Νίκη Φούντα
Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας
Η Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκη Φούντα, τοποθετήθηκε κατά τη συζήτηση στη Βουλή επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων: «Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων και άλλες διατάξεις». Τα βασικά σημεία της ομιλίας της είναι τα εξής:
· Συζητούμε ένα νομοσχέδιο πολυθεματικό και κατακερματισμένο. Οι διατάξεις του είναι αποσπασματικές και ποικίλες με πολλά θέματα τεχνικού χαρακτήρα που είναι πολύ διαφορετικά μεταξύ τους.
Θα επικεντρωθώ σε δύο βασικά μέρη: στις διατάξεις που αφορούν στην Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων, στα άρθρα 1 έως 11 και , φυσικά, στις ρυθμίσεις για το ΤΕΕ στα άρθρα 23 με 26.
· Προβλέπεται στο σχέδιο νόμου η συγκρότηση της Εθνικής Αρχής Συντονισμού Πτήσεων. Ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου έχει αυξημένες εγγυήσεις οικονομικής αυτοτέλειας και ανεξαρτησίας. Προφανώς, η διαχείριση της αερολιμενικής χρονοθυρίδας, δηλαδή της άδειας χρήσης διαδρόμων και αεροσταθμών για την εκτέλεση μιας πτήσης από και προς έναν αερολιμένα, σε μια συγκεκριμένη ημερομηνία και ώρα, είναι κομβικό εργαλείο προγραμματισμού της κατανομής της χωρητικότητας στους αερολιμένες. Θα έλεγα ότι είναι διαφήμιση ή δυσφήμιση για μια τουριστική χώρα, σαν την δική μας.
· Είναι ευρωπαϊκή επιταγή, κάθε διαχειριστής χρονοθυρίδων να διασφαλίζει την ουδετερότητα, τη διαφάνεια και τη μη διάκριση στην κατανομή τους. Απαιτείται, λοιπόν, από τα κράτη μέλη να διαμορφώσουν ένα νομικό πλαίσιο, σύμφωνα με το οποίο να είναι απολύτως διαχωρισμένες οι λειτουργίες του συντονιστή των χρονοθυρίδων και αυτές των ενδιαφερομένων μερών.
Υπάρχει, κατά συνέπεια, υποχρέωση και αναγκαιότητα να υπάρξει συντονισμός και νέες δομές λειτουργίας.
· Τίθεται, όμως, ένα ζήτημα στο ποιος καθορίζει και πώς διασφαλίζεται αυτή η αντικειμενικότητα. Μέσω αυτής της αντικειμενικότητας ανακύπτουν και ζητήματα που χρειάζονται ειδική διαχείριση, όπως το να μην κατανέμονται άνισα τα ωφελήματα που προκύπτουν από την απελευθέρωση της αγοράς και άρα να μην διαστρεβλώνεται η έννοια του υγιούς ανταγωνισμού.
· Προφανώς το θέμα είναι εξαιρετικά πολύπλοκο. Οι όροι απόδοσης των slots δεν είναι απολύτως εξομαλυμένοι ή ουσιαστικά αυτονόητοι. Προσφάτως, είδαμε και τις διαμαρτυρίες της Aegean Airlines ότι τις αποδίδονται χρονοθυρίδες σε μη εμπορικές ώρες στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης με σκοπό να ευνοηθεί η Turkish Airlines σε δρομολόγια που και οι δύο εταιρείες διεκδικούν. Πέρα από την πραγματικότητα της ΕΕ που έχει τους δικούς της κανόνες υπάρχει και μια παράλληλη πραγματικότητα, αυτή των εκτός ΕΕ χωρών.
Οι εμπορικές ώρες στο αεροδρόμιο, λοιπόν, δεν είναι μια απλή υπόθεση. Είναι χρήματα, είναι ανταγωνιστικότητα, είναι ουσιαστικά προϊόν εθνικό.
· Προκύπτουν σημαντικά ερωτήματα αναφορικά με την νέα Αρχή. Γιατί δεν επιδιώκεται η αναβάθμιση και μετεξέλιξη της Αρχής του 2007; Δεν δόθηκαν πειστικές απαντήσεις. Και δεν δίνονται και πειστικές απαντήσεις στο γιατί η νέα Αρχή θα υπερκεράσει τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην προηγούμενη και θα διασφαλίσει την πολυπόθητη αντικειμενικότητα.
Είναι ο διορισμός των μελών της Αρχής από τον Υπουργό -από τη στιγμή μάλιστα που τίποτα περισσότερο δεν περιγράφεται ως κριτήριο- αρκετή διασφάλιση για την ποιότητα αυτής της Αρχής; Γιατί είναι τόσο λιτά και επιγραμματικά τα άρθρα για τον κανονισμό εσωτερικής λειτουργίας και αυτά που αφορούν το προσωπικό;
· Όσον αφορά τα άρθρα για το ΤΕΕ.
