14 Μαρτίου 2011

Ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΝ για τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων

ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ


Παρά τις έντονες αντιδράσεις σύσσωμης της εκπαιδευτικής κοινότητας και παρά την άρνηση της τοπικής αυτοδιοίκησης να συναινέσει στις κυβερνητικές επιλογές, το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε εκτεταμένες συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δίνοντας στη δημοσιότητα τους σχετικούς πίνακες.

Προβάλλοντας σαθρά και ανακριβή επιχειρήματα, όπως ότι δήθεν τα κριτήρια των συγχωνεύσεων είναι κυρίως παιδαγωγικά, ότι δεν θα αυξηθεί ο ήδη αυξημένος αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, ότι δεν θα δημιουργηθούν σχολεία μαμούθ και ότι στόχος είναι ο εξορθολογισμός της δημόσιας εκπαίδευσης, ανακοινώνει για τη μεν Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ότι 1.523 σχολικές μονάδες συγχωνεύονται σε 672, ενώ για τη Δευτεροβάθμια 410 σχολικές μονάδες συγχωνεύονται σε 205.

Τέτοιοι ισχυρισμοί δεν πείθουν κανέναν. Οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές γνωρίζουν πολύ καλά ότι τα μέτρα αυτά θα επιφέρουν, μεταξύ άλλων, αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, δημιουργία πολυδύναμων, μεγάλων και απρόσωπων σχολικών μονάδων (γιατί τι άλλο είναι τα σχολεία των 400 μαθητών, όπως δηλώνεται στο δελτίο τύπου του υπουργείου) και όξυνση των φαινομένων παραβατικότητας και βίας.

Το κλείσιμο των σχολικών μονάδων, ιδίως στην περιφέρεια, θα δυσχεράνει την πρόσβαση των μαθητών/μαθητριών στο σχολείο, θα ενισχύσει το φαινόμενο της μαθητικής διαρροής, θα αυξήσει τις δυσκολίες στην επικοινωνία εκπαιδευτικών και γονέων και θα συντείνει στην αύξηση της εσωτερικής μετανάστευσης.

Ο «εξορθολογισμός» που επικαλείται το Υπουργείο Παιδείας δεν είναι παρά το φύλλο συκής που συγκαλύπτει μια στενά λογιστική αντίληψη: να εξοικονομηθούν πόροι, να περικοπούν οι δημόσιες δαπάνες, με τη μείωση των οργανικών και λειτουργικών θέσεων εργασίας εκπαιδευτικών. Εκτιμάμε ότι μόνο στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θα έχουμε μείωση κατά 3.000 οργανικές θέσεις για το επόμενο σχολικό έτος, γεγονός που θα οξύνει την ήδη μεγάλη ανεργία των εκπαιδευτικών.

Είναι ηλίου φαεινότερον ότι η ηγεσία του Υπουργείου προωθεί τις συγχωνεύσεις με μόνο κριτήριο την εξοικονόμηση δαπανών αδιαφορώντας για τα κοινωνικά και παιδαγωγικά προβλήματα που θα προκαλέσει. Η κυβέρνηση, πασχίζοντας να επιβάλει διά πυρός και σιδήρου τη γενικότερη, αντιλαϊκή πολιτική που ακολουθεί με πρόσχημα την οικονομική κρίση, μειώνει τις δημόσιες δαπάνες για κοινωνικά αγαθά και εκποιεί το μείζον κοινωνικό αγαθό της δημόσιας εκπαίδευσης. Είναι πια φανερό ότι η πορεία για το «νέο σχολείο» που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση περνά μέσα από μια διαδικασία προβληματικών συγχωνεύσεων και καταργήσεων σχολικών μονάδων. Και η τακτική αυτή είναι ενδεικτική του τι πρόκειται να ακολουθήσει.

Ας γνωρίζει η κυβέρνηση ότι η εκπαιδευτική κοινότητα είναι σε θέση να αποτρέψει με τους αγώνες της αυτή την καταστροφική για τον τόπο μας και την εκπαίδευση πορεία. Ο αγώνες για ένα δημόσιο σχολείο που θα χωράει όλους τους μαθητές, όλους τους εκπαιδευτικούς, ολόκληρη την γνώση, θα έχει συνέχεια.

το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΝ 14/3/2011