14 Νοεμβρίου 2014

Πάντα επίκαιρη η επιστολή του Μηχανικού κ.Βασιλείου ..τα έλεγε ..τα έγραφε και κανείς δεν τον άκουγε...από το 2010

Όταν έβρεχε μυαλά κάποιοι κρατούσαν


Η μάχη της παραλιακής της Σάμου

Απάντηση στους μελετητές του έργου της παραλιακής από το κ. Β. Βασιλείου
η είδηση δημοσιεύτηκε στο aegaio Νοε 08, 2010

ΠΡΟΣ ΤΟΝ Κο ΝΟΜΑΡΧΗ ΣΑΜΟΥ.

ΘΕΜΑ: Απάντηση στον Κο Νομάρχη και στον Κο μελετητή, για την μελέτη αντιμετώπισης του πλημμυρικού φαινομένου στην παραλιακή ζώνη της πόλεως Σάμου.


Κε Νομάρχη,

Έλαβα γνώση της απάντησης του Καθηγητή Κου Αυτιά στην επιστολή που σας είχα στείλει πριν από λίγες ημέρες, για το παραπάνω θέμα. Θα ήθελα να επισημάνω στον Κο Καθηγητή τα παρακάτω:


1.Γιατί Κε Καθηγητά στην επιστολή σας αλλάζετε τον χρόνο αναφοράς του έργου από δέκα χρόνια σε σαράντα; Στην σελίδα 12 της μελέτης σας λέτε καθαρά, για βάθος χρόνου 10 ετών μέγιστη ανύψωσης της στάθμης της θάλασσας 52 εκ. , βάζετε και 10 εκ. περιθώριο ασφαλείας και καταλήγετε στα 62 εκ. Στην ίδια σελίδα λέτε ότι για περίοδο 50 ετών το ανώτατο ύψος υδάτων είναι 69 εκ., αν προσθέσουμε στα 69 ακόμη 10 φθάνουμε στα 79. Επομένως το μπάζωμα πρέπει να αυξηθεί κατά 17 εκ., αν πάτε στα 40 έτη.

2.Ισχυρίζεσθε Κε Καθηγητά ότι οι φορτίσεις και επομένως και οι καθιζήσεις θα είναι <σχετικά μηδαμινές>, ότι δηλαδή το υπέδαφος είναι άκαμπτο, δηλαδή βράχος. Το <σχετικά μηδαμινές> έπρεπε να μας το αποδείξετε. Η περιοχή από ξενοδοχείο Aeolis μέχρι την πλατεία, η οποία παίρνει και τα περισσότερα φορτία είναι στο σύνολό της βούρκος. Έπρεπε Κε καθηγητά να προηγηθεί Εδαφοτεχνική Μελέτη, ώστε να ξέρουμε την αντοχή του εδάφους και το βάθος του στερεού εδάφους, και βάσει αυτών να υπολογίσουμε της καθιζήσεις, γιατί καθιζήσεις θα υπάρξουν, και σε πόσο χρόνο αυτές θα πραγματοποιηθούν. Τότε μόνον θα υπολογίζαμε το σωστό περιθώριο ασφαλείας, και όχι να παίρνουμε αυθαίρετα 10 εκ. Σε ένα τεχνικό έργο ποτέ δεν ρισκάρουμε. Αν τα 10 εκ. αποδειχθούν ανεπαρκή θα μπαζώσουμε και πάλι;

3.Η δεύτερη λύση που προτείνετε, φαίνεται εφαρμόσιμη με μικρές τροποποιήσεις. Εσείς ο ίδιος όμως την απορρίπτετε. Τότε γιατί την προτείνατε; Η λύση των αντλιοστασίων, τα οποία θα ανέβαζαν τα όμβρια κατά ένα μέτρο να τα πετάξουν στην θάλασσα, απορρίφθηκε από 4 καθηγητές του Ε.Μ.Π., διότι σε περίπτωση αστοχίας θα πλημμύριζε η πόλη, θα είχαμε πρόβλημα σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, και θα ήταν μεγάλη η δαπάνη για εφεδρικές αντλίες. Εν τοιαύτη περιπτώσει, Κοι 4 καθηγητές του Ε.Μ.Π., αν αυτά τα μικρά αντλιοστάσια που θα ανέβαζαν τα νερά κατά ένα μέτρο είναι επικίνδυνα, τι θα μας συμβουλεύατε για τα αντλιοστάσια γίγαντες του βιολογικού που θα ανεβάζουν τα ακάθαρτα λύματα πενήντα μέτρα πάνω στο βουνό; Μη μου πείτε ότι θα μπαζώνατε την παραλία πενήντα μέτρα! Ας σοβαρευτούμε κύριοι. Όλα αυτά εξασφαλίζονται με ζεύγη αντλιών τα οποία λόγω μικρού μανομετρικού είναι μικρού κόστους, και με την εγκατάσταση ενός ηλεκτροπαραγωγού ζεύγους.

