Χωρίς τους εποχικούς δασοπυροσβέστες, με σοβαρές ελλείψεις στα Καναντέρ και με προβλήματα στον μηχανολογικό εξοπλισμό των πυροσβεστικών οχημάτων καλούνται οι πυροσβεστικές δυνάμεις να προλάβουν και να αντιμετωπίσουν τους κινδύνους από τηνεκδήλωση πυρκαγιών το φετινό καλοκαίρι.
Ήδη οι πρώτες μικρές πυρκαγιές έκαναν την εμφάνιση τους κυρίως στα Δωδεκάνησα. Το ζήτημα είναι
αν ο μηχανισμός πυρόσβεσης στο σύνολο του είναι έτοιμος για μεγάλες πυρκαγιές. Και σε αυτό το ερώτημα δυστυχώς η απάντηση είναι μάλλον αρνητική.Κάθε φέτος και χειρότερα
Κάθε χρόνο ο αριθμός των μονίμων υπαλλήλων της Πυροσβεστικής μειώνεται λόγω των συνταξιοδοτήσεων και του «παγώματος» των νέων. Βασικός σκόπελος φέτος είναι η καθυστέρηση που παρατηρείται στην ανάληψη των καθηκόντων από τους εποχικούς δασοπυροσβέστες. Αν σ’ αυτά προστεθεί και το γνωστό ζήτημα της έλλειψης επαρκούς προσωπικού στην Πυροσβεστική Υπηρεσία και τα Κλιμάκια, τότε σίγουρα μιλάμε για ένα δύσκολο καλοκαίρι που ουσιαστικά βρίσκει απροετοίμαστη τη χώρα μπροστά στους κινδύνους καταστροφικών πυρκαγιών.
Όπως καταγγέλλουν μέλη της πυροσβεστικής υπηρεσίας, η Πολιτεία για μια ακόμη χρονιά δεν αποφασίζει να πάρει σοβαρά τα ζητήματα της δασοπροστασίας. Μεγάλα κενά στο προσωπικό, παλιά πυροσβεστικά οχήματα αλλά και εξαγγελίες για κατάργηση των πυροσβεστικών κλιμακίων το ερχόμενο φθινόπωρο προϊδεάζουν ότι και αυτό το καλοκαίρι θα είναι ιδιαίτερα «θερμό».
Πάνω από 3.600 κενές οργανικές θέσεις μόνιμων υπαλλήλων καθιστούν ακόμα δυσκολότερο το έργο των πυροσβεστών που θα κληθούν και φέτος να δουλέψουν υποχρεωτικές υπερωρίες χωρίς να πληρωθούν, ενώ σύμφωνα με το πυροσβεστικό σώμα απαιτείται άμεση ανανέωση του στόλου σε ποσοστό 30 – 40%. Παράλληλα, επισημαίνεται η ανάγκη καθαρισμού των δασικών δρόμων που παραμένουν χορταριασμένοι και αφρόντιστοι.
«Άχρηστα» αεροπλάνα
Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία κάθε χρόνο συντηρεί τα πυροσβεστικά αεροσκάφη, φέτος όμως πρέπει να απευθυνθούν αλλού, καθώς οι τρομερές ελλείψεις σε υλικά και προσωπικό της έχουν βάλει «χειροπέδες». Από το τεχνικό προσωπικό που στελεχώνει την ΕΑΒ, λίγοι είναι αυτοί που έχουν τις απαραίτητες γνώσεις και την εμπειρία για να αντιμετωπίσουν τέτοιου είδους βλάβες στα πυροσβεστικά αεροσκάφη, ενώ στη συντήρησή τους δεν βοηθάει η μείωση των κονδυλίων. Από τα πρώτα αεροσκάφη που είχαν μπει στην ελληνική βιομηχανία ούτε καν τα μισά δεν έχουν ολοκληρώσει την απαιτούμενη συντήρηση. Οι ελλείψεις είναι τραγικές, κυρίως στο τομέα συντήρησης των κινητήρων των Καναντέρ.
Στο συνεργείο κινητήρων των Καναντέρ CL-415 έχουν απομείνει μόνο τρεις τεχνικοί, ενώ πέρυσι έφταναν τους πέντε, καθώς επίσης στο συνεργείο των CL-215, έχουν απομείνει έξι από τους δεκαπέντε που εργάζονταν πέρυσι. Η απελπιστική κατάσταση από πλευράς προσωπικού προκαλεί μεγάλη ανησυχία, καθώς μπήκε ο Ιούλιος και σε περίπτωση πυρκαγιάς διαθέτουμε μόνον οκτώ Καναντέρ .Άλλο ένα Σώμα που, ενώ έχει άριστο και εξειδικευμένο προσωπικό μένει αχρησιμοποίητο, καθώς η κυβέρνηση κάνει περικοπές.
