Όσον αφορά το θέμα της αντιπυρικής περιόδου 2011, πρώτα απ' όλα, θέλω να σας πω ότι τόσο εγώ όσο και ο Υφυπουργός, κ. Όθωνας και ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, κ. Γκούφης, αισθανόμαστε ιδιαίτερη χαρά και τιμή που έχουμε την ευκαιρία σήμερα, ενώπιόν σας να παρουσιάσουμε το πρόγραμμα της αντιπυρικής προστασίας για το 2011. Είναι ένα πρόγραμμα το οποίο διαμορφώθηκε σε συνεργασία με τις περιφερειακές αρχές και την τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και με τις αστυνομικές αρχές και τις δυνάμεις του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής στο πλαίσιο του Υπουργείου μας, όπως, επίσης και σε πολύ στενή συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, με το Υπουργείο Εσωτερικών, το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Πολιτισμού.
Στο πλαίσιο αυτό, οργανώθηκε το πρόγραμμά μας, λαμβάνοντας υπόψη τη νέα διοικητική διάρθρωση της χώρας, μετά την εφαρμογή του σχεδίου «Καλλικράτης», μετά τη μεγάλη μεταρρύθμιση που πραγματοποιήθηκε στη χώρα μας και λαμβάνοντας, επίσης, υπόψη τα νέα όργανα συντονισμού, τα οποία οφείλουν να δημιουργηθούν σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο. Όμως, επειδή, ακριβώς, η διοικητική μεταρρύθμιση της αποκέντρωσης προχωρά και δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, γι' αυτό και, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που έχουμε δώσει από την πρώτη μας συνάντηση, την οποία πραγματοποιήσαμε πριν από ένα μήνα περίπου, η εφαρμογή του νέου πλαισίου θα γίνει με ελαστικό τρόπο αυτή τη φορά, αυξάνοντας τις αρμοδιότητες και το βάρος της ευθύνης στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και στο επιχειρησιακό κέντρο, το οποίο θα λειτουργεί στο Χαλάνδρι, δηλαδή στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Πολιτικής Προστασίας.
Πιο συγκεκριμένα, όσο αφορά τις ενέργειες που έχουν ήδη δρομολογηθεί από τις υπηρεσίες μας μέσα σε αυτό το πλαίσιο, θα μου επιτρέψετε να αναφερθώ συγκεκριμένα και αναλυτικά, γιατί τελικώς αυτά είναι τα οποία ενδιαφέρουν τους πολίτες, είναι οι εξής: Πρώτα απ' όλα, αναθεωρήθηκαν και επικαιροποιήθηκαν τα σχέδια επέμβασης των δασικών πυρκαγιών που εκπονούνται κάθε χρόνο από τις πυροσβεστικές υπηρεσίες, τα οποία συντάχθηκαν σε επίπεδο περιφέρειας. Δεύτερον, αναθεωρήθηκαν και επικαιροποιήθηκαν τα σχέδια οργάνωσης διοικητικής μέριμνας των πυροσβεστικών πόρων σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας, δηλαδή πρώην νόμου, που έχουν σαν σκοπό την αποτελεσματικότερη διαχείριση του προσωπικού και των μέσων που συμμετέχουν σε περιπτώσεις κατάσβεσης μιας πυρκαγιάς.
Τρίτον, προγραμματίστηκαν, ως έχουμε υποχρέωση και πραγματοποιήθηκαν οι ασκήσεις όλων των φορέων. Στην πρώτη φάση, αυτές οι ασκήσεις ονομάζονται ασκήσεις επί χάρτου και, σε δεύτερη φάση, είναι ασκήσεις σε πραγματικές συνθήκες. Αυτές οι ασκήσεις εκτελέστηκαν με εικονικά σενάρια που διαμορφώθηκαν και δόθηκαν σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς και τις περιφερειακές διοικήσεις του Πυροσβεστικού Σώματος. Πέρα όμως, από αυτές τις ασκήσεις, έχει ήδη δρομολογηθεί και η επόμενη φάση, ώστε μέχρι το τέλος του μηνός να πραγματοποιηθούν και πραγματικές ασκήσεις. Τα αποτελέσματα που θα προκύψουν από αυτές τις ασκήσεις, θα εκτιμηθούν και θα αποτελέσουν τον αντικειμενικό σκοπό για τη βελτίωση του επιπέδου συνεργασίας. Θα εντοπίσουμε τα κενά και τα προβλήματα που υπάρχουν στη συνεργασία ανάμεσα στους φορείς και, βεβαίως, τη δυνατότητα κάθε τοπικής υπηρεσίας να ανταποκριθεί σε ενδεχόμενους κινδύνους.
