«Η συζητούμενη κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ, που έχει θεσπιστεί για να αντισταθμίσει μερικώς το αυξημένο κόστος της νησιωτικότητας, λόγω και της ύπαρξης του ΔΗΦΟΔΩ, θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα επιβίωσης σε κατοίκους και επιχειρήσεις ενώ σε συνάρτηση με την έλλειψη οποιουδήποτε άλλου αποτελεσματικού σχεδιασμού ανάπτυξης των νησιών, θα οδηγήσει στην ερήμωσή τους».
Τα παραπάνω αναφέρονται σε ανακοίνωση του Δικηγορικού Συλλόγου Ρόδου με αφορμή τα σενάρια για κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, που ισχύουν στα νησιά του Αιγαίου.
Ο ΔΣΡ καλεί με την ευκαιρία σε συστράτευση τους τοπικούς φορείς «απέναντι στην κοντόφθαλμη και χωρίς σχεδιασμό ανάπτυξης εφαρμογή του μνημονίου».
Αναλυτικά στην ανακοίνωση του ΔΣΡ αναφέρονται τα εξής:
Τα νησιά της χώρας μας αντιμετώπιζαν ανέκαθεν προβλήματα με την ανάπτυξη, ιδία λόγω της απόστασής τους από τα κέντρα παραγωγής και του αυξημένου ως εκ τούτου κόστους μεταφοράς. Tα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους αποτελούν μόνιμα φυσικά εμπόδια για την επίτευξη ανταγωνιστικότητας. Το υψηλό κόστος παραγωγής από τις επιχειρήσεις και το υψηλό κόστος διαβίωσης στα νησιά σε σχέση με ό,τι συμβαίνει στην ηπειρωτική Ευρώπη, οδήγησαν στην έννοια της νησιωτικότητας. Η διοικητική μέριμνα και προώθηση νησιωτικής πολιτικής σε διεθνές, σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο δημιουργήθηκε ακριβώς λόγω της ιδιαιτερότητας των νησιών και της μειονεκτικής θέσης τους.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, στη συνθήκη της Λισσαβόνας αναφέρεται ότι στο πλαίσιο της πολιτικής της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής συνοχής καλούνται οι χώρες να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στις αγροτικές περιοχές που πλήττονται από σοβαρά και μόνιμα φυσικά ή δημογραφικά προβλήματα, όπως είναι οι ιδιαίτερα αραιοκατοικημένες περιοχές και οι νησιωτικές, διασυνοριακές και ορεινές περιοχές (άρθρο 174 παράγραφος 3).
Σε εθνικό επίπεδο, στην τελευταία τροποποίηση του Συντάγματος υπάρχουν 2 ρητές αναφορές στα νησιά: - «Ο κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους» (άρθρο 101 παρ. 4 αντικαθιστώντας την προηγούμενη ερμηνευτική διάταξη) - «... Λαμβάνει τα επιβαλλόμενα μέτρα για την αξιοποίηση των πηγών του εθνικού πλούτου, από την ατμόσφαιρα και τα υπόγεια ή υποθαλάσσια κοιτάσματα, για την προώθηση της περιφερειακής ανάπτυξης και την προαγωγή ιδίως της οικονομίας, των ορεινών, νησιωτικών και παραμεθόριων περιοχών» (άρθρο 106, παρ 1).
Στα πλαίσια της λήψης ειδικών νομοθετικών μέτρων και της εφαρμογής ειδικών πολιτικών που να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες του νησιωτικού χώρου εντάσσεται και η προσαρμογή του ΦΠΑ στα νησιά με μειωμένο συντελεστή, ως αντισταθμιστικό και διορθωτικό μέτρο απέναντι στο αυξημένο κόστος της νησιωτικότητας. Εκτός του παραπάνω μέτρου, μέχρι σήμερα ούτε σε ευρωπαϊκό ούτε και σε εθνικό επίπεδο έχουν θεσπιστεί άλλες κανονιστικές διατάξεις που να λαμβάνουν υπόψιν τους την ιδιαιτερότητα των νησιών, παρά τις προς τούτο επιταγές αυξημένης ισχύος.
Στο τελευταίο μνημόνιο αναφέρεται η κατάργηση προνομιακών καθεστώτων. Δεν εντάσσεται όμως ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ για τα νησιά στην έννοια των προνομιακών καθεστώτων, εφόσον έχει γίνει αποδεκτό και σε εθνικό και σε ευρωπαϊκό αλλά και σε διεθνές επίπεδο η ιδιαιτερότητα των νησιών και η ανάγκη διοικητικής μέριμνας και νησιωτικής πολιτικής.
