Η ομιλία του πρώην Υφυπουργού Πάνου Καμμένου στη Βουλή για το σχέδιο νόμου για τη «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής
Κύριε Υπουργέ, άκουσα την έκκληση σας για την αυριανή συγκέντρωση στο κέντρο της Αθήνας και θα ήθελα να σας θυμίσω ότι πριν από περίπου ένα χρόνο, ο Πρόεδρος τότε του ΠΑΣΟΚ και σημερινός Πρωθυπουργός ήταν εκείνος ο οποίος, εκμεταλλευόμενος τις αγωνίες των Ελλήνων λιμενεργατών, κατέβηκε στον Πειραιά, συνοδευόμενος από τον τότε Νομάρχη τον κ. Μίχα, ο οποίος καταδικάστηκε από τον Πειραϊκό λαό, προκειμένου να ξεκινήσει τον ανένδοτο αγώνα κατά της σύναψης συμφωνίας με την COSCO. Τότε ήταν που ο κ. Μίχας, ο κομματικός σας εκπρόσωπος, ξήλωσε τα γαλόνια του κεντρικού Λιμενάρχη Πειραιώς και τον έφτυσε μπροστά στις κάμερες της τηλεοράσεως.
Άρα, τις εκκλήσεις περί της αντιμετώπισης των πολιτών απέναντι στην επίθεση που τους κάνετε, θα έπρεπε να τις έχετε κάνει πρώτα σε εκείνους που ξεκίνησαν αυτήν εδώ την ιστορία.
Σήμερα βέβαια, άλλαξαν τα πράγματα. Ο κ. Διαμαντίδης δεν ακολουθεί αυτά που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός που μίλαγε τότε για China Town στον Πειραιά ξηλώνοντας τα γαλόνια του κεντρικού Λιμενάρχη και παρακαλεί τον Captain Way της Cosco να συνάψει και άλλες συμφωνίες με τα λιμάνια.
Αυτή είναι η διαφορά μας, κύριοι της Κυβέρνησης. Αυτή είναι η διαφορά της υπεύθυνης στάσης της Νέας Δημοκρατίας και της δικής σας στάσης: της στάσης εξυπηρέτησης των τοκογλύφων και της στάσης του ψεύδους απέναντι στον ελληνικό λαό, της εκμετάλλευσης του πόνου και της αγωνίας.
Το σημερινό νομοσχέδιο έχει έναν τίτλο, πιστεύω: ότι «ο δρόμος για την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις»
Θα αρχίσω πρώτα με τις καλές προθέσεις και εν συνεχεία θα πάω στην κόλαση. Οι καλές προθέσεις είναι η ίδρυση του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος. Εγώ είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που ιδρύουμε το Αρχηγείο. Ήταν ένα νομοσχέδιο το οποίο το ξεκινήσαμε, το είχαμε προαναγγείλει, έγινε η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή τότε και πολλές από τις διατάξεις αυτές περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιό σας.
Αυτό, βέβαια, με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπήρχε η κόλαση. Και η κόλαση είναι η κατάργηση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, ουσιαστικά η υπαγωγή του Λιμενικού Σώματος στις υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας, διότι αυτό κάνετε.
Θα σας θυμίσω ότι και εδώ διαφέρουμε. Θα σας θυμίσω ότι όταν κατέβηκαν οι αγρότες στον Πειραιά, τότε ως πολιτικός προϊστάμενος αρνήθηκα μαζί με τη στρατιωτική ηγεσία του Λιμενικού Σώματος να κατέβει έστω και ένας λιμενοφύλακας για να συγκρουστεί με πολίτες. Δεν έχει την εκπαίδευση αυτή το Λιμενικό Σώμα. Δεν έχει την αποστολή αυτή το Λιμενικό Σώμα.
Η αποστολή που έχει το Λιμενικό Σώμα είναι με την ιδρυτική του πράξη, η εξυπηρέτηση της εμπορικής ναυτιλίας, η προστασία της ζωής στη θάλασσα, η εξυπηρέτηση της ελληνικής ναυτιλίας και των ναυτικών μας, η ακτοπλοΐα. Έχει σκοπό να μπορέσει τη μεγάλη των Ελλήνων ναυτιλία να τη διατηρήσει στην πρώτη θέση της παγκόσμιας τάξεως. Αυτή είναι η αποστολή του Λιμενικού Σώματος.