Τέταρτον, εκδόθηκε η διαταγή προς όλες τις υπηρεσίες του Πυροσβεστικού Σώματος, έτσι ώστε να προχωρήσουν αμέσως στην αναγνώριση, τον έλεγχο και την καταγραφή των προβλημάτων που παρουσιάζουν το δασικό, το αγροτικό, το επαρχιακό οδικό δίκτυο, που εξυπηρετεί τις ανάγκες της δασοπυρόσβεσης. Τα αποτελέσματα αυτών των ελέγχων γνωστοποιούνται ήδη στις αρμόδιες δασικές αρχές, καθώς και στις περιφερειακές διοικήσεις, έτσι ώστε να προβούν στις ενέργειες που απαιτούνται για τη συντήρησή τους. Παράλληλα, ήδη έχουμε υπογράψει και αναμένεται η εκτέλεση από το Υπουργείο Εσωτερικών, τη χρηματοδότηση των δήμων της χώρας, προκειμένου να αναλάβουν τις αντίστοιχες δράσεις.
Επίσης, στελεχώθηκε το Συντονιστικό Κέντρο Δασοπυρόσβεσης από το επιτελικό προσωπικό που προβλέπεται σύμφωνα με τη νομοθεσία, έτσι ώστε να υπάρχει διαρκής ενημέρωση για την πορεία και την εξέλιξη των πυρκαγιών που εκδηλώνονται σε όλη την επικράτεια της χώρας. Πραγματοποιήθηκε ήδη από όλες τις περιφερειακές διοικήσεις των πυροσβεστικών υπηρεσιών ο έλεγχος της κατάστασης και της καλής λειτουργίας των υδατοδεξαμενών στην περιοχή της ευθύνης του καθενός.
Δίνουμε βαρύτητα στην προστασία των αρχαιολογικών χώρων, αλλά και στις παιδικές κατασκηνώσεις και για το λόγο αυτό συντάχθηκαν από τις Πυροσβεστικές Υπηρεσίες ξεχωριστά σχέδια επέμβασης σε περιπτώσεις κινδύνου.
Εκδόθηκε, επίσης, διαταγή με την οποία ορίζεται ένας αξιωματικός του Πυροσβεστικού Σώματος από κάθε Πυροσβεστική Υπηρεσία, έτσι ώστε να συμμετέχει στην κατά το νόμο Επιτροπή Ελέγχου των χώρων ανεξέλεγκτης εναπόθεσης απορριμμάτων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αυτές οι Εκθέσεις, που θα συνταχθούν από τις Επιτροπές Ελέγχου, θα πρέπει να υποβληθούν μέχρι την επόμενη Δευτέρα, δηλαδή μέχρι τις 23 Μαΐου, στις Διευθύνσεις Πολιτικής Προστασίας των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. Στη συνέχεια θα κοινοποιήσουν άμεσα όλες αυτές τις Εκθέσεις στους δήμους των περιοχών ευθύνης τους και θα αναλάβουν και την ευθύνη. Αναφέρομαι στις περιπτώσεις όπου λειτουργούν ανεξέλεγκτοι χώροι απορριμμάτων, προκειμένου να προβούν στην υλοποίηση όλων των προληπτικών μέτρων, που προβλέπονται και που αποβλέπουν στην αποφυγή πρόκλησης πυρκαγιών από τη λειτουργία τους.
Ταυτόχρονα, η Πυροσβεστική Υπηρεσία σε κάθε νομό θα υποβάλλει αυτές τις Εκθέσεις, ήδη, από τώρα στην Εισαγγελία, προκειμένου να είναι απολύτως σαφές ποιος έχει την ευθύνη και ποιος οφείλει να αναλάβει πρωτοβουλίες.
Ολοκληρώθηκε, επίσης, ο έλεγχος των υδροστομίων και θα κοινοποιηθούν τα αποτελέσματα στους κατά τόπους φορείς ύδρευσης για τη συντήρησή τους, καθώς και προτάσεις για την αναγκαιότητα τοποθέτησης νέων κρουνών εκεί που υπάρχει ανάγκη.
Επίσης, θα εκδοθούν από τους Διοικητές των Περιφερειακών Διοικήσεων των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών διευκρινιστικές εγκύκλιοι και θα αποσταλούν στους αρμόδιους φορείς τώρα και όχι αργότερα.
