27 Μαΐου 2017

Σεβαστάκης Βουλευτής Σάμου :Ενδιάμεση και θνησιγενής η λύση για την Σαμιακή Τηλεόραση






Δημοσιεύουμε τα πρακτικά της επίκαιρης ερώτησης που κατέθεσε ο Βουλευτής Σάμου Δημήτρης Σεβαστάκης που αφορούν την Σαμιακή Τηλεόραση

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ:



 Εκτός από την πολιτική αντιμαχία στη στρατόσφαιρα, υπάρχει και η πραγματικότητα. Η διαδικασία των επίκαιρων ερωτήσεων, ειδικά όταν υπάρχει μεγάλος πολιτικός φόρτος, είναι πολύ σημαντική, αφορά την πραγματικότητα και πρέπει η διαδικασία να έχει την ησυχία και την οργάνωσή της. Θα μιλήσω, λοιπόν, προσπαθώντας να ξαναβρώ την πραγματικότητα από τη στρατόσφαιρα του προηγούμενου διαστήματος.

Θα μιλήσω για την επαναλειτουργία της Σαμιακής Τηλεόρασης και ευχαριστώ τον κύριο Υπουργό που έρχεται στη Βουλή να απαντήσει.
Θέλω να πω ότι η Σαμιακή Τηλεόραση είναι ο μοναδικός τηλεοπτικός σταθμός του Νομού, που λειτουργεί αδιαλείπτως απ’ τη δεκαετία του 1990, πειραματικά στην αρχή, αναβαθμίστηκε σε διαφορετικές φάσεις, απέκτησε και θεμελίωσε μια εγκυρότητα και μια αξιοπιστία. Δυστυχώς, η σύμβαση ή τα συνδρομητικά βάρη ή τα βάρη της χρήσης της ψηφιακής πλατφόρμας της DIGEA τον πίεσαν και λόγω της κρίσης σταμάτησε να εκπέμπει.
Στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης θα αναπτύξω και παράπλευρες πλευρές, αποτελέσματα και απηχήσεις που έχει αυτό το φαινόμενο. Εντούτοις, μένοντας στο κείμενο της ερώτησης, θα πω τα ακόλουθα.
Επειδή είναι αναγκαία η ενδελεχής αποσαφήνιση του πλαισίου λειτουργίας των τοπικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, ώστε αυτά να λειτουργούν με διαφάνεια και υψηλού επιπέδου δημοσιογραφικό λόγο και επαγγελματισμό, αλλά επίσης και οικονομική ευστάθεια, επειδή τα μέσα ενημέρωσης ιδίως στις παραμεθόριες περιοχές είναι σημαντικό να επιτελούν το ενημερωτικό έργο τους, χωρίς εξαρτήσεις, επειδή η πρόσβαση στην έγκυρη και δημοκρατική ενημέρωση είναι δικαίωμα όλων των πολιτών, ερωτάσθε:
Σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβεί το Υπουργείο, ώστε να εφαρμοστεί ένα σύγχρονο πλαίσιο λειτουργίας και εκπομπής των τοπικών-περιφερειακών μέσων μαζικής ενημέρωσης, που να εξασφαλίζει τον πλουραλισμό, την ανεξάρτητη και διαφανή λειτουργία τους και ως προς την εταιρική σύνθεση και ως προς τη δεοντολογία; Επίσης, ποιες οικονομικές και άλλες λειτουργικές συνδρομές μπορεί να ενεργοποιήσει η πολιτεία, ώστε να στηρίξει αυτά τα μέσα;
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου του κυρίου Βουλευτή)
Στη δευτερολογία μου θα αναπτύξω περισσότερο το σκεπτικό και τα ιδεολογικά χαρακτηριστικά της ερώτησής μου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου):Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΠΑΣ (Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης):Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε. 

