i |
Αντα Καραγιάννη
Ρόδος 02/01/2011
Α Ρ Θ Ρ Ο
Θέμα: Πρόταση για αποτελεσματική δομή της διεύθυνσης τουρισμού στο νέο ενιαίο δήμο
Ο τουρισμός απαιτεί σκληρή προετοιμασία τον χειμώνα και σκληρή εργασία το καλοκαίρι σε όλα τα επίπεδα, προϊόν/υπηρεσίες, υποδομές, διανομή, προβολή, δημόσιες σχέσεις. Ο Καλλικράτης δεν φαίνεται να έχει προβλέψει την οργάνωση ενός τουριστικού δήμου στις λεπτομέρειές του. Η ανάγκη για επιβίωση και συνεχή ανάπτυξη απαιτεί εγρήγορση και πρόδραση. Ο ενιαίος δήμος έχει μεγάλο πλεονέκτημα να αναδείξει κάθε νησί σε κορυφαίο τουριστικό προορισμό με ολιστική αντιμετώπιση σε κάθε επίπεδο.
Κάθε προορισμός είναι ένα χαρτοφυλάκιο που περιλαμβάνει επί μέρους τουριστικά προϊόντα (δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις) και υπηρεσίες τα οποία προσφέρονται στον επισκέπτη ως εμπειρία διακοπών και τον διαφοροποιούν από άλλους τουριστικούς προορισμούς.
Τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που διαθέτει και προσφέρει ο προορισμός είναι ανάγκη να συντονίζονται μεταξύ τους, να αναπτύσσονται δε ξεχωριστά και συγχρόνως όλα μαζί αρμονικά για να διατηρούν υψηλά την ανταγωνιστικότητά του στις τουριστικές αγορές.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Ένας Δήμος που ξεκινά τη λειτουργία του με τον Καλλικράτη, χρειάζεται δομή με τις ακόλουθες λειτουργίες για την τουριστική ανάπτυξη του προορισμού: Μάρκετινγκ, Δημόσιες Σχέσεις, Ανάπτυξη προορισμού. Δημιουργούνται αντίστοιχα τμήματα που συνεργάζονται για το τελικό αποτέλεσμα με βάση συγκεκριμένη στρατηγική. Έτσι, η διεύθυνση τουρισμού περιλαμβάνει 3 τμήματα (μάρκετινγκ, δημόσιες σχέσεις, ανάπτυξη) που λειτουργούν με ξεχωριστό αντικείμενο σύμφωνα με τον γενικό σχεδιασμό. Καταγράφουμε τις λειτουργίες και τις δραστηριότητες αντίστοιχα. Κάθε λειτουργία που περιγράφεται παρακάτω απαιτεί και διαθέτει συγκεκριμένους πόρους, τεχνολογία, εργαλεία. Τα παρακάτω είναι απαραίτητα για μια ολοκληρωμένη στρατηγική ανάπτυξη του προορισμού.
ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ
Το Μάρκετινγκ είναι η λειτουργία που σχεδιάζεται και απευθύνεται στα εκτός προορισμού κοινά (τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό) με στόχο να τα προσελκύσει. Το ζητούμενο είναι η ενεργοποίηση της ζήτησης ώστε να δημιουργείται εισροή τουριστών που είναι ισσόροπα κατανεμημένη, καλύπτει τις οικονομικές ανάγκες των επιχειρήσεων και συμβάλλει στη βιώσιμη ανάπτυξη του προορισμού.
