13 Φεβρουαρίου 2013

1ο ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΝ.Π.Ε. Εισήγηση Αντιπεριφερειάρχη Σάμου ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ ΠΑΠΑΘΕΟΦΑΝΟΥΣ

Aγαπητοί Συνάδελφοι

   Επειδή όλοι πασχίζουμε καθημερινά για την ισχυροποίηση του νέου θεσμού της Αυτοδιοίκησης, δεν θα αναφερθώ σε κοινά συμπεράσματα, που προκύπτουν μέσα από την καθημερινή  διαχείριση των ζητημάτων που μας απασχολούν. Γι αυτό θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή σας, σε συγκεκριμένα θέματα που απασχολούν την Περιφερειακή Ενότητα Σάμου σε επίπεδο διοίκησης αλλά και σε επίπεδο προβληματισμών της τοπικής νησιωτικής κοινωνίας.
   Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι η έννοια της νησιωτικότητας, πέραν της ύπαρξής της ως όρου στο συνταγματικό μας δίκαιο, χρησιμοποιείται «κατά το δοκούν»,  σε εξαγγελίες, προτάσεις, σχέδια δράσεων, μελέτες, προγράμματα και νομοθετήματα ενώ συνθλίβεται στον πολιτικό λόγο συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης. Δυστυχώς  η λέξη «νησί»  στα κέντρα λήψεως αποφάσεων, ταυτίζεται τις περισσότερες φορές με την έννοια του μεγάλου τουριστικού καταλύματος.
   Η Σάμος, η Ικαρία, οι Φούρνοι και η Θύμαινα, ζωντανά κύτταρα της Περιφερειακής Ενότητας Σάμου, στον τομέα των θαλάσσιων συγκοινωνιών για παράδειγμα, αντιμετωπίζονται ως συντελεστές και παράμετροι της επιδοματικής πολιτικής.