Δεν είναι αποστολή του Λιμενικού Σώματος να μετατραπεί σε ένα ΜΑΤ των λιμανιών, διότι αυτό μόνο περιγράφετε με την έννοια της εξυπηρέτησης της ελληνικής ασφάλειας. Αντιμετωπίζει με επιτυχία τους εμπόρους ναρκωτικών. Αντιμετωπίζει με επιτυχία την παράνομη λαθρομετανάστευση. Την ώρα που σήμερα εμείς εδώ μιλούμε, υπάρχουν πλωτά που τα πληρώματα τους απλήρωτα για τα οδοιπορικά τους, διακινδυνεύουν στο Αιγαίο, στο Ιόνιο, στο Κρητικό Πέλαγος. Είναι εκείνοι οι αξιωματικοί, οι υπαξιωματικοί και οι λιμενοφύλακες, οι άντρες και οι γυναίκες του Λιμενικού Σώματος, που δίνουν ένα περίσσευμα από την ψυχή τους για να υπηρετήσουν την πατρίδα και το συνάνθρωπο. Είναι αυτοί οι οποίοι πέφτουν στη θάλασσα για να σώσουν το λαθρομετανάστη, την έγκυο γυναίκα, το μικρό παιδί που κινδυνεύει η ζωή του στη θάλασσα. Είναι οι ίδιοι που αντιμετωπίζουν το παράνομο εμπόριο ναρκωτικών. Είναι εκείνοι οι οποίοι προσφέρουν τις υπηρεσίες τους από το κέντρο επιχειρήσεων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, διότι έτσι περιγράφεται ακόμα στο site του ΥΘΥΝΑΛ, του Υπουργείου αλιείας, συρτής και των λοιπών παραγαδιών, υπερασπίζονται τη ζωή των Ελλήνων ναυτικών που περνούν με τα καράβια υπό ελληνική σημαία από τα στενά του Άντεν, αντιμετωπίζοντας την πειρατεία.
Κύριε Υπουργέ, δεν χάσαμε, τουλάχιστον στα δύο χρόνια που ήμουν εκεί, ούτε ένα πλοίο υπό ελληνική σημαία, ούτε έναν ναυτικό. Και μέσα σε αυτούς τους έξι μήνες έχουν περισσότερα από πέντε πλοία με ελληνική σημαία πέσει αιχμάλωτα των πειρατών. Γιατί; Για έναν απλό λόγο. Όχι γιατί δεν είστε ικανός, είστε ικανός και γνωρίζετε και το θέμα της ναυτιλίας καλά, αλλά διότι αλλού είναι το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, το κέντρο επιχειρήσεων, στον Πειραιά και αλλού είναι η έδρα του Υπουργείου, πάνω, στην Κατεχάκη. Μέχρι να δοθεί η εντολή παρέμβασης στρατιωτικών δυνάμεων, μέχρι να απαντήσουν στον καπετάνιο του Irene προχθές, χρειάστηκαν τέσσερις ώρες και το πλοίο έπεσε στα χέρια των πειρατών.
Δεν είναι τυχαίο αυτό το οποίο περιγράφεται μέσα στο καταπληκτικό άρθρο που έγραψε ο Νίκος Νικολαΐδης «Η εκτέλεση του Λιμενικού», διότι είναι εκτελέση η σημερινή πράξη. Εκτελείτε το Λιμενικό, το οποίο υπηρέτησε την εμπορική ναυτιλία, το οποίο εκπροσωπεί την ελληνική σημαία με τους προξενικούς λιμενάρχες σε όλον τον κόσμο, το οποίο εξυπηρετεί τον Έλληνα ναυτεργάτη απέναντι στην πιθανή ασυδοσία, το οποίο εξυπηρετεί τον ελληνικό εφοπλισμό. Και δεν λέω τους εφοπλιστές, γιατί ο ελληνικός εφοπλισμός ξεκίνησε από καπεταναίους. Από τα νησιά μας ξεκίνησε, από ανθρώπους που «έφαγαν τη θάλασσα με του κουτάλι».