Δραστηριότητες του μάρκετινγκ που προσανατολίζεται στις αγορές και δραστηριοποιειται κυρίως εκτός προορισμού με στόχο την ελκυστικότητά του και την προσέλκυση τουριστών, είναι:
- Direct sales
- Direct mail (μπροσούρες του προορισμού, GDS, on line booking systems, web σελίδες προορισμού)
- Web marketing
- Word of mouth (διαχείρηση της φήμης, ενεργοποιεί τους ήδη ή επαναλαμβανόμενους επισκέπτες του προορισμού)
- Διαφήμιση (TV, ράδιο, outdoor, internet media, ειδικά περιοδικά, έντυπα τουρισμού, εφημερίδες)
- Προγράμματα συνεργασίας με τουριστικούς οργανισμούς, φορείς κλπ
- Εκδηλώσεις, φεστιβάλ όπου συμμετέχει ο προρισμός
- Εκδόσεις & μπροσούρες
- Familiarization tours για να συναντήσουν οργανωτές ταξιδιών, συνεδρίων κλπ
- Διαφήμιση & προβολή
- Συμμετοχή σε εκθέσεις κλπ
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
Οι Δημόσιες Σχέσεις είναι διοικητική λειτουργία και απευθύνονται τόσο στο εσωτερικό κοινό, όσο και στο εξωτερικό κοινό του Δήμου διατηρώντας την καλύτερη και πληρέστερη αμφίδρομη επικοινωνία με στόχο την ανάπτυξη και διατήρηση σχέσεων εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας και τη στήριξη της εικόνας του προορισμού.
Το γραφείο δημοσίων σχέσεων διαθέτει γραφείο τύπου που επικοινωνεί τα θέματα στους αντίστοιχους φορείς, διαχειρίζεται τα ΜΜΕ κλπ
Ενδεικτικές δραστηριότητες δημοσίων σχέσεων:
- Familiarization tours για να συναντήσουν και να παρακινήσουν ταξιδιωτικούς συγγραφείς, δημοσιογράφους τουρισμού κλπ, να γνωρίσουν τον προορισμό, να γράψουν γι’ αυτόν, να επηρεάσουν το κοινό τους
- Ενθάρρυνση της επανάληψης της επίσκεψης, συντήρηση των επαλαβαμβανόμενων πελατών
- Διατηρεί & χτίζει την καλή εικόνα του προορισμού,
- Σχεδιάζει & υλοποιεί κώδικα φιλοξενίας για επισήμους, σημαντικά πρόσωπα, ομάδες κλπ
- Διαχειρίζεται γεγονότα & μύθους
- Αντιμετωπίζει και μειώνει κακές φήμες κλπ
- Τα νέα & η πληροφόρηση παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο γιατί αν έχουν ενδιαφέρον προωθούν τον προορισμό
- Δατηρεί βάση δεδομένων (data basis) και στηρίζεται στην τεχνολογία CRM για να διαχειριστεί και να αξιοποιείσει τις σχέσεις προς τα κοινά στα οποία απευθύνεται, εσωτερικά και εξωτερικά.
- Καταγράφει και οργανώνει εκδηλώσεις για να τιμήσει συνεργάτες στον τουρισμό που έχουν προσφέρει στο νησί, τα στελέχη των τοπικών τουριστικών γραφείων και τους αρχηγούς που εργάζονται εποχικά, επαναλαμβανόμενους πιστούς πελάτες που γίνονται οι πρεσβευτές του προορισμού.
- Αναδεικνύει τα γεγονότα που συμβαίνουν στο νησί και έχουν σχέση με τον τουρισμό, δημιουργώντας ενδιαφέρον και ζήτηση για την προβολή και συμμετοχή των τουριστών σ’ αυτά.
- Έχει πολύ στενή σχέση με το τμήμα πολιτισμού με στόχο την προβολή των πολιτιστικών εκδηλώσεων και τη συμμετοχή των τουριστών σ’ αυτές αναγνωρίζοντας ότι αποτελούν βιωματικές εμπειρίες από την πολιτιστική ζωή του τόπου και την παράδοση.
