11 Ιουλίου 2011

Οι πολιτιστικές «παγίδες» της ελληνοτουρκικής φιλίας και η αλήθεια για το φεστιβάλ Kirkpinar της Αδριανούπολης


Ειδικού συνεργάτη
Τα τελευταία χρόνια, πάντα στο πλαίσιο της ελληνοτουρκικής προσέγγισης και μιας νέας εποχής φιλικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών, αρκετές φορές Έλληνες πολιτικοί και απλοί πολίτες έχουν αποδειχτεί αφελείς.
Αναφερόμαστε στις περιπτώσεις όπου πολιτιστικοί σύλλογοι και άλλοι συλλογικοί φορείς, ακόμα και πολιτικοί, δέχονται προσκλήσεις για συμμετοχή σε «γιορτές» της γειτονικής χώρας, δίχως εκ των προτέρων να γνωρίζουν επακριβώς το νόημα και την ουσία αυτών των εκδηλώσεων.

Έτσι φτάσαμε τα τελευταία χρόνια σε απίστευτες ανοησίες. Δηλώθηκε συμμετοχή κρατικής ορχήστρας σε φεστιβάλ στην Κωνσταντινούπολη, την 29η Μαϊου, ημέρα άλωσης της Πόλης. Ο Σάκης Ρουβάς διοργάνωσε συναυλία πάνω στην πράσινη γραμμή της Λευκωσίας με Τούρκο συνάδελφό του, την 19η Μαϊου, ημέρα μνήμης της Ποντιακής Γενοκτονίας. Δήμαρχοι από την Ελλάδα συμμετείχαν σε γιορτές και παρελάσεις σε Δήμους της Τουρκίας, πάλι κατά τη 19η Μαίου, με το σκεπτικό ότι είναι η γιορτή της νεολαίας. Κανείς δεν τους είπε ότι αυτή η «ημέρα της νεολαίας», γιορτάζεται με βάση την ημερομηνία που αποβιβάστηκε ο Κεμάλ στον Πόντο.
Σε άλλες περιπτώσεις, αντιπροσωπείες Δήμων της Θράκης και χορευτικά συγκροτήματα αποδέχονται προσκλήσεις από την Τουρκία και συμμετέχουν σε φεστιβάλ, μαζί με συγκροτήματα από τη «Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου» και της «Μακεδονίας». Μάλιστα, όλως τυχαίως, τις περισσότερες φορές τους βάζουν δίπλα δίπλα με τους δικούς μας για τις σχετικές φωτογραφίες.
Ένα τρανταχτό παράδειγμα τέτοιας «παγίδας», είναι το φεστιβάλ παραδοσιακής πάλης που διοργανώνεται στην Αδριανούπολη στις 8,9,10 Ιουλίου 2011, με την ονομασία Kirkpinar Festival. Είναι αλήθεια ότι αυτό το τουρνουά πάλης, είναι το σημαντικότερο στην Τουρκία, όπου οι παραδοσιακοί παλαιστές (πεχλιβάνηδες) απολαμβάνουν μεγάλης τιμής και έχουν σημαντικά χρηματικά οφέλη.
Τα τελευταία χρόνια πολλοί Έλληνες τουρίστες επισκέπτονται αυτό το φεστιβάλ, ορμώμενοι από το ενδιαφέρον τους για τον πολιτισμό και τη λαϊκή παράδοση της γειτονικής χώρας. Μάλιστα και η αξιότιμη βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, κυρία
Μάγια Τσόκλη, το είχε παρουσιάσει σε μια εκπομπή της στην κρατική τηλεόραση. Επίσης αντιπροσωπείες από Δήμους της Ελλάδας έχουν προσκληθεί και παραβρεθεί σ’ αυτές τις εκδηλώσεις κατά το παρελθόν.
Τι είναι όμως αυτό το φεστιβάλ πάλης; Ποιο το νόημά του; Φέτος είναι το 650ο στη σειρά, όπως τουλάχιστον ισχυρίζονται οι διοργανωτές. Αν κάνουμε τον υπολογισμό 2011 μείον 650, βγαίνει το έτος 1361. Δηλαδή το έτος άλωσης της Αδριανούπολης από τους Οθωμανούς.