Κύριε Σεβαστάκη, σας ευχαριστώ για την ερώτησή σας.
Η ερώτησή σας, κύριε Σεβαστάκη, δεν «ακουμπά» ένα ζήτημα που αφορά μόνο τη Σάμο, αλλά όπως είχαμε την ευκαιρία να πούμε και στην προηγούμενη ερώτηση, όπου δυστυχώς ορισμένοι επέλεξαν τη δημιουργία εντυπώσεων, κάτι που δεν νομίζω ότι βοηθά ούτε τον κοινοβουλευτικό έλεγχο ούτε τον τρόπο τον οποίο πρέπει εδώ μέσα να λειτουργούμε ως εκπρόσωποι του ελληνικού λαού, μας δίνει μια μεγάλη ευκαιρία, να συζητούμε σ’ αυτές τις περιπτώσεις, κατά τη διάρκεια του κοινοβουλευτικού ελέγχου, επί της ουσίας
. Να αναδεικνύουμε ζητήματα, να καλωσορίζουμε και τις κριτικές, οι οποίες βεβαίως καλό είναι να υπάρχουν και να μην διολισθαίνουμε απλώς σε χαρακτηρισμούς και εντάσεις, οι οποίες νομίζω ότι υπηρετούν απλώς τη σκοπιμότητα δημιουργίας εντυπώσεων.
Όπως είπα και στην πρώτη μου απάντηση, κύριε Σεβαστάκη,δυστυχώς παραλάβαμε μια σύμβαση, η οποία ήταν λεόντειος εις βάρος των συμφερόντων του Δημοσίου, τη σύμβαση δηλαδή για την παροχή ψηφιακού σήματος στην Επικράτεια από μια ιδιωτική εταιρεία,μια κατάσταση η οποία συμπυκνώνει ακριβώς αυτό που ορίζεται ως σύγκρουση συμφερόντων. Δηλαδή, ο πάροχος δικτύου να είναι και πάροχος περιεχομένου. Υπάρχει, κατά τη γνώμη μου, ένα πάρα πολύ σοβαρό πολιτικό, ιδεολογικό, οικονομικό μάθημα απ’ αυτή την ιστορία, ότι όταν μιλάμε για τις μεγάλες υποδομές, δεν μπορούμε να τις αφήνουμε να αναπτύσσονται με βάση μόνο ιδιωτικά συμφέροντα. Διότι το ιδιωτικό συμφέρον ακριβώς, κύριε Σεβαστάκη, δεν βρίσκει λογική στο να αναπτυχθεί καλά το δίκτυο σε περιοχές όπου δεν υπάρχει εμπορικά κρίσιμη μάζα καταναλωτών. Αυτή είναι η μεγάλη πληγή και τα απότοκα αυτών των επιλογών ερχόμαστε εδώ πέρα να συζητήσουμε. Είναι πάρα πολλές, λοιπόν, οι «λευκές» περιοχές.
Με βάση τη σύμβαση για την οποία συζητούμε, με βάση τη σύμβαση που υπέγραψε η Digea με το Ελληνικό Δημόσιο, η ισχύουσα ανώτατη οριακή τιμή για τα προγράμματα περιφερειακής εμβέλειας, όπως αυτό που αναφέρετε στην ερώτησή σας, που εκπέμπουν μέσω της πλατφόρμας της Digea, υπολογίζεται με βάση τον πληθυσμιακό παράγοντα. Συνεπώς, σε περιοχές με μικρό πληθυσμό οι περιφερειακοί σταθμοί καταβάλλουν χαμηλότερο τίμημα σε σχέση με τους σταθμούς που εκπέμπουν σε μεγαλύτερες πόλεις της περιφέρειας. 
Εάν με ρωτήσετε για το εάν αυτή η συμφωνία και τα τιμήματα που επιφέρει είναι επωφελής για τους περιφερειακούς σταθμούς, καταθέτω ενώπιον σας ερωτηματικό. Θα σας πω δε ότι οποιαδήποτε περιοχή και αν επισκέπτομαι, γίνομαι δέκτης ανάλογων παραπόνων.
Αφού σας επισημάνω πως αρμόδια για τον καθορισμό της ανώτατης οριακής τιμής είναι η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, θα ήθελα να σημειώσω πως έχουμε στα χέρια μας μια σύμβαση, την οποία δυστυχώς προς στιγμήν είμαστε αναγκασμένοι να επαναφέρουμε. 

