Γράφει: Μανάβης Νίκος
Παρά τα συμφωνηθέντα και τα όσα οι νόμοι ορίζουν, στις χωματερές καταλήγουν τα απόβλητα των σφαγείων
Εδώ και πέντε χρόνια στη Λέσβο λειτουργεί μονάδα αδρανοποίησης των αποβλήτων σφαγής στα Βιομηχανικά Σφαγεία Λέσβου, στην Καλλονή. Παρ’ όλα αυτά, ορισμένα σφαγεία της Λέσβου συνεχίζουν να πετούν τα απόβλητα σε χωματερές ή να τα θάβουν σε πρόχειρους λάκκους. Ο πρόεδρος της ΑΔΕΛ, Αριστείδης Ταξείδης, χθες το μεσημέρι δήλωσε στο «Ε» ότι το θέμα θα λήξει τις επόμενες ημέρες. Πάντως να σημειώσουμε ότι την ίδια απάντηση έχουμε πάρει άλλες πέντε φορές κατά τη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας που έχουμε ασχοληθεί με το ίδιο θέμα.
Πριν από περίπου ένα μήνα, η ΑΔΕΛ υπέγραψε σύμβαση με τα Βιομηχανικά Σφαγεία Λέσβου, η οποία προβλέπει ότι όλα τα δημοτικά σφαγεία που διαχειρίζεται η εταιρεία θα μεταφέρουν τα απόβλητα σφαγής για αδρανοποίηση στις εγκαταστάσεις των Βιομηχανικών Σφαγείων. Σύμφωνα με την ελληνική και την κοινοτική νομοθεσία, η αδρανοποίηση των αποβλήτων είναι υποχρεωτική. Όποια σφαγεία δε διαθέτουν μονάδα αδρανοποίησης, είτε πρέπει να κλείσουν είτε να συμβληθούν με άλλα που μπορούν να επεξεργαστούν τα απόβλητά τους.
Δηλαδή η κατασκευή της μονάδας αδρανοποίησης από τα Βιομηχανικά Σφαγεία Λέσβου έσωσε από το «λουκέτο» τα μικρά δημοτικά σφαγεία του νησιού. Επιπλέον, έδωσε λύση στο περιβαλλοντικό ζήτημα που δημιουργούν τα απόβλητα σφαγής, αλλά και στους κινδύνους που εγκυμονεί για τη δημόσια υγεία η ανεξέλεγκτη διάθεσή τους.
Κατά το δοκούν…
Οι υπεύθυνοι των δημοτικών σφαγείων, όμως, λειτουργούν κατά το δοκούν. Έτσι, το σφαγείο του Μανταμάδου και το σφαγείο του Σκοπέλου ποτέ μέχρι σήμερα δεν έχουν στείλει τα απόβλητά τους για αδρανοποίηση. Το σφαγείο της Ερεσού στέλνει τα απόβλητά του για αδρανοποίηση, αλλά όχι όλες τις ποσότητες. Το σφαγείο του Σκαλοχωρίου ξεκίνησε πριν από δύο εβδομάδες να τα στέλνει. Αλλά κάποιες μέρες, αν και έγινε σφαγή, δε στάλθηκαν τα απόβλητα, με τη δικαιολογία ότι δεν υπήρχε φορτηγό για να τα μεταφέρει.
Ο κ. Ταξείδης μάς είπε ότι ο λόγος που παρουσιάζονται προβλήματα στη μεταφορά των αποβλήτων στη μονάδα αδρανοποίησης είναι η έλλειψη μεταφορικών μέσων. Τελικά, όμως, ο Δήμος Λέσβου παραχώρησε στην εταιρεία δύο φορτηγά αυτοκίνητα, ένα τεσσάρων τόνων και ένα δύο, τα οποία θα λύσουν το πρόβλημα μόλις ολοκληρωθεί ο έλεγχός τους από το ΚΤΕΟ και γίνει εφικτή η νόμιμη λειτουργία τους.
Έως τώρα δε γινόταν ναύλωση φορτηγών δημόσιας χρήσης για τη μεταφορά των αποβλήτων διότι τα φορτηγά θα έπρεπε να ναυλώνονται για ολόκληρη μέρα, επειδή τα δημοτικά σφαγεία της Λέσβου δε διαθέτουν σύστημα προσωρινής αποθήκευσης των αποβλήτων τους, όπως αναφέρει ο κ. Ταξείδης. Στόχος της εταιρείας είναι να δημιουργήσει δική της μονάδα αδρανοποίησης στο χώρο του σφαγείου Καλλονής, το οποίο σύντομα θα επαναλειτουργήσει. Η επένδυση αυτή θα καλυφθεί από ίδια κεφάλαια της εταιρείας.