Επίσης, βρίσκεται σε εξέλιξη η εκτέλεση των προγραμμάτων μείωσης του κινδύνου με την προληπτική απομάκρυνση μέρους της βλάστησης γύρω από τις περιοχές ιδιαίτερης προστασίας. Υπενθυμίζω ότι περιοχές ιδιαίτερης προστασίας είναι οι κτιριακές εγκαταστάσεις, οι κατασκηνώσεις, οι αρχαιολογικοί χώροι, τα άλση, τα πάρκα, όπως επίσης και στις περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας, δηλαδή, εκεί που είναι σημεία διέλευσης δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, δεξαμενές καυσίμων, χώροι απορριμμάτων. Η ευθύνη για την εκτέλεση αυτών των προγραμμάτων πρέπει να πραγματοποιείται, σύμφωνα με το νόμο και σύμφωνα με τις δεσμεύσεις μας, στην αρχή της αντιπυρικής περιόδου. Αυτές οι εργασίες αποτελούν υποχρέωση από τους φορείς.
Επειδή θέλω να είμαι απολύτως σαφής για το ποιος έχει την ευθύνη και ποιος έχει το συντονισμό, εξηγούμαι:
Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας υποχρεούται στην εκτέλεση προγραμμάτων καθαρισμού της βλάστησης εντός και γύρω από τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις.
Το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού υποχρεούται, εκεί που κρίνει απαραίτητο, στην εκτέλεση εργασιών καθαρισμού της βλάστησης εντός και πλησίον των αρχαιολογικών χώρων.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας υποχρεούται στην εκτέλεση εργασιών καθαρισμού της βλάστησης για την προστασία των αεροδρομίων ή των ελικοδρομίων που συνορεύουν με δασικές εκτάσεις.
Η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού υποχρεούται στην εκτέλεση προγραμμάτων, που αφορούν προληπτικό κλάδεμα δένδρων σε περιοχές που διέρχονται γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, μέσης, χαμηλής και υψηλής τάσης, καθώς και στην αποψίλωση των χώρων που βρίσκονται σε σημεία ζεύξης και όπου αλλού κρίνεται αναγκαίο, πάντα με την συνεργασία των κατά τόπους αρμοδίων δασικών πολεοδομικών αρχών και δήμων.
Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος υποχρεούται να εκδώσει διαταγή προς τις υφιστάμενες υπηρεσίες του, προκειμένου να προβούν στις υποχρεώσεις τους για δράσεις, που αφορούν την εκτέλεση προγραμμάτων προληπτικών καθαρισμών, παράπλευρων καθαρισμών της βλάστησης σε επικίνδυνες περιοχές, που βρίσκονται κατά μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών και των εγκαταστάσεων, καθώς και ο,τιδήποτε άλλο είναι αναγκαίο για την πρόληψη πυρκαγιών, πάντα σε συνεργασία με τις κατά τόπους αρμόδιες δασικές αρχές.
Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων υποχρεούται να δώσει κατευθυντήριες οδηγίες προς τις υπηρεσίες της, που έχουν την αρμοδιότητα συντήρησης των οδών του νομού Αττικής και των ολοκληρωμένων τμημάτων των αυτοκινητοδρόμων της αρμοδιότητάς της, για την εκτέλεση έργων και εργασιών προληπτικού καθαρισμού της βλάστησης σε φυτεμένες νησίδες, στα πρανή δρόμων ή σε χώρους στάθμευσης.
Επίσης, έχει αποσταλεί έγγραφο από την Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων λειτουργίας και συντήρησης των έργων παραχώρησης του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προς τους παραχωρησιούχους, που αφορά την ευθύνη όσων έχουν σχέση με την εκτέλεση εργασιών προληπτικού καθαρισμού βλάστησης και απορριμμάτων στα πρανή, στις φυτεμένες νησίδες, στους χώρους στάθμευσης, στους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, πέριξ των κτιριακών υποδομών ή των εγκαταστάσεων, πέριξ των στύλων ηλεκτροφωτισμού. Την εξέταση, επίσης, της ανάγκης επικαιροποίησης των σχεδίων δράσεων, που αφορούν την αντιμετώπιση πυρκαγιών στους δρόμους, που διαχειρίζονται οι συγκεκριμένες εταιρείες, την ενημέρωση του Αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος για τα στοιχεία επικοινωνίας των εκπροσώπων από κάθε εταιρεία ονομαστικά, με ευθύνη των εταιρειών, σε κάθε τομέα, οι οποίοι είναι αρμόδιοι για τα θέματα της πρόληψης και της αντιμετώπισης πυρκαγιών, καθώς και για τη δυνατότητα που έχουν να συνδράμουν με τη διάθεση υδροφόρων οχημάτων και δεξαμενών αποθήκευσης του νερού. Επίσης, γίνεται προγραμματισμός και εκτέλεση έργων πρόληψης πυρκαγιών με ευθύνη των Γενικών Γραμματέων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων των Περιφερειαρχών και των Δημαρχών κατά μήκος του οδικού δικτύου της δικής τους αρμοδιότητας και οι οποίες, για να έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα, θα πρέπει να εκτελούνται στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο, που διέρχεται μέσα από τα δάση, μέσα από τις δασικές εκτάσεις, οι οποίες είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες για την εκδήλωση των πυρκαγιών.