Θα ήθελα,επίσης, να ενημερώσω ότι με πρωτοβουλία του Υπουργείου μας έχουν συσταθεί δυο ομάδες εργασίας για την αύξηση της κάλυψης στις παραμεθόριες περιοχές. Η πρώτη ομάδα εξετάζει τεχνικά ζητήματα μέσω της βελτιστοποίησης των παραμέτρων του χάρτη συχνοτήτων ή και την προσθήκη κέντρων εκπομπής. Η δεύτερη εξετάζει ζητήματα, όπως αυτά τα οποία αναφέρετε εσείς στην ερώτησή σας, τα οποία είναι τεχνοοικονομικά, μεταξύ των οποίων και η επίδραση της ανώτατης οριακής τιμής.
Στη δευτερολογία μου θα επανέλθω και με άλλα μέτρα τα οποία λαμβάνουμε για τη στήριξη των περιφερειακών σταθμών, τους οποίους θέλω και απ’αυτό το Βήμα να καλέσω σε εγρήγορση, σε συνέργειες και σε διαρκή ενημέρωση σε σχέση με τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου μας.

Κύριε Σεβάστακη, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά. 


ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ:
Να συμπληρώσω ότι μετά την πτώση του σήματος, μετά το «μαύρο» στη Σαμιακή τηλεόραση, έγινε επαναδιαπραγμάτευση και έχει βρεθεί μια μικρή ενδιάμεση και θνησιγενής λύση, η οποία όμως δεν απαντά στο βασικό πρόβλημα, ότι υπάρχει μικρή αγορά, άρα μικρή δυνατότητα στήριξης των τοπικών μέσων. 
Κύριε Υπουργέ, διατρέχοντας τον εθνικό δρόμο μεταξύ της πρωτεύουσας της Σάμου και της πόλης του Καρλοβάσου ένα μεγάλο μέρος του φάσματος εξαφανίζεται και δεν ακούγονται ελληνικά. Έχω πλήρη γνώση του μουσικού γούστου των…
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΠΑΣ (Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνίων και Ενημέρωσης): Γειτόνων.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ:Ναι, των DJsαπό την Τουρκία. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Φαίνεται ηθογραφικό, αλλά είναι πάρα πολύ σημαντικό. Είναι πολύ σημαντικό τα τοπικά μέσα, ειδικά στα σύνορα της χώρας, να έχουν ανεξαρτησία και να έχουν μόνιμη λειτουργία.
Σε αυτό,λοιπόν, θα πρόσθετα και το ερώτημα: Με ποιον τρόπο μπορούμε ναδιερευνήσουμε δυνατότητες μέσω διαφημιστικών εσόδων, ώστε η πολιτεία μέσω αυτών να μπορέσει να ενισχύσει αυτά τα μέσα;
Επίσης, θα πρότεινα να τεθεί μια διαφορετική στάθμη πάνω στις συνδρομές. Δεν είναι ασφαλής ο λόγος του πληθυσμού προς την επιβάρυνση. Διότι πολύ συχνά έχουμε διαφορετικά οικονομικά μεγέθη. Υπάρχουν,δηλαδή,περιοχές οικονομικά αδύναμες και περιοχές πάρα πολύ εύρωστες, ανεξαρτήτως της πληθυσμιακής τους πυκνότητας.
Επομένως, κάποιο άλλο πρωτόκολλο πρέπει να βρεθεί για τους τοπικούς σταθμούς, ειδικά στις παραμεθόριες περιοχές. Τοποθετηθήκατε και νωρίτερα με έμφαση σε αυτό, τονίζοντας ότι στις παραμεθόριες περιοχές είναι πάρα πολύσημαντικό να έχουμε ελληνικό πρόγραμμα με σαφήνεια και δεοντολογία. Αυτό νομίζω ότι θα είναι σε όφελος της δημοκρατίας και της πολυμέρειας, της πολιτιστικής και γλωσσικής και πολιτικής στο τέλος και της εθνικής ακεραιότητας.
Με αυτές τις σκέψεις, θα ήθελα να τοποθετηθείτε και πάνω στο ζήτημα της διαφημιστικής ενίσχυσης και στο ζήτημα της στάθμης των συνδρομητικών επιβαρύνσεων για τα τοπικά μέσα.
Θέλω να σας πω ότι υπήρξε υποκατάστατο. Άρχισε να εκπέμπει στο webη Σαμιακή Τηλεόραση. Δυστυχώς, λόγω του μεγάλου αριθμού των κατοίκων μεγάλης ηλικίας, αυτό τους αποκλείει. Γι’ αυτό, θα ήθελα πάρα πολύ με ευαισθησία, όπως ξέρω ότι δουλεύετε, να δείτε αυτή την παράμετρο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου):Τον λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΠΑΣ (Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνίων και Ενημέρωσης):

