19 Απριλίου 2017

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΠΤΗΣΗΣ ΤΟΥ Ε/Π - ΠΟΛΥ ΦΤΩΧΗ Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΥΠΕΘΑ - ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΜΕΝΕΣ ΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΔΙΑΣΩΣΗΣ


Του Υποναυάρχου ε.α Στέλιου Φενέκου
 Πρόεδρος του πολιτικού κόμματος Κοινωνία Αξιών 

Αναγκάζομαι ηθικά να γράψω αυτό το άρθρο, διότι δεν μπορεί να συνεχίζουμε να θρηνούμε θύματα στις Ε.Δ. λόγω παραλείψεων, ολιγωριών, μη τήρησης διαδικασιών, απαρχαιωμένου υλικού κλπ.
Τα στελέχη των Ε/Δ κάνουν υπεράνθρωπες προσπάθειες και διακινδυνεύουν καθημερινά τη ζωή τους, και όταν υπάρχουν ευθύνες σε οιοδήποτε επίπεδο δεν θα πρέπει να τις αποσιωπούμε, ώστε να μην ξαναθρηνήσουμε θύματα.
Ο κ. Καμμένος χρησιμοποιεί τις ένοπλες Δυνάμεις ως όχημα προσωπικής προβολής στα ΜΜΕ δίνοντας λάθος προτεραιότητες με επικοινωνιακούς βερμπαλισμούς και ανούσιους συμβολισμούς και δυστυχώς σε αυτό το τέλμα έχει οδηγήσει και τις ηγεσίες των Ε.Δ. 
Η ανακοίνωση του ΥΠΕΘΑ που ανάγνωσε πολύ φτωχά ο εκπρόσωπος τύπου σήμερα το μεσημέρι, δείχνει πολλά προβλήματα επί της τήρησης των διαδικασιών στην πτήση αυτή του Ε/Π, όπου θρηνήσαμε για μία ακόμη φορά ανθρώπινες ζωές.

Συγκεκριμένα ο εκπρόσωπος λέει:

1. Το Ε/Π απογειώθηκε 7.25 από το Στεφανοβίκι & προσγειώθηκε στην 110 Πτέρυγα Μάχης της αεροπορίας στην Λάρισα στις 7.38, όπου επέβησαν τα στελέχη της 1ης στρατιάς για να πάει από την Λάρισα στην Κοζάνη …...
2. Στην συνέχεια λέει στις 7.48 υπήρξε απώλεια επικοινωνιών, αμέσως το διορθώνει και λέει στις 7.38 ότι υπήρξε απώλεια επικοινωνιών και ακολούθησε απώλεια ίχνους ραντάρ από τον τοπικό σταθμό της πολεμικής αεροπορίας.
3. Ο προβλεπόμενος χρόνος προσγείωσής του ήταν 8.50, εκεί διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρξε … δεν προσγειώθηκε 8.50 το Ε/Π, και αυτομάτως ξεκίνησαν οι διαδικασίες οι προβλεπόμενες που αναλαμβάνονται σε αυτές τις περιπτώσεις, για ότι έπρεπε να γίνει υπό τον συντονισμό του Εθνικού Κέντρου επιχειρήσεων, με την ενημέρωση της ιεραρχίας και την παρουσία εκεί της πολιτικής και της στρατιωτικής ηγεσίας των ενόπλων δυνάμεων.
4. Στις 9 η ώρα …περί τις 9.03 εξετράπησαν 2 F-16 για να κινηθούν στην περιοχή, υπήρξε έναρξη καταστάσεως συναγερμού στα πλαίσια των διαδικασιών έρευνας διάσωσης, εδόθη εντολή σε Super Puma της 110 Πτέρυγας Μάχης να κινηθεί στην περιοχή, 1 Ε/Π Agusta Bell επίσης κινήθηκε στην περιοχή και ένα αεροσκάφος CL απογειώθηκε από την Θεσσαλονίκη.... Ακόμη κινήθηκε και ένα Super Puma από την Λήμνο.
5. Στις 10 ή ώρα υπήρξε πληροφορία από την Ελληνική Αστυνομία, ότι το Ε/Π είχε πέσει 3-4 χιλιόμετρα Βορείως της περιοχής Σαρανταπόρου, στην περιοχή της Ελασσόνας.
6. Στις 10.15 υπήρξε έτερη αναφορά από ένα συνεργείο της ΔΕΗ που βρισκόταν στην περιοχή για εντοπισμό συντριμιών Ε/Π….
7. 10.48 προσγειώθηκε ένα Ε/Π Agusta Bell στην περιοχή εκεί της πτώσης …πλησίον της περιοχής της πτώσεως του Ε/Π.
8. Στις 11.03 υπήρξε μία αναφορά ότι η γυναίκα που επέβαινε στο πλήρωμα ήταν καλά (;;;)….ενώ οι υπόλοιποι ήταν νεκροί, εντοπίσθηκαν νεκροί ….τα ονόματα των σορών (!!!!)…..