4.Για το ότι δεν παραβρέθηκα στην συνάντηση με το Τ.Ε. Σάμου και άλλων φορέων, απλώς δεν το ήξερα και μάλιστα ο ίδιος ο πρόεδρος του Τ.Ε. δημοσίως ( Ράδιο Αρμονία) είπε ότι παρέλειψε να με ενημερώσει.

5.Κε Καθηγητά, καμιά διάθεση κινδυνολογίας δεν υπήρξε εκ με ρους μου. Απλώς με αγανάκτηση θέλησα να ενημερώσω τους συμπολίτες μου και τους συναδέλφους πολιτικούς μηχανικούς.

6.Με την επιστολή μου στις 10/03/10 προς τον Κο Νομάρχη πρότεινα δυο λύσεις. Μια βραχυπρόθεσμη, η οποία είναι περίπου ίδια με την δική σας Β λύση, και μια μακροπρόθεσμη με μεταλλικές πασσαλοσανίδες η οποία εφαρμόζεται στην Ολλανδία, την χώρα με την μεγαλύτερη εμπειρία σε αυτού του είδους τα έργα. Όσο για το φαραωνικό κόστος θα σας απαντούσα ότι φαραωνικό είναι το κόστος που εσείς προτείνετε, την στιγμή που θα μπορούσαμε με το 1/3 του προϋπολογισμού σας να πετύχουμε λύση γρήγορη, χωρίς να καταστρέφει το περιβάλλον, και χωρίς οικονομικό και κοινωνικό κόστος.

7.Μεταξύ των πλεονεκτημάτων της λύσης που προτείνετε είναι: Α. η άμεση κατασκευή του έργου ώστε να είναι έτοιμο στην αρχή της χειμερινής περιόδου 2010-2011. Κε καθηγητά φαίνεται ότι ζείτε εκτός τόπου και χρόνου. Πως είναι δυνατόν να αρχίσει το έργο της παραλιακής ζώνης, αν δεν προηγηθεί το εσωτερικό έργο του Δήμου το οποίο θα απομακρύνει τα ανάντι όμβρια και τα ρεύματα Δάπλη και Αγ. Νικολάου; Aπ' ότι ξέρω η μελέτη αυτή δεν έχει ακόμη τελειώσει, και για την κατασκευή του έργου θα χρειασθούν, καλώς εχόντων των πραγμάτων, τουλάχιστον δύο χρόνια. Με τον ρυθμό που εκτελούνται τα έργα να υπολογίσουμε μια τετραετία. Για ποια άμεση κατασκευή μιλάτε κύριοι; Μήπως είναι προεκλογικά τεχνάσματα; Β. Δεν προκαλεί λειτουργικά προβλήματα στην παραλία. Αν είναι δυνατόν την στιγμή που θα μπαζωθούν 12.000 τετρ. μέτρα, να μην προκαλέσουν όχληση. Για την κατασκευή αυτού του έργου, θα χρειασθεί να μεταφερθούν περίπου 400 φορτηγά υλικά, και να κυκλοφορούν επί του οδοστρώματος πάρα πολλά βαριά μηχανήματα, αυτά όχι μόνο κοινωνικό κόστος θα έχουν αλλά και το οδόστρωμα θα υποστεί  καθίζηση. Επιτέλους από την μια ο Βιολογικός, από την άλλη το μπάζωμα της παραλιακής θα αφήσετε και κανένα τουρίστα να κυκλοφορήσει σε αυτή την ΑΤΥΧΗ πόλη;

8.Όσο για την σύνδεση του ενδιαφέροντός μου με της εκλογές, σας πληροφορώ ότι δεν είμαι υποψήφιος, και ότι έχω αποβάλει την κομματική μου ταυτότητα πριν από πολλά χρόνια. Το μόνο κίνητρο είναι η αγάπη προς τον τόπο μου, και η αγανάκτησή μου για όσα στραβά γίνονται δίπλα μου. Ο Κος Νομάρχης ίσως προσδοκούσε πολιτικά οφέλη, εφόσον το κόμμα του τον επέλεγε για αντιπεριφερειάρχη, αλλά δεν του βγήκε.

9.Στην μελέτη σας προβλέπετε και μια τρίτη λύση, για την περίπτωση που η πρώτη λύση καθυστερούσε, με την οποία θα κατασκευαζόταν σαμαράκια στην άσφαλτο ύψους 24 εκ. !!στην καθολική εκκλησία, προκειμένου να διευθετήσουμε τα νερά του ρεύματος Δάπλη. Ευτυχώς που αυτό δεν έγινε, διότι όσα αυτοκίνητα δεν έχουν καταστραφεί από την θάλασσα του παραλιακού δρόμου, θα σπάζανε στα σαμαράκια.

