ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού
Θέμα: Ανυπαρξία τουριστικής πολιτικής
Έχουν περάσει 15 μήνες από τότε που το ΠΑ.ΣΟ.Κ ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας. Σε αυτό το διάστημα τα αποτελέσματα της πολιτικής του – και – στον τομέα του τουρισμού είναι απολύτως αρνητικά. Το παραπάνω χρονικό διάστημα συνιστά ένα πλήρη κύκλο πεπραγμένων. Οι ευθύνες βαραίνουν αποκλειστικά τη σημερινή κυβέρνηση, που όχι μόνο δε στηρίζει, αλλά αποδυναμώνει με τον πιο προκλητικό τρόπο την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού. Απέτυχε να εφαρμόσει συγκεκριμένη τουριστική πολιτική με όραμα, στρατηγική, πρόγραμμα υλοποίησης. Απέτυχε να μετατρέψει τον ελληνικό τουρισμό σε κεντρικό μοχλό ανάπτυξης, τη στιγμή που η χώρα έχει την ανάγκη αναπτυξιακών πολιτικών.
Τα αποτελέσματα της πολιτικής της ανυπαρξίας, καταγράφηκαν και στα επίσημα στοιχεία του 2010. Δυστυχώς, τα πράγματα για τον ελληνικό τουρισμό είναι πολύ χειρότερα σήμερα από ότι ήταν πριν από ένα χρόνο. Αντί να θορυβείται όμως η Κυβέρνηση, συνεχίζει ανενόχλητη το καταστροφικό της έργο. Το βέβαιο είναι ότι αν συνεχίσει να κωφεύει, τότε η απαξίωση του ελληνικού τουρισμού θα συνεχιστεί.
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, καθώς και την ανάγκη να ληφθούν άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση αυτής της δυσμενούς κατάστασης για τον τομέα του τουρισμού και για την ελληνική οικονομία, ερωτάται ο Υπουργός:
1. Πώς έχετε αιτιολογήσει στην πράξη την απόφασή σας για κατάργηση του Υπουργείου Τουρισμού;
2. Τί προτίθεστε να κάνετε προκειμένου να ενισχυθεί η τουριστική επιχειρηματικότητα;
3. Τι προτίθεστε να κάνετε για την θωράκιση της απασχόλησης στον τουρισμό;
4. Τι σκοπεύετε να κάνετε για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των πόρων του ΕΣΠΑ;
5. Τι προτίθεστε να κάνετε προκειμένου να αναβαθμιστεί η τουριστική εκπαίδευση και κατάρτιση;
6. Έχετε στρατηγική αερομεταφορών; Έχετε σχεδιασμό για την ανάπτυξη των περιφερειακών αεροδρομίων;
7. Τι προτίθεστε να κάνετε σε σχέση με το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τον τουρισμό; Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για την τουριστική κατοικία και την εφαρμογή των άρθρων 9 και 10 του ειδικού χωροταξικού πλαισίου για τον τουρισμό, τα οποία έχετε αναστείλει εδώ και 15 μήνες;
8. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας;
9. Ποια είναι τα σχέδια της Κυβέρνησης για τον ΕΟΤ; Υπάρχει σχεδιασμός του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού για τα γραφεία του ΕΟΤ στο εξωτερικό;
10. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για την ΕΤΑ και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου για τουριστικές επενδύσεις;
11. Υπάρχει σχεδιασμός για την τουριστική προβολή για το 2011;
12. Υπάρχει σχεδιασμός για τον τρόπο της τουριστικής προβολής σε περιφερειακό επίπεδο και σε επίπεδο προορισμών, δεδομένης και της νέας διοικητικής διαίρεσης της χώρας με το σχέδιο Καλλικράτης;
13. Τι προτίθεστε να κάνετε για την αντιμετώπιση εκτάκτων γεγονότων (επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας, καταλήψεις της Ακρόπολης, αποκλεισμοί κεντρικών Ξενοδοχείων, κατάληψη Νομικής) που δυσφημούν τη χώρα μας στο εξωτερικό;
14. Ειδικότερα για την Αθήνα, τι μέτρα προτίθεστε να πάρετε για να αντιμετωπίσετε την κατάσταση στο ιστορικό κέντρο της πόλης και να ενισχυθεί η Αθήνα ως προορισμός Σαββατοκύριακου (city break);
Οι επερωτώντες βουλευτές:
Όλγα Κεφαλογιάννη
-----------------------------------------------------------------------
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Για μια ακόμη φορά βρισκόμαστε σήμερα εδώ, στο Κοινοβούλιο, ώστε να μιλήσουμε για ένα πεδίο το οποίο αφορά τόσο τον τουρισμό, όσο και τη ναυτιλία.