   Η μη γνώση των τοπικών συνθηκών, δημιουργεί στρεβλώσεις στην ανάπτυξη, εξέλιξη και εκσυγχρονισμό των συστημάτων διοίκησης και αποτελεσματικής διαχείρισης των σχέσεων του πολίτη με το κράτος. Πλήθος και γνωστά τα συμβάντα με τις περιπτώσεις των ΔΟΥ, ΙΚΑ, Χημείων, Νοσοκομείων, Συγχωνεύσεων Σχολικών Μονάδων και Μεταφοράς μαθητών. Οι  Αιρετές Περιφέρειες  καλούνται να απαντήσουν και να απολογηθούν στους πολίτες για πράξεις, παραλήψεις ή προθέσεις της αποκεντρωμένης διοίκησης ή  της κεντρικής κυβέρνησης,  για γεγονότα στα οποία δεν έχουν αρμοδιότητα. Παράλληλα εμπλέκονται άμεσα σε επίπεδο ελέγχων και αδειοδοτήσεων του πρωτογενή και δευτερογενή τομέα παραγωγής, της διασφάλισης της δημόσια υγείας, σε θέματα περιβάλλοντος,  πρόληψης και αποτροπής φυσικών καταστροφών, διαχείρισης των χερσαίων συγκοινωνιών κλπ.
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
   Ιδιαίτερα θα ήθελα να καταθέσω προτάσεις σε ζητήματα της τρέχουσας επικαιρότητας:
1. Τροποποίηση στο θέμα των μετατάξεων υπαλλήλων, που ανεξαρτήτου ειδικότητας μετατίθενται  από την περιφέρεια προς  τα μεγάλα αστικά κέντρα με χρήση «παράθυρου» της νομοθεσίας  του Ν. 4018/2011,  άρθρο 3 όπως αντικατέστησε τον Ν. 3386/2005, άρθρο 89 παρ. 2  , όπου επιτρέπεται η μετάταξη  για τα κέντρα αλλοδαπών,  είτε συμφωνούμε είτε διαφωνούμε. Τροποποίηση της ευχέρειας των υπηρεσιακών συμβούλιων που δεν λαμβάνουν υπόψη την σύμφωνη ή μη γνώμη της διοίκησης, τις ανάγκες των υπηρεσιών και αποψιλώνουν ακόμη περισσότερο το ήδη μειωμένο ανθρώπινο δυναμικό που υπηρετεί στα νησιά.
2. Την εκ νέου τροποποίηση του άρθρου πέντε (5) του Ν. 4089/2012 που αντικατέστησε – τροποποίησε τον Ν. 4038/2012 , άρθρο 4 παρ. 12, ως προς  το σκέλος της ανάληψης υποχρέωσης άνω των 50.000 € για έγκριση από τον Γενικό Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Την επαναφορά της εξαίρεσης δαπανών από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).  Είναι διάταξη που μεγαλώνει την γραφειοκρατία, καθηλώνει τις λειτουργικές και επενδυτικές δαπάνες των Περιφερειών μας, διακωμωδεί τις αρμοδιότητες του Περιφερειακού Συμβουλίου και της Οικονομικής Επιτροπής, υποβαθμίζει την λειτουργία της κεντρικής κυβέρνησης και δίνει φιλί ζωής στον ρόλο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, καθιστώντας την κακό αντίγραφο «μεγάλου αδελφού». Φαντασθείτε  το χρονοβόρο της αλληλογραφίας και διεκπεραίωσης εγγράφου  Έγκρισης για Ανάληψη Υποχρέωσης,  από την Σάμο στα γραφεία της Αποκεντρωμένης στη Σάμο, από την Σάμο στην Μυτιλήνη, από την Μυτιλήνη στον Πειραιά, από τον Πειραιά στην Μυτιλήνη, από την Μυτιλήνη στη Σάμο και τέλος την διακίνηση του εγγράφου εντός Σάμου ανάμεσα σε τρείς υπηρεσίες με τελικό προορισμό την τοπική Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΥΔΕ).
3. Αντιμετώπιση του θέματος παλαιών οφειλών για έργα και μελέτες για τα οποία είχαν εκδοθεί τιμολόγια από τους αναδόχους, αλλά για διαφόρους λόγους δεν είχαν κατατεθεί στις οικονομικές υπηρεσίες, είτε γιατί είχαν ξεχαστεί στους φακέλους είτε γιατί ήταν στα συρτάρια και ανακαλύφθηκαν μετά την 31/3/2011 προθεσμία καταγραφής από τις οικονομικές υπηρεσίες. Οι οφειλές αυτές όμως, καταχωρήθηκαν ως υποχρεώσεις κατά την Απογραφή της διαδοχής των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και σήμερα δεν μπορούν να πληρωθούν δεδομένου ότι η ΥΔΕ δεν τα αναγνωρίζει επειδή δεν είχαν περαστεί στο λογιστικό σύστημα.
4. Εξασφάλιση ετήσιου χρονοδιαγράμματος απρόσκοπτης ροής χρηματοδότησης των πόρων από τους ΚΑΠ επενδύσεων,  που ιδιαίτερα το 2012 ήταν ελάχιστοι (101.000 €) για να μπορέσουμε να καλύψουμε άμεσες δαπάνες.
