11 Ιουλίου 2018

Σκληρός ανταγωνισμός Κω–Τουρκίας στον τουρισμό –«Μας πνίγει η φορολογία» λένε οι ξενοδόχοι


Σε σκληρό «μπρα ντε φερ» έχει εξελιχθεί ο ανταγωνισμός στον τουρισμό ανάμεσα στην Κω και στο Μπόντρουμ (Αλικαρνασσός) της Τουρκίας.

Το iefimerida βρέθηκε στην Κω, αλλά και στα τουρκικά παράλια, κατέγραψε την τουριστική κίνηση και μίλησε με επαγγελματίες στον τουριστικό τομέα στην Κω, για τα προβλήματα, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, αλλά και την υψηλή φορολογία.


«Οι ξενοδόχοι στην Κω έχουν γονατίσει από την φορολογία», δηλώνει στο iefimerida η πρόεδρος ξενοδόχων Κω, Κωνσταντίνα Σβύνου και προσθέτει: «Σε γενικές γραμμές η Κως πάει πάρα πολύ καλά από πλευράς αφίξεων. Ωστόσο, υπάρχει μια ανησυχία, γιατί τα νούμερα που πρέπει να αξιολογούμε δεν είναι αυτά του αριθμού αφίξεων, αλλά της κατά κεφαλή δαπάνης. Η μέση διάρκεια παραμονής είναι αυτό που μένει για να βγάλουμε ένα συμπέρασμα στο κλείσιμο της σεζόν».



Φθηνή η Τουρκία λόγω της υποτίμησης της λίρας

Στο νησί της Κω κάθε καλοκαίρι φθάνουν περισσότεροι από 1,4 εκατομμύρια τουρίστες. Όπως υποστηρίζουν οι επαγγελματίες του τουρισμού, φέτος ο ανταγωνισμός με την Τουρκία, και ειδικά με το Μπόντρουμ (Αλικαρνασσός) που βρίσκεται απέναντι, είναι σκληρός, καθώς η καταβαράθρωση της τουρκικής λίρας έναντι του δολαρίου και του ευρώ καθιστά τον τουρκικό προορισμό ιδιαίτερα φθηνό και ανταγωνιστικό. Σήμερα η ισοτιμία της τουρκικής λίρας, στα ανταλλακτήρια συναλλάγματος του Μπόντρουμ, φθάνει τα 5,10 ευρώ και 4,40 αμερικανικά δολάρια Αυτή η εξέλιξη απειλεί την ελληνική τουριστική βιομηχανία, η οποία μέχρι στιγμής, ευτυχώς, δείχνει να αντιστέκεται σθεναρά.


«Οι Τούρκοι έχουν να προσφέρουν ένα τουριστικό προϊόν πολύ πιο φθηνό από το δικό μας. Πολλοί ξένοι προτιμούν να περάσουν τις διακοπές τους εκεί και όχι στην Ελλάδα. Επιπλέον, εμείς αντιμετωπίζουμε ένα ακόμη πρόβλημα: Λόγω της υποτίμησης της λίρας, οι Τούρκοι τουρίστες που έρχονται στην Κω έχουν λιγότερα χρήματα για να ξοδέψουν», τονίζει στο iefimerida, ο κ. Κώστας ιδιοκτήτης εστιατορίου στο λιμάνι της Κω.