Για ένα πεδίο όπου η σημερινή Κυβέρνηση αποτυγχάνει παταγωδώς.
Για το θαλάσσιο τουρισμό και την κρουαζιέρα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο τουρισμός και η εμπορική μας ναυτιλία αναμφισβήτητα αποτελούν τη βαριά βιομηχανία της χώρας μας, με ποσοστό 30 % του ΑΕΠ, ενισχύοντας τόσο την εθνική μας οικονομία, όσο και τη διαπραγματευτι-κή δύναμη της Ελλάδας.
Ενδεικτικά το 2010, παρά την κρίση στην Ελληνική και παγκόσμια οικονομία, το συνάλλαγμα που εισέρευσε στην Χώρα μας από την Ναυτιλία ανήλθε σε 20 δις USD (15,4 δις ευρώ), ενώ κατά την τελευταία 10ετία ανήλθε σε περίπου 200 δις USD, δηλαδή όσο το ήμισυ του Δημοσίου χρέους μας.
Και όλα αυτά χωρίς την υποστήριξη της Πολιτείας, η οποία σε αντίθεση με τις εισηγήσεις όλων μα όλων των φορέων, εδώ και 18 μήνες πειραματίζεται αναίτια, με την κατάργηση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, όσο και την απαξίωση του Λιμενικού Σώματος.
Εφόσον, λοιπόν, το Πα.Σο.Κ προβάλλει την υποτιθέμενη ανοιχτή διακυβέρνηση και τη δημόσια διαβούλευση, πραγματικά απορώ με ποιους «διαβουλεύτηκε» για αυτές τις απαράδεκτες επιλογές.
Από την άλλη πλευρά ο τουρισμός αντιμετωπίζει σοβαρότατη κρίση, η οποία δεν οφείλεται αποκλειστικά στα οικονομικά δρώμενα.
Ο ελληνικός προορισμός κατέγραψε, για το 2010, ετήσια πτώση τουλάχιστον 7,3 % ή 748 εκατ. ευρώ στις τουριστικές εισπράξεις αγγίζοντας τα 9,5 δις, την ίδια στιγμή, όμως, που αυξημένα έσοδα παρουσιάζουν η Ισπανία, η Κύπρος και η Τουρκία.
Επομένως, προφανώς «δεν είναι στραβός ο γιαλός, αλλά οι εκπρόσωποι του Μνημονίου αρμενίζουν στραβά».
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο θαλάσσιος τουρισμός και η κρουαζιέρα, όπου η Ελλάδα έχει όλα τα εχέγγυα να αποτελέσει σημείο αναφοράς.
Γιατί η «πίττα» της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο αγγίζει τα 14,3 δις Ευρώ, από τα οποία η πατρίδα μας αποκομίζει ένα ελάχιστο μερίδιο.
Όμως, αυτό μπορεί να γίνει μόνο με στοχευμένες κινήσεις, όπως η αναβάθμιση των λιμενικών και τουριστικών υποδομών, καθώς και η πραγματική απελευθέρωση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα, κινήσεις οι οποίες είχαν δρομολογηθεί επί Νέας Δημοκρατίας.
Ωστόσο και πάλι η Κυβέρνηση του Πα.Σο.Κ έλαμψε είτε δια της απουσίας της είτε για την αβουλία της.