Άναψαν… φωτιές στην Π.Υ.
Οι περισσότερες περιοχές είναι ακάλυπτες και απροστάτευτες, σε περίπτωση που ξεσπάσει μια πυρκαγιά. Η αντιπυρική περίοδος του έτους έχει ξεκινήσει με το μισό στόλο των πυροσβεστικών οχημάτων παρκαρισμένα. Τα οχήματα που διαθέτει το πυροσβεστικό σώμα είναι 1.656, από τα οποία τα 834 είναι πέραν τις 15ετίας, δηλαδή το 50,4% του στόλου είναι πάνω από 15 χρόνια στους δρόμους. Παράλληλα, το 26,6% είναι πάνω από 20ετία, το 22% πάνω από 25ετία, το 9% πάνω από 30ετία, ενώ το 3% πάνω από 35ετία. Μπορεί ένα αυτοκίνητο 15ετίας να θωρείται ακόμα μάχιμο, αλλά σίγουρα ένα πυροσβεστικό όχημα 20ετίας δεν μπορεί να σώσει μια κατάσταση.
Λόγω έλλειψης κονδυλίων, πολλά από τα οχήματα «φοράνε» έως και οχτώ χρόνια τα ίδια ελαστικά, καθώς θεωρείται «πολυτέλεια» η συχνή ανανέωση τους. Φωτιές έχει ανάψει στο εσωτερικό του Πυροσβεστικού Σώματος ο απαραίτητος τεχνικός έλεγχος των οχημάτων. Από τη μία, η ηγεσία του Σώματος ισχυρίζεται ότι τα πυροσβεστικά οχήματα ελέγχονται από συνεργεία της υπηρεσίας και επιμένει ότι όλα τα οχήματα περνάνε από συνεχείς και επισταμένους ελέγχους. Όμως οι πυροσβέστες έχουν αντίθετη άποψη για τους ελέγχους και «καρφώνουν» την ηγεσία. Όπως υποστηρίζουν, αν περνούσαν από ΚΤΕΟ, τα μισά οχήματα θα «κόβονταν».
Οι τραγικές ελλείψεις σε αριθμούς
Canadair οκτώ σε ετοιμότητα απ΄ 21που διαθέτουμε
Μισθωμένα ελικόπτερα μηδέν απ΄ τα 12κατ έτος
Ιδιόκτητα ελικόπτερα, καθηλωμένα, ασυντήρητα και οι χειριστές τους, στα σημεία
του ορίζοντα
Υδροφόρα Πυρ/κά Οχήματα Διαθέσιμα στο 80%, εκτός λειτουργίας το 20%
Προμήθειες Ελαστικών οχημάτων σε διαδικασία ακύρωσης
Υποστήριξη υποδομών μειωμένη κατά 70% σε σχέση με προηγούμενα έτη
Μειωμένες τουλάχιστον κατά 50% οι δαπάνες για συντήρηση οχημάτων σε σχέση με το 2010
Ελλείψεις προσωπικού στο 33%. (≈ 4.100 κενές θέσεις)
Συμβασιούχοι απλήρωτοι και υπό την ομηρία του θεσμού των «ΠΥ.ΠΥΣ.»
Εισόδημα εργαζομένων μειωμένο κατά 30% και υπό την «Δαμόκλειο σπάθη» του ενιαίου Μισθολογίου
-21 αεροσκάφη Καναντέρ (CL) έχει η Ελλάδα
-Τα 13 δεν θα είναι έτοιμα να πετάξουν πριν τον Ιούλιο
-Μόνο 3 εργάζονται στο συνεργείο των CL-415
-Μόνο 6 εργάζονται στο συνεργείο των CL-215
Από τα 1.656 οχήματα του πυροσβεστικού σώματος το:
50,4% είναι πάνω από 15 χρόνια στους δρόμους
26,6% είναι πάνω από 20 χρόνια στους δρόμους
22% είναι πάνω από 25 χρόνια στους δρόμους
9% είναι πάνω από 30 χρόνια στους δρόμους
3% είναι πάνω από 35 χρόνια στους δρόμους
Αναστασία Γαλάνη/newpost