10.Όσο για το ήθος μου Κε Αφτιά, αφήστε τους συμπολίτες μου να το κρίνουν. Εμένα αυτό που με ευχαριστεί, είναι ότι όλος ο κόσμος με σταματά στο δρόμο για να με συγχαρεί.


Αγαπητέ Κε Νομάρχη, σας άκουσα χθες στο Ράδιο Αρμονία να λέτε:

α. Ότι το έργο θα αρχίσει τον Δεκέμβριο.

β. Ότι έχετε και την σύμφωνη γνώμη του Τ.Ε. Σάμου.

Όπως αναφέρω παραπάνω, το έργο δεν πρόκειται να αρχίσει πριν περάσουν δύο έως τρία χρόνια, ελπίζω η θέσης σας αυτή να είναι προεκλογική. Αν πράγματι το εννοείτε, θα μετατρέψετε την Σάμο σε Βενετία και τους ταξιτζήδες σε γονδολιέρηδες. Ίσως αυτός είναι ένα τρόπος να αυξήσουμε τον Τουρισμό της Σάμου! Όσο για το Τ.Ε. βλέπω ότι πάτε να του πετάξετε το μπαλάκι. Καλά δεν έχετε τεχνική υπηρεσία; Αυτή ενέκρινε την μελέτη, γιατί δεν βγαίνει να την υπερασπισθεί; Σας πληροφορώ λοιπόν ότι το Τ.Ε. δεν έχει πάρει καμιά σχετική απόφαση, και θα συνεδριάσει εντός των προσεχών ημερών με δική μου πρωτοβουλία. Άλλωστε η γνώμη του Τ.Ε. είναι συμβουλευτική. Κε Νομάρχη, ο μελετητής σας πρότεινε δύο λύσεις. Εσείς γιατί απευθυνθήκατε στο μελετητή να επιλέξει την καλλίτερη; Δεν ρωτάνε ποτέ μια μάνα, ποιο παιδί αγαπάει περισσότερο. Την τεχνική σας υπηρεσία και την μηχανικό του Λιμενικού Ταμείου δεν τους εμπιστεύεστε;

Κε Νομάρχη, την απαντητική επιστολή του Κου Αφτιά την κοινοποιήσατε ΜΟΝΟ στα ΜΜΕ και εμένα που ήμουν ο άμεσος ενδιαφερόμενος με αγνοήσατε. Αυτό είναι άκρως αντιδεοντολογικό. Κε Νομάρχη, λυπούμαι πολύ.


ΣΑΜΟΣ 06/11/10


Βασίλης Βασιλείου

Πολ. Μηχανικός Ε.Μ.Π.
Απάντηση του μελετητή του έργου «Αντιμετώπιση του πλημμυρικού φαινομένου της παραλιακής λεωφόρου της πόλεως Σάμου»

ΘΕΜΑ: Απάντηση του μελετητή του έργου «Αντιμετώπιση του πλημμυρικού φαινομένου της παραλιακής λεωφόρου της πόλεως Σάμου» στη δημόσια  επιστολή του Σαμιώτη μηχανικού κ. Β. Βασιλείου.



Κύριε Νομάρχη

Έλαβα με φαξ το αντίγραφο κειμένου του κ. Β. Βασιλείου που μου αποστείλατε και θεώρησα υποχρέωσή μου να επισημάνω τα εξής:

Α. Σχετικά με τη μελέτη αντιμετώπισης της εποχιακής κατάκλυσης της προκυμαίας του Βαθιού που σας υποβάλλαμε να υπενθυμίσω τα βασικά στοιχεία της:

I. Η ανώτερη καταγεγραμμένη στάθμη στον παλιρροιογράφο, που έχει εγκατασταθεί μπροστά από την Εθνική Τράπεζα και λειτουργεί από το 2005, είναι στο +0,52.

II. Η χαμηλότερη στάθμη της ασφάλτου σήμερα μπροστά από:


το Ξενοδοχείο Σάμος είναι +0,72

τη Φραγκόκλησα +0,62

το Ξενοδοχείο Αιολίς +0,40

τη Βιβλιοθήκη +0,35

την Εμπορική Τράπεζα +0,30

την Πλατεία +0,35

την Εθνική Τράπεζα +0,50

το Ξενία +0,60


III. Η μελέτη προτείνει την υπερύψωση της ασφάλτου στη στάθμη +0,62, δηλαδή 10 cm πάνω από την ανώτατη στάθμη που καταγράφηκε μέχρι σήμερα από τον παλιρροιογράφο.

Με βάση τα στοιχεία της 5ετίας 2005-2010 και τη στατιστική ανάλυση της μελέτης, η στάθμη αυτή αντιστοιχεί σε διάστημα επαναφοράς Τ=40έτη.

