Ο Α.Τσίπρας προχώρησε σε άλλη μία μεγάλη «επιτυχία». Δέχθηκε να υπογράψει διμερή συμφωνία με την Ανγκελα Μέρκελ για την επιστροφή μεταναστών από τη Γερμανία στη χώρα μας, με αντάλλαγμα την αναστολή της αύξησης του ΦΠΑ στο 24% για πέντε νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.
Πρόκειται για μια άθλια συναλλαγή, καθώς είναι προφανές ότι η Ελλάδα θα δεχθεί όλη την πίεση του προσφυγικού και μάλιστα από δύο πλευρές.
Η μία θα είναι από την Τουρκία, που διαρκώς στέλνει μέσω του Αιγαίου πρόσφυγες και μετανάστες στην Ελλάδα.
Και η δεύτερη θα είναι από τη Γερμανία, από την οποία θα γυρίζουν πίσω οι προσφυγικές, μεταναστευτικές ροές, με βάση τη συμφωνία που έκανε ο Α.Τσίπρας.
Στην ουσία ο Α.Τσίπρας έστησε το σκηνικό κάτω από το οποίο η χώρα μας θα δεχτεί έντονο σφυροκόπημα από Γερμανία-Τουρκία.
Ο πρωθυπουργός μάλιστα έφθασε στο σημείο χθες να πει ότι η συμφωνία αυτή θα είναι επωφελής για την Ελλάδα και με το ισοζύγιο εισόδου – εξόδου μεταναστών και προσφύγων να είναι θετικό για μας. Με άλλα λόγια, θέλει να μας πείσει ότι θα στέλνουμε μέσω της διαδικασίας αυτής που συμφωνήθηκε περισσότερους μετανάστες στην Ευρώπη από όσους θα δεχόμαστε.
Δηλαδή η καγκελάριος Μέρκελ, η οποία βρίσκεται σε δύσκολη θέση λόγω και της κριτικής που δέχεται από το κόμμα των Χριστιανοκοινωνιστών, δέχθηκε να υπογράψει μια συμφωνία με τον Αλ. Τσίπρα με την οποία οι μετανάστες στη Γερμανία θα αυξηθούν.
Πρόκειται για ψέμα.
Η Ελλάδα κινδυνεύει να πάρει χιλιάδες μετανάστες από τη Γερμανία και ουσιαστικά να μετατραπεί η χώρα μας σε αποθήκη προσφύγων, προκειμένου να λύσουν οι άλλοι το δικό τους πρόβλημα.
Μετά το θέμα με τη συμφωνία για το Σκοπιανό, για την οποία υπήρχε φημολογία ότι η υπογραφή στις Πρέσπες συνδέθηκε με τη διευθέτηση του χρέους, τώρα η κυβέρνηση Τσίπρα προχωρά σε άλλη μία βλαπτική για τα εθνικά μας συμφέροντα συναλλαγή, όπου θα πάρουμε μια παράταση του μειωμένου ΦΠΑ σε μερικά νησιά, ενώ θα παραχωρήσουμε μια μόνιμη εις βάρος της χώρας μας κατάσταση στο προσφυγικό.
Μπορεί ο πρωθυπουργός να είπε πως θα παραμείνει μειωμένος όσο αυτός βρίσκεται στην πρωθυπουργία ωστόσο η πραγματικότητα τον διαψεύδει για άλλη μια φορά αναφέρει ο «Ελεύθερος Τύπος».
Σύμφωνα με το ΦΕΚ που εκδόθηκε άρον άρον το βράδυ της Παρασκευής, ο μειωμένος ΦΠΑ στα πέντε νησιά του Αιγαίου, Λέρο, Λέσβο, Κώ, Σάμο και Χίο θα παραμείνει μέχρι τέλος της χρόνιας, δηλαδή έως 31/12/2018.
Είτε πρόκειται για μια ακόμη αυταπάτη του πρωθυπουργού, είτε ο ίδιος πρόδωσε έμμεσα την ημερομηνία δόση γης των εκλογών όταν και -σύμφωνα με όλες τις δημοσκοπήσεις- θα παραδώσει την εξουσία στον Κυριακο Μητσοτάκη.
Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου –η οποία θα πρέπει να κυρωθεί από τη Βουλή εντός τριμήνου- κρίθηκε απαραίτητη καθώς λήγει σήμερα η ισχύς νομοθετικής διάταξης που διατηρούσε μέχρι τώρα το ειδικό καθεστώς στα πέντε νησιά.
Η κατάργηση του φόρου στα νησιά ήταν ένα από τα 88 προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης το οποίο τα κλιμάκια των θεσμών –όπως αναφέρεται και στο κείμενο συμμόρφωσης- «διασφάλισαν από την ελληνική κυβέρνηση ότι θα προχωρήσει στην εξάλειψη του ειδικού καθεστώτος το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ για έξι μήνες επιπλέον με τον νόμο 4509-2017».