- Σχεδιασμός και ανάπτυξη networking, αξιοποίηση των social media με στρατηγική επικοινωνία
Χρησιμοποιεί εργαλεία όπως: ειδικές εκδηλώσεις, ομιλίες, νέα, δελτία τύπου, έντυπα πληροφοριακά.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ
Η λειτουργία αυτή αφορά την ανάπτυξη του προορισμού ώστε να ικανοποιεί και να καλύπτει τις ανάγκες των επισκεπτών με στόχο τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητάς του. Είναι εσωτερική λειτουργία και έχει σχέση με τη διατήρηση της προτίμησης των επισκεπτών μετά την θετική εμπειρία που έχουν αποκτήσει κατά την παραμονή τους. Απαιτεί την ενεργοποίηση, τον συντονισμό και τη δραστηριότητα των πόρων που διαθέτει ώστε να είναι αποτελεσματικοί. Στο τελικό αποτέλεσμα συμβάλλουν με την αρμονική συνεργασία τους κλάδοι επιχειρήσεων πχ ξενοδοχεία, εστιατόρια, κυβέρνηση, φορείς , έργα κατασκευαστικά, υποδομές όπως δρόμοι, φωτισμός, καθαριότητα, οι επαγγελματίες όπως ταξιτζήδες, ξεναγοί κλπ, ο ντόπιος πληθυσμός, οι διατιθέμενοι πόροι κλπ.
Επί πλέον για την επιτυχημένη ανάπτυξη απαιτούνται ανθρώπινοι πόροι που συνεργάζονται αρμονικά καθώς και σχέδιο για διαχείρηση κρίσεων σε διαφορετικές περιπτώσεις.
Η έρευνα και η πληροφόρηση είναι πολύ σημαντικά για την επιτυχημένη λειτουρία ανάπτυξης του προορισμούs
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
- Free call centers
- Info kiosk
- Ενημερωτικά έντυπα για το περιβάλλον, υπηρεσίες, αξιοθέατα που προσφέρει προορισμός κλπ
- Έρευνα για τις προτιμήσεις, ικανοποιήση κλπ των επισκεπτών από τον προορισμό,
- Ενημέρωση τακτική των επιχειρήσεων, φορέων κλπ που συμμετέχουν στην ανάπτυξη του προορισμού και αποτελούν τους «μετόχους» του κατά μία έννοια
- Παρακολούθηση για την εξασφάλιση βιώσιμης ανάπτυξης του προορισμού
- Σύνταξη προϋπολογισμού
- Εξασφάλιση πόρων για την ανάπτυξη
- Προσέλκυση επενδύσεων που συνδέονται με την ανάπτυξη
- Σχέδια για αντιμετώπιση κρίσεων
- Ποιοτική εμπειρία του τουρίστα από τον προορισμό – σχεδιασμός
Οι άνθρωποι που θα οργανώσουν τα ανωτέρω τμήματα είναι πολύ σημαντικό κριτήριο επιτυχίας και πρέπει να διαθέτουν υψηλού επιπέδου ικανότητες και δεξιότητες, εμπειρία, γνώσεις και ξεχωριστή προσωπικότητα. Το προσωπικό των ανωτέρω τμημάτων συνεργάζεται και σχεδιάζει από κοινού τον προϋπολογισμό, τις ενέργειες, την κατανομή των πόρων, τις διαδικασίες και το χρονοδιάγραμμα. Στη συνέχεια καταγράφεται η στρατηγική μάρκετινγκ μάνατζμεντ που συνθέτει τα παραπάνω και εξασφαλίζει τη βιώσιμη ανάπτυξη του προορισμού σε κάθε επίπεδο (οικονομικό, κοινωνικό, πολιτιστικό, υποδομών κλπ).
Η δομή της τουριστικής ανάπτυξης που περιλαμβάνει τα τμήματα Μάρκετινγκ, Δημόσιες Σχέσεις, Ανάπτυξη προορισμού, σχεδιάζεται όπως καταγράφεται και ακολουθεί η επί μέρους αναλύση των λειτουργιών, διαδικασιών με το οργανόγραμμα
Άντα Καραγιάννη
Msc Μάρκετινγκ & Επικοινωνία με νέες Τεχνολογίες