Ποιος νομοθέτης και ποιος εφαρμοστής των επιταγών του μνημονίου είναι αυτός που θα αγνοήσει τη διεθνώς και συνταγματικά κατοχυρωμένη νησιωτικότητα, όπως και την παντελή έλλειψη μέχρι σήμερα ευρωπαϊκής και κρατικής διοικητικής μέριμνας;
Η συζητούμενη κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ, που έχει θεσπιστεί για να αντισταθμίσει μερικώς το αυξημένο κόστος της νησιωτικότητας, λόγω και της ύπαρξης του ΔΗΦΟΔΩ, θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα επιβίωσης σε κατοίκους και επιχειρήσεις ενώ σε συνάρτηση με την έλλειψη οποιουδήποτε άλλου αποτελεσματικού σχεδιασμού ανάπτυξης των νησιών θα οδηγήσει στην ερήμωσή τους.
Απαιτείται επομένως η συστράτευση των τοπικών φορέων απέναντι στην κοντόφθαλμη και χωρίς σχεδιασμό ανάπτυξης εφαρμογή του μνημονίου, όχι μόνο για να εκφραστεί η δίκαιη αγανάκτηση των πολιτών με αφορμή την απειλούμενη κατάργηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ αλλά και για τη διεκδίκηση και των άλλων διορθωτικών και αντισταθμιστικών μέτρων που μέχρι σήμερα ούτε σε ευρωπαϊκό ούτε και σε εθνικό επίπεδο δεν έχουν θεσμοθετηθεί παρά τις επιταγές των διεθνών συνθηκών και του συντάγματος, ενώ θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα.
Ιδιαίτερη δε θα πρέπει να είναι η μνεία των τοπικών φορέων προς τους ιθύνοντες, όποιοι πλέον κι αν είναι αυτοί και οποιαδήποτε γλώσσα κι αν ομιλούν, ότι η Ρόδος το μοναδικό προνόμιο που διαθέτει είναι η αγωνιστικότητα και η δημιουργικότητα των κατοίκων της, οι οποίοι επί χρόνια τώρα μόνοι οδηγούν σε ανάπτυξη αυτό τον τόπο και συμβάλλουν ουσιαστικά στην εθνική οικονομία χωρίς την επιβαλλόμενη ανταποδοτικότητα αλλά εισπράττοντας τη διαρκή αδιαφορία και την οργανωμένη προσπάθεια αποδυνάμωσής τους από την κεντρική εξουσία.
Ο Πρόεδρος
Κωνσταντίνος Σαρρής
Ο Αντιπρόεδρος
Βασίλειος Καταβενάκης
dimokratiki
Τα παραπάνω αναφέρονται σε ανακοίνωση του Δικηγορικού Συλλόγου Ρόδου με αφορμή τα σενάρια για κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, που ισχύουν στα νησιά του Αιγαίου.
Ο ΔΣΡ καλεί με την ευκαιρία σε συστράτευση τους τοπικούς φορείς «απέναντι στην κοντόφθαλμη και χωρίς σχεδιασμό ανάπτυξης εφαρμογή του μνημονίου».
Αναλυτικά στην ανακοίνωση του ΔΣΡ αναφέρονται τα εξής:
Τα νησιά της χώρας μας αντιμετώπιζαν ανέκαθεν προβλήματα με την ανάπτυξη, ιδία λόγω της απόστασής τους από τα κέντρα παραγωγής και του αυξημένου ως εκ τούτου κόστους μεταφοράς. Tα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους αποτελούν μόνιμα φυσικά εμπόδια για την επίτευξη ανταγωνιστικότητας. Το υψηλό κόστος παραγωγής από τις επιχειρήσεις και το υψηλό κόστος διαβίωσης στα νησιά σε σχέση με ό,τι συμβαίνει στην ηπειρωτική Ευρώπη, οδήγησαν στην έννοια της νησιωτικότητας. Η διοικητική μέριμνα και προώθηση νησιωτικής πολιτικής σε διεθνές, σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο δημιουργήθηκε ακριβώς λόγω της ιδιαιτερότητας των νησιών και της μειονεκτικής θέσης τους.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, στη συνθήκη της Λισσαβόνας αναφέρεται ότι στο πλαίσιο της πολιτικής της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής συνοχής καλούνται οι χώρες να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στις αγροτικές περιοχές που πλήττονται από σοβαρά και μόνιμα φυσικά ή δημογραφικά προβλήματα, όπως είναι οι ιδιαίτερα αραιοκατοικημένες περιοχές και οι νησιωτικές, διασυνοριακές και ορεινές περιοχές (άρθρο 174 παράγραφος 3).
