1 Φεβρουαρίου 2018

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΤΟ ΣΙΡΙΑΛ ΤΩΝ ΛΑΘΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑΚΗ ΖΩΝΗ…ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

Από το το 2014 ο πολιτικός μηχανικός κ.Βασίλης Βασιλείου είχε επισημάνει και γραπτώς τα λάθη και τις παραλείψεις της παραλιακής
------------------------------------------------------------------
15 Σεπτεμβρίου 2014

Από τον Μάρτιο του 2010 μέχρι την έναρξη της κατασκευής του έργου της παραλιακής, περίπου 4 χρόνια, έχω γράψει περί τα 10 άρθρα στις τοπικές εφημερίδες, εκ των οποίων τα περισσότερα έχω κοινοποιήσει στους αρμόδιους Άρχοντας και έχω αναλύσει τα λάθη τις εν λόγω μελέτης, καθώς και σε πολλές ραδιοφωνικές εκπομπές.
Η προσπάθειά μου επικεντρώθηκε κατ’ αρχάς εις την αποτροπή της ανάθεσης της μελέτης με τον τρόπον που ανατέθηκε και στον μελετητή που ανατέθηκε, εν συνεχεία εις την διόρθωση των σοβαρών λαθών που είχε, η υποβληθείσα μελέτη.
Παρά τις επανειλημμένες μου προσκλήσεις στους αρμόδιους Άρχοντας και στις τεχνικές υπηρεσίες, ποτέ κανείς δεν καταδέχτηκε να απαντήσει και να υπερασπισθεί την μελέτη.




Για να σας υπενθυμίσω τα βασικά λάθη της μελέτης ήταν:
1. Η μελέτη έγινε με προοπτική Δεκαετίας !!! , ήδη μέχρι την παράδοση του έργου θα έχουν περάσει τα πέντε. Επομένως κάναμε ένα έργο για πέντε χρόνια!!!
2. Ο μελετητής όρισε αυθαιρέτως ως όριο ασφαλείας του έργου ΜΟΝΟ 10 εκατοστά πάνω από την μεγίστη στάθμη της παλίρροιας !!!  ( στην Ολλανδία παίρνουν 70 έως 80 εκ. )
3. Δεν έγινε καμία έρευνα του υπεδάφους και ο μελετητής το θεώρησε, αυθαίρετα, ΑΚΑΜΠΤΟ!!!
Εκ των μελετητών μόνο ο Κος Αυτιάς επιχείρησε να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, απαντώντας μέσω Νομάρχη, ότι οι καθιζήσεις θα είναι μηδενικές διότι μετά από τόσα χρόνια το έδαφος έχει σταθεροποιηθεί, όσο για τα υπόλοιπα, τα γράφω για πολιτικούς λόγους!!!
Το Τεχνικό επιμελητήριο Σάμου, σε ειδική συνεδρίαση  (ΟΚΤ 2010) κατόπιν δικών μου ενεργειών, παρουσία του Κου Νομάρχη, απεφάνθη ότι : << εμείς δεν μπορούμε να κρίνουμε τον καθηγητή μας!!! >> ( τον Κο Μουτζούρη ) Όσο για την νέα συνάντηση που συμφωνήσαμε να γίνει παρουσία των μελετητών, ακόμη περιμένω την πρόσκληση!!!
Ειρήσθω εν παρόδω ότι ο νέος πρόεδρος του Τ.Ε. Σάμου, έπλεξε το εγκώμιο του απερχομένου Δημάρχου, για το ωραίο έργο που μας έφτιαξε!!!......Κύριε συνάδελφε…ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ ΣΑΣ!!!
Ακόμη και στην Βουλή των Ελλήνων κατατέθηκε στις 20-03-13 ερώτηση του βουλευτή Τέρενς Κουίκ, με αφορμή σχετικού άρθρου μου στο Σαμικό Βήμα, για την ορθότητα της μελέτης!!! Ο υπουργός Κος Στυλιανίδης, προκειμένου να ενημερώσει την Βουλή, ερωτά τον Κον Παπαθεοφάνους και τον Κον Θάνο. Οι απαντήσεις εν συντομία ήταν:
Κος ΠΑΠΑΘΕΟΦΑΝΟΥΣ: Με το υπ. Αρ. πρ. 12851/ 1209/ 28-3-13 έγγραφο τα παρουσιάζει όλα ΝΟΜΙΜΑ, (όχι ΣΩΣΤΑ) με μόνη ΠΑΡΑΦΩΝΙΑ, << οι απόψεις ενός συμπολίτη μας συνταξιούχου πολ. Μηχανικού μη έχοντος την ανάλογη ειδίκευση και κατοχή μελετητικού πτυχίου>>…( δηλαδή <<παρακατιανού>>, ενώ αυτός είχε όλα αυτά τα προσόντα να κρίνει εμένα και την μελέτη!!!)
Κος ΘΑΝΟΣ: Με το υπ αρ΄πρ. 7779/29-03-13 έγγραφο απαντά ότι κατά την γνώμη του είναι όλα τέλεια…. Μόνο που το πλημμυρικό φαινόμενο θα παρατηρείται σε περιπτώσεις που θα επικρατούν ισχυροί άνεμοι!!!! ( η γλώσσα λανθάνουσα τα αληθή λέγει).
Όλα αυτά τα χρόνια εκείνο που μου έχει κάνει εντύπωση είναι, ότι ενώ όλοι συμφωνούν με τις απόψεις μου, προχωρούν στην κατασκευή ενός αποτυχημένου έργου, χωρίς να προηγηθεί κάποια βελτίωση της μελέτης, παρότι υπήρχε αρκετός χρόνος. Ο λόγος; … αλλονού παπά ευαγγέλια!!!