5. Στο σημερινό μεταβαλλόμενο δημοσιονομικό περιβάλλον, οι  δανειακές υποχρεώσεις των Περιφερειακών Ενοτήτων, να αναληφθούν από το κράτος ώστε να μην αφαιρούνται από τις κατανομές των ΚΑΠ.
6. Ενιαία αντιμετώπιση από τις τοπικές περιφερειακές Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΥΔΕ)  στη εκτέλεση του προϋπολογισμού και ελέγχου των δαπανών μας.
7. Με αφορμή την διαχείριση του ΕΣΠΑ από τις Περιφέρειες, προκύπτουν ζητήματα που δεν άπτονται των αρμοδιοτήτων μας, αλλά κωλύουν την διαδικασία «ωρίμανσης» των έργων και ως εκ τούτου την εκταμίευση πόρων από τα Διαθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στο δικό μας νησιωτικό χώρο, είναι αστείο προκειμένου εντάξουμε έργα στο ΕΣΠΑ να προηγείται η νομιμοποίηση από το Υπουργείο Οικονομικών με την καταβολή διοικητικού προστίμου, για κατασκευές όπως στηθαίων ασφαλείας σε υφιστάμενες παράκτιες οδούς και να χαρακτηρίζεται  ο ασφαλτοτάπητας των δρόμων ως οικόπεδο με εμπορική αξία. Είναι αστείο να επαναγνωμοδοτούν τέσσερες (4) Αρχαιολογικές υπηρεσίες σε αδειοδοτημένα υφιστάμενα έργα,  προκειμένου να εκσυγχρονίσουμε εγκαταστάσεις σε χερσαίες ζώνες λιμένων. Είναι γραφειοκρατικό να γνωμοδοτούν δεκαέξι (16) κρατικοί φορείς για  την εκτέλεση μιας λιμενικής κατασκευής ή την τοποθέτηση ενός αγωγού αφαλάτωσης. Είναι ευτράπελο να προαπαιτείται οικοδομική άδεια σε μελλοντική επιφάνεια πρόσχωσης θαλάσσιου χώρου για κτίριο εξυπηρέτησης λειτουργίας λιμένα ή αλιευτικού καταφυγίου. Είναι παράξενο να μην δέχεται η Αποκεντρωμένη Διοίκηση, την εφαρμογή του άρθρου 140 του Ν. 4070/2012 για την κήρυξη απαλλοτρίωσης από το Περιφερειακό Συμβούλιο.
Προτείνουμε λοιπόν, να συσταθεί σε κάθε Περιφέρεια ομάδα εργασίας από έμπειρα στελέχη της διοίκησης, που να επεξεργασθεί προτάσεις, για τροποποίηση νομοθετημάτων που σχετίζονται με προαπαιτούμενες ενέργειες για την «ωρίμανση» των έργων.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
   Η σύνθεση της νησιωτικής μας περιφέρειας, το διάσπαρτο, ασύνδετο και μικρό μέγεθος του γεωγραφικού μας χώρου αλλά μεγάλου σε κατάληψη θαλάσσιου μετώπου, είναι παράμετροι που συνδέονται άμεσα, με την οικονομική και παραγωγική δραστηριότητα των κατοίκων των νησιών μας.
   Τα προβλήματα διαβίωσης των νησιωτών είναι κοινά και πολλές φορές διαπιστώνουμε ότι λαμβάνονται αποφάσεις ή νομοθετούνται διατάξεις χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προηγούμενη γνώμη μας και άποψη σε ζητήματα που μας απασχολούν καθημερινά. (ακτοπλοϊκές συνδέσεις – αεροπορικές συνδέσεις).
   Ο ολοκληρωτικός χαρακτήρας πολλών διαταγμάτων του κράτους,  ισοπεδώνει τις παραγωγικές μας δομές προτείνοντας π.χ. σφαγεία μεγέθους Ολλανδίας, μεταφορά δια θαλασσής του ζωικού κεφαλαίου σε λειτουργούντα σφαγεία άλλων περιοχών. Ο αγρονομικός κώδικας δεν έχει προσαρμοσθεί στα νέα οικονομικά δεδομένα. Διατηρείται ο όρος του «τελικού αποδέκτη λυμάτων» σε διατάξεις υγειονομικού και περιβαλλοντικού περιεχομένου που αφορά ελαιοτριβεία, βιολογικούς καθαρισμούς κλπ. χωρίς να προσδιορίζεται από ποια υπηρεσία θα καθοριστεί.
   Τα νησιά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης,  δίοδοι των μεταναστευτικών ροών και παράλληλα τόποι τουριστικού προορισμού, παραμένουν με κλειστά μουσεία κατά τις μη εργάσιμες ημέρες και ώρες προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων.
 Με αυτές τις σκέψεις και προτάσεις που σας ανέφερα τελειώνω,  ευχόμενος σε όλους τους συναδέλφους δύναμη και υγεία, για να εκπληρώσουμε αποτελεσματικά τις υποχρεώσεις μας απέναντι στους πολίτες και τον θεσμό που υπηρετούμε.

                                                                            Σάμος 13-02-2013