Διατυπώθηκαν –πέρα από αυτήν την πολύ μεγάλη διαφωνία που υπήρξε μέσα στο Κοινοβούλιο από προσωπικότητες που προέρχονται μάλιστα και από τον ίδιο κομματικό χώρο- ενστάσεις από συναδέλφους και ο τεχνικός κόσμος δεν φαίνεται να καλωσορίζει τις ρυθμίσεις που προτείνονται.
Ο διχασμός είναι το τελευταίο που πρέπει να υπάρχει αυτήν τη στιγμή στον κατασκευαστικό κλάδο.
Ο χρόνος άλλωστε που οι αλλαγές αυτές ανακοινώθηκαν, λίγο πριν από τις εκλογές του Τεχνικού Επιμελητηρίου, δεν αποτελεί παρά μία ένδειξη για τους λόγους που αυτές προωθήθηκαν στο παρόν σχέδιο νόμου χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς.
· Ας το πούμε καθαρά: Το ΤΕΕ προσπαθεί να επιβιώσει.
Το ΤΕΕ θεωρεί πως είναι για το συμφέρον του αυτά τα άρθρα που έρχονται στην Ολομέλεια σήμερα. Ρωτώ όμως: Είναι έτσι; Ή αυτό το μπόλιασμα του ΤΕΕ ως σύμβουλου ουσιαστικά του κράτους με την επιχειρηματικότητα θα το βλάψει;
Μήπως το ΤΕΕ αυτήν τη στιγμή προσπαθεί να αυτοκαταργήσει το ρόλο που είχε ως νομικός σύμβουλος του κράτους έως τώρα; Εάν μέσα σε αυτήν εδώ την αίθουσα οι Βουλευτές μπορούν να αναλάβουν αυτό το βάρος, να θεωρήσουν ότι με αυτά τα τέσσερα άρθρα, χωρίς διαβούλευση, μπορούμε να αλλάξουμε το ρόλο ενός αιώνα που είχε το ΤΕΕ έως τώρα, πιστεύω ότι μπορούν να το κάνουν ψηφίζοντας.
· Θεωρώ ότι θα πρέπει να υπάρξει ευρύτερη συναίνεση, να δούμε τον τρόπο με τον οποίο το ΤΕΕ θα αποκτήσει άλλο ρόλο. Ξέρουμε όλοι ότι τα έσοδα του ΤΕΕ έχουν μειωθεί σημαντικά από τις αλλεπάλληλες ρυθμίσεις. Ξέρουμε επίσης ότι ο χαρακτήρας που επεδίωκε ως τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας έχει αλλοιωθεί και η πραγματικότητα το έχει ξεπεράσει.
Οπότε εμπλουτίζεται το ρεπερτόριο δράσης του με νέες δραστηριότητες και δυνατότητες, κυρίως στη σύνταξη μητρώων και στη διατύπωση και συστηματοποίηση κριτηρίων πιστοποίησης.
Γίνεται μία προσπάθεια να διευρυνθεί ουσιαστικά το αντικείμενο προκειμένου να μπορεί να χρηματοδοτείται με άλλους τρόπους και ως ανώνυμη εταιρεία.
· Επί της ουσίας δηλαδή, συζητάμε την ανάθεση υπηρεσιών αρμοδιότητας Υπουργείου Υποδομών έναντι αμοιβής, ως αντιστάθμισμα αφαίρεσης άλλων δικαιωμάτων.
· Ο ρόλος του ΤΕΕ, λοιπόν, θα αρχίσει να γίνεται κερδοσκοπικός. Αυτό είναι αντικείμενο μίας συζήτησης, που θα έπρεπε να γίνει εκτενέστερα και όχι με συνοπτικές διαδικασίες.
· Να καθορίσουμε, όμως, ποιος θα είναι ο ρόλος του ΤΕΕ, τι ΤΕΕ θέλουμε.
Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε εδώ πέρα. Να σώσουμε το ΤΕΕ, δημιουργώντας έναν κερδοφόρο οργανισμό.
Δεν έχει γίνει σαφές ούτε εάν είναι σύμφωνο με το Σύνταγμα αυτό που πάει να γίνει ούτε εάν η ανάληψη τέτοιων αρμοδιοτήτων επιτρέπεται από τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί ελεύθερου ανταγωνισμού.
· Πρέπει να γίνει μία πολύ μεγάλη συζήτηση για τα πνευματικά δικαιώματα και το ρόλο που πρέπει να έχει μέσα στο ΤΕΕ ο κάθε επιμέρους κλάδος.
Περιμένουμε από το Υπουργείο πιο ολοκληρωμένες νομοθετικές πρωτοβουλίες, απόρροια διαβούλευσης και προϊόντα πραγματικής ανάγκης.
Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας
Η Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκη Φούντα, τοποθετήθηκε κατά τη συζήτηση στη Βουλή επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων: «Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων και άλλες διατάξεις». Τα βασικά σημεία της ομιλίας της είναι τα εξής:
· Συζητούμε ένα νομοσχέδιο πολυθεματικό και κατακερματισμένο. Οι διατάξεις του είναι αποσπασματικές και ποικίλες με πολλά θέματα τεχνικού χαρακτήρα που είναι πολύ διαφορετικά μεταξύ τους.
Θα επικεντρωθώ σε δύο βασικά μέρη: στις διατάξεις που αφορούν στην Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων, στα άρθρα 1 έως 11 και , φυσικά, στις ρυθμίσεις για το ΤΕΕ στα άρθρα 23 με 26.
· Προβλέπεται στο σχέδιο νόμου η συγκρότηση της Εθνικής Αρχής Συντονισμού Πτήσεων. Ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου έχει αυξημένες εγγυήσεις οικονομικής αυτοτέλειας και ανεξαρτησίας. Προφανώς, η διαχείριση της αερολιμενικής χρονοθυρίδας, δηλαδή της άδειας χρήσης διαδρόμων και αεροσταθμών για την εκτέλεση μιας πτήσης από και προς έναν αερολιμένα, σε μια συγκεκριμένη ημερομηνία και ώρα, είναι κομβικό εργαλείο προγραμματισμού της κατανομής της χωρητικότητας στους αερολιμένες. Θα έλεγα ότι είναι διαφήμιση ή δυσφήμιση για μια τουριστική χώρα, σαν την δική μας.
· Είναι ευρωπαϊκή επιταγή, κάθε διαχειριστής χρονοθυρίδων να διασφαλίζει την ουδετερότητα, τη διαφάνεια και τη μη διάκριση στην κατανομή τους. Απαιτείται, λοιπόν, από τα κράτη μέλη να διαμορφώσουν ένα νομικό πλαίσιο, σύμφωνα με το οποίο να είναι απολύτως διαχωρισμένες οι λειτουργίες του συντονιστή των χρονοθυρίδων και αυτές των ενδιαφερομένων μερών.
Υπάρχει, κατά συνέπεια, υποχρέωση και αναγκαιότητα να υπάρξει συντονισμός και νέες δομές λειτουργίας.
· Τίθεται, όμως, ένα ζήτημα στο ποιος καθορίζει και πώς διασφαλίζεται αυτή η αντικειμενικότητα. Μέσω αυτής της αντικειμενικότητας ανακύπτουν και ζητήματα που χρειάζονται ειδική διαχείριση, όπως το να μην κατανέμονται άνισα τα ωφελήματα που προκύπτουν από την απελευθέρωση της αγοράς και άρα να μην διαστρεβλώνεται η έννοια του υγιούς ανταγωνισμού.
· Προφανώς το θέμα είναι εξαιρετικά πολύπλοκο. Οι όροι απόδοσης των slots δεν είναι απολύτως εξομαλυμένοι ή ουσιαστικά αυτονόητοι. Προσφάτως, είδαμε και τις διαμαρτυρίες της Aegean Airlines ότι τις αποδίδονται χρονοθυρίδες σε μη εμπορικές ώρες στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης με σκοπό να ευνοηθεί η Turkish Airlines σε δρομολόγια που και οι δύο εταιρείες διεκδικούν. Πέρα από την πραγματικότητα της ΕΕ που έχει τους δικούς της κανόνες υπάρχει και μια παράλληλη πραγματικότητα, αυτή των εκτός ΕΕ χωρών.
Οι εμπορικές ώρες στο αεροδρόμιο, λοιπόν, δεν είναι μια απλή υπόθεση. Είναι χρήματα, είναι ανταγωνιστικότητα, είναι ουσιαστικά προϊόν εθνικό.
· Προκύπτουν σημαντικά ερωτήματα αναφορικά με την νέα Αρχή. Γιατί δεν επιδιώκεται η αναβάθμιση και μετεξέλιξη της Αρχής του 2007; Δεν δόθηκαν πειστικές απαντήσεις. Και δεν δίνονται και πειστικές απαντήσεις στο γιατί η νέα Αρχή θα υπερκεράσει τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην προηγούμενη και θα διασφαλίσει την πολυπόθητη αντικειμενικότητα.
Είναι ο διορισμός των μελών της Αρχής από τον Υπουργό -από τη στιγμή μάλιστα που τίποτα περισσότερο δεν περιγράφεται ως κριτήριο- αρκετή διασφάλιση για την ποιότητα αυτής της Αρχής; Γιατί είναι τόσο λιτά και επιγραμματικά τα άρθρα για τον κανονισμό εσωτερικής λειτουργίας και αυτά που αφορούν το προσωπικό;
· Όσον αφορά τα άρθρα για το ΤΕΕ.