Ας έρθουμε τώρα στην κατασκευή του έργου.
Ο εργολάβος πρέπει να ομολογήσω ότι στην αρχή μας ξάφνιασε με την γρηγοράδα του και την οργάνωσή του. Με την πρόοδο των εργασιών άρχισαν να μου δημιουργούνται ορισμένες απορίες, όπως:
       1. Υπάρχει χρονοδιάγραμμα του έργου; Αν ναι, ποιος το έφτιαξε; Η Τεχνική Υπηρεσία, η ο Εργολάβος και το ενέκρινε η Τ. Υ.;
        2. Γιατί ο εργολάβος το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν η αποξήλωση των πλακών του προς θάλασσα πεζοδρομίου, χωρίς να υπάρχει λόγος, στερώντας την πόλη καλοκαιριάτικα, για ένα χρόνο, από ένα παρκινγκ και διακόπτοντας την επικοινωνία της στεριάς με τα σκάφη;
        3. Με τις πρώτες εκσκαφές του έργου διαπιστώθηκε ότι το υπέδαφος δεν ήταν άκαμπτο όπως το υπέθετε ο μελετητής, αλλά μπαζώματα με θάλασσα η οποία μπαινοβγαίνει από το διάτρητο κρηπίδωμα. Γιατί δεν έγινε εξυγίανση του εδάφους με αλλαγή της μελέτης;
         4. Γιατί οι σωλήνες αποχέτευσης τοποθετήθηκαν πάνω σ’ αυτό το σαθρό έδαφος χωρίς να εγκιβωτισθούν σε μπετό;
          5. Το εκ των υστέρων ξεμπάζωμα των σωλήνων και η επικάλυψη αυτών με μπετό μόνο περιττά έξοδα δημιούργησε, διότι το πρόβλημα δεν είναι από πάνω, αλλά από κάτω, λόγω των υπογείων υδάτων τα οποία με την άνοδο και κάθοδο λόγω της παλίρροιας, θα δημιουργήσουν υποσκαφές και ως εκ τούτου καθιζήσεις. Σαν να κτίζουμε παλάτια στην άμμο!!!
           6. Αφού διαπιστώθηκε ότι το κρηπίδωμα σε πολλά σημεία είναι <<σουρωτήρι>> και η θάλασσα μπαινοβγαίνει, γιατί δεν έγινε καμιά προσπάθεια επισκευής του;
Μετά από όλες αυτές της κακοτεχνίες που έγιναν, ήρθαμε και τοποθετήσαμε και την μαύρη ταφόπλακα, δεμένη με άσπρες κορδέλες!!!  , Κρύβοντας προς το παρόν όλα τα προβλήματα, τα οποία ίσως αναδειχθούν και αυτό τον χειμώνα, αν τύχει να έχουμε συγχρόνως παλίρροια και ισχυρή βροχόπτωση.

