28 Ιανουαρίου 2021

Από Μάρτη… καλοκαίρι η επανεκκίνηση της κρουαζιέρας




 Νέα μετάθεση στην έναρξη δρομολογίων, λόγω της πανδημίας. Πάνω από 1.100 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων αναμένονται εντός του έτους. Τουλάχιστον σε 4 χρόνια η επαναφορά στα μεγέθη του 2019, εκτιμά ο κλάδος.

Μια ικανοποιητική σχετικά επανεκκίνηση της κρουαζιέρας αναμένει για το 2021 η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), αν και αυτή η επανεκκίνηση μετατίθεται συνεχώς πιο κοντά προς το καλοκαίρι (Μάιο, Ιούνιο, ακόμη και Αύγουστο).
Ειδικότερα, σύμφωνα με εκτιμήσεις του προέδρου της ΕΕΚΦΝ κ. Θεόδωρου Κόντε, το 2021 περισσότεροι από 1,5 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας αναμένεται να επισκεφθούν κάποιο ελληνικό λιμάνι ενώ οι αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων θα ξεπεράσουν τις 1.100. Αυτό σημαίνει μία πτώση κατά 74% σε σύγκριση με το 2019, όταν οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ανήλθαν σε 3.899 και οι επιβάτες που επισκέφθηκαν τη χώρα μας σε 5.537.500.

Το 2020 η κρουαζιέρα βυθίστηκε λόγω της πανδημίας καθώς σταμάτησαν ολοκληρωτικά τα ταξίδια, με αποτέλεσμα οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων να ανέλθουν σε μόλις 247 και οι επιβάτες σε 267.060.

«Η ολική λοιπόν πρόβλεψη του 2021 είναι να επαναφέρουμε ένα ικανοποιητικό ποσοστό, περίπου 20% επιπλέον από τα αποτελέσματα του 2020, μειώνοντας έτσι τις απώλειες συγκριτικά με το 2019 από το 94% στο 74 %», αναφέρει ο κ. Κόντες.

Συνοψίζοντας τα δεδομένα και τις μελλοντικές προβλέψεις της βιομηχανίας κρουαζιέρας μέχρι να αποκτηθεί η εμπιστοσύνη των επιβατών και όχι μόνο, ο κ. Κόντες αναφέρει ότι «για να φτάσουμε ξανά τα αποτελέσματα του 2019, όχι μόνο στην πατρίδα μας αλλά παγκοσμίως, ίσως χρειαστούν τουλάχιστον 4 έτη ακόμη, αναμένοντας μια πλήρη επαναλειτουργία το 2025 περίπου».

Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι πέρυσι περίπου 27 πλοία αποσύρθηκαν για scrap και επιπλέον 18 πλοία επωλήθησαν προς άλλους επενδυτές και μένει να δούμε τη συνέχιση της λειτουργίας τους σε άλλους προορισμούς ή χρήση ως πλωτά ξενοδοχεία κ.λπ.

Πάντως καταγράφεται μία αρκετά ικανοποιητική τάση για νέες κατασκευές πολυτελέστατων μικρού μεγέθους πλοίων, τα expeditions vessels. Οι νέες κατασκευές όλων των πλοίων ανέρχονται περίπου 38 luxury cruisers χωρητικότητας από 200 έως 500 επιβάτες με προγραμματισμό σε ειδικούς προορισμούς συμπεριλαμβανομένων και των ελληνικών νησιών μας.

Είναι επίσης αξιοσημείωτη η μείωση ή και μηδενική κατασκευή νέων πλοίων στα γνωστά ναυπηγεία που κατασκευάζουν τα mega ships.

Ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ προσθέτει ότι το εμβολιαστικό πρόγραμμα παγκοσμίως θα πρέπει να επισπευσθεί με ιδιαίτερα προσεκτικούς ρυθμούς, ούτως ώστε «να φτάσουμε το συντομότερο σε ικανοποιητικό στάδιο ανοσίας και να εξασφαλίσουμε ασφαλή προγράμματα μεταφορών που συμπεριλαμβάνονται στα τουριστικά προγράμματα και φυσικά και στον θαλάσσιο τουρισμό».

«Οι τεχνικές βελτιώσεων που εφαρμόζονται στα κρουαζιερόπλοια (π.χ. Air conditioning) αλλά και τα υγειονομικά μέτρα που ακολουθούνται είναι προς τη σωστή κατεύθυνση για να υπάρξει ασφαλές περιβάλλον επί των πλοίων και να βοηθήσουν θετικά για το σωστό restart της κρουαζιέρας», τονίζει ο κ. Κόντες.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι μέχρι το 2019 η κρουαζιέρα στην Ελλάδα είχε ανοδική ρότα. Ειδικά το 2019 ήταν μια χρονιά με σημαντικές βελτιώσεις σχεδόν σε όλους τους προορισμούς και κατεγράφη μια αύξηση στους επιβάτες της τάξεως του 15% σε σύγκριση με το 2018, υψηλότερη από την μέση ετήσια αύξηση του 7% των προηγούμενων χρόνων. Η αξιόλογη αύξηση του 2019 θα συνεχιζόταν και το 2020 κατά 10% περίπου, σύμφωνα με τις προβλέψεις, πριν να εμφανισθεί φυσικά η επιδημία και η συνεχιζόμενη καταστροφή που έφερε στον κλάδο.

Με την έναρξη λοιπόν των εμβολιασμών, αλλά και τα υγειονομικά μέτρα που εφαρμόζονται υπάρχουν πλέον οι ελπίδες για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας πάντα φυσικά ακολουθώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα πλοίων, λιμένων και γενικά μεταφορικών μέσων κ.λπ.

Έτσι λοιπόν, ελπίζοντας ότι το θέμα της πανδημίας θα τεθεί υπό έλεγχο, οι εταιρείες ξανά προγραμματίζουν την επανεκκίνηση, αλλά όμως, όπως σημειώνει ο κ. Κόντες, «οι ανακοινώσεις εταιρειών με συγκεκριμένες αναχωρήσεις μετατίθενται σε μελλοντικές ημερομηνίες, με την παρούσα στιγμή η επανεκκίνηση ορισμένων εταιρειών να είναι τον μήνα Μάιο/Ιούνιο, αλλά και άλλες προγραμματίζουν για Αύγουστο ή αργότερα».




 Πηγή: euro2day.gr

Λάμπρος Καραγεώργος