Ας δούμε τα λάθη επί των επιχειρησιακών διαδικασίων που υπάρχουν στην ανακοίνωση αυτή (δεν θα ασχοληθούμε με τα επικοινωνιακά λάθη)!

1. Αφού το Ε/Π απογειώθηκε από την Λάρισα στις 7.38, πώς διακόπηκαν οι επικοινωνίες την ίδια ώρα ;
2. Εάν δεχθούμε ότι έκανε λάθος ο εκπρόσωπος και τελικά οι επικοινωνίες διακόπηκαν στις 7.48 όπως είπε την πρώτη φορά και αμέσως μετά χάθηκε το ίχνος του:
• Αυτό σημαίνει ότι δεν είχαν καμία επικοινωνία και κανένα ίχνος του Ε/Π μέχρι τις 8.50 που περίμεναν να προσγειωθεί στην Κοζάνη. Γιατί συνεπώς δεν αναλήφθηκαν άμεσα ενέργειες εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης;
• Πέρασε δηλαδή 1ώρα 10’ μέχρι να καταλάβουν ότι χάθηκε το Ε/Π, ενώ θα έπρεπε να υπάρχει επικοινωνία με την αρχή ελέγχου και συνεχής έλεγχος πτήσεως ει δυνατόν.
• Πόσο μάλλον όταν η διακοπή επικοινωνίας συνοδεύτηκε και με ταυτόχρονη απώλεια ίχνους όπως μας λέει ο εκπρόσωπος τύπου.
3. Στην συνέχεια εκτρέπονται 2-F16 στις 9.03 για να κινηθούν στην περιοχή, στέλνονται Ε/Π και άλλα αεροσκάφη:
• Όμως τα συντρίμμια τα εντόπισαν οι αστυνομικές αρχές και τυχαία ένα συνεργείο της ΔΕΗ (μήπως αυτό που πήγε να επισκευάσει τα καλώδια λόγω διακοπής ρεύματος μετά την πρόσκρουση;).
• Γιατί δεν πήγαν τα Ε/Π έρευνας-διάσωσης να ψάξουν στην περιοχή απώλειας ίχνους και επικοινωνίας, όπου θα ήταν και το πιο πιθανό;
• Είχε υποβληθεί σχέδιο πτήσεως στο κέντρο ελέγχου και γνώριζε το κέντρο ελέγχου την ακριβή πορεία του Ε/Π τα στοιχεία και το ύψος πτήσεως του Ε/Π;
• Τι οδηγίες του έδωσαν όσον αφορά το ύψος πτήσεως στο συγκεκριμένο δρομολόγιο;
Πολλά και βασανιστικά τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν και δεν θα πρέπει να καλυφθούν οι ευθύνες εάν και όπου υπάρχουν. Ούτε να μετατεθούν μέσα από χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, ασαφή και αόριστα πορίσματα επιτροπών, εάν σεβόμαστε την μνήμη των αδικοχαμένων, τον πόνο των συγγενών και εάν θέλουμε να ελαχιστοποιήσουμε τις απώλειες ανθρώπινων ζωών στις Ε.Δ.

Ο Στέλιος Φενέκος είναι υποναύαρχος του Πολεμικού Ναυτικού ε.α., ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος σήμερα του πολιτικού κόμματος Κοινωνία Αξιών που ιδρύθηκε το Μάϊο του 2012.