Ο Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Λασιθίου, κ. Γιάννης Πλακιωτάκης προέβη, σήμερα, στην ακόλουθη δήλωση:
«Αλλεπάλληλα είναι τα χτυπήματα τα οποία δέχεται τόσο η Εμπορική μας Ναυτιλία, όσο και το Λιμενικό Σώμα.
Δεν έφτανε η διάλυση του σχετικού Υπουργείου και η απαξίωση του διοικητικού του βραχίονα, πλέον αποδυναμώνονται ζωτικής σημασίας τομείς, όπως ενδεικτικά η Διεθνής Ναυτιλιακή Πολιτική, η Ναυτική Εργασία και η Διεύθυνση Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας.
Και το μόνο που απέμεινε είναι οι φημολογούμενες διαφωνίες μεταξύ των συναρμοδίων Υπουργών, οι οποίοι -εκτός πραγματικότητας- συνεχίζουν να αγνοούν το αυτονόητο και αναλώνονται σε παιχνίδια εξουσίας.
Τελικά θέλουμε ή δεν θέλουμε ισχυρή Εμπορική Ναυτιλία; Τα μέλη της Κυβέρνησης έχουν κάποια σαφή πολιτική ή απλά καταλαμβάνουν δημόσιες θέσεις;
Επειδή τα προβλήματα που ταλανίζουν την Εμπορική Ναυτιλία -έναν από τους βασικότερους πυλώνες της εθνικής μας οικονομίας- είναι πολλά και σοβαρά, κατέθεσα σχετική ερώτηση προς τους Υπουργούς Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστο Παπουτσή και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη».
Αθήνα, 15 Ιουλίου 2011
Προς Υπουργό
Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστο Παπουτσή
Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Μιχάλη Χρυσοχοίδη
Ερώτηση
Θέμα: Στον αέρα – για μια ακόμη φορά- η ελληνική εμπορική ναυτιλία.
Κύριοι Υπουργοί,
Η ναυτιλία αποτελεί αναμφισβήτητα έναν από τους βασικότερους πυλώνες της εθνικής μας οικονομίας –και μάλιστα σε χαλεπούς καιρούς, καθώς, επίσης, καίριο παράγοντα ενίσχυσης της διαπραγματευτικής δύναμης της πατρίδας μας. Αποτελεί τομέα με τον οποίο οφείλουμε να μην πειραματιζόμαστε. Τομέα ο οποίος για τη Νέα Δημοκρατία θεωρείται απόλυτη προτεραιότητα.
Αν μάλιστα σκεφτούμε ότι μόνο την τελευταία δεκαετία εισέρρευσε ναυτιλιακό συνάλλαγμα στη χώρα μας ύψους πάνω από 200 δις δολάρια (ποσό που αντιστοιχεί σχεδόν στο ήμισυ του Δημοσίου Χρέους), τότε σίγουρα κανείς δε θα περίμενε από την Κυβέρνηση ότι –εν μέσω κρίσης- θα καταργούσε το αντίστοιχο Υπουργείο και θα απαξίωνε το διοικητικό του βραχίονα, το Λιμενικό Σώμα.
Γιατί αυτό έκανε από την πρώτη στιγμή ανάληψης της διακυβέρνησης της χώρας, προχωρώντας -παρ’ όλη την αντίθετη προεκλογική της δέσμευση- τόσο στη διάλυση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, όσο και στην τριχοτόμηση αρχικά και διχοτόμηση πλέον του Λιμενικού Σώματος.
Μάλιστα αγνόησε και συνεχίζει να αγνοεί επιδεικτικά την αντίθετη σύσταση όλων μα όλων των εμπλεκόμενων με τη ναυτιλία φορέων (Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, Greek Shipping Co-operation Committee).
Το Λιμενικό Σώμα, ειδικότερα, αποτελούσε το κατεξοχήν εξειδικευμένο διοικητικό φορέα της εμπορικής ναυτιλίας, που υπηρετεί εδώ και 90 χρόνια με απόλυτη επιτυχία (με ρόλο διεθνώς αναγνωρισμένο) τις ιδιομορφίες και πολύπτυχες ανάγκες της ελληνικής ναυτιλίας. Τα στελέχη του έχουν την απαραίτητη γνώση, εμπειρία, ναυτοσύνη, ενώ είναι διαθέσιμοι επί 24ώρου βάσεως, χωρίς απεργίες και αργίες.