Ας έρθουμε τώρα στα επιφανειακά έργα που αφορούν την μελέτη της Κας Τροβά. Έχω γράψει παλαιότερα, Σεπτέμβριος 2011, ότι η μελέτη του Κου Αυτιά που αφορά την παραλιακή ζώνη αποτελεί την κύρια εγχείρηση και η μελέτη της Κας Τροβά το λίφτινγκ αυτής. Οι αντιρρήσεις μου τότε ήταν:
1. Η αμφιδρόμηση της εσωτερικής λωρίδας είναι λάθος διότι, φέρνει τα καυσαέρια και τον θόρυβο κοντά στα τραπεζοκαθίσματα, το διπλό φράγμα των κινουμένων αυτοκινήτων κάνει δύσκολη και επικίνδυνη την επικοινωνία με την εξωτερική ζώνη αναψυχής.
2. Η ζώνη αναψυχής έπρεπε να είναι συνέχεια με τα μαγαζιά, για να διαχωριστεί από την θορυβώδη και επικίνδυνη κυκλοφορία.
3. Ο περιορισμός της κυκλοφορίας σε δύο στενές λωρίδες, θα έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση των πιέσεων και επομένως των καθιζήσεων του οδοστρώματος.
4. Τα δένδρα που φαίνονται στην μακέτα, για την οποία έγιναν και σχετικές ραδιοφωνικές εκπομπές που επί τέλους ο Κος Δήμαρχος κατάφερε να μας την παρουσιάσει !!! , θέλουν και …ΧΩΜΑ. Η μελέτη του Κου Αυτιά δεν έχει τέτοια περιθώρια.

