29 Ιουλίου 2013

Τον Σεπτέμβριο οι δεσμευτικές προσφορές για τα 11 αεροδρόμια

Εν αναμονή των δεσμευτικών προσφορών στον διαγωνισμό για τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς τα σχήματα που εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον πρόκειται εντός του Σεπτεμβρίου να αποφασίσουν εάν θα οριστικοποιήσουν ή όχι τις προσφορές τους. Συνολικά 11 κοινοπρακτικά σχήματα κατέθεσαν μη δεσμευτικές προσφορές για τις δύο συστάδες αεροδρομίων και έως τις αρχές του φθινοπώρου θα βρίσκονται σε συνεχείς διαβουλεύσεις μεταξύ τους, με το ενδεχόμενο διαφοροποίησης των κοινοπρακτικών σχημάτων να παραμένει ανοιχτό.


Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού, ο ανάδοχος πρόκειται να αναλάβει τη διαχείριση των αεροδρομίων για διάστημα 30 ετών συν 10, με τη δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης της σύμβασης, εάν υπάρχει ενδιαφέρον. Ο επενδυτής πρόκειται να καταβάλει ένα αρχικό εφάπαξ τίμημα (το οποίο δεν έχει οριστεί ακόμη), ενώ προβλέπεται και η υποχρέωση ετήσιων πληρωμών. Το ποσό που θα καταβάλλει ο επενδυτής κάθε χρόνο θα σχετίζεται με τα κέρδη των αεροδρομίων, γεγονός το οποίο εγείρει ανησυχίες στην αεροπορική αγορά για το ενδεχόμενο εκτίναξης των τελών χρήσης των αεροδρομίων. Παράλληλα, οι παραχωρησιούχοι αναλαμβάνουν την υποχρέωση επενδύσεων στις υποδομές των αεροδρομίων για την επόμενη τριετία που υπολογίζεται ότι ανέρχονται σε 220 εκατ. ευρώ.

Η ομαδοποίηση των αεροδρομίων έχει γίνει από το ΤΑΙΠΕΔ τόσο με γεωγραφικά κριτήρια όσο και με γνώμονα την επιβατική κίνηση. Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας και η δεύτερη τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου. Μέχρι τη στιγμή δημοσίευσης της πρόσκλησης υποβολής προσφοράς, το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμπεριλάβει μέχρι και τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου για την πρώτη ομάδα και τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου για τη δεύτερη ομάδα.

Η πρώτη φάση του διαγωνισμού (κατάθεσης μη δεσμευτικών προσφορών) συγκέντρωσε το επενδυτικό ενδιαφέρον εγχώριων και ξένων σχημάτων από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ελβετία, την Τουρκία, το Ισραήλ και την Αργεντινή.

Ειδικότερα, μη δεσμευτικό ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι:

- Aeroport De La Cote d’Azur, διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Νίκαιας στη Νότια Γαλλία.

- Agrokor Novaport Development από την Κροατία.

- Engelinvest Israel Ltd, ισραηλινή εταιρεία με αντικείμενο το real estate με εξαιρετικά ισχυρό χαρτοφυλάκιο ακινήτων.

- Global Liman Isletmeler (66,66%) - Flughafen Munchen (33,34%). Η τουρκική εταιρεία έχει ειδίκευση στη διαχείριση λιμανιών και εκδήλωσε ενδιαφέρον από κοινού με τη διαχειρίστρια του αεροδρομίου του Μονάχου.

- Zurich Airport (63%) - J&P Αβαξ (37%). Ο ελληνικός κατασκευαστικός όμιλος κατέρχεται στον διαγωνισμό με τη συνεργασία της εταιρείας που διαχειρίζεται τον αερολιμένα της Ζυρίχης.

- Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών.

- Fraport AG - όμιλος Κοπελούζου. Η διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης με τη συνεργασία του ομίλου Κοπελούζου έχουν ήδη δραστηριοποιηθεί από κοινού στην περίπτωση του αεροδρομίου της Αγίας Πετρούπολης.

- TAV. Η τουρκική εταιρεία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Ατατούρκ της Κωνσταντινούπολης, καθώς επίσης και τα αεροδρόμια της Αγκυρας, της Σμύρνης και της Αττάλειας, ενώ έχει επεκτείνει τη δραστηριότητά της και στο εξωτερικό.

- Vinci - Ελλάκτωρ. Ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος με σημαντική παρουσία στη χώρα μας συμπράττει με την ελληνική κατασκευαστική, σε μια συνεργασία που προϊδεάζει επίσης και σε κοινή κάθοδο στον επικείμενο διαγωνισμό για το αεροδρόμιο του Καστελλίου.

- Corporation America - ΜΕΤΚΑ. Ο αργεντίνικος όμιλος λειτουργεί συνολικά 49 αεροδρόμια παγκοσμίως και κατέρχεται από κοινού με την ελληνική ΜΕΤΚΑ.

- Advent. Ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό κατέθεσε και ο αμερικανικός επενδυτικός όμιλος.
Της Αλεξανδρας Κασσιμη
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