6 Ιουλίου 2011

Για να καταστούν αποτελεσματικές οι ΔΟΥ υπάρχει άμεση ανάγκη να προχωρήσουν οι καταργήσεις και οι συγχωνεύσεις περίπου στο 1/4 του αριθμού τους

Εμπόδια στον «Καλλικράτη» των εφοριών


Ρεπορτάζ: Χάρης Καρανίκας

Σοβαρά προβλήματα στην συνένωση των Δημόσιων Οικονομικών Υπηρεσιών που θα οδηγήσει στη βελτίωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού προκαλούνται από τις περιορισμένες δυνατότητες του Taxis, καταγγέλλουν εφοριακοί. Ετσι, το σχέδιο «Καλλικράτης» για 70-75 εφορίες από τις 288 που υπάρχουν συνολικά σήμερα δεν πρόκειται να υλοποιηθεί άμεσα, επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.
Από το σύστημα αξιολόγησης των ΔΟΥ που λειτουργεί τους τελευταίους μήνες στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών () προκύπτει ότι από την αρχή του έτους έως τις 30 Ιουνίου δώδεκα εφορίες δεν είχαν κλείσει ούτε μία από τις εκκρεμείς υποθέσεις τους. Συγκεκριμένα πρόκειται για τις εφορίες σε Μήλο, Μήθυμνα (Λέσβου), Τυμπάκι (Κρήτης), Ακράτα, Ζαγκλιβέρι (Θεσσαλονίκης), Κάρυστο, Δημητσάνα, Σοχό (Λαγκαδά), Λέρο, Αρεόπολη, Κλειτορία (Αχαΐας) και Φαρκαδόνα (Τρικάλων). Στις προαναφερθείσες ΔΟΥ εκκρεμούν 3.107 υποθέσεις, ενώ και στις 288 εφορίες της ελληνικής επικράτειας δεν είχαν εξεταστεί έως το τέλος του προηγούμενου μήνα 189.553 υποθέσεις στο σύνολο.
Σύμφωνα με ανθρώπους που έχουν εξετάσει ενδελεχώς το σύστημα, άμεση ανάγκη για να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα των ΔΟΥ είναι οι καταργήσεις και οι συγχωνεύσεις περίπου στο του αριθμού τους σήμερα. Μάλιστα, στα τέλη Μαΐου αναφέρθηκε ότι το σχέδιο των συνενώσεων θα τεθεί σε εφαρμογή στις αρχές Ιουλίου, ώστε μέχρι το τέλος του επόμενου χρόνου «να υπάρχει μόνο μία εφορία ανά νομό εκτός από την Αττική και τη Θεσσαλονίκη», όπου υπολογίζονταν σε 20 και 6 αντίστοιχα. Στις 70-75 ΔΟΥ σύμφωνα με το σχέδιο δεν θα υποβάλλονται δηλώσεις ούτε θα εκδίδονται βεβαιώσεις και παραστατικά. Για τις διαδικασίες αυτές θα χρησιμοποιούνται τα ΚΕΠ.
«Για να καταστούν αποτελεσματικές οι ΔΟΥ θα πρέπει να μειωθούν τουλάχιστον στις μισές από αυτές που είναι σήμερα μέσα στο επόμενο τρίμηνο. Ομως, η αδυναμία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) στέκεται ως τροχοπέδη στη δημιουργία νέας διάρθρωσης για τις φορολογικές υπηρεσίες. Εχθρός των προσπαθειών των ΔΟΥ να ανταποκριθούν στην εκτέλεση του προϋπολογισμού είναι επίσης οι βάσεις δεδομένων της ΓΓΠΣ που περιέχουν σφάλματα. Εχθρός είναι και η μαύρη προπαγάνδα εναντίον των εφοριακών για λευκές απεργίες, ενώ οι υπάλληλοι προσπαθούν κάτω από αντίξοες συνθήκες, αλλά και οι λογικές μισθολογικής ισοπέδωσης των εφοριακών. Εάν αυτά αντιμετωπιστούν, οι φορολογικές υπηρεσίες μπορούν να καταστούν ο καλύτερος σύμμαχος του υπουργού», λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εφοριακών Δημόσιων Οικονομικών Υπηρεσιών (ΠΟΕ - ΔΟΥ) Γιάννης Γρίβας.
Το πρόβλημα του Taxis, όπως αναφέρουν άνθρωποι που έχουν ασχοληθεί με το θέμα, εντοπίζεται στην αδυναμία του συστήματος για τη μεταφορά και συνένωση ηλεκτρονικών αρχείων με τα στοιχεία των φορολογουμένων που ανήκουν σε διαφορετικές ΔΟΥ. Ως εκ τούτου, υποστηρίζουν οι εφοριακοί, οι συνενώσεις είναι πολύ πιθανό να καθυστερήσουν. Οσον αφορά τις βάσεις δεδομένων του ΓΓΠΣ και εκεί υπάρχει πρόβλημα, υποστηρίζουν οι εφοριακοί. «Αποδείχθηκε στην περίπτωση του ΕΤΑΚ, αλλά και στις περαιώσεις, καθ' ότι περισσότεροι από 200.000 προσέτρεξαν στις εφορίες για να εξυπηρετηθούν. Με αγώνα της ομοσπονδίας και των προϊσταμένων ΔΟΥ που έκαναν τηλέφωνα σε λογιστές για να κλείσουν τις υποθέσεις των πελατών τους προχώρησε η περαίωση και είχαμε τα επιθυμητά έσοδα», λένε. Από την πλευρά τους κύκλοι της ΓΓΠΣ αναφέρουν ότι η εικόνα του Taxis παρακολουθείται και πως δεν υπάρχουν προς το παρόν προβλήματα: «Υπάρχουν όμως ερωτήματα αν το σύστημα επαρκεί για τις αλλαγές που γίνονται»...
Στα συμπεράσματα του πορίσματος της Επιτροπής για την αναδιοργάνωση των φορολογικών περιφερειακών υπηρεσιών που συντάχθηκε τον Μάιο του 2011, επισημαίνεται ότι το Taxis σχεδιάστηκε το 1995 και είναι φυσιολογικό με την εξέλιξη που έχει επιτευχθεί στην αρχιτεκτονική δικτύων να θεωρείται πλέον παρωχημένο για την εξυπηρέτηση των αναγκών που καλούνται να καλύψουν οι ΔΟΥ με τη νέα τους δομή. «Ταυτόχρονα, η ΓΓΠΣ κρίνει ότι υπό τις παρούσες συνθήκες το κόστος σε χρόνο, χρήμα και εργατοώρες καθιστά ασύμφορη επί του παρόντος τη μαζική μεταφορά δεδομένων των συγχωνευόμενων ΔΟΥ, τη στιγμή μάλιστα που επίκεινται άμεσες αλλαγές στην όλη αρχιτεκτονική του συστήματος. Απαραίτητη προϋπόθεση επομένως για την πλήρη μετάβαση στο τελικό μοντέλο αποτελεί η θέση σε λειτουργία του νέου Taxis, η οποία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί περί τα τέλη του 2012», αναφέρεται στο πόρισμα.