Το σύνολο των επί μέρους τομέων της ναυτιλιακής δραστηριότητας (ναυτιλιακή πολιτική, ναυτιλιακή οικονομική, ναυτική εργασία, ναυτική εκπαίδευση, ασφάλεια ναυσιπλοΐας, προστασία θαλασσίου περιβάλλοντος, αστυνόμευση θαλασσίου χώρου και προστασία θαλασσίων συνόρων, νηολογήσεις πλοίων, τεχνικά χαρακτηριστικά πλοίων, ναυτική ασφάλεια) αποτελούσαν –και πρέπει να αποτελούν- επί μέρους πυλώνες μιας ενιαίας προσέγγισης για τη διαμόρφωση μιας τεχνικά τεκμηριωμένης και εννοιολογικά άρτιας ναυτιλιακής πολιτικής σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Ένα πεδίο όπου το δοκιμασμένο και επιτυχημένο σχήμα «ΥΕΝ- Λιμενικό Σώμα» (One-Stop-Shop) έχει συντελέσει αποφασιστικά στην ανάδειξη της ελληνικής ναυτιλίας σε παγκόσμια υπερδύναμη (άλλωστε το Λιμενικό Σώμα στελέχωνε σε ποσοστό πάνω από 80% τις υπηρεσίες του πρώην ΥΕΝ). Και αν ακόμη υπήρχαν αδυναμίες, μπορούσαν απλά να αντιμετωπιστούν και όχι να προκληθεί το σημερινό χάος.
Μετά άλλωστε την κατάργηση του εν λόγω Υπουργείου και τη συνεχιζόμενη απαξίωση του Λιμενικού Σώματος (δεν έχουν καν καύσιμα για περιπολίες), είναι εμφανείς οι δυσλειτουργίες και το χάος που έχει προκληθεί σε επίπεδο νομοθετικής παρακολούθησης, επιχειρησιακής λειτουργίας, εξυπηρέτησης του Έλληνα ναυτικού, οι ανασφάλειες των στελεχών του Λιμενικού Σώματος, αλλά και του συνόλου της ελληνικής ναυτιλίας, εφόσον δεν υπάρχει ενιαίος διοικητικός τομέας για τη ναυτιλία.
Και εκεί που όλοι πίστευαν -μετά την ίδρυση του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας- ότι αρχίσατε να αντιλαμβάνεστε το αυτονόητο, για μια ακόμη φορά καταργήθηκε το σχετικό Υπουργείο, ενώ το Λιμενικό Σώμα , εκτός από την αποψίλωση του στελεχιακού δυναμικού του, αποκόπτεται εντελώς από τη ναυτιλία μας.
Συγκεκριμένα αποδυναμώθηκαν αναίτια ζωτικοί τομείς του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, όπως ενδεικτικά η Διεθνής Ναυτιλιακή Πολιτική, η Ναυτική Εργασία και η Διεύθυνση Ασφάλειας Ναυσιπλοίας σε μια κρίσιμη περίοδο όπου δεν υπάρχει περιθώριο πειραματισμών και αστοχιών.
Για παράδειγμα η επαρκής συμμετοχή στα διεθνή fora τη στιγμή μάλιστα που οι εξελίξεις είναι πολλές και σοβαρές, δεν είναι ζήτημα ήσσονος σημασίας. Και αυτό που έχει σημασία, είναι η αποτελεσματικότητα και όχι τα παιχνιδια εντυπώσεων ή οι διαφωνίες μεταξύ υπουργών, φαινόμενα άλλωστε που καταδεικνύουν ότι δεν υπάρχει καν σχεδιασμός.
Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι συναρμόδιοι κ. Υπουργοί:
- Μελετάται το σενάριο επανασύνδεσης της εμπορικής ναυτιλίας με το Λιμενικό Σώμα;
- Μπορείτε να μας ενημερώσετε για το ανθρώπινο δυναμικό το οποίο πρέπει να έχει το Λιμενικό Σώμα, αλλά και τον ακριβή σημερινό τους αριθμό; Μπορείτε να μας δώσετε την ακριβή σύνθεσή τους (αξιωματικοί –ανώτεροι και ανώτατοι, υπαξιωματικοί, λιμενοφύλακες κα); Πόσους θα έπρεπε κανονικά να έχει;
- Ποια είναι η ακριβής τους μόρφωση; Πόσοι έχουν τίτλο πανεπιστημιακής ή τεχνολογικής μόρφωσης, δίπλωμα εμπορικού ναυτικού, καθώς και τίτλους ξένων γλωσσών; Πόσοι κατέχουν μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους; Και πάλι ζητούμε η ενημέρωση να μας δοθεί ανά κατηγορία της σύνθεσής του.
- Σε τι αριθμό ανέρχονται οι παραιτήσεις στελεχών του από τη στιγμή ανάληψης της διακυβέρνησης της χώρας από το Πα.Σο.Κ έως και σήμερα;
- Γιατί απομακρύνετε από καίριες θέσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας –αυτή την κρίσιμη περίοδο- έμπειρα και ικανά στελέχη του Λιμενικού Σώματος;
- Με ποιο τρόπο και πότε σκοπεύετε να καλύψετε αυτά τα δυσαναπλήρωτα κενά;
Ο ερωτών βουλευτής,
Γιάννης Πλακιωτάκης