15 Ιουλίου 2020

SOS εκπέμπει η εστίαση, ανεπαρκή τα μέτρα στήριξης -Μελέτη της Deloitte


Στο 25% εκτιμά την επίπτωση στον κλάδο μαζικής εστίασης και τουρισμού (HORECA) για το 2020 η Deloitte, σε ειδική μελέτη που παρουσίασε χθες κατά τη διάρκεια διαδικτυακής συζήτησης που οργάνωσε το Ελληνικοαμερικανικό Επιμελητήριο.

Το 2019, με το ελληνικό ΑΕΠ να αναπτύσσεται με 2,5%, ο κλάδος HORECA (που αφορά σε 82,5 χιλιάδες επιχειρήσεις και απασχολεί 385 χιλιάδες εργαζομένους) υπεραπέδωσε εμφανίζοντας ανάπτυξη της τάξης του 9%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Deloitte.

Η εκτίμηση ωστόσο για ύφεση φέτος έως 10% του ΑΕΠ οδηγεί σε προβολή για σημαντική επίπτωση σε ολόκληρο τον κλάδο. Κατά τη μελέτη, δε, τόσο τα σταθερά έξοδα της μαζικής εστίασης όσο και η μείωση του τζίρου της δημιουργούν ασφυκτικές συνθήκες.

Το μέσο περιθώριο κέρδους διαμορφώνεται διαχρονικά στο 15% -σύμφωνα με την Deloitte- ενώ το μισθολογικό κόστος στο 30%, σημαντικά υψηλότερα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Επιπλέον, τονίστηκε η επίπτωση από τη φορολογική επιβάρυνση τόσο όσον αφορά τον ΦΠΑ όσο και τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης για σειρά προϊόντων όπως τα αλκοολούχα.

Σε αυτό το πλαίσιο, τόσο ο εκπρόσωπος της Deloitte όσο και οι εκπρόσωποι του κλάδου που συμμετείχαν στη διαδικτυακή συζήτηση κατέληξαν πως τα μέχρι στιγμής μέτρα στήριξης του κλάδου δεν επαρκούν, ώστε να διατηρηθεί σε βιώσιμο επίπεδο.

Ο υφυπουργός Ανάπτυξης Ν. Παπαθανάσης, που συμμετείχε στη συζήτηση, αναφέρθηκε σε μελλοντικά μέτρα στήριξης, παραπέμποντας σε σχετικές δηλώσεις του πρωθυπουργού αλλά και στην προοπτική ενίσχυσης της οικονομίας από τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία και το Ταμείο Ανάκαμψης.

Οι εκπρόσωποι της ευρύτερης εστίασης περιέγραψαν ωστόσο την ήδη διαμορφούμενη ζοφερή εικόνα. Σύμφωνα με τον επικεφαλής των ξενοδοχείων Μεγάλη Βρετανία και King George του ομίλου Λάμψα, Τιμ Ανανιάδη, η πληρότητα έως και το α’ τρίμηνο του 2021 έχει διαμορφωθεί μόλις στο 5%, έναντι 80% προ πανδημίας. Ο κ. Χριστοφιλέας, επικεφαλής του catering Δειπνοσοφιστήριο, έκανε λόγο για άσκηση επιβίωσης το 2020, μια χρονιά που προϋπολόγιζε ανάπτυξη πωλήσεων της τάξης του 30%.

Ο κ. Νέγκας, επικεφαλής των TGI Fridays εξέφρασε ανησυχίες για επιπλέον επίπτωση στην εστίαση από το φθινόπωρο και μετά, είτε γιατί οι καιρικές συνθήκες δεν θα επιτρέπουν την έλευση θαμώνων σε ανοιχτούς χώρους είτε γιατί ένα δεύτερο κύμα πανδημίας θα επηρεάσει καταλυτικά τη ζήτηση.

Από την πλευρά τους, οι προμηθεύτριες εταιρείες που εξαρτούν σημαντικό μέρος των τζίρων τους από την «κρύα αγορά» της εστίασης αναφέρθηκαν σε προσπάθειες στήριξης των πελατών τους. Από την Coca Cοla Hellas, η Λ. Νεκταρίου έκανε λόγο για πρωτοβουλίες στήριξης μέσω του προγράμματος Future Loading, ενώ ο κ. Παπαχρήστου εκ μέρους της Cοca Cοla 3Ε αναφέρθηκε σε προγράμματα εκπαίδευσης και διευκόλυνσης των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων της εστίασης.

Ο Αλ. Δανιηλίδης της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας αναφέρθηκε στο πλήγμα που δέχθηκαν οι προμηθεύτριες εταιρείες από την πανδημία και την πτώση τουρισμού και εγχώριας ζήτησης, ωστόσο επικεντρώθηκε στα προγράμματα διευκόλυνσης εξόφλησης τιμολογίων προς το χονδρεμπόριο, αναφέροντας ότι μέχρι στιγμής κανένας συνεργάτης δεν εξέφρασε αδυναμία πληρωμών, πιστοποιώντας ότι βιομηχανία και διανομή βρήκαν κοινό έδαφος συνεργασίας.

Πηγή: euro2day.gr

Πέννυ Κούτρα