Αλλά αυτές οι αποφάσεις οι πολιτικές της κατάργησης, είναι αποφάσεις που τις είχατε πάρει όχι εσείς, αλλά η Κυβέρνησή σας, με προεξάρχοντα το σημερινό Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, εδώ και πολλά χρόνια.
ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Σωστά!
ΠΑΝΟΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Σας θυμίζω τη συνεδρίαση της 25ης Σεπτεμβρίου του 2008. Θεόδωρος Πάγκαλος, Αντιπρόεδρος της Κυβερνήσεως. «Όπως ξέρετε, είναι θέμα εάν πρέπει να υπάρχει Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Δεν υπάρχει σε καμία χώρα του κόσμου. Και απέκτησε και Υφυπουργό». Και τι απάντησε; Ότι το Λιμενάρχη της Τζιας τον κερνάει ρακές και ότι τον βλέπει να κάθεται στο καφενείο μαζί με το μοναδικό εφοπλιστή του νησιού.
Αυτή ήταν η άποψή του για το Λιμενικό Σώμα της Κυβέρνησης. Και επικαλούμαι τον κ. Ροντούλη που ήταν τότε Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ και θυμάται τι έγινε σε αυτήν την Αίθουσα.
ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Σωστά.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Αντικαταστάθηκε, βέβαια, ο κ. Πάγκαλος τότε άμεσα. Πανικός έγινε στην Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ. Και ήρθε εδώ να απαντήσει ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος που αντικατέστησε τον κ. Πάγκαλο ότι αυτές αποτελούν προσωπικές θέσεις. Και συνεχίζετε να δουλεύετε το Λιμενικό Σώμα και τους ανθρώπους της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας, διότι ακόμα και ο Εισηγητής σας τότε ο Ηλίας ο Λαμπίρης έλεγε: «Δεν αντιλαμβάνομαι γιατί πρέπει να ανέβουν τόσο ψηλά οι τόνοι, κύριε Υπουργέ. Παραποιείτε την άποψη του κ. Πάγκαλου. Μίλησε για κατάργηση; Δεν είπε κάτι τέτοιο. Δεν νομίζω ότι εσείς αντιληφθήκατε κάτι τέτοιο. Εξάλλου όλες οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ είχαν Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας. Ρώτησε μόνο εάν ήταν ανάγκη να υπάρχει Υφυπουργός». Την άλλη ημέρα βγάζει ανακοίνωση υπεύθυνη του τομέα Ναυτιλίας του ΠΑΣΟΚ η κ. Ελπίδα Τσουρή, η οποία λέει ότι πρόκειται περί ενός σχεδίου της Νέας Δημοκρατίας να συκοφαντήσει το ΠΑΣΟΚ ότι θα καταργήσει το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Και σήμερα ερχόμαστε εδώ να το καταργήσουμε.
Αυτός ήταν ο σχεδιασμός. Επικαλούμαι δε –και το καταθέτω και στα Πρακτικά- τη συνέντευξη της κυρίας Τσουρή στη «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ» δυο ημέρες πριν από τις εκλογές, η οποία ανακοινώνει, σε ερωτήσεις κοινές που μας ετέθησαν, εκείνη ως επικεφαλής του τομέα Ναυτιλίας και μέλος του Υπουργείου Ναυτιλίας, ποια είναι η θέση μας για το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και το Λιμενικό Σώμα. Και η απάντηση: «Πιστεύουμε ότι είναι αναγκαία η ύπαρξη του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με ταυτόχρονη, μάλιστα, αναδιάρθρωση και ενίσχυσή του, προκειμένου να ανταπεξέλθει με επιτυχία στον επιτελικό του ρόλο σε ένα αυτόνομο Υπουργείο».