Επιπλέον, έργα προληπτικού καθαρισμού της βλάστησης γύρω από υποδομές ή εγκαταστάσεις, στα νοσοκομεία, στις δεξαμενές καυσίμων, στις κατασκηνώσεις κρατικών φορέων ή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης που βρίσκονται εντός ή πλησίον των δασών και των δασικών εκτάσεων αποτελούν υποχρέωση των διοικήσεών τους, οι οποίες σε συνεργασία με τις κατά τόπους αρμόδιες δασικές υπηρεσίες να εξασφαλίσουν και τις απαραίτητες άδειες.
Υπενθυμίζω, επίσης, την υποχρέωση καθαρισμού οικοδομικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων που βρίσκονται εντός των πόλεων, των κωμοπόλεων και των οικισμών μέχρι εκατό μέτρων από τα όριά τους. Αυτή την υποχρέωση την έχουν οι ιδιοκτήτες, οι νομείς και οι επικαρπωτές τους. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσής τους υποχρεούται αυτεπάγγελτα η δημοτική αρχή στον καθαρισμό του χώρου.
Επίσης, υπενθυμίζω ότι, την αρμοδιότητα έκδοσης του ημερήσιου δελτίου πρόγνωσης κινδύνου πυρκαγιάς, δηλαδή τον ημερήσιο χάρτη, αυτή την ευθύνη την έχει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, σύμφωνα με την παράγραφο 19 του Γενικού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας του «Ξενοκράτη». Ο σκοπός της έκδοσης αυτού του δελτίου είναι η συμβολή του στην αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών για το επόμενο 24ωρο, μέσω της ετοιμότητας του κρατικού μηχανισμού, ο οποίος επιλαμβάνεται με τη λήψη πρόσθετων μέτρων πρόληψης στις περιοχές για τις οποίες προβλέπεται υψηλός κίνδυνος, λόγω φυσικών ή άλλων ανθρωπογενών αιτιών.
Επίσης, είμαστε στη φάση της τελικής επεξεργασίας σε νομοθετικό επίπεδο του νομοθετικού πλαισίου, που διέπει τους εθελοντές πυροσβέστες του Πυροσβεστικού Σώματος.
Τα μέτρα πρόληψης, που λαμβάνονται για την εκτέλεση γεωργικών εργασιών, επίσης, είναι πάρα πολύ σοβαρός τομέας, είναι μια πολύ σοβαρή δέσμη μέτρων. Εδώ έχουμε σαν στόχο τη δημιουργία ψιλής ζώνης με άροση ή προωθητήρα πλάτους, τουλάχιστον, δέκα μέτρων γύρω από την περιοχή που βρίσκεται υπό καύση, όταν αυτή απέχει λιγότερο από τριακόσια μέτρα από δάση ή δασικές εκτάσεις και στις λοιπές περιπτώσεις μια ζώνη, τουλάχιστον, τριών μέτρων. Προβλέπει, επίσης, τον τεμαχισμό με άροση ή με άλλο τρόπο της υπό καύση έκτασης, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται ο έλεγχός της, όταν η περιοχή απέχει λιγότερο από τριακόσια μέτρα, πάντα από δάση και δασικές εκτάσεις.
Υπάρχει η πρόβλεψη να βρέχεται η ψιλή ζώνη προς την πλευρά του δάσους ή της δασικής έκτασης, και αυτό είναι υποχρέωση των φορέων της περιοχής, όταν αυτή απέχει λιγότερο από 300 μέτρα από την υπό καύση περιοχή και 50 μέτρα από την δεντροστοιχία. Προβλέπεται, επίσης, η εξασφάλιση της παρουσίας φορητών μέσων για την αντιμετώπιση τυχόν επέκτασης της φωτιάς, από απρόβλεπτα αίτια δηλαδή, γεωργικούς ελκυστήρες, υδροφόρους, τιοσκάπανα κ.λπ., καθώς και ενός οχήματος της πυροσβεστικής υπηρεσίας, όπου οι επιχειρησιακές ανάγκες το επιτρέπουν, και μόνο σε περιπτώσεις ομαδικών καύσεων.
