ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΥΔΗΣ
Βουλευτής Α΄ Πειραιά & Νησιών – ΠΑΣΟΚ
Πειραιάς, 23-02-2011
Ομιλία Δ. Καρύδη στη Βουλή (22-2-2011) για την ψήφιση του Νομοσχεδίου «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος-Ελληνική Ακτοφυλακή»
«Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
με το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα γίνεται επιτέλους πράξη η σύσταση Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος-Ελληνική Ακτοφυλακή. Ένα αίτημα πολλών χρόνων όλου του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος παίρνει σάρκα και οστά, ενισχύοντας ουσιαστικά το ευρύτερο σύστημα εσωτερικής ασφάλειας της χώρας και την προστασία των Ελλήνων πολιτών. Επιλύονται, επίσης, ζωτικά θέματα που απασχολούν το προσωπικό του Λιμενικού Σώματος, που επί χρόνια έμεναν στο συρτάρι.
Σας ζητώ, κύριε Υπουργέ, να δείτε με θετικό μάτι τα αιτήματα των τεχνικών αξιωματικών. Είναι δίκαια αιτήματα και πιστεύουμε ότι μπορεί να υλοποιηθούν.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
σε μια εποχή που το διεθνές οργανωμένο έγκλημα, η παράνομη μετανάστευση, η εμπορία ανθρώπων, τα ναρκωτικά, το λαθρεμπόριο και το διεθνές οικονομικό έγκλημα αποτελούν πραγματικές απειλές για τη δημόσια ασφάλεια της χώρας μας, απαιτείται ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός που θα συμπεριλαμβάνει όλα τα Σώματα Ασφαλείας κάτω από την ομπρέλα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Η εφαρμογή ενός νέου δόγματος ασφαλείας τόσο για τα χερσαία όσο και για τα θαλάσσια σύνορά μας είναι απαραίτητη και επιβεβλημένη. Η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και η προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος αποτελούν εξίσου σημαντικές αποστολές του Λιμενικού Σώματος- Ελληνική Ακτοφυλακή.
Δεν αντέχουμε να ακούμε τη Νέα Δημοκρατία και τα στελέχη της να βγάζουν υποκριτικούς λόγους για την πορεία του Λιμενικού Σώματος. Ζήσαμε τα προηγούμενα χρόνια την πλήρη απαξίωσή του. Ζήσαμε τη φαυλότητα, τη ρουσφετολογία, τον κομματισμό στις προσλήψεις και στις μεταθέσεις του προσωπικού. Τα στοιχεία που οι ίδιες οι ενώσεις και οι ομοσπονδίες του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος παρουσίασαν το καλοκαίρι του 2009 για τις ελλείψεις σε προσωπικό και μέσα αποτελούν τον πιο αδιάψευστο μάρτυρα.
Με αποφάσεις της προηγούμενης Κυβέρνησης καταργήθηκε το σύστημα μοριοδότησης για διαφανείς, αξιοκρατικές και αντικειμενικές προσλήψεις. Η φαυλότητα και ο κομματισμός σε όλο του το μεγαλείο! Οκτακόσιες πενήντα προσλήψεις έγιναν κυριολεκτικά από το παράθυρο καταπατώντας κάθε έννοια αξιοκρατίας.
Σήμερα με το παρόν νομοσχέδιο επανέρχεται το σύστημα μοριοδότησης που στην ουσία τηρεί απαράβατα τους όρους του ΑΣΕΠ.
Στο άμεσο μέλλον και αφού λειτουργήσει η Ακαδημία του Λιμενικού Σώματος, παράλληλα με έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό για τις απαιτούμενες ανάγκες σε προσωπικό, πρέπει να περάσουμε στην εφαρμογή του συστήματος εισαγωγής μέσω των Πανελληνίων Εξετάσεων.