Γιατί μόνο τυχαία δεν είναι η απαξίωση της ελληνικής σημαίας ή τα ευτράπελα με τον Ελληνικό Νηογνώμονα. Μόνο τυχαία δεν υπήρξε η ματαίωση της σύμβασης αναβάθμισης του Λιμανιού του Ηρακλείου ή ο νόμος για την υποτιθέμενη άρση του καμποτάζ.
Το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου έχει τόσους περιορισμούς και στρεβλώσεις, ώστε δεν είναι θελκτικό σε οποιονδήποτε επενδυτή. Και είναι πραγματικά κρίμα, αν αναλογιστούμε ότι τα γεγονότα στη Βόρεια Αφρική θα αυξήσουν την τουριστική κίνηση της Ελλάδας.
Αλλά η Κυβέρνηση «αγρόν ηγόραζε». Μέχρι τώρα αρκείται στα μεγάλα λόγια, και σε επικοινωνιακές φιέστες παρουσίασης του οράματός της, χωρίς, όμως, να συνοδεύονται από τις απαραίτητες δράσεις.
Μοναδική αξιοσημείωτη πρόσφατη εξέλιξη είναι η απόφαση μελών της, ακολουθώντας το παράδειγμα του Πρωθυπουργού, να αρχίσουν τις τουριστικές τους εξορμήσεις ανά την υφήλιο.
Γιατί δεν επικρίνουμε την παρουσία ελληνικής αντιπροσωπείας στο Μαϊάμι, αλλά σίγουρα η συγκεκριμένη αποστολή είναι τουλάχιστον προκλητική.
Αποτελείται από μια πολυπληθή κουστωδία, με δυσθεώρητο κόστος και αμφίβολη αποτελεσματικότητα.
Διότι, κ. Υπουργέ, οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας γνωρίζουν καλά τις προτάσεις σας, ενώ, όπως καλά γνωρίζετε, είναι ιδιαίτερα καχύποπτες. Και όχι άδικα.
Γιατί πουθενά μα πουθενά η απελευθέρωση της κρουαζιέρας δεν ερμηνεύεται, όπως στην Ελλάδα. Πουθενά δεν υπάρχουν τόσοι περιορισμοί.
Αν μάλιστα είχατε κάτι καινούργιο να πείτε, που θα ξέφευγε κάπως από τα «χαριτωμένα» που ακούσαμε στις Κάννες το Δεκέμβριο, μπορεί και να άξιζε τον κόπο. Ενώ εάν μιλούσαν αγγλικά όλοι οι συμμετέχοντες Υπουργοί, ακόμη καλύτερα...
Άλλο που είναι τόσα τα μέλη της αποστολής, ώστε δεν ξέρουμε αν θα επαρκέσουν και οι μαύρες λιμουζίνες για τη μεταφορά τους!
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο κόμπος, πλέον, έχει φτάσει στο χτένι. Πρέπει άμεσα να επενδύσουμε στα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα.
Η Ελλάδα βρίσκεται σε δύσκολη θέση, όπως είπε ο ίδιος ο Στρος Καν. Και για αυτό ευθύνεται αποκλειστικά η Κυβέρνηση του Πα.Σο.Κ.
Μια Κυβέρνηση η οποία αλλού πατά και αλλού βρίσκεται.
Μια Κυβέρνηση η οποία απαξιώνει συνολικά το οικοδόμημα της ναυτιλίας και του τουρισμού. Μια Κυβέρνηση που ευθύνεται για όλα τα δεινά μας, ενώ πρόσφατα χάθηκε ακόμη και ανθρώπινη ζωή λόγω της ανύπαρκτης πολιτικής της στην ακτοπλοΐα.
Μια Κυβέρνηση που δε λογοδοτεί για τίποτα. Η οποία έχει φτάσει στο σημείο να διαπραγματεύεται από θέση αδυναμίας όλα τα εθνικά μας ζητήματα. Η Κυβέρνηση η οποία ξεπουλά την Ελλάδα.
Σας ευχαριστώ…