Ειδικά για τις περιοχές πρώτης επικινδυνότητας όπως αυτές προσδιορίζονται από το π.δ. 575/1980, «περί κηρύξεως ιδιαιτέρως ευαίσθητων εις πυρκαγιάς περιοχών, δασών και δασικών εκτάσεων ως επικίνδυνων», ο διοικητής κάθε πυροσβεστικής υπηρεσίας όταν κρίνει απαραίτητο, ζητά και την βεβαίωση γεωπόνου της οικείας περιφερειακής ενότητας στην οποία αναφέρεται η αναγκαιότητα της καύσης. Όλα αυτά τα μέτρα, τα οποία ήδη έχουν ξεκινήσει να λαμβάνονται, θα κρατήσουν μέχρι το τέλος της αντιπυρικής περιόδου, δηλαδή, μέχρι το τέλος Οκτωβρίου.
Τέλος, όσον αφορά τη συμμετοχή των εθελοντικών οργανώσεων στην επιτήρηση των δασών, είτε για την επισήμανση κινδύνων, είτε για την επισήμανση της έναρξης πυρκαγιών, προσδιορίζονται ειδικές συνεδριάσεις των συντονιστικών οργάνων πολιτικής προστασίας στις περιφερειακές ενότητες σε ολόκληρη τη χώρα, οι οποίες ήδη έχουν ξεκινήσει από την αρχή της αντιπυρικής περιόδου. Αυτές οι δράσεις, καθορίζονται από το Πυροσβεστικό Σώμα και γίνονται, όπως γνωρίζετε, για λόγους υποστήριξης του έργου. Εξάλλου, είναι πολύτιμη, και έχει καταγραφεί στη συνείδηση όλων μας, η συνεισφορά των εθελοντικών οργανώσεων μέχρι τώρα στις προσπάθειες οι οποίες γίνονται. Επιπλέον, οι εθελοντικές οργανώσεις που είναι ενταγμένες στο μητρώο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, αυτές εντάσσονται και στον σχεδιασμό που καταρτίζεται από το Πυροσβεστικό Σώμα, όπου και καταγράφονται τα μέσα που διαθέτουν, οι χρόνοι εκπομπής των οχημάτων τους, τους δίνονται, επίσης, κωδικοί κλήσης και αναλαμβάνουν δράσεις όπως η επιτήρηση, η κατάσβεση πυρκαγιών, καθώς και η κάλυψη των περιοχών των πυροσβεστικών οχημάτων, τα οποία για διάφορους λόγους μετακινούνται σε άλλη περιοχή.
Επίσης, επικαιροποιήθηκαν οι πίνακες με τα χωματουργικά μηχανήματα και τα πυροσβεστικά οχήματα που έχουν στη διάθεσή τους οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης. Αυτό το σημειώνω, γιατί πολλοί θεωρούν ότι έχουν μηχανήματα, ή είναι στη διάθεση των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, και δεν βρίσκονται ή δεν είναι στη διάθεσή τους ή γιατί έχουν προβλήματα επειδή χρειάζονται επισκευές, ή έχουν διατεθεί κάπου αλλού, σε ορισμένες περιπτώσεις. Επίσης, ως τα μέσα Μαΐου, μέχρι το τέλος αυτής της εβδομάδος μάλιστα, θα πραγματοποιηθεί με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στην δασοπυρόσβεση, συσκέψεις ετοιμότητας του κρατικού μηχανισμού για την αντιμετώπιση όλων των ενδεχόμενων προβλημάτων.
Βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή με τους νέους περιφερειάρχες της χώρας, και ήδη από τον Απρίλιο, έχουν ξεκινήσει κατά τόπους συσκέψεις υπό την προεδρία των αρμοδίων αντιπεριφερειαρχών, ειδικές συσκέψεις των συντονιστικών οργάνων της πολιτικής προστασίας και των περιφερειακών ενοτήτων. Επίσης, έχουν ήδη αρχίσει να συζητούν και τα τοπικά συντονιστικά όργανα, προκειμένου να δρομολογηθούν έργα και δράσεις αντιπυρικής προστασίας σε κάθε τομέα.
Σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, θα υπάρχει διασπορά των πυροσβεστικών οχημάτων εντός των δασών και των δασικών εκτάσεων, καθώς και σε σημεία που κρίνονται κομβικά προκειμένου να εκτελείται η πολλαπλότητα ρόλων και δράσεων, όπως η επιτήρηση, η αποτροπή και η άμεση επέμβαση σε περίπτωση εκδήλωσης συμβάντος.