Σε εθνικό επίπεδο, στην τελευταία τροποποίηση του Συντάγματος υπάρχουν 2 ρητές αναφορές στα νησιά: - «Ο κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους» (άρθρο 101 παρ. 4 αντικαθιστώντας την προηγούμενη ερμηνευτική διάταξη) - «... Λαμβάνει τα επιβαλλόμενα μέτρα για την αξιοποίηση των πηγών του εθνικού πλούτου, από την ατμόσφαιρα και τα υπόγεια ή υποθαλάσσια κοιτάσματα, για την προώθηση της περιφερειακής ανάπτυξης και την προαγωγή ιδίως της οικονομίας, των ορεινών, νησιωτικών και παραμεθόριων περιοχών» (άρθρο 106, παρ 1).
Στα πλαίσια της λήψης ειδικών νομοθετικών μέτρων και της εφαρμογής ειδικών πολιτικών που να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες του νησιωτικού χώρου εντάσσεται και η προσαρμογή του ΦΠΑ στα νησιά με μειωμένο συντελεστή, ως αντισταθμιστικό και διορθωτικό μέτρο απέναντι στο αυξημένο κόστος της νησιωτικότητας. Εκτός του παραπάνω μέτρου, μέχρι σήμερα ούτε σε ευρωπαϊκό ούτε και σε εθνικό επίπεδο έχουν θεσπιστεί άλλες κανονιστικές διατάξεις που να λαμβάνουν υπόψιν τους την ιδιαιτερότητα των νησιών, παρά τις προς τούτο επιταγές αυξημένης ισχύος.
Στο τελευταίο μνημόνιο αναφέρεται η κατάργηση προνομιακών καθεστώτων. Δεν εντάσσεται όμως ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ για τα νησιά στην έννοια των προνομιακών καθεστώτων, εφόσον έχει γίνει αποδεκτό και σε εθνικό και σε ευρωπαϊκό αλλά και σε διεθνές επίπεδο η ιδιαιτερότητα των νησιών και η ανάγκη διοικητικής μέριμνας και νησιωτικής πολιτικής.
Ποιος νομοθέτης και ποιος εφαρμοστής των επιταγών του μνημονίου είναι αυτός που θα αγνοήσει τη διεθνώς και συνταγματικά κατοχυρωμένη νησιωτικότητα, όπως και την παντελή έλλειψη μέχρι σήμερα ευρωπαϊκής και κρατικής διοικητικής μέριμνας;
Η συζητούμενη κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ, που έχει θεσπιστεί για να αντισταθμίσει μερικώς το αυξημένο κόστος της νησιωτικότητας, λόγω και της ύπαρξης του ΔΗΦΟΔΩ, θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα επιβίωσης σε κατοίκους και επιχειρήσεις ενώ σε συνάρτηση με την έλλειψη οποιουδήποτε άλλου αποτελεσματικού σχεδιασμού ανάπτυξης των νησιών θα οδηγήσει στην ερήμωσή τους.
Απαιτείται επομένως η συστράτευση των τοπικών φορέων απέναντι στην κοντόφθαλμη και χωρίς σχεδιασμό ανάπτυξης εφαρμογή του μνημονίου, όχι μόνο για να εκφραστεί η δίκαιη αγανάκτηση των πολιτών με αφορμή την απειλούμενη κατάργηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ αλλά και για τη διεκδίκηση και των άλλων διορθωτικών και αντισταθμιστικών μέτρων που μέχρι σήμερα ούτε σε ευρωπαϊκό ούτε και σε εθνικό επίπεδο δεν έχουν θεσμοθετηθεί παρά τις επιταγές των διεθνών συνθηκών και του συντάγματος, ενώ θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα.
Ιδιαίτερη δε θα πρέπει να είναι η μνεία των τοπικών φορέων προς τους ιθύνοντες, όποιοι πλέον κι αν είναι αυτοί και οποιαδήποτε γλώσσα κι αν ομιλούν, ότι η Ρόδος το μοναδικό προνόμιο που διαθέτει είναι η αγωνιστικότητα και η δημιουργικότητα των κατοίκων της, οι οποίοι επί χρόνια τώρα μόνοι οδηγούν σε ανάπτυξη αυτό τον τόπο και συμβάλλουν ουσιαστικά στην εθνική οικονομία χωρίς την επιβαλλόμενη ανταποδοτικότητα αλλά εισπράττοντας τη διαρκή αδιαφορία και την οργανωμένη προσπάθεια αποδυνάμωσής τους από την κεντρική εξουσία.
Ο Πρόεδρος
Κωνσταντίνος Σαρρής
Ο Αντιπρόεδρος
Βασίλειος Καταβενάκης
dimokratiki