Όσον αφορά δε τα εναέρια και πλωτά μέσα, το καλοκαίρι του 2009, από τα επτά αεροπλάνα που είχαν ως αποστολή τους την αστυνόμευση, δεν λειτουργούσε κανένα, από τα έξι ελικόπτερα με αποστολή την αστυνόμευση και διάσωση, λειτουργούσε μεν μόνο ένα και αυτό για εκπαιδευτικούς λόγους. Το 40% των πλωτών μέσων ήταν σε ακινησία. Από τα τέσσερα πλοία ανοικτής θαλάσσης λειτουργούσαν μόνο τα δύο.
Σήμερα υπάρχει μία ουσιαστική αλλαγή στον κρίσιμο αυτό τομέα που προστατεύει ουσιαστικά τα θαλάσσια σύνορά μας, που ξεπερνούν τις δεκαπέντε χιλιάδες χιλιόμετρα. Έχει ήδη υπογραφεί σύμβαση ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη με την ΕΑΒ για την αποκατάσταση και συντήρηση των εναερίων μέσων. Από τον Απρίλιο και μετά θα έχουμε μία τελείως διαφορετική εικόνα. Σήμερα, επίσης, προωθείται νέο πλαίσιο στις προμήθειες με το παρόν νομοσχέδιο προκειμένου να επιλυθούν τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν στα πλωτά μέσα, αλλά και σε άλλους τομείς των προμηθειών.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
η Κυβέρνησή μας, μετά τις εκλογές του Οκτωβρίου του 2009, εξήγγειλε την πολιτικοποίηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και την υπαγωγή του στο Υπουργείο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας, μετατρέποντάς το ουσιαστικά σε ένα οικονομικό αναπτυξιακό Υπουργείο. Είναι γεγονός ότι υπήρξαν πολλές παλινωδίες, δημιουργήθηκε σύγχυση και υπήρξαν μεγάλες αντιδράσεις από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της ναυτιλίας, του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος και του πολιτικού προσωπικού.
Πριν, όμως, από λίγους μήνες το τοπίο ξεκαθάρισε. Με τη δημιουργία του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας έχουμε μία διαφορετική εικόνα. Στηρίζουμε την ελληνική εμπορική ναυτιλία, δημιουργούμε ένα ξεχωριστό οικονομικό αναπτυξιακό Υπουργείο για τον πρωταγωνιστικό κλάδο της ελληνικής ναυτιλίας, που όλοι συμφωνούμε ότι το 2010 έφερε συνάλλαγμα στη χώρα μας πάνω από 15,4 δισεκατομμύρια και αύξησε τη χωρητικότητα των πλοίων που ανήκουν στους Έλληνες εφοπλιστές.
Για την εξασφάλιση της ομαλής μετάβασης, με το παρόν νομοσχέδιο καθορίζεται μεταβατικό διάστημα δύο χρόνων για την παραμονή του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος σε ορισμένες διευθύνσεις του ΥΘΥΝΑΛ, έτσι ώστε να πραγματοποιηθεί αυτή η μεγάλη μεταρρύθμιση με ασφαλή και δημιουργικό τρόπο. Η μεγάλη πλειοψηφία των λιμενικών συμφωνούν με αυτή την πολιτική.
Είναι αλήθεια ότι ορισμένοι φορείς της ναυτιλίας συνεχίζουν να διαφωνούν με την υπαγωγή του Λιμενικού Σώματος στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Θεωρούν ότι το Λιμενικό είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ναυτιλίας. Αρνούνται να δεχθούν το νέο ρόλο και την αποστολή του. Από εκεί και πέρα, όπως συνήθως συμβαίνει, η διαφορετική άποψη δίνει τη θέση της στην ισοπέδωση, την καταστροφολογία, την υπερβολή και πολλές φορές, τη μυθοπλασία.