Καταθέτω τις απόψεις της κυρίας Τσουρή.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Παναγιώτης Καμμένος καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Βέβαια, ήταν στο γενικότερο πλαίσιο της πολιτικής του ΠΑΣΟΚ ότι θα έδινε αυξήσεις στους μισθούς, ότι θα προχωρούσε ουσιαστικά σε παροχές στον ελληνικό λαό. Και φτάσαμε στο «μνημόνιο των τοκογλύφων» που σήμερα ο κ. Παπανδρέου πηγαίνει πίσω από την κ. Μέρκελ, σέρνοντας γενιές Ελλήνων κάτω από μια κατοχή.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε Πρόεδρε, υπάρχει και το θέμα της νησιωτικής πολιτικής, στο οποίο δεν αναφερθήκαμε. Ποια είναι η πραγματικότητα σήμερα; Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής ήταν αυτό που συντόνιζε μαζί με τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής στη Μυτιλήνη την ακτοπλοΐα, την ενδονησιωτική ακτοπλοΐα, αλλά και τη σύνδεση με τα κεντρικά λιμάνια. Σήμερα, ερχόμαστε και λέμε ότι σε δυο χρόνια δεν θα υπάρχει ούτε ένας αξιωματικός, ούτε ένας υπαξιωματικός, ούτε ένας λιμενοφύλακας στη Διεύθυνση Θαλασσίων Μεταφορών. Ποιοι θα είναι εκείνοι που θα αντικαταστήσουν τους έμπειρους αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και στελέχη του Λιμενικού Σώματος; Ο ένας υπάλληλος της Μυτιλήνης; Ένας είναι ο άνθρωπος! Τρεις είχαν μείνει: Ο κ. Κουτρουλός -που τον γνωρίζατε- πήρε σύνταξη, ο κ. Γεωργής είναι σε άδεια και φτάνει στο τέλος της θητείας του και παραμένει ένας άπειρος υπάλληλος, ο οποίος συντονίζει το έργο των θαλασσίων μεταφορών. Αποτέλεσμα: Έχει να πάει βαπόρι στους Φούρνους και στην Ικαρία που να συνδέεται με τη Σάμο δέκα μέρες. Δέκα μέρες έχουν να πάρουν οι Φουρνιώτες και οι Ικαριώτες προϊόντα από τη Σάμο. Το «ΣΠΙΡΙΤ» έχει βγει εκτός. Ποιος θα το αντικαταστήσει; Κανείς. Θα πρέπει να πάρετε εσείς τον κ. Διαμαντίδη, ο κ. Διαμαντίδης το Γενικό Γραμματέα Αιγαίου, εκείνος να επικοινωνήσει με τα λιμεναρχεία να του πουν ποιο πλοίο είναι διαθέσιμο και εν συνεχεία να πάρει ο ένας τον άλλον αγκαλιά για καμιά δεκαριά υπηρεσίες, για καμιά εικοσαριά Υπουργεία για να πάει το βαπόρι και να μπορέσει να εξυπηρετήσει τους κατοίκους των Φούρνων και της Ικαρίας.
Το ίδιο θα γίνει –και σας το λέω και σας το θυμίζω σ’ αυτήν την Αίθουσα- σε λίγες ημέρες διότι δεν θα υπάρχει καράβι ούτε για τη Σύμη μέσω της Πάτμου ούτε για τους Λειψούς. Δεν έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον καμμία εταιρεία. Σε λίγο καιρό, μετά τις 30 του μηνός Οκτωβρίου δεν θα υπάρχει καράβι ούτε για την Κάσο ούτε για την Κάρπαθο. Αυτή είναι η πολιτική, την οποία χαράσσετε.