Μετά την παράδοση στην κυκλοφορία τμήματος του έργου, επικρατεί ΤΟ ΧΑΟΣ. Η Κα Τροβά στην μελέτη της αναφέρει, σωστά, ότι για να εφαρμοσθεί η μελέτη της, πρέπει πρώτα να προηγηθεί κυκλοφοριακή μελέτη της ευρύτερης περιοχής. Φυσικά για μερικούς αυτά είναι πολυτέλειες!!!
Οι παρατηρήσεις μου από της πρώτες ημέρες λειτουργίες του έργου είναι:
1. Μπαίνοντας σε μια πόλη με 4 λωρίδες κυκλοφορίας, είναι κυκλοφοριακό έγκλημα να τις μετατρέπεις σε 2, χωρίς την μεσολάβηση κόμβου. Επομένως στο Ξενία πρέπει να δημιουργηθεί κόμβος για την αποφυγή ατυχημάτων.
2. Μετά το Ξενία, δεν υπάρχει χώρος αναστροφής. Πρέπει να φτάσεις στο λιμάνι και να γυρίσεις παράνομα, η να μπεις στο λιμάνι, εφόσον δεν αποβιβάζει επιβάτες κάποιο πλοίο!!!  Το να στρίψεις δεξιά σε κάποια στενή πάροδο και να επανέλθεις στον κεντρικό δρόμο, προκειμένου να κάνεις αναστροφή είναι ολόκληρη περιπέτεια και δημιουργείται  κυκλοφοριακή συμφόρηση στην εσωτερική περιοχή. Η λύση είναι, η πλατεία Λιμεναρχείου να μετατραπεί σε κυκλικό κόμβο, ο οποίος θα ρυθμίσει την κυκλοφορία και να μην γινόμαστε Διεθνώς ρεζίλι.
3. Γιατί παραδώσανε σε κυκλοφορία τον κεντρικό δρόμο της πρωτεύουσας χωρίς σήμανση; Δεν υπάρχουν πινακίδες; Έπρεπε να τελειώσει το έργο για να γίνει η παραγγελία των πινακίδων σήμανσης; Αποτέλεσμα: Α) Οι εσοχές που δημιουργήθηκαν για να σταματούν τα φορτηγά προκειμένου να εκφορτώσουν εμπορεύματα η να σταματήσει ένα ταξί να αποβιβάσει επιβάτες, έχουν μετατραπεί σε ιδιωτικά παρκινγκ!!!  Β)  Τα αυτοκίνητα παρκάρουν κατά μήκος του εσωτερικού δρόμου με αποτέλεσμα οι οδηγοί να αναγκάζονται να παρανομούν, εισερχόμενοι στο αντίθετο ρεύμα. Το πρόβλημα αυτό θα είναι μόνιμο και θα αποτελεί πηγή εσόδων για το Λιμενικό Ταμείο!!! ΠΡΟΤΑΣΗ: Πριν τελειώσει το έργο να γίνει μικρή διαπλάτυνση των δυο λωρίδων, να απαγορευθεί το παρκάρισμα και να επιτραπεί η Στάση.  Αλλιώς θα πρέπει να αντικατασταθεί η διπλή συνεχής διαγράμμιση, με μονή διακεκομμένη γραμμή, για να μην είμαστε μονίμως παράνομοι και να  μπορεί ένα πούλμαν να σταματήσει να αποβιβάσει τους επιβάτες του.
4. Για τα εισερχόμενα αυτοκίνητα στην πόλη από την πλευρά του Λιμεναρχείου, απαγορεύεται να κάνουν στάση για αποβίβαση επιβατών η εκφόρτωση εμπορευμάτων!!!! , σε όλη την διαδρομή μέχρι το Ξενία. Πρέπει, όσο είναι νωρίς, να γίνουν εσοχές και από αυτή την πλευρά του δρόμου.
5. Στην περιοχή του Λιμανιού, είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί ένα ΠΑΡΚΙΝΓΚ. Σαν κατάλληλη θέση προτείνω το μπάζωμα της περιοχής μεταξύ μόλου και παιδικής χαράς. Ο χώρος αυτός δεν χρησιμοποιείται για κολύμβηση και θα εξυπηρετήσει το λιμάνι και τους πολίτες.
6. Αναγκαία είναι και η πρόβλεψη χώρου στάθμευσης 2-3 μικρών πούλμαν, κοντά στην πλατεία. Ο χώρος αυτός είναι απαραίτητος για την στάση των λεωφορείων των ξενοδοχείων, προκειμένου να αποβιβάσουν και να επιβιβάσουν τους τουρίστες. Σήμερα τα λεωφορεία αυτά είναι περιπλανώμενα και πολλές φορές ψαρεύουν τους πελάτες από τον δρόμο.

Τελειώνοντας θα ήθελα να απευθυνθώ στις νέες Περιφερειακές και Δημοτικές Αρχές, να τους ευχηθώ καλή επιτυχία στο έργο τους και να αποφεύγουν καταστάσεις σαν αυτή που περιέγραψα, διότι σχεδόν όλα τα έργα κάπως έτσι έχουν κατασκευασθεί.
Μήπως η νέα Δημοτική Αρχή θα έπρεπε άμεσα να συγκαλέσει τους ειδικούς, προκειμένου να διορθώσει ότι είναι δυνατόν να διορθωθεί;                                                      
 Μήπως κάποτε, επί τέλους, πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες;
Ποιος θα αποζημιώσει τις επιχειρήσεις που έκλεισαν, η τις ζημιές αυτών που έμειναν ανοικτές και τους πολίτες που ταλαιπωρούνται χρόνια, χωρίς λόγο, για να φτιάξουμε ακόμη ένα λανθασμένο και πολυδάπανο έργο;

                      Βασίλειος Η. Βασιλείου Πολ. Μηχανικός