Στο σημείο αυτό, θέλω να είμαι απόλυτα σαφής, αυτά με την προϋπόθεση ότι θα έχουν εξελιχθεί όλες οι δημοσιονομικές υποχρεώσεις του κράτους προς την πυροσβεστική υπηρεσία, και θα είναι σε θέση τα μηχανήματα με ανταλλακτικά λάστιχα και όλα τα υπόλοιπα θέματα, προκειμένου να διατεθούν. Εδώ, για να είμαι επίσης σαφής, γιατί υπάρχει μεγάλη συζήτηση γύρω από αυτά τα ζητήματα, αυτά τα προβλήματα δεν εντοπίζονται λόγω έλλειψης κονδυλίων. Τα κονδύλια υπάρχουν και είναι εγκεκριμένα στον προϋπολογισμό. Εκείνο το οποίο συμβαίνει, είναι ότι εφαρμόζονται οι νέοι κανόνες του δημόσιου λογιστικού, που προβλέπουν ότι η εκταμίευση κονδυλίων χρήσεως 2011, γίνεται μόνο εφόσον έχουν ολοκληρωθεί και έχουν ενταλματοποιηθεί όλες οι χρήσεις του προηγούμενου έτους. Οι ΔΟΥ, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, δεν εγκρίνουν τα κονδύλια και γι' αυτό το λόγο υπάρχουν αυτές οι καθυστερήσεις. Όμως οι καθυστερήσεις, έχουν πρακτικό αποτέλεσμα. Και όπως στην αστυνομία, τονίζω επανειλημμένα, ότι αυτού του είδους οι καθυστερήσεις μπορούν να οδηγήσουν σε κενό ασφαλείας τη χώρα, το λέω από τώρα ενώπιον σας, ενώπιον των συναδέλφων Βουλευτών προκειμένου να είμαστε απολύτως σαφείς…
Όλοι αυτοί που βγάζουν τα εντάλματα, τόσο η Αστυνομία όσο και το Λιμενικό Σώμα όσο και η Πυροσβεστική, έχουν συνδράμει με όλο το απαραίτητο προσωπικό που χρειάζεται για την υποβοήθηση της έκδοσης των ενταλμάτων. Δεν ξέρω γιατί δεν παρακολουθώ εκ του σύνεγγυς την πυροσβεστική υπηρεσία, πόσα ακριβώς είναι τα εντάλματα, θέλω να σας πω μόνο ότι τα εντάλματα του παρελθόντος, δηλαδή το «βάρος» του παρελθόντος όσον αφορά την αστυνομία, είναι 80.000 €, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Το λέω διότι θέλω να είμαι απολύτως σαφής.
Το τι προτείνω εγώ, θα ήθελα να σας πω ότι έχω ήδη προτείνει στο Υπουργείο Οικονομικών να υπάρξει μια νομοθετική ρύθμιση. Η οποία υπήρξε, έχει γίνει μια ομαδοποίηση, υπάρχουν τεράστιες προσπάθειες και από την πλευρά του Υπουργείου Οικονομικών με προϊστάμενους διαφόρων ομάδων τους οποίους τοποθετούν, δεν ξέρω εάν τους τοποθέτησαν αυτές τις μέρες. Μετά από πάρα πολύ καιρό, προχωρά γρήγορα η διαδικασία πλέον, αλλά επαναλαμβάνω: Προβλήματα τα οποία έχουν σχέση, και τα οποία ακούμε παντού στο δημόσιο λόγο, και κυρίως από συνδικαλιστές, να αναφέρονται σε έλλειψη ανταλλακτικών, σε έλλειψη βενζίνης, σε λάστιχα, δηλαδή πρακτικά θέματα, τα οποία όμως ακινητοποιούν τα μέσα, αυτά οφείλονται στους νέους δημοσιονομικούς κανονισμούς και σε τίποτε άλλο, τα οποία υποχρεούμαστε να εφαρμόζουμε. Τελεία και παύλα! Όσον αφορά στη λειτουργία μας.
Όπως έλεγα προηγουμένως, φέτος θα έχουμε πέρα από την διασπορά των οχημάτων, για πρώτη φορά, ενισχύσει τις δυνάμεις της πυροσβεστικής υπηρεσίας με 110 μοτοσικλέτες, οι οποίες θα κινούνται εντός του δασικού οδικού δικτύου. Είναι η αντίστοιχη ομάδα της ΔΙΑΣ της Αστυνομίας, που κέρδισε την εκτίμηση και την εμπιστοσύνη των πολιτών, η οποία θα λειτουργεί στο πλαίσιο της αντιμετώπισης και της προφύλαξης των δασών από τις πυρκαγιές.