IV. Με την εφαρμογή στάθμης +0,62 ,η ανύψωση της ασφάλτου είναι:


στο Ξενοδοχείο Σάμος 0cm

στη Φραγκόκλησα 0cm

στο Ξενοδοχείο Αιολίς 22cm

στη Βιβλιοθήκη 27cm

στην Εμπορική Τράπεζα 32cm

στην Πλατεία 27cm

στην Εθνική Τράπεζα 12cm

στο Ξενία 2cm

Οι φορτίσεις που θα προκύψουν από την επίχωση αυτή δεν πρόκειται να προκαλέσουν καμία επιπρόσθετη καθίζηση, επειδή οι φορτίσεις είναι σχετικά μηδαμινές σε σύγκριση με τις δονητικές φορτίσεις που εφαρμόσθηκαν με την κίνηση φορτηγών αυτοκινήτων στην παραλιακή ζώνη όλα αυτά τα τελευταία 40 χρόνια. H εκτέλεση ερευνητικών γεωτρήσεων ήταν περιττή αφού τον περασμένο χρόνο, με την κατασκευή του παραλιακού συλλεκτήρα ακαθάρτων σε σκάμμα μεγάλου βάθους, όλοι είδαμε και γνωρίζουμε με ποια υλικά έγινε η επέκταση της προκυμαίας.

V. Εξετάσαμε δύο εναλλακτικές λύσεις:

1. την υπερύψωση και

2. την σφράγιση των εσχαρών και άντληση των ομβρίων που καταλήγουν στην προκυμαία.


Η λύση των αντλιοστασίων μετά από λεπτομερή ανάλυση κρίθηκε από το σύνολο 4 ειδικών καθηγητών του ΕΜΠ που αξιολόγησαν τις δύο λύσεις απορριπτέα επειδή:


a. Σε περίπτωση αστοχίας θα προκαλέσει από τις πλημμύρες εκτεταμένες ζημιές σε όλη την παραλιακή ζώνη.

b. Είναι επισφαλής σε διακοπή ρεύματος

c. Είναι δαπανηρότερη λόγω απαιτήσεων και πρόσθετων εφεδρικών γεννητριών (ΗΖ)


Σημειώνεται ότι η πλημμυρική απορροή των ρεμάτων Δάπλη και Αγ.Νικολάου υπερβαίνει την παροχετευτικότητα των υφιστάμενων συλλεκτήρων και οι «ποδοβάιες» (σε καλά Σαμιώτικα) υπερχειλίζουν προς την προκυμαία σε κάθε ισχυρή βροχόπτωση.


Β. Όλα τα παραπάνω τεχνικά στοιχεία θεωρήθηκε υποχρέωση μου να τα εκθέσω αναλυτικά.

Σε ότι αφορά τη διάχυτη κινδυνολογία του κειμένου, θα ήθελα να πω στους αναγνώστες του ότι με την υπευθυνότητα 40 ετών επιστήμης και εμπειρίας στο σχεδιασμό υδραυλικών έργων, διαβεβαιώνω με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο, τους συμπατριώτες μου Σαμιώτες, ότι με την εφαρμογή της λύσης που προτείναμε, αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά το πρόβλημα που ταλανίζει την πόλη.


Γ. Ο συντάκτης του κειμένου θα μπορούσε αν ήθελε να προσέλθει σε μια από τις πολλαπλές ανοικτές συσκέψεις που έγιναν με απόλυτη δημοσιότητα στη Νομαρχία και το Λιμενικό Ταμείο, από τον Μάιο μέχρι το Σεπτέμβριο, παρουσία του Νομάρχη, του Δημάρχου, Μηχανικών, Εκπροσώπων ΤΕΕ, καθηγητών ΕΜΠ κ.ά. και να ζητήσει εξηγήσεις σχετικά με τη μελέτη και να αντιληφθεί γιατί καταλήξαμε στην υιοθετηθείσα λύση .

Θα του εξηγούσαμε επίσης γιατί η λύση των πασσαλοσανίδων, που πρότεινε ο ίδιος αποτελεί αναποτελεσματική επέμβαση φαραωνικού κόστους.


Δ. Τέλος, όσον αφορά το ύφος του εν λόγω κειμένου, αυτό αποτελεί επιλογή και ενδεικτικό του ήθους του συντάκτη. Επιλογή του επίσης, αποτελεί η διατύπωση αβάσιμων κινδυνολογιών δέκα ημέρες πριν τις εκλογές.


Ε. Η απαντητική αυτή επιστολή μπορεί να δοθεί αυτούσια και στον τύπο ή να γνωστοποιηθεί σε οποιαδήποτε υπηρεσία η Νομαρχία κρίνει χρήσιμο.


Με εκτίμηση

Μανόλης Αφτιάς

Επίκουρος Καθηγητής ΕΜΠ.