Την ίδια στιγμή, επαγγελματίες του τουρισμού στο Μπόντρουμ εκφράζουν την δυσαρέσκεια τους, καθώς όπως λένε στο iefimerida, η βιομηχανία του τουρισμού δεν ενισχύθηκε στον βαθμό που αναμενόταν. «Πέρυσι είχαν έρθει πολλοί Άγγλοι, φέτος δεν έχουμε μέχρι στιγμής ανάλογες ροές. Παρ’ ότι η Τουρκία είναι πολύ φθηνή αυτή τη στιγμή, δεν έχουμε δει αύξηση στον τζίρο μας. Ενδεχομένως να υπάρχει ακόμη φόβος για τρομοκρατικές επιθέσεις ή και άλλοι λόγοι. Αυτή η κατάσταση μας προκαλεί μεγάλη ανησυχία», δηλώνει στο iefimerida ο κ. Τζάι Ναρίν, ιδιοκτήτης καταστήματος με τουριστικά είδη στο λιμάνι του Μπόντρουμ. Η τουρκική πόλη στα παράλια της Μικράς Ασίας διαθέτει τεράστιες πολυτελείς ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, πολύ καλές υποδομές, περιποιημένες μαρίνες και ποιοτικά εστιατόρια, που αποτελούν πόλο έλξης για εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες. «Μέχρι στιγμής, δουλεύουμε περισσότεροι με τον εγχώριο τουρισμό, με Τούρκους που έρχονται από άλλες πόλεις στο Μπόντρουμ για τουρισμό, και όχι με ξένους τουρίστες», εξομολογείται ο κ. Ντενίζ, ιδιοκτήτης εστιατορίου στο Μπόντρουμ.


Πληρότητα 80% στα ξενοδοχεία της Κω

Την ίδια στιγμή, η Κως εδώ και πολλά χρόνια έχει καθιερωθεί ως ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για ξένους ταξιδιώτες. Καθημερινά στο αεροδρόμιο της Κω προσγειώνονται πολλές πτήσεις από Γερμανία, Ολλανδία και άλλες χώρες. Όπως υποστηρίζουν στο iefimerida επαγγελματίες του τουρισμού, και φέτος η εικόνα είναι πολύ καλή, καθώς η πληρότητα στα ξενοδοχεία κατά μέσο όρο αγγίζει το 80%, ενώ στις ξενοδοχειακές μονάδες τεσσάρων και πέντε αστέρων αγγίζει και το 95%. Ωστόσο, φέτος για πρώτη φορά, μετά από χρόνια, παρατηρούνται «κενά» στον Ιούλιο και στον Αύγουστο, την ίδια στιγμή που ανταγωνιστικοί προορισμοί δείχνουν να επιστρέφουν. Μάλιστα, τον Ιούνιο, η Κως είχε έναν αδύναμο μήνα στην γερμανική αγορά, καθώς σύμφωνα με στοιχεία του μεγάλου παρόχου στοιχείων κρατήσεων, Traveltainment, η ζήτηση μειώθηκε αισθητά κατά -28%. Ωστόσο, σε γενικές γραμμές, σύμφωνα με στοιχεία της Fraport, τον Ιούνιο η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Κω αυξήθηκε κατά 16,6% σε σχέση με πέρυσι.

«Επιστρέφουν οι ανταγωνιστές στον τουριστικό χάρτη. Επιστρέφει η Τουρκία, μάλιστα πολύ δυναμικά, λόγω των πολύ μειωμένων τιμών που μπορεί να πουλάει τα πακέτα της. Επίσης επιστρέφουν η Τυνησία, το Μαρόκο και η Αίγυπτος, προορισμοί που πριν δεν είχαν δυναμική. Το βλέπουμε αυτό ήδη και για τον Ιούλιο. Ωστόσο, θεωρώ ότι τελικά θα πάμε καλά από αριθμό αφίξεων. Όμως, πρέπει να επικεντρώσουμε στο τι είναι αυτό που μένει, δεδομένων των φορολογικών επιβαρύνσεων που δέχονται οι επιχειρήσεις και όλων των άλλων επιβαρύνσεων», επισημαίνει η κ. Κωνσταντίνα Σβύνου.

