16 Νοεμβρίου 2020

Άνω – κάτω με τη μετάθεση πληρωμών για το 2021 της ΤUI στους Έλληνες ξενοδόχους



 Τα πάνω κάτω στην ταξιδιωτική βιομηχανία έχει επιφέρει ο κορωνοϊός, με το θέμα της μετάθεσης πληρωμών της TUΙ προς τους Ελληνες ξενοδόχους να έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις, εντός κι εκτός Ελλάδος.

Το ζήτημα επανέρχεται στην ελληνική Βουλή από την αντιπολίτευση, την ίδια στιγμή που και οι ίδιοι οι ξενοδόχοι έχουν απευθυνθεί σχετικά με επιστολές τους στον υπουργό Τουρισμού κ. Χάρη Θεοχάρη, ενώ το πρόβλημα ανέδειξαν επίσης σε δημοσιεύματα τους, οι Financial Times αλλά και το Bloomberg.

Ο μεγαλύτερος ταξιδιωτικός οργανισμός στην Ευρώπη δέχεται αυτή την στιγμή τους κλυδωνισμούς από το δεύτερο κύμα της πανδημίας και έχει απευθυνθεί στους ξενοδόχους, όχι μόνο στην Ελλάδα (σ.σ. που αποτέλεσε την πρώτη αγορά για τους πελάτες του ομίλου εν μέσω πανδημίας) αλλά και άλλες μεγάλες αγορές όπως στην Ισπανία «προκειμένου να συζητήσουμε και να αναθεωρήσουμε τα πλάνα πληρωμών για ένα μικρό ποσοστό οφειλομένων», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν επίσημες πηγές της TUI. O ταξιδιωτικός κολοσσός εξετάζει αυτή την στιγμή το πώς θα βελτιώσει τη ρευστότητά του «έως ότου υπάρξει μία πιο ξεκάθαρη εικόνα σχετικά με τον όγκο κρατήσεων της σεζόν του 2021», δεδομένου ότι και η χειμερινή σεζόν για τον όμιλο αποδεικνύεται στην πράξη χειρότερη, έτι περαιτέρω, του αναμενομένου όσο αυξάνονται τα κρούσματα πανευρωπαϊκά και ακολούθως και οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί.

Ουσιαστικά ο όμιλος έχει ζητήσει από μία μερίδα ξενοδόχων, «ένα μικρό ποσοστό σε Ελλάδα και Ισπανία», όπως υποστηρίζουν σχετικά οι επιτελείς του, να μετατεθεί ένα μέρος των πληρωμών για επισκέπτες που φιλοξενήθηκαν στα ξενοδοχεία το περασμένο καλοκαίρι, σε μία προσπάθεια διατηρήσει περισσότερο ρευστό. Οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί και οι απαγορεύσεις έχουν δραματικό αντίκτυπο εδώ και μήνες, από το ξεκίνημα της πανδημίας στην Ευρώπη, στα έσοδα του ομίλου με έδρα το Ανόβερο, οδηγώντας, ως μία πρώτη λύση την περασμένη άνοιξη στις τονωτικές ‘’ενέσεις’’ με κρατική στήριξη συνολικού ύψους 3 δισ. ευρώ, ενώ τώρα ο όμιλος φαίνεται ότι χρειάζεται επιπλέον στήριξη ύψους 1,5 δισ. ευρώ μεσοπρόθεσμα, προκειμένου να βελτιώσει τη χρηματοοικονομική του θέση.»

«Πραγματοποιούμε πράγματι επαφές με Ελληνες ξενοδόχους, ωστόσο δεν υπάρχουν σε καμία περίπτωση μονομερείς αποφάσεις», αναφέρουν στο ΝΜ πηγές της TUI από τη Γερμανία. «Γίνονται κατ’ ιδίαν συζητήσεις με ξενοδόχους σε μεγάλες μας αγορές όπως η Ελλάδα, με τους οποίους έχουμε σχέσεις, σε πολλές περιπτώσεις, πολλών ετών. Η TUI ‘’επενδύει’’ και θα συνεχίζει να χτίζει μακροπρόθεσμες συνεργασίες και η Ελλάδα παραμένει μία από τις σημαντικότερες αγορές για τον όμιλο».