Κύριε Σεβαστάκη, αντιλαμβάνομαι απολύτως την αγωνία τη δική σας και άλλων Βουλευτών και της αντιπολιτευόμενης παράταξης, οι οποίοι έχουν καταθέσει κοινοβουλευτικές ερωτήσεις που αφορούν το ίδιο πεδίο.
Συνεπώς, νομίζω ότι εδώ έχουμε ένα ζήτημα, στο οποίο θα πρέπει όλες οι πολιτικές δυνάμεις να συζητήσουμε με ψυχραιμία και να καταλήξουμε στη βέλτιστη για την κοινωνία και το δημόσιο λύση.
Αναφέρατε ένα άλλο παράδειγμα, το οποίο θεωρώ πάρα πολύ ενδιαφέρον και κρίσιμο. Στη Σάμο μπορεί κανείς να ακούει με ευκολία τις επιλογές των DJsτων γειτόνων μας και δεν έχει τη δυνατότητα να ακούει το ελληνικό ραδιόφωνο. Αντίστοιχα προβλήματα υπάρχουν και στον Έβρο.
Δύο πράγματα χρειάζονται εδώ πέρα. Χρειάζεται η ανάπτυξη ενός κεραιοσυστήματος, πάλι όχι με βάση κάποιο businessplan, κάποιο επιχειρηματικό πλάνο το οποίο θα κρίνει εάν είναι επικερδές ή όχι να αναπτυχθεί το δίκτυο, και δεύτερον,συντονισμός με τους γειτόνους –και όχι μόνο με την Τουρκία. Αυτό αφορά συνολικά τη χώρα.
Η Ελλάδα βρίσκεται στις εν εξελίξεις διαπραγματεύσεις στα πλαίσια του SEDDIF ακριβώς για τον καθορισμό των χαρτών συχνοτήτων. Η δική μας προτεραιότητα,βέβαια,–και εδώ θέλω να απευθυνθώ σε όλους τους περιφερειακούς σταθμούς–είναι η απόλυτη στήριξή τους.