Πρακτικά, με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου «ξηλώνεται» ένα από τα προαπαιτούμενα προφανώς μετά τη σχετική πολιτική απόφαση που ελήφθη στη Σύνοδο Κορυφής. Αυτό μπορεί να κρίθηκε εύκολο λόγω του εξαιρετικά μικρού δημοσιονομικού κόστους που έχει η διατήρηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ στα πέντε νησιά, από την άλλη όμως «φουντώνει» και ακόμη περισσότερο τη συζήτηση σχετικά με το αν η ελληνική κυβέρνηση διατηρεί το δικαίωμα να ανατρέπει συμφωνημένες πολιτικές μετά την έξοδο από τα μνημόνια.
Οι νησιώτες στα πέντε νησιά θα διατηρήσουν για άλλους έξι μήνες τους χαμηλούς συντελεστές ενώ θα κάνουν χρήση –όπως και οι κάτοικοι και άλλων νησιών συνολικά 49 ανά την ελληνική επικράτεια- και του μεταφορικού ισοδύναμου.
Με την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή αλλά και με τα αναλυτικά παραδείγματα που δόθηκαν από το υπουργείο Ναυτιλίας, οι νησιώτες σχημάτισαν μια σαφή πρώτη εικόνα για το τι σημαίνει μεταφορικό ισοδύναμο:
πρακτικά, είναι η επιδότηση των εισιτηρίων από και προς το νησί μόνο για τους μόνιμους κατοίκους. Με υπουργική απόφαση θα προβλεφθεί ένα ανώτατο πλαφόν στον αριθμό των εισιτηρίων που θα δικαιούται η κάθε οικογένεια αλλά και η διαδικασία είσπραξης της επιδότησης.
Δύο ενδεχόμενα σύμφωνα με τον νόμο:
ή θα γίνεται έκπτωση κατά την αγορά του εισιτηρίου, ή θα κατατίθεται το ποσό σε τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου. Το σύστημα είναι προγραμματισμένο να ενεργοποιηθεί από τις αρχές Ιουλίου σε 49 νησιά. Το πρώτο εξάμηνο, χαρακτηρίζεται ως πιλοτικό προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που θα προκύψουν. Οι νησιώτες θα πρέπει να εξοικειωθούν με το νέο σύστημα το οποίο στηρίζεται στις ακόλουθες βασικές αρχές:
1. Για κάθε νησί θα καθιερωθεί ένας μέγιστος αριθμός εισιτηρίων ο οποίος θα επιδοτείται με ένα συγκεκριμένο ποσό. Ο αριθμός των εισιτηρίων θα αφορά στους μόνιμους κατοίκους ή σε αναπληρωτές καθηγητές και σε εργαζόμενους στον τομέα της υγείας που απασχολούνται μόνιμα στη νησιωτική Ελλάδα. Έτσι, όφελος θα έχουν μόνο όσοι ταξιδεύουν. Οι υπόλοιποι δεν θα δικαιούνται κάτι.
2. Για κάθε πολύ μικρή, μικρή ή μεσαία επιχείρηση που δραστηριοποιείται στα νησιά που έχουν ενταχθεί στην πιλοτική εφαρμογή του μέτρου, θα δίδεται ένα ποσό επιδότησης το οποίο θα κυμαίνεται ανάλογα με τον τζίρο. Αυτό θα λειτουργεί –θεωρητικά- ως αντιστάθμισμα για την κάλυψη του αυξημένου μεταφορικού κόστους προκειμένου να μην περνούν οι ανατιμήσεις στη λιανική. Και αυτό βέβαια, μένει να αποδειχθεί στην πράξη.
Για την επιδότηση των εισιτηρίων, δεν υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια ενώ ο νόμος αποσαφηνίζει ότι το όποιο ποσό του επιδόματος δεν θα αποτελεί φορολογητέο εισόδημα ούτε θα μπορεί να κατασχεθεί ή να συμψηφιστεί με τυχόν οφειλές.
Επίσης, θα προβλέπεται ότι ένα μέλος της οικογένειας θα μπορεί να κάνει χρήση των επιδοτούμενων εισιτηρίων και των υπόλοιπων μελών της οικογένειάς του. Το ποιο ακριβώς θα είναι το οικονομικό όφελος, δεν θα μπορεί να υπολογιστεί παρά μόνο όταν εκδοθούν και οι εφαρμοστικές υπουργικές αποφάσεις. Προς το παρόν, υπάρχουν μόνο τα παραδείγματα που δίνει η ίδια η κυβέρνηση.