Τι είναι η μονάδα αδρανοποίησης
Η μονάδα αδρανοποίησης των Βιομηχανικών Σφαγείων Λέσβου είναι η μόνη που λειτουργεί στο νησί και η έκτασή της καταλαμβάνει 236 τετραγωνικά μέτρα. Για την κατασκευή της δαπανήθηκαν 800.000 ευρώ και δημιουργήθηκε για να καλύψει τις ανάγκες όλων των σφαγείων του νησιού.
Η μονάδα αυτή είναι συνοδευτική δραστηριότητα κάθε σφαγείου και η ύπαρξή της έχει επιβληθεί από τους κοινοτικούς κανονισμούς που ορίζουν τις προϋποθέσεις λειτουργίας των σφαγείων.
Τα υπολείμματα της σφαγής που οδηγούνται σε αυτήν, είναι αίμα από τα σφάγια, κοιλιές, οστά και διάφορα άλλα. Η επεξεργασία τους κρατάει περίπου δύο ώρες και γίνεται σε θερμοκρασία 180 βαθμών Κέλσιου σε υψηλή πίεση (3 bar). Το υλικό που παράγεται από τη μονάδα αδρανοποίησης είναι ένα ομοιογενές υλικό, στο οποίο έχουν νεκρωθεί όλα τα μικρόβια και οι μικροοργανισμοί. Το υλικό αυτό όταν ξηρανθεί, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εδαφοβελτιωτικό σε αγροκτήματα.
Το παράδοξο είναι πως, παρά το ότι η μονάδα αδρανοποίησης έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία, μέχρι σήμερα δεν έχει αξιοποιηθεί από τα άλλα σφαγεία της Λέσβου. Το πιθανότερο είναι ότι συνεχίζουν να απορρίπτουν στις χωματερές του νησιού, παρ’ όλο που τόσο οι κοινοτικοί κανονισμοί όσο και η ελληνική νομοθεσία απαγορεύουν κάτι τέτοιο.
Εδώ και πέντε χρόνια στη Λέσβο λειτουργεί μονάδα αδρανοποίησης των αποβλήτων σφαγής στα Βιομηχανικά Σφαγεία Λέσβου, στην Καλλονή. Παρ’ όλα αυτά, ορισμένα σφαγεία της Λέσβου συνεχίζουν να πετούν τα απόβλητα σε χωματερές ή να τα θάβουν σε πρόχειρους λάκκους. Ο πρόεδρος της ΑΔΕΛ, Αριστείδης Ταξείδης, χθες το μεσημέρι δήλωσε στο «Ε» ότι το θέμα θα λήξει τις επόμενες ημέρες. Πάντως να σημειώσουμε ότι την ίδια απάντηση έχουμε πάρει άλλες πέντε φορές κατά τη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας που έχουμε ασχοληθεί με το ίδιο θέμα.
Πριν από περίπου ένα μήνα, η ΑΔΕΛ υπέγραψε σύμβαση με τα Βιομηχανικά Σφαγεία Λέσβου, η οποία προβλέπει ότι όλα τα δημοτικά σφαγεία που διαχειρίζεται η εταιρεία θα μεταφέρουν τα απόβλητα σφαγής για αδρανοποίηση στις εγκαταστάσεις των Βιομηχανικών Σφαγείων. Σύμφωνα με την ελληνική και την κοινοτική νομοθεσία, η αδρανοποίηση των αποβλήτων είναι υποχρεωτική. Όποια σφαγεία δε διαθέτουν μονάδα αδρανοποίησης, είτε πρέπει να κλείσουν είτε να συμβληθούν με άλλα που μπορούν να επεξεργαστούν τα απόβλητά τους.
Δηλαδή η κατασκευή της μονάδας αδρανοποίησης από τα Βιομηχανικά Σφαγεία Λέσβου έσωσε από το «λουκέτο» τα μικρά δημοτικά σφαγεία του νησιού. Επιπλέον, έδωσε λύση στο περιβαλλοντικό ζήτημα που δημιουργούν τα απόβλητα σφαγής, αλλά και στους κινδύνους που εγκυμονεί για τη δημόσια υγεία η ανεξέλεγκτη διάθεσή τους.