Σημειώνεται εδώ ότι σε επιστολή της προς τον υπουργό Τουρισμού κ. Χάρη Θεοχάρη στις 12/11 οι ξενοδόχοι της Ρόδου, αναφέρουν ότι από την έρευνα, μέσω της ‘Ενωσής τους τις μονάδες του νησιού προκύπτει ότι οι tour operators οφείλουν αυτή την στιγμή (αρχές Νοεμβρίου) στα ξενοδοχεία της Ρόδου το 46% του τζίρου τους, δηλαδή περισσότερα από 90 εκατ. ευρώ. Η TUI Group έχει το μεγαλύτερο ποσοστό οφειλής, με πάνω από 60%, με εκτιμώμενο συνολικό τζίρο περίπου 70 εκατ. ευρώ, δηλαδή ένα ‘’κενό’’ στην αγορά της Ρόδου πάνω από 40 εκατ. ευρώ. «Μετά ακολουθεί η JET2 με περίπου 50%, η DER με 29%, το FTI με 26%, και άλλοι tour operators (ΤΟs) στο 35%.   Όλοι οι παραπάνω ΤΟs (τουλάχιστον προς το παρόν), πλην της TUI και κάποιων μικρότερου μεγέθους, συνεχίζουν τις πληρωμές τους κανονικά. Όπως γνωρίζετε η TUI Group, ουσιαστικά μονομερώς και «εκβιαστικά», έχει αποφασίσει το 75% των οφειλών της δηλαδή περίπου 30 εκατ. ευρώ να πληρωθούν μετά τον Μάρτιο του 2021.»

Aπό την άλλη πλευρά, η επίσημη θέση της TUI, ήδη από τις αρχές του μήνα για τις δραστηριότητές της στην Ελλάδα είναι ότι  «προχώρησε σε ένα σημαντικό μέρος προπληρωμών στους ξενοδόχους για το καλοκαίρι του 2020 συνολικού ύψους 252 εκατ. ευρώ. Η TUI, ως ένας αξιόπιστος συνεργάτης, συνεχίζει αυτή την περίοδο να εργάζεται μαζί με τους ξενοδόχους με τους οποίους διατηρεί μακροχρόνιες σχέσεις στους προορισμούς ανά την Ελλάδα και ποσοστό κοντά στο 90% των οφειλομένων πληρωμών έχει ήδη διευθετηθεί», ανέφερε ο μεγαλύτερος ταξιδιωτικός οργανισμός στην Ευρώπη με έναν όγκο 3 εκατ. (προ πανδημίας) επισκεπτών από τις αγορές όπου δραστηριοποιείται.

«Δεν μπορούμε να επέμβουμε, ως υπουργείο σε ιδιωτικές συμφωνίες, παρόλ’ αυτά θέτουμε σε κάθε ευκαιρία συζήτησης τα ζητήματα των πληρωμών», απάντησε από την πλευρά του, για το θέμα από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Τουρισμού κ. Χάρης Θεοχάρης, κατά τη συζήτηση για την κύρωση τουριστικών συμφωνιών με ξένες χώρες. «Δεν μπορεί ένας υπουργός να παρεμβαίνει σε συμφωνίες δύο εταιρειών. Σε κάθε ευκαιρία συζήτησης θέτουμε τα ζητήματα των πληρωμών, της, από τη δική μας άποψη,  κατάχρησης- με όσα εισαγωγικά θέλετε- μιας δεσπόζουσας θέσης. Και έχουμε την αίσθηση ότι σε κάποιο βαθμό εισακούγονται και βελτιώνονται οι όποιες διαδικασίες για την ελληνική ξενοδοχίας. Και αυτό είναι το μέγιστο το οποίο θα μπορούσε κάποιος να κάνει. Είμαστε δηλαδή παρόντες και όχι απόντες», υποστήριξε ο κ. Θεοχάρης.

Πηγή: newmoney.gr