Στην Επιτροπή όλοι ακούσαμε επιχειρήματα τα οποία έχουν πάρει διαζύγιο από τον κοινό νου και τον ορθό λόγο. Κάποιοι εκπρόσωποι Ναυτιλιακών Ενώσεων, με ωμό τρόπο υποτίμησαν και απαξίωσαν τη δυνατότητα των ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων και την ικανότητα των πανεπιστημιακών δασκάλων να παράγουν ικανά και άξια στελέχη για τη δημόσια διοίκηση και ειδικότερα για το ναυτιλιακό τομέα. Προέβαλαν τα θέματα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, ανεξάρτητα αν το κέντρο επιχειρήσεων παραμένει υπό τον έλεγχο του Λιμενικού Σώματος και είναι, μάλιστα, αναβαθμισμένο μετά τη σύσταση του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος της Ελληνικής Ακτοφυλακής. Επίσης, προέβαλαν και την εικοσιτετράωρη λειτουργία ορισμένων υπηρεσιών αιχμής, πράγμα, όμως, που μπορεί και πρέπει να εφαρμοστεί και από το πολιτικό προσωπικό.
Η Νέα Δημοκρατία προσπαθεί να εκμεταλλευτεί και να αξιοποιήσει κομματικά αυτές τις αντιδράσεις, κλείνοντας τα μάτια στη διεθνή πρακτική. Υπάρχει η Ευρωπαϊκή Οδηγία του 2009, υπάρχουν οι υποχρεώσεις του κράτους σημαίας, το μοντέλο ναυτιλιακής διοίκησης που προωθεί ο IMO και η προφανής ανάγκη εκσυγχρονισμού της πολιτικής για τη ναυτιλία. Αυτή η ανάγκη εξυπηρετείται από τη σύσταση ενός οικονομικού αναπτυξιακού Υπουργείου και από την ανεξαρτησία του Λιμενικού Σώματος, όπου πλέον οι ελεγχόμενοι δεν θα είναι και ελέγχοντες και πολύ περισσότερο, οι λιμενικοί μας, οι αξιωματικοί, δεν θα είναι όμηροι συγκεκριμένων μηχανισμών.
Η Νέα Δημοκρατία αρνείται τη διαφάνεια, τη διάκριση των εξουσιών και το πέρασμα σε μία νέα εποχή που θα ενισχύσει την εμπορική ναυτιλία μας, την ασφάλεια των θαλασσών, των λιμένων και την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος.
Ακόμη και σήμερα, ο εισηγητής της, ο κ. Πλακιωτάκης, προχώρησε σε μια επίθεση κατά άξιων, ικανών και κυρίως, διεθνούς κύρους πανεπιστημιακών δασκάλων του Πολυτεχνείου, της Νομικής, των Ναυτιλιακών Σχολών, κάνοντας λόγο για «καθηγητικό κατεστημένο». Αυτούς, όμως, ο κ. Πλακιωτάκης τους έχει χειροκροτήσει πολλές φορές σε εκδηλώσεις, εκτός εάν το έκανε αυτό με υποκρισία.
Ακούσαμε και τον κ. Καμμένο που μας έκανε μάθημα για την ακτοπλοΐα. Αυτήν την ακτοπλοΐα τα προηγούμενα χρόνια τη βούλιαξαν μέσα στα σκάνδαλα και την ανυποληψία. Πολλά νησιά είχαν ένα και δυο μήνες να δουν καράβι. Το μέγα, βέβαια, ζήτημα είναι η μεγάλη αυτή μεταρρύθμιση να υπηρετηθεί ταχύτατα με πληρότητα, συνοχή και αποτελεσματικότητα. Η ελληνική εμπορική ναυτιλία είναι η μεγάλη δύναμη της χώρας μας στο παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι. Η επιδίωξή μας είναι να ωφεληθεί από αυτές τις αλλαγές και να συνεχίσει να συμβάλει στην ανάπτυξη του τόπου μας ακόμη περισσότερο.
Όσον αφορά το Λιμενικό Σώμα, μετά από πολλά χρόνια ανοίγονται νέοι ορίζοντες στο ρόλο και την αποστολή του σε μια πολύ κρίσιμη –είναι αλήθεια- εποχή για την ασφάλεια της χώρας μας και του λαού μας.
Για όλους αυτούς τους λόγους, σας καλώ να ψηφίσουμε το παρόν νομοσχέδιο.
Σας ευχαριστώ πολύ».