Εταιρείες είτε αναζητούν τη ναύλωση πλοίων εκτός Ελλάδος είτε ετοιμάζουν πωλήσεις
Σημαντικά περιορισμένη αναμένεται να είναι η ζήτηση στην ακτοπλοΐα κατά τη διάρκεια της εφετινής θερινής περιόδου, εκτίμηση η οποία φέρνει ένταση του ανταγωνισμού στις λιγοστές κερδοφόρες γραμμές και αφήνει χωρίς επαρκή εξυπηρέτηση τις υπόλοιπες.
Τη στιγμή που οι αναλυτές αποφεύγουν επιμελώς να δώσουν νούμερα αναφορικά με την πτώση της ζήτησης θέλοντας ως έναν βαθμό να μην προκαλέσουν και αυτοί με τη σειρά τους περαιτέρω μείωση, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αναζητούν λύσεις εκτός Ελλάδος.
Καθώς θεωρούν σχεδόν βέβαιο ότι ο παρών στόλος είναι αδύνατο να απασχοληθεί στο σύνολό του κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου του 2012, αυτό που ψάχνουν είναι να δουν τι δυνατότητες υπάρχουν για τη ναύλωση πλοίων εκτός Ελλάδος.
Κάποιες άλλες εταιρείες πάλι δείχνουν έτοιμες να προχωρήσουν στην πώληση μονάδων τους προκειμένου με τον τρόπο αυτόν να αυξήσουν τη ζήτηση μειώνοντας τη διαθέσιμη χωρητικότητα, να περιορίσουν τις ζημιές τους και να αποκτήσουν την πολυπόθητη ρευστότητα που σήμερα απουσιάζει.
Η μάχη της Κρήτης
Η απόφαση των Μινωικών Γραμμών να καταθέσουν αίτημα για τη δρομολόγηση δύο από τα πλέον σύγχρονα πλοία τους, του «Europa Palace» και του «Olympia Palace», στη γραμμή των Χανίων είναι ενδεικτική των αλλαγών που θα επέλθουν.
Αρχικά το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών απέρριψε το αίτημα των Μινωικών Γραμμών, υποχρεώνοντας υψηλόβαθμα στελέχη της όπως ο διευθύνων σύμβουλός της κ.Αντ. Μανιαδάκης να μιλήσουν για «τοπικιστικές ιδεοληψίες» που «καταστρατηγούν τον ελεύθερο ανταγωνισμό».
Ο κ. Μανιαδάκης, εμμέσως πλην σαφώς, κάνοντας λόγο για «τοπικιστικές ιδεοληψίες»φωτογραφίζει την ΑΝΕΚ, φρούριο της οποίας θεωρούνται τα Χανιά, η οποία ΑΝΕΚ συνεχίζει να έχει ανοιχτούς λογαριασμούς με τον ιταλό διαχειριστή των Μινωικών Γραμμών κ. Εμανουέλ Γκριμάλντι από την εποχή των ανταλλαγών των πακέτων των μετοχών της Hellenic Seaways.
Αρκετοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι στην πραγματικότητα οι Μινωικές Γραμμές δεν επιθυμούν διακαώς να εισέλθουν στα Χανιά, αλλά περισσότερο να αυξήσουν την πίεση προς την πλευρά της ΑΝΕΚ αναφορικά με το θέμα των μετοχών. Πιστεύουν δηλαδή κάποιοι στην Ιταλία ότι η ΑΝΕΚ είναι σε δεινή θέση και το μόνο που χρειάζεται είναι ένα μικρό σπρώξιμο για να βγει από τον χάρτη.
Ιστορικά οι Μινωικές Γραμμές είναι η τέταρτη κατά σειρά εταιρεία της ακτοπλοΐας που επιχειρεί να εισέλθει στα Χανιά. Είχαν προηγηθεί η Superfast Ferries επί των ημερών του κ. Π. Παναγόπουλου, η Blue Star Ferries και η Hellenic Seaways.
Η ΑΝΕΚ, από την πλευρά της, αυτή την κρίσιμη περίοδο δείχνει έτοιμη να προχωρήσει στη ναύλωση πλοίων της στο εξωτερικό ή ακόμη και σε πώληση εφόσον το ευνοούν οι συνθήκες.
Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, οι οποίες ας σημειωθεί ότι αλλάζουν σχεδόν κάθε ημέρα, δεδομένων των δυσμενών συνθηκών, η ΑΝΕΚ συζητεί τη ναύλωση πλοίων της στην Κορέα, ακόμη και την πώληση πλοίου της.
Προβλήματα εξάλλου αντιμετωπίζει και η Hellenic Seaways, η οποία προσπαθεί μέσω της τροποποίησης των δρομολογίων της να βρει λύση στον γόρδιο δεσμό του υψηλού κόστους λειτουργίας των νέων σύγχρονων μονάδων της.
Αλλαγές των στόλων και μειώσεις δρομολογίων
Σοβαρές ζημιές και αυξημένα προβλήματα ρευστότητας
Το «Νήσος Μύκονος» αποδρομολογήθηκε από τη γραμμή Σάμος – Ικαρία και στη θέση του ήρθε το παλαιό «Ιεράπετρα Λ», το οποίο επίσης εκτελεί περιορισμένο αριθμό δρομολογίων – συγκεκριμένα, τρία την εβδομάδα. Ολα δείχνουν ότι η εταιρεία θα επαναφέρει το «Νήσος Μύκονος» στη γραμμή από τον Απρίλιο και μετά.
Η ίδια πολιτική, της μείωσης των δρομολογίων, ακολουθήθηκε από τη Hellenic Seaways και στην περίπτωση του «Νήσος Χίος», το οποίο εκτελεί δρομολόγια στη γραμμή Χίος – Μυτιλήνη. Ταυτόχρονα το «Νήσος Χίος» κατέβασε στροφές και μείωσε την ταχύτητά του, αυξάνοντας έτσι τον χρόνο του ταξιδιού.
Σοβαρές ζημιές επίσης καταγράφονται και στην Attica Group, η διοίκηση της οποίας προκειμένου να αντιμετωπίσει τα αυξημένα προβλήματα ρευστότητας οδηγήθηκε στη δύσκολη απόφαση να αποδρομολογήσει το πλοίο «Blue Star Delos», το οποίο ας σημειωθεί ότι είναι το νεότερο σε ηλικία πλοίο της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Τα έσοδα του πλοίου σε καμία περίπτωση δεν ήσαν ικανά να ισοσκελίσουν τα έξοδα της λειτουργίας του, εξαναγκάζοντας έτσι τη διοίκηση του ομίλου να το αποδρομολογήσει.
Αλλαγές επίσης υπήρξαν και στα δρομολόγια του πλοίου «Blue Star Ithaki» στα δρομολόγιά του από Πειραιά προς Κυκλάδες, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο όμιλος αναμένει να παραλάβει ακόμη ένα νέο πλοίο, το «Blue Star Patmos», την άνοιξη. Ο αρχικός σχεδιασμός προβλέπει ότι το πλοίο αυτό θα δρομολογούνταν στα Δωδεκάνησα, αλλά σήμερα ουδείς ξέρει – των στελεχών του ομίλου συμπεριλαμβανομένων – αν ο σχεδιασμός αυτός θα υλοποιηθεί.
Και ο όμιλος Attica ωστόσο θα ήταν ορθό να συμπεριληφθεί μεταξύ των εταιρειών εκείνων της ακτοπλοΐας που κάλλιστα θα μπορούσαν να πουλήσουν μονάδες αν οι συνθήκες το ευνοούσαν.
Φιλόδοξα σχέδια
Η ΝΕΛ καθώς περνά ο καιρός αποδεικνύει μοναδική ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα στα νέα δεδομένα. Ηδη από το 2010 όλοι στην ακτοπλοϊκή αγορά περίμεναν τη ΝΕΛ να «πέσει» σαν ώριμο φρούτο. Η ΝΕΛ όμως κατάφερε να τα βγάλει πέρα το 2010, αλλά κυρίως το εξαιρετικά δύσκολο 2011.
Πολλοί της αποδίδουν τον τίτλο «εφτάψυχη», αν και, όπως υποστηρίζει ο διευθύνων σύμβουλός της κ. Ι. Αβραντίνης, «η ικανότητα της εταιρείας να επιβιώνει οφείλεται όχι τόσο στο ότι είναι εφτάψυχη όσο στο ότι οι άνθρωποι που την “τρέχουν” αγαπούν αυτό που κάνουν».
