(από την Καθημερινή)
Νέα μέτρα καλείται να λάβει η κυβέρνηση για να καλύψει τις αποκλίσεις που είναι βέβαιο ότι θα σημειωθούν στην προσπάθεια δημοσιονομικής προσαρμογής φέτος εξαιτίας και του υψηλότερου των προβλέψεων ελλείμματος του 2010, που διαμορφώθηκε στο...
10,5% του ΑΕΠ, αντί του 9,6%. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα επιπλέον μέτρα θα φτάσουν περίπου στα 4 δισ. ευρώ, αν και στο υπουργείο Οικονομικών εμμένουν στην πρόσφατη τοποθέτηση του υπουργού κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, ότι με τη λήψη 3 δισ. ευρώ επιπρόσθετων μέτρων θα «κλείσει» εντός στόχων ο προϋπολογισμός του 2011.
Ολα αυτά θα συζητηθούν με την τρόικα από την ερχόμενη εβδομάδα (έρχεται τεχνικό κλιμάκιό της). Θα οριστικοποιηθούν με την έλευση των επικεφαλής της τρόικας στις 9-10 Μαΐου, ενώ θα περιλαμβάνονται σε νομοσχέδιο που θα κατατεθεί έως τις 15 Μαΐου στη Βουλή.
Χθες, η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία (Eurostat) ανακοίνωσε τα στοιχεία για την πορεία του περυσινού ελλείμματος. Το 2010 το έλλειμμα διαμορφώθηκε τελικά στο 10,5% του ΑΕΠ ή στα 24,2 δισ. ευρώ, όταν ο στόχος ήταν 9,5% του ΑΕΠ ή 22 δισ. ευρώ. Δηλαδή, έκλεισε κατά 2,2 δισ. ευρώ υψηλότερα από ό,τι υπολογιζόταν. Ωστόσο, αυτό δεν μεταφράζεται σε επιπλέον μέτρα ύψους 2,2 δισ. ευρώ για φέτος, αφού κάποιοι από τους λόγους που αύξησαν το περυσινό έλλειμμα ήταν μη επαναλαμβανόμενου χαρακτήρα και δεν επηρεάζουν το φετινό έλλειμμα (π.χ. αμυντικές δαπάνες). Αν και ξεκάθαρη εκτίμηση για το τι περνάει από τα 2,2 δισ. ευρώ στο 2011 δεν υπάρχει, εκτιμάται ότι το μεγαλύτερο μέρος του ποσού αυτού θα πρέπει να καλυφθεί από νέα μέτρα φέτος.
Εάν σε αυτό προστεθούν και οι αποκλίσεις του φετινού προϋπολογισμού (ήδη η υστέρηση εσόδων και η υπέρβαση δαπανών στο πρώτο τρίμηνο έχουν δημιουργήσει μία «τρύπα» της τάξης του 1,6 δισ. ευρώ), τότε το ποσό των νέων μέτρων που απαιτούνται εκτιμάται ότι μπορεί να ανέλθει ακόμα και στα 4 δισ. ευρώ.
Οι λόγοι που οδήγησαν στην απόκλιση των 2,2 δισ. ευρώ στο περυσινό έλλειμμα είναι:
1. Στην επιδείνωση στα φορολογικά έσοδα (0,6% του ΑΕΠ).
2. Η χειρότερη επίδοση των ασφαλιστικών ταμείων (0,5% του ΑΕΠ), λόγω της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών και η επιδείνωση στο οικονομικό αποτέλεσμα των νοσοκομείων (0,3% του ΑΕΠ). Τα ταμεία και τα νοσοκομεία παρουσίασαν πλεόνασμα 3,12 δισ. ευρώ, το οποίο όμως είναι λογιστικό.
3. Η επιδείνωση στο ισοζύγιο των δήμων (0,25% του ΑΕΠ), που προήλθε εξαιτίας της αποπληρωμής υποχρεώσεων προηγούμενων ετών.
4. Η μεγαλύτερη της αναμενόμενης επίπτωσης της ύφεσης, στο ΑΕΠ του 2010 (0,1% του ΑΕΠ). Αντιθέτως, την άνοδο του ελλείμματος περιόρισαν η βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των ΔΕΚΟ που εντάχθηκαν στη γενική κυβέρνηση (0,35% του ΑΕΠ) και η προσαρμογή σε εθνικολογιστική βάση των δεδουλευμένων τόκων (0,3% του ΑΕΠ).
Από το οικονομικό επιτελείο, πάντως, επιμένουν ότι οι επιπλέον παρεμβάσεις για φέτος δεν θα ξεπεράσουν τα 3 δισ. ευρώ και παραπέμπουν στις ανακοινώσεις που έγιναν για το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο Στρατηγικής (ΜΔΠΣ) 2012-2015.
Το μεγαλύτερο μέρος των νέων παρεμβάσεων θα προέλθει από τον περιορισμό των δαπανών σε νοσοκομεία, ασφαλιστικά ταμεία, δήμους και ΔΕΚΟ και το υπόλοιπο από τη μείωση της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής.
Νέες περικοπές, αλλά στοχευμένες αυτή τη φορά σε κατηγορίες υπαλλήλων που ακόμα έχουν συμπληρωματικές αποδοχές (υπερωρίες, επιτροπές κ.λπ.) αναμένονται σε Δημόσιο και ΔΕΚΟ που δεν αποκλείεται να φτάσουν έως και το 20%.
Επίσης, θα δοθεί έμφαση στον προγραμματισμό για την κατάργηση και συγχώνευση φορέων. Αυτή τη στιγμή είναι περίπου 1.500 και στόχος είναι μέσα σε μία 5ετία να μειωθούν κατά 30-50% ώστε να εξοικονομηθεί περίπου 1 δισ. ευρώ από τα 2 δισ. ευρώ που «κοστίζουν» σήμερα στον προϋπολογισμό.
Μέσα στα μέτρα που έρχονται είναι και η εφαρμογή του νέου ενιαίου μισθολογίου, αν και στο υπουργείο εκφράζουν αμφιβολίες για το εάν θα εφαρμοστεί από τις αρχές Ιουλίου. Η παροχή των κοινωνικών επιδομάτων θα συνδεθεί με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
Από την πλευρά των εσόδων γύρω στο 1 δισ. ευρώ προβλέπεται να αποδώσει η προσπάθεια αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής φέτος, ενώ στο πρόγραμμα υπάρχει η «τακτοποίηση» των αυθαιρέτων, η επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης σε μη αλκοολούχα ποτά και φυσικό αέριο, καθώς και η περικοπή των φοροαπαλλαγών.