Διατυπώθηκαν –πέρα από αυτήν την πολύ μεγάλη διαφωνία που υπήρξε μέσα στο Κοινοβούλιο από προσωπικότητες που προέρχονται μάλιστα και από τον ίδιο κομματικό χώρο- ενστάσεις από συναδέλφους και ο τεχνικός κόσμος δεν φαίνεται να καλωσορίζει τις ρυθμίσεις που προτείνονται.
Ο διχασμός είναι το τελευταίο που πρέπει να υπάρχει αυτήν τη στιγμή στον κατασκευαστικό κλάδο.
Ο χρόνος άλλωστε που οι αλλαγές αυτές ανακοινώθηκαν, λίγο πριν από τις εκλογές του Τεχνικού Επιμελητηρίου, δεν αποτελεί παρά μία ένδειξη για τους λόγους που αυτές προωθήθηκαν στο παρόν σχέδιο νόμου χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς.
· Ας το πούμε καθαρά: Το ΤΕΕ προσπαθεί να επιβιώσει.
Το ΤΕΕ θεωρεί πως είναι για το συμφέρον του αυτά τα άρθρα που έρχονται στην Ολομέλεια σήμερα. Ρωτώ όμως: Είναι έτσι; Ή αυτό το μπόλιασμα του ΤΕΕ ως σύμβουλου ουσιαστικά του κράτους με την επιχειρηματικότητα θα το βλάψει;
Μήπως το ΤΕΕ αυτήν τη στιγμή προσπαθεί να αυτοκαταργήσει το ρόλο που είχε ως νομικός σύμβουλος του κράτους έως τώρα; Εάν μέσα σε αυτήν εδώ την αίθουσα οι Βουλευτές μπορούν να αναλάβουν αυτό το βάρος, να θεωρήσουν ότι με αυτά τα τέσσερα άρθρα, χωρίς διαβούλευση, μπορούμε να αλλάξουμε το ρόλο ενός αιώνα που είχε το ΤΕΕ έως τώρα, πιστεύω ότι μπορούν να το κάνουν ψηφίζοντας.
· Θεωρώ ότι θα πρέπει να υπάρξει ευρύτερη συναίνεση, να δούμε τον τρόπο με τον οποίο το ΤΕΕ θα αποκτήσει άλλο ρόλο. Ξέρουμε όλοι ότι τα έσοδα του ΤΕΕ έχουν μειωθεί σημαντικά από τις αλλεπάλληλες ρυθμίσεις. Ξέρουμε επίσης ότι ο χαρακτήρας που επεδίωκε ως τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας έχει αλλοιωθεί και η πραγματικότητα το έχει ξεπεράσει.
Οπότε εμπλουτίζεται το ρεπερτόριο δράσης του με νέες δραστηριότητες και δυνατότητες, κυρίως στη σύνταξη μητρώων και στη διατύπωση και συστηματοποίηση κριτηρίων πιστοποίησης.
Γίνεται μία προσπάθεια να διευρυνθεί ουσιαστικά το αντικείμενο προκειμένου να μπορεί να χρηματοδοτείται με άλλους τρόπους και ως ανώνυμη εταιρεία.
· Επί της ουσίας δηλαδή, συζητάμε την ανάθεση υπηρεσιών αρμοδιότητας Υπουργείου Υποδομών έναντι αμοιβής, ως αντιστάθμισμα αφαίρεσης άλλων δικαιωμάτων.
· Ο ρόλος του ΤΕΕ, λοιπόν, θα αρχίσει να γίνεται κερδοσκοπικός. Αυτό είναι αντικείμενο μίας συζήτησης, που θα έπρεπε να γίνει εκτενέστερα και όχι με συνοπτικές διαδικασίες.
· Να καθορίσουμε, όμως, ποιος θα είναι ο ρόλος του ΤΕΕ, τι ΤΕΕ θέλουμε.
Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε εδώ πέρα. Να σώσουμε το ΤΕΕ, δημιουργώντας έναν κερδοφόρο οργανισμό.
Δεν έχει γίνει σαφές ούτε εάν είναι σύμφωνο με το Σύνταγμα αυτό που πάει να γίνει ούτε εάν η ανάληψη τέτοιων αρμοδιοτήτων επιτρέπεται από τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί ελεύθερου ανταγωνισμού.
· Πρέπει να γίνει μία πολύ μεγάλη συζήτηση για τα πνευματικά δικαιώματα και το ρόλο που πρέπει να έχει μέσα στο ΤΕΕ ο κάθε επιμέρους κλάδος.
Περιμένουμε από το Υπουργείο πιο ολοκληρωμένες νομοθετικές πρωτοβουλίες, απόρροια διαβούλευσης και προϊόντα πραγματικής ανάγκης.