Ετσι η ΝΕΛ πριν από λίγες ημέρες κατέθεσε αιτήματα για τη δρομολόγηση πλοίων σε όλο το Αιγαίο Πέλαγος, αλλά και σε βασικές γραμμές του Ιονίου Πελάγους.
Συγκεκριμένα, ζήτησε να της δοθεί άδεια να δρομολογήσει πλοία της για δύο μήνες σε Δωδεκάνησα, Ικαρία – Σάμο, Χίο – Μυτιλήνη, Δυτικές Κυκλάδες και Ρέθυμνο.
Τα αιτήματά της βεβαίως απερρίφθησαν από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών γιατί αφορούσαν δίμηνη δρομολόγηση. Αν για κάποιον λόγο η ΝΕΛ άλλαζε το αίτημά της και ζητούσε μεγαλύτερες χρονικές δρομολογήσεις, ουδείς γνωρίζει ποια θα ήταν η εικόνα του Αιγαίου την επόμενη δρομολογιακή περίοδο.
Ανοιχτό πάντως παραμένει το να λάβει τελικά άδεια να δρομολογήσει πλοία της στις Δυτικές Κυκλάδες, στο Βόρειο και Ανατολικό Αιγαίο και στο Ρέθυμνο.
Για την περίπτωση της Aegean Speed Lines όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Το υψηλό κόστος των καυσίμων προκαλεί στο επιτελείο της εταιρείας πονοκέφαλο, ώστε να θεωρείται πλέον πολύ πιθανόν να υπάρξουν σημαντικές μεταβολές στη διάταξη του στόλου της όπως τη γνωρίζαμε ως τώρα. Παραδείγματος χάριν, παραμένει ανοιχτό θέμα προς διερεύνηση το αν θα αποφασισθεί το δέσιμο πλοίου της την επόμενη περίοδο.
Ερωτήματα στη Ραφήνα
Στη γραμμή της Ραφήνας Ανδρος – Τήνος – Μύκονος τα πράγματα προς το παρόν είναι ρευστά. Εκ πρώτης όψεως η Fast Ferries του Θεολόγου Παναγιωτάκη εμφανίζεται ένα βήμα μπροστά από τους ανταγωνιστές της.
Στη γραμμή της Ραφήνας Ανδρος – Τήνος – Μύκονος τα πράγματα προς το παρόν είναι ρευστά. Εκ πρώτης όψεως η Fast Ferries του Θεολόγου Παναγιωτάκη εμφανίζεται ένα βήμα μπροστά από τους ανταγωνιστές της.
Η κάθοδος του «Αικατερίνη Π.» από τη γραμμή Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα (όπου το πλοίο φυτοζωούσε) στην παραπάνω γραμμή (όπου ήδη είναι δρομολογημένο εδώ και χρόνια το «Θεολόγος Π.» με μια πετυχημένη δρομολόγηση) φαίνεται ότι δίνει προβάδισμα στη Fast Ferries.
Η περίπτωση της παραπάνω γραμμής παρουσιάζει ενδιαφέρον και για έναν ακόμη λόγο: η Fast Ferries απέναντί της έχει τους αδελφούς Στεφάνου με την Golden Star Ferries, οι οποίοι ήρθαν λίγο φουριόζοι στην ακτοπλοΐα και ήδη έχουν επενδύσει σημαντικά κεφάλαια, ύψους σχεδόν 3 εκατ. ευρώ, στην πλήρη ανακατασκευή του «Superferry 2».
Οι αδελφοί Στεφάνου φέρονται να επιθεωρούν σειρά πλοίων της ακτοπλοΐας, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες αναλυτών της αγοράς έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για την απόκτηση του «Blue Star Ithaki».
Σε κάθε περίπτωση, οι αδελφοί Στεφάνου έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον της ακτοπλοϊκής κοινότητας, και μάλιστα κάποιων πολύ σοβαρών μελών της. Αναγνωρίζουν ότι έχουν αρκετά μεγάλη οικονομική ρευστότητα, η οποία τους επιτρέπει να γίνουν όσο επιθετικοί το επιθυμούν. Το μέγα ερώτημα όμως είναι το κατά πόσο θέλουν πραγματικά να γίνουν επιθετικοί, δεδομένων των συνθηκών που επικρατούν στην ακτοπλοϊκή αγορά.
—————-
πηγη: Το ΒΗΜΑ /
Γεράσιμος Ζώτος