8% ο ΦΠΑ στην Τουρκία

Στην Τουρκία ο ΦΠΑ στην εστίαση και στην διαμονή παραμένει στο 8%, με αποτέλεσμα η τουριστική βιομηχανία να έχει ένα τεράστιο πλεονέκτημα σε σχέση με την Ελλάδα, τη στιγμή μάλιστα, που η υποτίμηση της λίρας έχει ρίξει τις τιμές σε πολλά προϊόντα. «Την στιγμή που οι Τούρκοι έχουν ΦΠΑ 8%, είναι δυνατόν εμείς να συζητάμε για το αν θα διατηρήσουμε τον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά που είναι 17%; Μα, ακόμη και με τον χαμηλό συντελεστή, η Τουρκία είναι πολύ πιο φθηνή, έχει το μισό συντελεστή ΦΠΑ από εμάς», επισημαίνει ο κ. Μανώλης, εργαζόμενος σε εστιατόριο στην πλατεία της Κεντρικής Αγοράς της Κω.


«Η Ελλάδα δεν παίζει επί ίσοις όροις με την Τουρκία στη σκακιέρα του τουρισμού. Σκεφτείτε ότι οι επιχειρήσεις στην Τουρκία όχι μόνο έχουν χαμηλότερες φορολογικές επιβαρύνσεις, αλλά έχουν χαμηλότερο εργοδοτικό κόστος. Και το άμεσο αλλά και το έμμεσο. Έχουν πολύ μεγάλες ενισχύσεις στο τουριστικό τους προϊόν από το Κράτος. Ενέργειες προβολής και διαφήμισης. Η Τουρκία έχει συντελεστή 8% στην εστίαση και στην διαμονή. Επιπλέον υπάρχει μεγάλη μείωση της τιμής της λίρας. Η Ελλάδα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί την Τουρκία, τουλάχιστον σε επίπεδο τιμών. Είναι ένας πάρα πολύ μεγάλος ανταγωνιστής. Είναι υποχρέωση της Πολιτείας να διατηρήσει το χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά. Είναι ευρωπαϊκό κεκτημένο. Έχει υποχρέωση να τον επεκτείνει, όχι να τον περιορίσει», δηλώνει η κ. Κωνσταντίνα Σβύνου.


Ξενοδόχοι: «Έχουμε γονατίσει από την φορολογία»

Η Κως διαθέτει μεγάλες ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις και υψηλό επίπεδο υπηρεσιών, τόσο στην εστίαση, όσο και στην διαμονή. Επιπλέον, διαθέτει πανέμορφες παραλίες που κατακλύζονται από χιλιάδες τουρίστες.
Η πρόεδρος των ξενοδόχων Κω, υποστηρίζει όμως, ότι η φορολογία έχει «γονατίσει» πολλούς ξενοδόχους στο νησί. «Οι ξενοδόχοι στην Κω έχουν γονατίσει από την φορολογία. Πολλοί ξενοδόχοι που πάλευαν με τα κόκκινα δάνεια, σιγά σιγά έρχεται η εκποίηση της περιουσίας τους. Είναι δύσκολο να επιβιώσει κάποιος που βρισκόταν σε δύσκολη οικονομική κατάσταση λόγω του υπερδανεισμού», τονίζει η κ. Σβύνου και προσθέτει: «Επιπλέον, περάσαμε τρεις χρόνιές πολύ άσχημες. Το 2015 με το μεταναστευτικό, το 2016 με τις επιπτώσεις του μεταναστευτικού και το 2017 με τον σεισμό. Βέβαια παλέψαμε με την προβολή και γυρίσαμε γρήγορα σελίδα. Όμως, έχουμε τρομερό πρόβλημα. Ο ξενοδόχος έχει πάρει στις πλάτες του όλο αυτό το βάρος των φορολογικών επιβαρύνσεων, δεν το έχει μετακυλήσει στην πλειοψηφία του στον πελάτη. Ο πελάτης τώρα έχει και τον φόρο διανυκτέρευσης. Δεν μπορούμε να εξηγήσουμε στον πελάτη για ποιον λόγο τον πληρώνει», καταλήγει η κ. Κωνσταντίνα Σβύνου.


Πηγή efimerida.gr