Επίσης, οι πυροσβεστικές υπηρεσίες θα βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία- πέρα, βεβαίως, από την τοπική αυτοδιοίκηση και τη δημοτική αστυνομία όπου υπάρχει- με τις αστυνομικές αρχές και τις κατά τόπους αρχές της ελληνικής ακτοφυλακής, καθώς επίσης και με τις ένοπλες δυνάμεις. Θα συγκροτηθούν όπως κάθε χρόνο ειδικά αερομεταφερόμενα πεζοπόρα τμήματα από κάθε περιφέρεια της ηπειρωτικής χώρας που θα βρίσκονται σε κάθε περιφέρεια, αλλά και ιδιαίτερα σε ορισμένες ευαίσθητες νησιωτικές περιοχές. Αυτή η δυνατότητα των αερομεταφερόμενων πεζοπόρων τμημάτων, όπως γνωρίζετε, έχουν παίξει στο παρελθόν καταλυτικό ρόλο στη δασοπυρόσβεση, και ελπίζουμε να μην χρειαστεί, αλλά εάν χρειασθεί, να έχουν την ίδια αποτελεσματικότητα όπως είχαν και στο παρελθόν.
Επίσης, θα βρίσκονται σε ετοιμότητα τα τέσσερα κινητά επιχειρησιακά κέντρα του πυροσβεστικού σώματος, τα οποία έχουν τοποθετηθεί ως εξής: Δύο εδώ στην περιφερειακή διοίκηση της Αττικής, ένα στην περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας, και ένα στην δυτική Ελλάδα. Τα κινητά περιφερειακά κέντρα… δίνουν τεράστιες δυνατότητες στην παρακολούθηση των επιχειρήσεων με πολύ σύγχρονα μέσα και πολύ αποτελεσματικό τρόπο.
Ολοκληρώνεται η διαδικασία παραλαβής και τοποθέτησης των οχημάτων που προβλέπονται από τις συμβάσεις παραχώρησης έργων των εθνικών οδών. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η παράδοση της δωρεάς δύο πυροσβεστικών οχημάτων χωρητικότητας 500 λίτρων από την ομοσπονδία τελωνειακών υπαλλήλων Ελλάδος, έχει ολοκληρωθεί η παράδοση της δωρεάς της ένωσης ελλήνων εφοπλιστών στο πυροσβεστικό σώμα, η οποία περιλαμβάνει εκτός των 110 πυροσβεστικών μοτοσικλετών και τον ατομικό εξοπλισμό για την προστασία των αναβατών.
Τα λέω αυτά, γιατί σε αυτή την περίοδο την οποία βρισκόμαστε, τόσο το πυροσβεστικό σώμα όσο και η αστυνομία όσο και το λιμενικό σώμα, εκμεταλλευόμενοι μια νομοθετική ρύθμιση την οποία κάναμε εμείς, στο πρόσφατο πολυνομοσχέδιο το οποίο ψηφίσαμε, μπορούν να αξιοποιούν τις δωρεές και τις χορηγίες από πολίτες, από ιδιώτες, οι οποίοι θέλουν και αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα των σωμάτων και θέλουν και αυτοί να συμβάλουν με κάποιο τρόπο για την υποστήριξή τους, ακριβώς για να καλύψουμε τις ανάγκες που υπάρχουν και τις αδυναμίες που υπάρχουν, όσον αφορά την εκτέλεση του προϋπολογισμού και τις δημοσιονομικής στενότητας την οποία βρίσκεται η χώρα μας.
Τέλος, όσον αφορά τα εναέρια μέσα, έχουν γίνει όλες οι συσκέψεις με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, με την παρουσία του αρμοδίου Υφυπουργού, κ. Όθωνα ,του γενικού γραμματέα, του κ. Μπούφη, της ηγεσίας του πυροσβεστικού σώματος και των ενόπλων δυνάμεων. Έχουμε πλήρως καταρτίσει όλα τα σχέδια και τις προβλέψεις τις οποίες υπάρχουν για τις περιπτώσεις που χρειαζόμαστε αεροσκάφη. Πράγματι προέκυψαν κάποια προβλήματα για τη συντήρηση των αεροσκαφών, γιατί σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, με την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, τέσσερα αεροσκάφη καναντέρ, τρία CL-215 και ένα CL-415, να μην βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε επιχειρησιακή ετοιμότητα. Για το λόγο αυτό, το πυροσβεστικό σώμα, επανακαθόρισε τον επιχειρησιακό του σχεδιασμό όσον αφορά την αεροπυρόσβεση και έχει ζητήσει τη μίσθωση επιπλέον τριών ελικοπτέρων, προκειμένου να καλυφθούν οι επιχειρησιακές απαιτήσεις.
Επίσης, στα πλαίσια μελετών που έχουν πραγματοποιηθεί κατά το παρελθόν για την αντικατάσταση του εθνικού εναέριου στόλου, έχει ζητηθεί η εγγραφή πίστωση 300 εκατομμυρίων ευρώ σε βάθος δεκαετίας, προκειμένου να υπάρξει η ανανέωση του στόλου των αεροσκαφών.