Αυτό γιορτάζουν οι γείτονές μας με το φεστιβάλ πάλης. Και πώς το στηρίζουν «ιστορικά»; Το 1346, όταν ο Ορχάν Γαζή έκανε τις επιδρομές του στη Θράκη και τη Μακεδονία, είχε μια ομάδα από σαράντα μαχητές με ιδιαίτερη ανδρεία.
Αυτά τα σαράντα παλικάρια των Οθωμανών, αφού έσφαξαν, υποδούλωσαν, άλωσαν κάστρα και έκαψαν πόλεις και χωριά, είπαν να ξαποστάσουν κοντά στον ποταμό Έβρο. Μετά το γλέντι και το φαγητό, δύο από αυτούς άρχισαν να παλεύουν, αλλά τους πήρε η νύχτα και κανένας δεν υποχωρούσε. Τελικά, άφησαν και οι δύο την τελευταία τους πνοή από εξάντληση. Στο μέρος που πέθαναν, δημιουργήθηκαν πηγές με δροσερό νερό. Έτσι, το μέρος αυτό ονομάστηκε Κίρκ-πινάρ (σαράντα πηγές), σε ανάμνηση των σαράντα Οθωμανών επιδρομέων.
Όταν το 1361 αλώθηκε η Αδριανούπολη, τότε άρχισαν να γιορτάζουν το γεγονός, με το φεστιβάλ Kirkpinar. Έτσι λένε σήμερα οι επίσημοι διοργανωτές, διότι οι Έλληνες από την Αδριανούπολη δε θυμούνται να υπήρχε τέτοιο ιστορικό πλαίσιο για το όντως παραδοσιακό πανηγύρι της πόλης τους μέχρι και την ανταλλαγή των πληθυσμών.
Ούτως ή άλλως, το φεστιβάλ πάλης στην Αδριανούπολη σήμερα, γίνεται προς τιμή των Οθωμανών επιδρομέων και εις ανάμνηση των οθωμανικών επιδρομών στη Ρούμελη. Γι αυτό οι εκατοντάδες τυμπανιστές και ζουρνατζήδες με οθωμανικές φορεσιές. Γι’ αυτό τα ισλαμικά λάβαρα και οι ομαδικές προσευχές. Γι’ αυτό και η υψηλή πολιτική εκπροσώπηση κάθε χρόνο, μαζί με ύμνους για το τουρκικό έθνος και τη δόξα του.
Αυτά ας τα έχουν υπόψη τους όσοι Έλληνες συμμετέχουν σ’ αυτό το φεστιβάλ και κυρίως όσοι κατάγονται από τη βόρεια Ελλάδα, την ανατολική και τη βόρεια Θράκη. Γιατί οι πρόγονοι αυτών (θεωρητικά πάντα και κατά την άποψη των Τούρκων διοργανωτών) είχαν την «ευτυχία» να γνωρίσουν από πρώτο χέρι την ανδρεία των σαράντα Οθωμανών μαχητών. Πιθανότατα και τη λεπίδα των σπαθιών τους.

ΥΓ: Ας προσθέσουμε στη σειρά των ανόητων αποφάσεων και αυτή του Δήμου Θεσσαλονίκης, ο οποίος στις 27, 28 και 29 Μαϊου 2011 (πάλι η επέτειος άλωσης της Κωνσταντινούπολης) έστειλε τη Φιλαρμονική του Ορχήστρα στην Αδριανούπολη, για να συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Φιλαρμονικών (αριθμός πρωτοκόλλου 668/2011ΑΔΣ, ημερομηνία 23/5/2011).
Μόνο που στις 27, 28 και 29 Μαϊου 2011 στην Αδριανούπολη, πραγματοποιήθηκε το Φεστιβάλ «Συκωτιού»!!! Στο κέντρο της Αδριανούπολης τηγανίστηκαν χίλια κιλά «τζιγεριών», υπό τους ήχους της μουσικής, υπό την επήρεια της τσίκνας που αιωρείτο στον αέρα και βεβαίως υπό σκιάν, από το ντουμάνι που έβγαζαν τα τζιγέρια στα τηγάνια. Στην υγειά μας κύριε Δήμαρχε!