Θέλω να καλέσω κι εσάς και τους Βουλευτές της Αντιπολίτευσης της περιφέρειας να επικοινωνήσουν με τα μέσα ενημέρωσης της περιφέρειας και να είναι σε εγρήγορση για να τηρηθεί αυτό που από τον νόμο Βενιζέλου προβλέπεται, το λεγόμενο 70%-30%, η υποχρέωση, δηλαδή, οποιουδήποτε φορέα του δημοσίου έχει διαφημιστικό κονδύλιο να διοχετεύει τουλάχιστον το 30% της δαπάνης του σε μέσα ενημέρωσης της περιφέρειας. Αυτό είναι πάρα, πάρα πολύ χρήσιμο.
Είχα πριν από λίγες μέρες ταξιδέψει στη Θράκη. Εκεί είχα μια συνάντηση με δύο τοπικούς τηλεοπτικούς σταθμούς. Μου έθεσαν τα ίδια προβλήματα: το κόστος της DIGEAκαι τον φόρο τηλεοπτικής διαφήμισης.
«Ittakestwototango». Επειδή μιλάμε πολύ αγγλικά, το ταγκό χρειάζεται δύο. Άρα, και η πολιτεία να στηρίζει, αλλά και τα μέσα ενημέρωσης της επαρχίας πρέπει να αντιληφθούν ποιες είναι οι νέες πραγματικότητες. Δηλαδή, για την παραγωγή αξιόλογου προγράμματος χρειάζονται οι συνεργασίες. Για την διασφάλιση των συμφερόντων τους σε σχέση με την κρατική διαφήμιση, επίσης τους καλώ να συντονιστούν και να χτυπούν από κοινού τις πόρτες των κρατικών φορέων οι οποίες έχουν δαπάνη.
Τους καλώ, επίσης, να επενδύσουν στην ανάπτυξη και στη διάδοση του περιεχομένου τους μέσω των νέων τεχνολογιών. Νομίζω ότι δεν υπάρχει πλέον προοπτική να μείνουμε στα τετριμμένα.
Η πολιτεία δεν κάθεται,όμως, ουδέτερα για να πει στα μέσα ενημέρωσης της επαρχίας: Ξέρετε κάτι; Σας ξεπέρασαν οι τεχνολογικές εξελίξεις.Προσαρμοστείτε ή πάρτε την άγουσα για να κλείσετε».
Στηρίζουμε και με τη ρύθμιση του 70%-30%, για την οποία -ειρήσθω εν παρόδω-στο πολυνομοσχέδιο, το οποίο θα το φέρουμε τις επόμενες ημέρες, θα προβλέπονται και κυρώσεις για τους φορείς του δημοσίου οι οποίοι δεν τηρούν αυτή την υποχρέωση.
Κάνω έκκληση για άλλη μία φορά και στους Βουλευτές της επαρχίας διαπαραταξιακά και στα μέσα ενημέρωσης της επαρχίας να είναι σε εγρήγορση, ούτως ώστε να μπορούν αυτό το δικαίωμα να το διασφαλίζουν.
Έχουμε, βεβαίως, θεσπίσει και είναι εν λειτουργία και το Μητρώο Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης. Το Μητρώο ΕπιχειρήσεωνΗλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης για πρώτη φορά στην Ελλάδα ρυθμίζει τον τομέα του διαδικτύου. Ήδη τετρακόσιες ιστοσελίδες έχουν πιστοποιηθεί σε σχέση και με το πού βρίσκονται, ποια είναι η ιδιοκτησία τους, ποια είναι τα ΑΦΜ τους, πόσοι είναι οι εργαζόμενοί τους και διαμορφώνεται ένα πεδίο διαφάνειας.
Πρέπει να σας πω, κύριε Σεβαστάκη, ότι οι μισοί από τους εγγεγραμμένους και πιστοποιημένους ιστοτόπους είναι στην επαρχία. Ανοίγει, λοιπόν, εδώ μία τεράστια δυνατότητα, η οποία χρειάζεται εγρήγορση και νέα σκέψη και νέα κινητοποίηση και από τους σταθμούς της επαρχίας.
Για τις ανώτατες οριακές τιμές νομίζω και εγώ ότι θα πρέπει να επανεξεταστούν και στην κατεύθυνση της προτεραιοποίησης της βιωσιμότητας των τηλεοπτικών σταθμών της επαρχίας. Γιατί οι τηλεοπτικοί σταθμοί και τα μέσα ενημέρωσης της επαρχίας πρέπει να διεκδικήσουν και για τον εαυτό τους έναν κρίσιμο ρόλο όχι μόνο στην ενσωμάτωση μίας απομακρυσμένης περιοχής στον εθνικό κορμό, αλλά κι έναν ξεχωριστό ρόλο στην ανίχνευση δυνατοτήτων ανάπτυξης των περιοχών. Πρέπει να παίξουν έναν κρίσιμο ρόλο στον εμπλουτισμό του διαλόγου για τις δυνατότητες της καθεμίας περιοχής.
Εμείς εδώ είμαστε για να κάνουμε τα μέγιστα,ούτως ώστε να υπάρξουν οι πόροι, αλλά χρειάζονται κι από την άλλη μεριά ιδέες, κινητοποίηση, ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών και, βεβαίως, διαπαραταξιακή συνεννόηση, για να συνεννοηθούμε κάποια στιγμή.