25 Νοεμβρίου 2011

Η αποδόμηση του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού (ΣΕΠ)


ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Β’ ΠΕΙΡΑΙΑ
ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς
την κα Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

Θέμα: Η αποδόμηση του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού (ΣΕΠ)

Ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός, ύστερα από τριάντα πέντε χρόνια παρουσίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, έστω με όποιες αδυναμίες, καταργείται σχεδόν ολοκληρωτικά, όπως καταγγέλλει η  Ελληνική Εταιρεία Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΕΛ.Ε.ΣΥ.Π.).
Το  Υπουργείο Παιδείας, αφού αφαίρεσε το σχετικό μάθημα από τα προγράμματα διδασκαλίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και έκλεισε τα Γραφεία Συμβουλευτικής (ΓΡΑΣΥ) στα επαγγελματικά Λύκεια, τώρα καταργεί  τα  Γραφεία Συμβουλευτικής (ΓΡΑΣΕΠ), τα Κέντρα Συμβουλευτικής (ΚΕΣΥΠ) κλπ., ενώ οι χίλιοι περίπου εκπαιδευμένοι σύμβουλοι Επαγγελματικού Προσανατολισμού παραμένουν στη διάθεση σχολικών μονάδων, πολλοί χωρίς αντικείμενο. Σημειώνουμε, επίσης, ότι για τις υποδομές  σε εξοπλισμούς, υπολογιστές, βιβλιοθήκες, πληροφοριακό υλικό, κλπ., και την εκπαίδευση  συμβούλων έχουν δαπανηθεί  περισσότερα από 100 εκ. ευρώ από Κοινοτικά και εθνικά κονδύλια, ενώ άλλα 100 εκ. περίπου είχαν προγραμματιστεί να διατεθούν από την Ε. Ε. για τον ίδιο σκοπό.  
Τέλος, το Εθνικό Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ο κεντρικός φορέας έρευνας και υποδοχής σχετικών Κοινοτικών προγραμμάτων οδεύει και αυτό σε κατάργηση, με αυτονόητες αρνητικές συνέπειες. Το όποιο, τυχόν, σχέδιο υποτυπώδους λειτουργίας υπευθύνων Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, που θα τοποθετηθούν σε κεντρικές διευθύνσεις στη  δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως προβλέπει και το  προσχέδιο νόμου, είναι μάλλον στον αέρα, καθώς, - όπως αναφέρει  και η ΕΛ. Ε. ΣΥ. Π., ο αρμόδιος επιστημονικός φορέας του κλάδου- οι σχεδιασμοί αυτοί κάθε άλλο παρά καλύπτουν το τεράστιο κενό που αφήνει η αναιτιολόγητη κατεδάφιση των δομών ΣΕΠ.

Κατόπιν τούτων, ερωτάται η κυρία Υπουργός:

1.      Πως και γιατί αποφασίστηκε η αποδόμηση του ΣΕΠ, για τον οποίο η ίδια η κα Υπουργός είχε δηλώσει ότι «δε νοείται εκπαίδευση χωρίς επαγγελματικό προσανατολισμό», όταν ο θεσμός αυτός διευρύνεται παντού διεθνώς και θεωρείται ως απόλυτης προτεραιότητας  από την Ε. Ε,  γι΄ αυτό και εντάσσει τεράστια κονδύλια σε σχετικά προγράμματα, που τώρα χάνονται για τη χώρα μας ;
2.      Με ποιο σκεπτικό και στη βάση ποιάς εισήγησης προχωράει στην   κατεδάφιση των υφιστάμενων δομών  Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Π.), όταν οι δομές αυτές συνιστούν καίριας σημασίας όπλο για την αντιμετώπιση της ανεργίας και την ανάπτυξη της οικονομίας, ενώ ταυτόχρονα αποτελούν προϋπόθεση για την είσπραξη τεράστιων Κοινοτικών κονδυλίων  ;
3.      Πως θα ανταποκριθεί στην αγωνία των νέων και των γονέων που σύμφωνα και με πρόσφατη έρευνα του Υπουργείου θεωρούν τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό ως πρωταρχικής σημασίας σήμερα; Πιστεύει πράγματι ότι οι υποτυπώδεις δομές που προγραμματίζεται να υποκαταστήσουν τις υπάρχουσες, μπορούν να καλύψουν τις στοιχειώδεις λειτουργικές  ανάγκες του τόσο αναγκαίου, ιδιαίτερα σήμερα, θεσμού ;
4.      Ποιο είναι το συνολικό ποσό των κονδυλίων του ΕΣΠΑ (2007-2013) που έχει προγραμματιστεί για δράσεις Ε.Π., ποιος ο βαθμός απορροφητικότητάς τους και τι προτίθεται να κάνει σχετικά το Υπουργείο για τη δυσάρεστη προοπτική να χαθούν τα Κοινοτικά αυτά κονδύλια για τη χώρα μας; Πως θα αντιμετωπιστεί μια πιθανή αναζήτηση των 80 περίπου εκ. ευρώ που έχουν δαπανηθεί από Κοινοτικά κονδύλια για τον ίδιο σκοπό ;


Ο ερωτών Βουλευτής


Λαφαζάνης Παναγιώτης