Κατά το δοκούν…
Οι υπεύθυνοι των δημοτικών σφαγείων, όμως, λειτουργούν κατά το δοκούν. Έτσι, το σφαγείο του Μανταμάδου και το σφαγείο του Σκοπέλου ποτέ μέχρι σήμερα δεν έχουν στείλει τα απόβλητά τους για αδρανοποίηση. Το σφαγείο της Ερεσού στέλνει τα απόβλητά του για αδρανοποίηση, αλλά όχι όλες τις ποσότητες. Το σφαγείο του Σκαλοχωρίου ξεκίνησε πριν από δύο εβδομάδες να τα στέλνει. Αλλά κάποιες μέρες, αν και έγινε σφαγή, δε στάλθηκαν τα απόβλητα, με τη δικαιολογία ότι δεν υπήρχε φορτηγό για να τα μεταφέρει.
Ο κ. Ταξείδης μάς είπε ότι ο λόγος που παρουσιάζονται προβλήματα στη μεταφορά των αποβλήτων στη μονάδα αδρανοποίησης είναι η έλλειψη μεταφορικών μέσων. Τελικά, όμως, ο Δήμος Λέσβου παραχώρησε στην εταιρεία δύο φορτηγά αυτοκίνητα, ένα τεσσάρων τόνων και ένα δύο, τα οποία θα λύσουν το πρόβλημα μόλις ολοκληρωθεί ο έλεγχός τους από το ΚΤΕΟ και γίνει εφικτή η νόμιμη λειτουργία τους.
Έως τώρα δε γινόταν ναύλωση φορτηγών δημόσιας χρήσης για τη μεταφορά των αποβλήτων διότι τα φορτηγά θα έπρεπε να ναυλώνονται για ολόκληρη μέρα, επειδή τα δημοτικά σφαγεία της Λέσβου δε διαθέτουν σύστημα προσωρινής αποθήκευσης των αποβλήτων τους, όπως αναφέρει ο κ. Ταξείδης. Στόχος της εταιρείας είναι να δημιουργήσει δική της μονάδα αδρανοποίησης στο χώρο του σφαγείου Καλλονής, το οποίο σύντομα θα επαναλειτουργήσει. Η επένδυση αυτή θα καλυφθεί από ίδια κεφάλαια της εταιρείας.
Τι είναι η μονάδα αδρανοποίησης
Η μονάδα αδρανοποίησης των Βιομηχανικών Σφαγείων Λέσβου είναι η μόνη που λειτουργεί στο νησί και η έκτασή της καταλαμβάνει 236 τετραγωνικά μέτρα. Για την κατασκευή της δαπανήθηκαν 800.000 ευρώ και δημιουργήθηκε για να καλύψει τις ανάγκες όλων των σφαγείων του νησιού.
Η μονάδα αυτή είναι συνοδευτική δραστηριότητα κάθε σφαγείου και η ύπαρξή της έχει επιβληθεί από τους κοινοτικούς κανονισμούς που ορίζουν τις προϋποθέσεις λειτουργίας των σφαγείων.
Τα υπολείμματα της σφαγής που οδηγούνται σε αυτήν, είναι αίμα από τα σφάγια, κοιλιές, οστά και διάφορα άλλα. Η επεξεργασία τους κρατάει περίπου δύο ώρες και γίνεται σε θερμοκρασία 180 βαθμών Κέλσιου σε υψηλή πίεση (3 bar). Το υλικό που παράγεται από τη μονάδα αδρανοποίησης είναι ένα ομοιογενές υλικό, στο οποίο έχουν νεκρωθεί όλα τα μικρόβια και οι μικροοργανισμοί. Το υλικό αυτό όταν ξηρανθεί, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εδαφοβελτιωτικό σε αγροκτήματα.
Το παράδοξο είναι πως, παρά το ότι η μονάδα αδρανοποίησης έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία, μέχρι σήμερα δεν έχει αξιοποιηθεί από τα άλλα σφαγεία της Λέσβου. Το πιθανότερο είναι ότι συνεχίζουν να απορρίπτουν στις χωματερές του νησιού, παρ’ όλο που τόσο οι κοινοτικοί κανονισμοί όσο και η ελληνική νομοθεσία απαγορεύουν κάτι τέτοιο.