Υπάρχει συνεργασία με τις ένοπλες δυνάμεις, με τη διάθεση των εναέριων μέσων, με σκοπό την άμεση αερομεταφορά πυροσβεστικών δυνάμεων εάν αυτό απαιτηθεί. Και σ' αυτή την κατεύθυνση φέτος, στο πλαίσιο της λειτουργίας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη ως ενιαίο Υπουργείο, στο οποίο εποπτεύει όλα τα σώματα ασφαλείας, θα διατεθούν σε ειδικές περιπτώσεις και τα εναέρια μέσα, τόσο της ελληνικής αστυνομίας όσο και του λιμενικού σώματος.
Έχει εγκριθεί η πίστωση των απαραίτητων κονδυλίων για τη μίσθωση 5 ελικοπτέρων βαρέως τύπου και 7 ελικοπτέρων μεσαίου τύπου, τα οποία θα έχουν ως βάση στάθμευσης επιλεγμένα, κεντρικά και περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.
Πέραν αυτών, προχωρούμε με ταχύτατους ρυθμούς στην εκτέλεση των έργων που αφορούν τη χρήση των νέων τεχνολογιών - όλα τα χρηματοδοτούμενα έργα μέσα από το ΕΣΠΑ - και της ψηφιακής ειδοποίησης για την αντιμετώπιση της πυρκαγιάς.
Στον προϋπολογισμό του πυροσβεστικού σώματος για το 2011, έχουν προβλεφθεί πιστώσεις για την κάλυψη δαπάνης που θα προκληθεί από την πρόσληψη των εποχικών πυροσβεστών από τον Μάιο και για διάρκεια έξι μηνών. Θα βγει ταυτόχρονα η προκήρυξη για να καλύψουμε άμεσα τις ανάγκες αυτής της περιόδου και ταυτόχρονα θα βγει η προκήρυξη για πρόσληψη 4.000 πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης. Έτσι, μόλις τελειώσει αυτή η περίοδος, αυτομάτως θα έχουν βγει και τα αποτελέσματα, προκειμένου να ξεκινήσει το νέο σύστημα πενταετούς υποχρέωσης.
Τέλος, όσον αφορά τη διαχείριση του προσωπικού, γίνονται αλλεπάλληλα σεμινάρια, τόσο μεταξύ των υπηρεσιακών παραγόντων του δικού μας Υπουργείου, των σωμάτων σε διακλαδικό επίπεδο, όπως επίσης και μεταξύ των ενόπλων δυνάμεων για τις περιπτώσεις που χρειαστεί η συνδρομή τους μεταξύ της πυροσβεστικής υπηρεσίας και κυρίως της πολεμικής αεροπορίας με τους πιλότους και τις ένοπλες δυνάμεις, το στρατό, για να εντοπίσουμε το καλύτερο τρόπο επιχείρησης, αλλά και συνεργασίας με τις εθελοντικές ομάδες, τις οποίες έτσι και αλλιώς έχουμε βάλει στο κεντρικό σχεδιασμό.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ξέρω ότι πήρα περισσότερο χρόνο απ' όσο συνηθίζεται σε τέτοιου είδους παρεμβάσεις. Θέλησα όμως να είμαι απολύτως σαφής για δύο λόγους. Πρώτα απ' όλα, γιατί οι κλιματολογικές συνθήκες, όπως έχουν διαμορφωθεί, δημιουργούν μια κατάσταση η οποία μας κάνει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί και να αναμένουμε κινδύνους και πρέπει να τους αντιμετωπίσουμε αυτούς τους κινδύνους. Δεύτερον, γιατί είμαστε σε μια κρίσιμη δημοσιονομική φάση για τη χώρα μας. Η δημοσιονομική πειθαρχία, η ορθολογική αξιοποίηση των κονδυλίων του προϋπολογισμού και ταυτόχρονα η κάλυψη των αναγκών ασφαλείας και δασοπυρόσβεσης, είναι μια εξαιρετικά δύσκολη άσκηση. Αλλά αυτή την άσκηση ελπίζουμε να τη βγάλουμε σε πέρας και να τη λύσουμε, με ένα αποτέλεσμα θετικό για την κοινωνία, θετικό για το πολίτη.
Σε αυτή την κατεύθυνση, θεωρώ και γι' αυτό το λόγο αναφέρθηκα και ίσως παραξένευσε το γεγονός ότι όλος ο σχεδιασμός αυτός θα είναι σε γνώση των εισαγγελικών αρχών, όπως είναι και σε γνώση της Βουλής των Ελλήνων, προκειμένου οι πάντες να γνωρίζουν το πεδίο της ευθύνης το οποίο έχουν αναλάβει προς την κοινωνία και το λαό.