καταγραφεί 130 αφίξεις το 2019 ενώ μέχρις στιγμής φτάνουν φέτος τις 103 προσεγγίσεις.

Η πρώτη άφιξη

Εντυπωσιακή είναι η εξέλιξη της κρουαζιέρας και στη Θεσσαλονίκη, η οποία αναδεικνύεται σε έναν νέο προορισμό με πολλές φιλοδοξίες περαιτέρω ανάπτυξης. Η Θεσσαλονίκη αναμένει φέτος 53 αφίξεις, έναντι μόλις 6 το 2019. Μάλιστα, πριν από λίγες ημέρες έφτασε στο λιμάνι και το πρώτο κρουαζιερόπλοιο της χρονιάς, το «Viking Sky», της Viking Cruises.

Οπως δηλώνει ο Γιώργος Κουμπενάς, πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, τα μηνύματα είναι ιδιαίτερα θετικά για φέτος, χρονιά κατάρριψης των ρεκόρ, καθώς η Ελλάδα δικαιώνεται από την πολιτική που άσκησε τα δύο προηγούμενα χρόνια στον τομέα της κρουαζιέρας. Σε ανάλογη εκτίμηση προχωρά και ο Σπύρος Αλμπέρτης, επιχειρησιακός διευθυντής Ναυτιλίας και Λιμένων της Silversea Cruises, η οποία ανήκει στον όμιλο της Royal Caribbean τα τελευταία τρία χρόνια. Η εταιρεία του θα έχει φέτος στην Ελλάδα (home porting) δύο και τρία πλοία κατά περιόδους και όπως σημειώνει η εικόνα του κλάδου στην Ελλάδα επιβεβαιώνει την παροιμία «ό,τι σπείρεις θα θερίσεις».

Τα δύο προηγούμενα χρόνια η ελληνική κυβέρνηση «έσπειρε» μια πολύ σωστή πολιτική στην κρουαζιέρα και τώρα «θερίζει» τους καρπούς της, τονίζει. Τα συναρμόδια υπουργεία, και κυρίως το υπουργείο Τουρισμού, βοήθησαν σημαντικά τον κλάδο καλλιεργώντας ένα κλίμα εμπιστοσύνης που τώρα οι εταιρείες κρουαζιέρας το ανταποδίδουν.

Ο ίδιος αποκαλύπτει ότι η εταιρεία του συνεχίζει να στηρίζει τη χώρα μας έχοντας εδώ σε laid up (ανενεργά) τρία πλοία, μέχρι να ξεκινήσουν και πάλι δρομολόγια. Μεταξύ των τριών που βρίσκονται στην Κρήτη (Χανιά και Ρέθυμνο) περιλαμβάνεται και ένα νεότευκτο κρουαζιερόπλοιο που έπεσε στο νερό πριν από τρεις μήνες.
Ανάκαμψη διεθνώς
Παράλληλα, ο κλάδος αναμένεται να ανακάμψει πλήρως το 2022 όσον αφορά τον αριθμό των κρουαζιεροπλοίων που θα πραγματοποιήσουν δρομολόγια, σύμφωνα με αποκλειστική δήλωση στα «ΝΕΑ» της Marie-Caroline Laurent, γενικής διευθύντριας της CLIA για την Ευρώπη.

«Σε παγκόσμιο επίπεδο, βλέπουμε το 2022 ως ένα κομβικό μεταβατικό έτος, με σχεδόν το 100% του στόλου κρουαζιέρας να αναμένεται να λειτουργήσει πλήρως έως τον Ιούλιο» επισημαίνει και προσθέτει ότι «μας ενθαρρύνει, επίσης, ο ανανεωμένος ενθουσιασμός του κοινού για ταξίδια, καθώς σχεδόν το 80% όσων έχουν κάνει κρουαζιέρα στο παρελθόν λένε ότι θα κάνουν κρουαζιέρα ξανά – μια επιστροφή στα προ πανδημίας επίπεδα».

Οσον αφορά την Ελλάδα, η ίδια επισημαίνει: «Ανυπομονούμε για μια επιτυχημένη σεζόν κρουαζιέρας στην Ελλάδα και εκτιμούμε ιδιαίτερα τη σταθερή δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης να υποστηρίξει εγκαίρως τις προετοιμασίες για τη νέα σεζόν.

Η Ελλάδα είναι ένας σημαντικός προορισμός κρουαζιέρας με δυνατότητες περαιτέρω ενίσχυσης της θέσης της. Η αναμενόμενη ανάπτυξη του home porting θα φέρει πρόσθετα οικονομικά οφέλη στη χώρα, τόσο από την κάλυψη των αναγκών διαμονής των επιβατών πριν και μετά την κρουαζιέρα και από τα αεροπορικά ταξίδια όσο και από τις υπηρεσίες ανεφοδιασμού, συντήρησης και προμήθειας των κρουαζιεροπλοίων. Η επανέναρξη των δρομολογίων κρουαζιέρας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μετά τη σχετική υπουργική απόφαση εκ μέρους της κυβέρνησης, είναι μια ακόμα θετική εξέλιξη που θα συμβάλει στην προώθηση της βιώσιμης ανάκαμψης της κρουαζιέρας στην ευρύτερη περιοχή».

Πηγή ΟΤ