Για μια τετραμελή οικογένεια, υπολογίζει την επιδότηση:
1. Στα 849 ευρώ για το Κουφονήσι
2. Στα 526 ευρώ για τη Σαμοθράκη
3. Στα 664 ευρώ για την Κάλυμνο
4. Στα 384 ευρώ για την Λέσβο
5. Στα 733 ευρώ για την Ανάφη
Αυτό που θα αποκαλυφθεί είναι το πόσα ταξίδια θα πρέπει να κάνουν οι τετραμελείς οικογένειες από και προς το λιμάνι του Πειραιά ή της Ραφήνας, προκειμένου να έχουν τη συγκεκριμένη επιδότηση.
Νέο «μπλόκο» της ιταλικής κυβέρνησης σε πλοίο που ανήκει ΜΚΟ
Την ίδια στιγμή, η νέα κυβέρνηση της Ιταλίας δεν καταλαβαίνει από Βερολίνο, Μέρκελ κτλ και κοιτά τα συμφέροντα του λαού της.
Εμμένει στην απόφασή της να απαγορεύσει τον ελλιμενισμό για ανεφοδιασμό ή αποβιβάσεις του πλοίου μιας ΜΚΟ που συμμετέχει στις επιχειρήσεις διάσωσης μεταναστών και προσφύγων στα ανοικτά της Λιβύης.
Πρόκειται για την τρίτη τέτοια απαγόρευση εντός του μήνα, που επαναλήφθηκε λίγες ώρες μετά την επίτευξη συμφωνίας στη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το μεταναστευτικό ζήτημα, έπειτα από σκληρές διαπραγματεύσεις.
Ο υπουργός Μεταφορών της Ιταλίας Ντανίλο Τονινέλι ανέφερε σε ανακοίνωσή του ότι έλαβε επίσημο αίτημα από το υπουργείο Εσωτερικών–επικεφαλής του είναι ο ηγέτης του ακροδεξιού κόμματος της Λέγκας, ο Ματέο Σαλβίνι- να αρνηθεί την είσοδο στα ιταλικά λιμάνια του πλοίου της ισπανικής ΜΚΟ ProActiva Open Arms, που χαρακτηρίζεται στο αίτημα «κίνδυνος για τη δημόσια τάξη».
Πριν συμπληρώσει έναν μήνα στην εξουσία, ο Σαλβίνι έχει ήδη μετατραπεί στην αιχμή του δόρατος της νέας πολιτικής της Ρώμης να κλείνει τα λιμάνια στα πλοία οργανώσεων αρωγής που διασώζουν μετανάστες και πρόσφυγες από τα υπερφορτωμένα πλεούμενα των διακινητών στη Μεσόγειο.
Το Aquarius, με περίπου 630 μετανάστες, και το Lifeline, με άλλους περίπου 230, κατέληξαν αντίστοιχα στην Ισπανία και στη Μάλτα όταν η Ρώμη τους απαγόρευσε να δέσουν στα ιταλικά λιμάνια νωρίτερα αυτόν τον μήνα.
Στο πλοίο της ProActiva Open Arms δεν επιβαίνει ουδείς μετανάστης. Εκπρόσωπος της ΜΚΟ δήλωσε προς δεν έχει να κάνει κανένα σχόλιο προς το παρόν.
Ο Σαλβίνι και ο πρωθυπουργός της Ιταλίας Τζουζέπε Κόντε χαρακτήρισαν θετική για τη χώρα τη συμφωνία, η οποία επιτεύχθηκε στις Βρυξέλλες.
Ωστόσο, το κείμενο δεν υποχρεώνει ρητώς άλλες χώρες της ΕΕ να μοιράζονται την ευθύνη της διάσωσης μεταναστών στη Μεσόγειο ή της υποδοχής τους.
Πρόκειται για ιταλική επιτυχία.
Πάνω από 650.000 μετανάστες και πρόσφυγες έχουν φθάσει στις ακτές της Ιταλίας από το 2014, στην πλειονότητά τους αφού διασώθηκαν στα ανοικτά της Λιβύης, από μη κυβερνητικές οργανώσεις, εμπορικά πλοία, σκάφη του λιμενικού και πολεμικά διαφόρων κρατών. Η Ιταλία φιλοξενεί περίπου 170.000 μετανάστες σήμερα. Ο αριθμός των αφίξεων έχει μειωθεί δραματικά φέτος.
Από τη Λιβύη, το βασικό εφαλτήριο των μεταναστών που προσπαθούν να φθάσουν στις ακτές χωρών μελών της ΕΕ, έχουν μειωθεί κατά 80% και πλέον.
Οι θάνατοι στη θάλασσα υπολογίζεται από τα Ηνωμένα Έθνη ότι έχουν ξεπεράσει τους 1.000 εντός του 2018. Η εκτίμηση αυτή δεν συμπεριλαμβάνει τη ναυτική τραγωδία με τουλάχιστον 100 θύματα που γνωστοποιήθηκε χθες.
ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