Έχει ξεκινήσει μια τεράστια υποβάθμιση της ζωής των κατοίκων των νησιών. Έχει ξεκινήσει με τη διάλυση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής η απαξίωση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στην Επιτροπή, όπως θυμάστε, είπα «μακάρι να μη συμβεί τίποτα στο θάλαμο, να μην υπάρξουν σοβαρά προβλήματα θάλαμο και ελπίζω να μην τα αντιμετωπίσουμε και να μην έχουν κόστος οι ζωές». Το απλούστερο έγινε προχθές: Για έξι ώρες κόπηκε το ρεύμα, το ρεύμα στο θάλαμο επιχειρήσεων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο στεγάζεται στο κτήριο του ΥΘΥΝΑΛ και στο οποίο υπηρετούν στελέχη του Λιμενικού Σώματος που ανήκουν στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
(PE)
(4AS)
Ευτυχώς, ήταν ο έμπειρος Αρχηγός και οι δύο Υπαρχηγοί, μαζί με τα στελέχη του Θαλάμου Επιχειρήσεων και μπόρεσαν με φορητά VHF και με πλοίο, το οποίο συντόνισαν, με ΠΑΘ το οποίο έφεραν στον Πειραιά, από τον Ασπρόπυργο να μπορέσουν να λειτουργήσουν τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης. Τι θα γινόταν, εάν είχαμε, ω μη γένοιτο, εκείνη τη στιγμή μία επιχείρηση διάσωσης; Θα περιμέναμε να φέρει το ρεύμα ο κ. Διαμαντίδης στο άλλο Υπουργείο και να βάλει πετρέλαιο στη γεννήτρια, για να δουλέψει η γεννήτρια;
Δεν μπορεί να λειτουργήσει, λοιπόν, αυτό το Υπουργείο μέσα από δύο διαφορετικές λογικές. Έχουμε σοβαρά θέματα, τα οποία έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των Ελλήνων ναυτικών. Έχουμε θέμα σε σχέση με το πώς θα λειτουργήσουν γι’ αυτά τα δύο χρόνια. Πιστεύετε, κύριε Υπουργέ –είμαι σίγουρος ότι δεν το πιστεύετε- ότι είναι δυνατόν ποτέ ένστολος αξιωματικός να παίρνει εντολές από πολιτικό προϊστάμενο; Και δεν εννοώ εσάς ως πολιτική ηγεσία, αλλά εννοώ από διευθυντή προϊστάμενο πολιτικού προσωπικού. Είναι δυνατόν στη Διεύθυνση Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής να δέχεται εντολές ένστολος από διευθυντή πολιτικό υπάλληλο; Αδύνατον! Το γνωρίζετε πολύ καλά, γιατί υπηρετήσατε σ’ αυτό το Υπουργείο.
Υπάρχουν, λοιπόν, σοβαρά θέματα που έχουν να κάνουν με την εμπορική μας ναυτιλία. Τα έχουν πει πολλοί, με πρώτο τον απόστρατο του Λιμενικού Σώματος, τον Θύμιο Μητρόπουλο, το Γενικό Γραμματέα του ΙΜΟ, ο οποίος σας είπε από το Βήμα την πρώτη ημέρα: «Μην προχωρείτε σε αυτή την απόφαση. Αυτή η απόφαση θα είναι το τέλος για την εμπορική μας ναυτιλία».
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ήδη έχει πέσει η ελληνική σημαία. Ήδη έχουμε μια μείωση από το 2008 κατά πολλά δισεκατομμύρια ευρώ του ναυτιλιακού συναλλάγματος. Κατεβαίνουν οι ελληνικές σημαίες από τα βαπόρια μας. Η τελευταία μας ευκαιρία είναι η εμπορική ναυτιλία. Μην την αφήνουμε και αυτή στο πλάι. Μη βάζουμε αυτή τη στιγμή το Λιμενικό Σώμα να γίνει ένα Σώμα Ασφάλειας που θα βοηθά την Ελληνική Αστυνομία, εγκαταλείποντας την εμπορική μας ναυτιλία. Είναι η τελευταία ευκαιρία, για να σωθεί η πατρίδα μας. Είναι αυτή η δραστηριότητα η οποία δεν ζήτησε ποτέ τίποτα. Το μόνο που ζητά από εμάς είναι μια αξιοπρεπή αντιμετώπιση.
Επιτέλους, κύριοι συνάδελφοι, ας μπορέσουμε να καταλάβουμε ότι το Λιμενικό Σώμα δεν είναι ένα Σώμα το οποίο μπορεί να μεταφέρεται και να αλλάζει αρμοδιότητες. Το ίδρυσε ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Ας το κρατήσουμε σαν εκείνο το Σώμα που διατηρεί τις αρχές και τις αξίες, που διατηρεί την πειθαρχία και υπηρετεί την εμπορική μας ναυτιλία. Και εάν τον κ. Πάγκαλο τον ενοχλεί που κάποιοι που αποστρατεύονται στα πενήντα δύο ή στα πενήντα πέντε τους εργάζονται σε ναυτιλιακές εταιρείες, σε εφοπλιστικές εταιρείες, ε, τι να κάνουμε, ας χαλάσουμε και κάποιου το χατίρι, διότι τουλάχιστον με τους ανθρώπους της θάλασσας δεν θα φάγαμε όλοι μαζί!
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.